Miten hiusväri periytyy?
Molemmilla (virallisilla) vanhemmilla on tummat hiukset. Voiko siis lapsi olla blondi?
Kommentit (35)
Siis punapigmentin asteeseen vaikuttavat paljolti muut geenit, jotka joko "laimentavat" tummaa väriä niin, että heikkokin punainen pääsee esiin taikka tummentavat hiusta siinä määrin, että punertava sävy ei sieltä erotu. Blondeilla on hyvin usein punapigmenttiä mukana hiustensa värissä. t: edellinen
Äh, ei edellinen vaan siis 17, kun joku kirjoitti välissä.
Miksi joku alapeukuttaa lähes kaikkea???
Ai mun harmaat silmät on mutaatio?
No se selittääkin kaiken kun isälläni on ruskeat silmät, äidilläni siniharmaat, mulla siis tummanharmaat ja lapsen isällä jotkut siniharmaat myös mutta meidän lapsella on ruskeat silmät, sama sävy kun mun isällä, sellainen vaalea hazel. Ei mikään tumma pistävä ruskea.
Harmaat silmät eivät ole mutaatio. Ne ovat silmän värimuoto, jossa on vähiten pigmenttiä. Silmien väriä ohjaavia geenejä on kymmeniä ja niiden yhdistelmä tuottaa tietynlaisen värin ilmiasuun. Jos mietitte miten vesivärejä voi vahvistaa tai laimentaa niin periaatteessa samalla mekanismilla pigmentti vahvistuu tai laimenee. Hyvin tummaa pigmenttiä tuottava geeni voi laimentaa silmien todellista väriä vaikka vihreäksi, jos henkilöllä on paljon vaaleaa silmänväriä tuottavia geenejä.
Jos henkilöllä on vaikkapa yksi heterotsygoottinen ruskeasilmäisyysgeeni (eli periytynyt vain toiselta vanhemmalta ja on annosriippuvainen, ts. geenin ruskea väri on jo laimentunut siitä mitä se olisi jos sama geeni olisi tullut molemmilta vanhemmilta) ja vaikkapa hyvin monta geeniä, jotka aiheuttavat pigmentin vähäisyyttä (sinisiä tai harmaita silmiä) niin hänen silmän värinsä saattaa olla esimerkiksi harmaanvihreä, jossa keskellä vaaleanruskea (hazel) rengas. Tämä esimerkki oli tosielämästä ja silmät ja geenit minun. t: Geneetikko
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:52"]
Harmaat silmät eivät ole mutaatio. Ne ovat silmän värimuoto, jossa on vähiten pigmenttiä. Silmien väriä ohjaavia geenejä on kymmeniä ja niiden yhdistelmä tuottaa tietynlaisen värin ilmiasuun. Jos mietitte miten vesivärejä voi vahvistaa tai laimentaa niin periaatteessa samalla mekanismilla pigmentti vahvistuu tai laimenee. Hyvin tummaa pigmenttiä tuottava geeni voi laimentaa silmien todellista väriä vaikka vihreäksi, jos henkilöllä on paljon vaaleaa silmänväriä tuottavia geenejä.
Jos henkilöllä on vaikkapa yksi heterotsygoottinen ruskeasilmäisyysgeeni (eli periytynyt vain toiselta vanhemmalta ja on annosriippuvainen, ts. geenin ruskea väri on jo laimentunut siitä mitä se olisi jos sama geeni olisi tullut molemmilta vanhemmilta) ja vaikkapa hyvin monta geeniä, jotka aiheuttavat pigmentin vähäisyyttä (sinisiä tai harmaita silmiä) niin hänen silmän värinsä saattaa olla esimerkiksi harmaanvihreä, jossa keskellä vaaleanruskea (hazel) rengas. Tämä esimerkki oli tosielämästä ja silmät ja geenit minun. t: Geneetikko
[/quote]Kiitos, todella mielenkiintoista. Mullakin on tuollainen rengas ja pääväri on harmaa, sellainen mikä näyttää tietyssä valossa melkein lyijynharmaaltakin, päivänvalossa haaleampi. Erikoista, että lapselle tullut sitten kokonaan ruskeat silmät, liekö isälläkin ollut rengasta tai jotain, en nyt muista enää kun en ole vuosiin tavannut.
Miksi hiusten väri tummempi vanhetessa. ? Liittyykö se geeneihin.
Meidän vauvalla on hyvinkin punertava tukka, auringossa näyttää kultaiselta. Isällään oli myös vauvana punainen tukka, nykyään punaa näkyy enää vain osassa partaa ja hiukset ovat tummanruskeat. Itselläni on punapigmenttiä, joka ei kylläkään näy karvoissa vaan pisamina. Osaisiko joku ennustaa tuleeko vauvallemme jäämään punainen tukka?
Mistähän muuten johtuu, että vauvojen hiustenväri syntyessä on aivan eri, kuin mitä se tulee olemaan? Esim itse synnyin pikimustien hiusten kanssa, mutta koko lapsuuteni olin ihan blondi ja murrosiässä alkoi hiukset tummenemaan kohti nykyistä ruskeaa väriä.
Muistelisin, että hiusten väri alkaa tummeta etenevästi puberteetin korvilla ja jatkuu aikuisuuteen ja johtuu ensisijaisesti hormoneista (tärkeimpinä sukupuolihormonit, mutta muillakin hormoneilla on merkitystä) jotka vaikuttavat hiusjuuren melanosyyttisolujen toimintaan niin, että ne alkavat tuottaa enemmän pigmenttiä. t: Geneetikko
Joo älkää kysykö kuinka periytyy :D olen blondi, mieheni on niin tumma kun suomalainen olla voi, hyvin ruskettuva, ei pala. ja lapsistamme 1 on ristiverinen joka ruskettuu ja kolme vahvalla punapigmenteillä olevia, oranssit hiukset ja aivan valkoiset ihot jotka palaa aurinkovoiteesta huolimatta, joutuu vaatteilla suojaamaan.Että en tajua, joku todellinen punageeni hypännyt kolme kertaa, Outoa.
Minulla oli lapsena aivan vaaleat hiukset.
muuttuivat siitä vanhemmiten tummiksi, nyt lähes mustat.
Minun molemmat vanhemmat ovat tumma hiuksisia.
omalla tyttärellä meni toisin päin, syntyi tummilla hiuksilla ja nyt ne ovat kullan vaaleat.
pojalla taas on ollut sama vöri aina.
isä ollut totaalinen blondi lapsena, nyt vaalea/keski ruskeat hiukset.
Meillä hassusti periytynyt. Lasten isä on espanjalainen eikä hänen suvussaan tiettävästi ole luonnostaan vaaleahiuksisia. Mutta molemmat meidän lapset on hiuksiltaan minun värisiäni, sellaisia maantienvaaleita/ruskeita. Voi kyllä olla että tummuu vanhemmiten, kun ovat alle kouluikäisiä, ja mieheni jossain pikkulapsikuvissa hänelläkin on ollut sellaiset vaaleanruskehtavat hiukset, ei vielä tummat ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 02:33"]
Joo älkää kysykö kuinka periytyy :D olen blondi, mieheni on niin tumma kun suomalainen olla voi, hyvin ruskettuva, ei pala. ja lapsistamme 1 on ristiverinen joka ruskettuu ja kolme vahvalla punapigmenteillä olevia, oranssit hiukset ja aivan valkoiset ihot jotka palaa aurinkovoiteesta huolimatta, joutuu vaatteilla suojaamaan.Että en tajua, joku todellinen punageeni hypännyt kolme kertaa, Outoa.
[/quote]
Lue täältä ketjusta aiemmin kirjoitettu selitys sille miksi perheeseen syntyy yhtäkkiä punapigmenttisiä lapsia.
Osaako joku sanoa millaisia variaatioita voisi tulla tällaisista vanhemmista?
Äiti syntynyt pikimustalla tukalla ja vaalentunut siitä ultrablondiksi, jonka jälkeen iän myötä muuttunut maantienruskeaksi.
Isällä sama juttu. Syntyessä tumma, vuoden ikäsenä jo pellavapää ja siitä sitten aikuisiällä tummunut.
Isä sinisilmäinen ja äidillä harmaansiniset vähän tummemmat.
Äidin toinen vanhempi melko vaalee ja toinen ihan tummanruskeetukkanen ja ehkä normaalia vähän tummempi-ihoinen suomalainen. Siniset silmät molemmilla (äidin isällä ruskeet).
Isän toinen vanhempi tummanruskeetukkanen ja ruskeesilmänen ja toinen oikeen ultra eloveenavaalee.
Molemmilla siis ruskeasilmäisyyttä suvussa ja ruskeatukkaisuutta vahvasti.
Eli lapsen vanhemmat siis ovat molemmat ristiverisiä :) v t (vaalea tumma) geenit molemmilta. Voiko tulla molempia, vaaleaa ja tummaa lasta? Vai ovatko syntyessään ristiverisiä automaattisesti?
Mun isällä oli tummat, äidillä on vaaleat hiukset. Mulla on tummat ja kahdella siskolla vaaleat. Isällä ja äidillä siniset silmät, siskoilla siniset ja mulla vihreät. Mitäs tässä on tapahtunut? Kummassakin suvussa muut sinisilmäisiä, hiusten värit vaihtelee.