Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nuorten sos. elämä oikeasti tällaista?

Vierailija
03.07.2021 |

Olen nyt surullisena seurannut juuri 18 v. tyttäreni elämää kavereiden kanssa. Välillä näyttää, että kaikki on hyvin ja kavereita riittää mutta yhtäkkiä lähes kaikki tekevätkin ohareita, sulkevat porukan ulkopuolelle tms.
En tiedä, mistä kiikastaa, kun ensin synttäribileissä on yli 20 hlöä ja sitten viikkoa myöhemmin ei kukaan enää haluakaan olka tekemisissä. Tai sovitaan jotain ja se perutaan viime hetkellä. Ja kuitenkin somessa sitten ilmoitellaan, miten kivaa on jollain muulla porukalla. Touhu on ihan hurjan ilkeää.
Onko muillakin tällaista vai onko tosiaan käynyt tosi huono tuuri kavereiden kanssa? Vai eikö tyttäreni vaan osaa solmia ystävyyssuhteita?
Omassa nuoruudessani ei näin toimittu.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi on syrjitty jostakin syystä. Usein isossa porukassa joku kääntää kaikki yhtä tyttöä vastaan. Minäkin usein joudun tähän rooliin ja välttelen sen takia isoja kaveriporukoita. En tiedä mikä siinä on että aina pitää löytää yksi jota sorsia. Tuo on nykyään hyvinkin normaalia.

Vierailija
2/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa tuon perusteella mistä on kyse. Ehkä lapsesi yrittää päästä siihen suosittujen tyttöjen porukkaan, joka ikään kuin pitää siinä tdinporukan ulkokehällä useampaa henkilöä, joiden kanssa hengataan jos siitä on jotain hyötyä. Tai sitten lapsellasi on paljon kavereita, mutta ei yhtään ystävää. Kaverille voi tehdä helpommin oharit, jos sattuu jotain parempaa tulemaan eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se teini-ikä on. Tottukoot siihen.

Vierailija
4/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin tuntuu olevan. Ns. tuttuja on paljon mutta oikeastaan kaikki, joita luulee ystävikseen, osoittautuvatkin ihan muuksi.

Ihan kamalaa, jos tällainen on yleistä. Toisten huomioiminen ja empatia on tätä menoa ihan kadonnut.

Olen yrittänyt kysellä, että löytyisikö tutuista joku, johon voisi yrittää tutustua lähemmin mutta ei oikein löydy.

En tiedä, aiheuttaako tyttäreni jotenkin omalla käytöksellään tätä vai mistä on kyse. Kotona on ihan normaalin oloinen ja puhelias, urheileva lukiolainen.

Vierailija
5/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäresi on syrjitty jostakin syystä. Usein isossa porukassa joku kääntää kaikki yhtä tyttöä vastaan. Minäkin usein joudun tähän rooliin ja välttelen sen takia isoja kaveriporukoita. En tiedä mikä siinä on että aina pitää löytää yksi jota sorsia. Tuo on nykyään hyvinkin normaalia.

Tuo on yksi vallankäytön muoto. Valitsemalla porukasta yhden syrjittävän porukan johtaja tai ydinryhmä viestii, että ryhmän jäsenten on parempi tehdä niinkuin he haluavat tai muuten voi itse joutua syrjityksi. Suurin osa kammoaa tuota syrjityn osaa niin paljon, että ryhtyy mieluummin syrjimään jotakuta toista porukan johtajan syrjimää välttääkseen itse saman kohtalon.

Vierailija
6/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotenkin pelottaa, että mistä niitä kavereita tulevaisuudessakaan löytyy, jos lukiosta ei jää yhtään ystävää. Monet kivat kesäjutut, mökkireissut, puistobileet, festarit yms. jää kokematta, kun suunnitelmat aina peruuntuvat.

Vierailija
7/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös kova huoli saman ikäisen tyttäreni elämästä. En enää pysy oerässä ja pelottaa kun kaveria on sieltä ja täältä ja en tiedä missä liikkuu.

Lisäksi jätti lukion kesken, syö mt-lääkkeitä ja näköjään myös e-pillereitä, kaikki on yhtäkkiö pelkkää luisua. Tämä ottaa voimille kun en ole terve itse, ja vielä yh olen, hyvin pelottavaa ja synkkää vaihetta nyt eletään. Nytkään en tiedä yhtään missä tytär on ja kuinka sekaisin, uusi poikaystävä on ilmestynyt kuvioihin, ja enhän minä tiedä millanen tyyppi sekin on.

Olen jotenkin lohduton ja menettänyt tyttäreni, enkä tiedä miten saisin sen elämän paremmaksi.

😪.

Voimia aapeelle ja kaikille huolestuneille vanhemmille. Koitetaan pysyä kasassa jotenkin.

Vierailija
8/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämän nyt sattuu joku nuori lukemaan, niin pystynkö mitenkään auttamaan tyttöni tässä tilanteessa? Juteltu on ja toki kuuntelen aina mutta voisinko tehdä jotain muuta vielä? Enää kun ei voi muille äideille kertoa, että lapsenne kiusaa minun lastani. Ja kiusaamiselta tuo touhu minusta niin selkeästi tuntuu.

Vierailija
9/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä j ännätyttöjä?

En oikeastaan tiedä. Suurin osa tavoitteellisesti urheilevia tai vähän aikaa sitten treenaamisen lopettaneita. Moni hyvätuloisesta perheestä.

Vierailija
10/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se teini-ikä on. Tottukoot siihen.

Se kuules on harvinaista ollut syntärit ja nuoria noinkin paljon  läsnä? Mihin kivikausi aikaan kuulut? Nuoret seurustelee netti ja kontaktit on netissä,Siinä juuri, älypuhelin on num,1 missä itsekin vietät aikasi.Mallin saavat kotinsa.Asiat hoidetaan netisiä .Vanhan aikaista tavata ihmisiä.Ei osata enää puhua livenä,Kaikki kulkee viestinä ja muokatuina kuvina.

Vierailija
11/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä j ännätyttöjä?

En oikeastaan tiedä. Suurin osa tavoitteellisesti urheilevia tai vähän aikaa sitten treenaamisen lopettaneita. Moni hyvätuloisesta perheestä.

Kuulostaa sosiaalisilta menestyjätytöiltä. Onko tyttösi koskaan kaveerannut niiden vähän hiljaisempien ja tavallisten kanssa?

Vierailija
12/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös kova huoli saman ikäisen tyttäreni elämästä. En enää pysy oerässä ja pelottaa kun kaveria on sieltä ja täältä ja en tiedä missä liikkuu.

Lisäksi jätti lukion kesken, syö mt-lääkkeitä ja näköjään myös e-pillereitä, kaikki on yhtäkkiö pelkkää luisua. Tämä ottaa voimille kun en ole terve itse, ja vielä yh olen, hyvin pelottavaa ja synkkää vaihetta nyt eletään. Nytkään en tiedä yhtään missä tytär on ja kuinka sekaisin, uusi poikaystävä on ilmestynyt kuvioihin, ja enhän minä tiedä millanen tyyppi sekin on.

Olen jotenkin lohduton ja menettänyt tyttäreni, enkä tiedä miten saisin sen elämän paremmaksi.

😪.

Voimia aapeelle ja kaikille huolestuneille vanhemmille. Koitetaan pysyä kasassa jotenkin.

Kuulostaa kyllä todella lupaavalta

Vierailija
13/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämän nyt sattuu joku nuori lukemaan, niin pystynkö mitenkään auttamaan tyttöni tässä tilanteessa? Juteltu on ja toki kuuntelen aina mutta voisinko tehdä jotain muuta vielä? Enää kun ei voi muille äideille kertoa, että lapsenne kiusaa minun lastani. Ja kiusaamiselta tuo touhu minusta niin selkeästi tuntuu.

En ole nuori, mutta mielestäni et voi muiden äitejä kontaktoida. Sanoisin tyttärelle, että hänen porukkansa ei vaikuta kovin luotettavalta ja että pystyy parempaan?

Vierailija
14/14 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiniaika on ihan kauheeta. Ei mitään uutta. Jotkut jämähtää siihen aikuisena sama porukka samat jutut ja sama käytös. Ei helveta. Toisaalta ei ihme ettei uusia kavereita niillä löydy kun jotkut elää sitä lapsuusajan  roolimallia. Ja jos huono malli tulee huono aikuinen. Nähty on. Sama pokkuroiva jengi yhden ympärillä. Tekisi mieli sanoo että teiniaika jäi jo 20-25 vuoden taakse. Ne naiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän