Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kenen lapsi on ruotsin kielikylvyssä. Onko ollut hyvä ratkaisu?

Vierailija
03.07.2021 |

Pohdimme lapsen laittamista (ruotsin) kielikylpypäiväkotiin vuoden päästä syksyllä ja kaipaisin kokemusta teiltä joiden lapsi on ollut kielikylvyssä. Kannattaako vai onko liian rankkaa lapselle? Onko lapsenne oppinut ruotsia hyvin, onko ruotsin kielestä ollut hyötyä?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monien eri kielten opiskelu kasvattaa laajasti henkistä pääomaa, se mahdollistaa esimerkiksi kirjallisuuden lukemisen alkuperäiskielillä. Mutta sitä tuskin ymmärtävät nämä jotka miettivät vain onko jonkin kielen opiskelusta suoraa hyötyä työelämässä.

Varmaan kasvuympäristölläkin on merkitystä. Itse oon kasvanut kodissa jossa arvostettiin opiskelua ihan sen itsensä takia. Toki kannustettiin myös valitsemaan hyvä, työllistävä pääaine. Mutta oon pikku paikkakunnalta kotoisin ja siellä tosiaan väheksyttiin yleisesti esim ruotsia. Eipä siellä oikeastaan kukaan suomen lisäksi juuri kieliä tarvitsekaan. Kodin asenteet tarttuvat yllättävän tiukkaan. Ap

Vierailija
42/46 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä tosiaan näin paljon ruotsin kielen vastustajia, vai kirjoitteleeko yksi ja sama henkilö näitä kommentteja?

Siis ajatus oli että vieraan kielen oppiminen auttaa jatkossa oppimaan muita kieliä ja on yleisesti aivoille kehittävää. Ap

Toki, mutta kannattaa valita sellainen kieli, josta on hyötyä tulevaisuudessa eikä mahdollisimman turhaa ja tarpeetonta kieltä.

Suomenkieli on paljon turhempi kuin ruotsi. Suomea puhuu paljon harvempi maailmassa ja ruotsilla pärjää Tanskassa ja Norjassakin. Että miettikää nyt vähän.

Niin, mutta se sattuu olemaan meidän äidinkieli. Tässä puhuttiin nyt vieraan kielen opinnoista. Kun äidinkielenään jo puhuu pientä ja maailmalla varsin tarpeetonta kieltä, eli ole järkeä kylvettää toisessa lähes yhtä pienessä ja tarpeettomassa kielessä, vaan ennemmin jossain isossa maailmankielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidinkielen hyvä osaaminen antaa pohjan kaikelle oppimiselle. Kielikylvyssä voi oppimistulokset vajavaisiksi esimerkiksi luonnontieteissä, historiassa ja monessa muussa aineessa.

Tämän päivän peruskoulun päättäneistä ne jää vajavaiseksi aika isolla osalla äidinkieli mukaan lukien.

Siinä tapauksessa vielä harvemmalle sopii tänä päivänä peruskoulun oppimäärä kielikylpynä. Jos ei äidinkielellään opi asioita, miten tilanne paranisi vieraalla kielellä?

Vierailija
44/46 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monien eri kielten opiskelu kasvattaa laajasti henkistä pääomaa, se mahdollistaa esimerkiksi kirjallisuuden lukemisen alkuperäiskielillä. Mutta sitä tuskin ymmärtävät nämä jotka miettivät vain onko jonkin kielen opiskelusta suoraa hyötyä työelämässä.

Varmaan kasvuympäristölläkin on merkitystä. Itse oon kasvanut kodissa jossa arvostettiin opiskelua ihan sen itsensä takia. Toki kannustettiin myös valitsemaan hyvä, työllistävä pääaine. Mutta oon pikku paikkakunnalta kotoisin ja siellä tosiaan väheksyttiin yleisesti esim ruotsia. Eipä siellä oikeastaan kukaan suomen lisäksi juuri kieliä tarvitsekaan. Kodin asenteet tarttuvat yllättävän tiukkaan. Ap

Ei kyse ole mistään asenteista vaan faktoista. Ruotsin kielen todellinen tarve on hyvin pieni. Tämän hetken tarpeet perustuvat vain päättömiin lakeihin mm. virkamiehiltä vaadittavasta kielitaidosta. Mutta todellisen tarpeen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Avaa lapsellesi maailma ja valitse jokin kansainvälisesti merkittävä kieli kylpykieleksi. 

Vierailija
45/46 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole mistään asenteista vaan faktoista. Ruotsin kielen todellinen tarve on hyvin pieni. Tämän hetken tarpeet perustuvat vain päättömiin lakeihin mm. virkamiehiltä vaadittavasta kielitaidosta. Mutta todellisen tarpeen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Avaa lapsellesi maailma ja valitse jokin kansainvälisesti merkittävä kieli kylpykieleksi. 

Tämäkin on ihan hyvä idea. Ruotsi on vaan täällä helposti tarjolla, muista kielistä en ole oikeastaan ottanut edes selvää.

Vierailija
46/46 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmat lapset oli alkuun suomi-ranska tarhassa ja sitten siirtyivät amerikka-suomi tarhaan. Kävivät siellä esikoulun.

😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän