Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hiusväri periytyy?

Vierailija
05.07.2014 |

Molemmilla (virallisilla) vanhemmilla on tummat hiukset. Voiko siis lapsi olla blondi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:13"]

Muistelisin, että hiusten väri alkaa tummeta etenevästi puberteetin korvilla ja jatkuu aikuisuuteen ja johtuu ensisijaisesti hormoneista (tärkeimpinä sukupuolihormonit, mutta muillakin hormoneilla on merkitystä) jotka vaikuttavat hiusjuuren melanosyyttisolujen toimintaan niin, että ne alkavat tuottaa enemmän pigmenttiä. t: Geneetikko

[/quote]

Mistä syystä sitten joillakin hiustenväri pysyy hyvin vaaleana koko iän eikä tummu? Osittain puuttuva puberteetti? 

Vierailija
2/35 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen perheitä, joissa on tummahiuksiset vanhemmat ja lapsilla on valkoiset hiukset. Kai Se periytyy suvussa. Joskus harvemmissa tapauksissa lapsella voi olla geenivirhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli alakouluun asti lähes valkoiset hiukset. Siitä ne hiljalleen tummenivat niin, että keski-ikäisenä olin jo melkein maantienvärinen. Nyt vanhemmiten väri on taas vaalentunut. Jos ikää riittää, niin todennäköisesti minulla ehtii olla uudelleen valkoiset hiukset, kuten muutamilla sukulaisillani on ollut.

Veljelläni oli ihan musta syntymätukka, mutta se lähti pois ja hän oli vaalea koko ikänsä. Hänen isällään oli musta tukka ja ruskeat silmät, yhteisellä äidillämme maantienväriset hiukset ja siniharmaat silmät. Meillä lapsilla molemmilla harmaat silmat.

Äidin puoleisessa suvussa on paljon vaaleahiuksisia, monet ovat olleet lapsena ja nuorena blondeja, mutta tummuneet sitten iän myötä. Isoäidin kaksi siskoa säilyi vaaleina vanhuuteen asti. Äiti ja hänen sisaruksensa ovat olleet pieninä kaikki vaaleita, mutta vain toinen hänen veljistään on pysynyt vaaleana, mutta hänen silmänsä ovat aika jännät: toinen on vihreä ja toinen vihreänruskea, siis eripariset. . Hän oli naimisissa punatukkaisen kanssa ja heidän tyttärensä on yhtä vaalea kuin minäkin ja harmaasilmäinen. Ihossa hänellä on enemmän pigmenttiä kuin minulle, hän ruskettuu mutta minä vain tulen porsaanpunaiseksi.

On tämä perinnöllisyysoppi mielenkiintoista varsinkin siksi, että yksioikoisia periytymissääntöjä ei ole (kuten vielä 60-luvulla koulussa opetettiin), vaan on mentävä monta polvea taaksepäin, että näkisi, millaisia perintötekijöitä kullakin on. Vääriä luulojahan on melko paljon, mm. ruskeasilmäisyyden periytyminen vallitsevasti tai hiusten värin periytyminen.

Vierailija
4/35 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaleisiin hiuksiin tarvitaan kaksi vaaleahiuksisuuden geeniä, yksi isältä, yksi äidiiltä. Tummahiuksisuuteen riittää yksi, v t pari tekee tumman tukan, kuin myös t t. Vaaleaan tarvitsee v v. Jos molemmat vanhemmat ovat v t, voi tummatukkaiset saada vaaleatukkaisen lapsen. (v=vaalehiuksisuuden geeni, t=tummatukkaisuuden geeni) näin muistelisin 10 vuoden takaisen lukion perinnöllisyysbiologian kurssin pohjalta :D

Vierailija
5/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jos muualla sukua on vaaleaa hiusta. En tiijä miten toi menee mut esim onhan munkin lapsen isällä mustat hiukset hieman tummempi muutenki ei oo perus suomalaine ja mul ruskeat hiukset ei siis maantienharmaan ruskeat. Lapsellamme on vaaleanruskeat hiukset jotka hieman punertaa / kullahtavat. Mut eiköhä se todennäkösempää oo että kaks tumma hiuksista saa tummahiuksisen lapsen

Vierailija
6/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär on ihan blondi. Minulla mustat hiukset, isällään keskiruskeat.

Vierailija
7/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi olla, blondius voi periytyä muualta suvusta kuin suoraan vanhemmilta. Äidilläni ja isälläni on pähkinänruskeat hiukset molemmilla, minulla on samanlaiset, veljelläni aika tummanruskeat ja sisarellani melkein maidonvalkoiset. Isänäiti on ihan blondi myös.

Vierailija
8/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isän puolelta kaikki vaaleahiuksisia ja äidin puolelta kaikki tummahiuksisia.

Mä oon ainoo punapäinen ja silmien väriki ihmetyttää. Isin puolelta kaikilla siniset silmät ja äidin puolelta ruskeet ja mä oon ainoo vihreäsilmänen. Vissiin joku mutaatio tapahtunu mun kohdal.

Vierailija
9/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:31"]

Meillä on isän puolelta kaikki vaaleahiuksisia ja äidin puolelta kaikki tummahiuksisia.

Mä oon ainoo punapäinen ja silmien väriki ihmetyttää. Isin puolelta kaikilla siniset silmät ja äidin puolelta ruskeet ja mä oon ainoo vihreäsilmänen. Vissiin joku mutaatio tapahtunu mun kohdal.

[/quote]

Aika usein sinisilmäinen ja ruskeasilmäinen vanhempi saa vihreäsilmäisen lapsen. Jos ei ole todella vahvan ruskeat silmät toisella vanhemmalla.

Vierailija
10/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on karkeasti sanottuna 2 hiusväri geeniä, toinen ns. päällä, toinen piilossa alla. Tumma peittää vaalean eli tumma on aina päällä. Lapsi perii molemmilta vanhemmilta jomman kumman näistä.

Kaksi tummatukkaista voi siis saada blondin, jos piilogeeninä lapsi saa molemmilta blondin geenin. Blondilta luonnollisesti tulee vain blondeja geenejä eli tummatukkaista ei voi tulla kahdelta vaaleatukkaiselta vanhemmilta.

Joskus tapahtui mutaatio ja jopa tummaihoinen voi saada valkoihoisen lapsen. Tosi harvinaista kyllä.

Vierailija
11/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:31"]Meillä on isän puolelta kaikki vaaleahiuksisia ja äidin puolelta kaikki tummahiuksisia.

[/quote]

Vihreä ja harmaa on mutaatioita ne eivät siis periydy. Tosin jos sini ja vihreäsilmäinen saa lapsen ei ole epätavallista että lapsi on vihreäsilmäisempi koska äidiltä tulee "mutaatio". Mutaatio on kai periytyvää, ei niinkään se väri.

Vierailija
12/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:31"]

[/quote]

Aika usein sinisilmäinen ja ruskeasilmäinen vanhempi saa vihreäsilmäisen lapsen. Jos ei ole todella vahvan ruskeat silmät toisella vanhemmalla.

[/quote]

Mun veljet on ruskeasilmäsiä ja tummatukkaisia. Ei uskoisi mun veljiks ollenkaan ulkonäöltä.

Vierailija
13/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:07"]Molemmilla (virallisilla) vanhemmilla on tummat hiukset. Voiko siis lapsi olla blondi?[/quote]

Laitat testamenttiin että haluat lapsesi saavan blondit hiusvärisi sinun kuoltuasi.

Vierailija
14/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja punainen hiustenväri tulee helposti lapselle, jos vaikka lapsi saa äidiltä blondin geenin ja isältä punertavan ruskean alta vaikka isä olisikin ihan ruskeatukkainen. Eli se blondigeeni siellä alla ikäänkuin vaaleentaa sitä ruskeaa ja saa siitä punaisen näkyviin. Tällöin isän hiuksissa on kyllä havaittavissa punaiseen taittoa.

Vierailija
15/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa. Entäs koska lapsesta näkyy se lopullinen hiusten väri. ?

Vierailija
16/35 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:37"]

Ihmisellä on karkeasti sanottuna 2 hiusväri geeniä, toinen ns. päällä, toinen piilossa alla. Tumma peittää vaalean eli tumma on aina päällä. Lapsi perii molemmilta vanhemmilta jomman kumman näistä.

Kaksi tummatukkaista voi siis saada blondin, jos piilogeeninä lapsi saa molemmilta blondin geenin. Blondilta luonnollisesti tulee vain blondeja geenejä eli tummatukkaista ei voi tulla kahdelta vaaleatukkaiselta vanhemmilta.

Joskus tapahtui mutaatio ja jopa tummaihoinen voi saada valkoihoisen lapsen. Tosi harvinaista kyllä.

[/quote]

Tuo on kyllä tosi karkea jo, lähes kaikissa (myös silmien värissä) periytyminen riippuu useammista geenistä. Hiusvärin periytymistä ei kai vielä erityisen tarkasti tunneta.

Hiusten väri ei ole myöskään mikään ihan pysyvä ominaisuus, aika monella kai hiukset aikuistuessa tummenee. Mäkin olin ihan pienenä lapsena todella blondi, nykyään hiusten oma väri on ruskea.

Vierailija
17/35 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:37"]

[/quote]

Tapasin kerran tällaisen kolmilapsisen perheen. Vanhemmat ja kaksi lapsista tummaihoisia, yksi aivan vaalea ja sinisilmäinen. Piirteiltään kuitenkin samaa sarjaa sisarustensa kanssa.

Vierailija
18/35 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:31"]Meillä on isän puolelta kaikki vaaleahiuksisia ja äidin puolelta kaikki tummahiuksisia.

[/quote]

Vihreä ja harmaa on mutaatioita ne eivät siis periydy. Tosin jos sini ja vihreäsilmäinen saa lapsen ei ole epätavallista että lapsi on vihreäsilmäisempi koska äidiltä tulee "mutaatio". Mutaatio on kai periytyvää, ei niinkään se väri.

[/quote]

Vihreäsilmäisyydessä on usein kyse siitä, että on ruskeasilmäisyysgeenejä ja sinisilmäisyysgeenejä sekaisin, tavallaan siis "laimentunut" ruskea kyseessä. Erittäin tavallista siis.

Vierailija
19/35 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:07"]Molemmilla (virallisilla) vanhemmilla on tummat hiukset. Voiko siis lapsi olla blondi?[/quote]

Ilman muuta lapsi voi olla blondi. Molemmilla tummilla vanhemmilla voi olla peittyvästi periytyvä blondiusgeeni, joka molemmilta vanhemmilta tullessaan tuottaa vaaleahiuksisen lapsen. Muutenkin hiustenväriin, samoin kuin silmien väriinkin liittyy kymmeniä eri geenejä jolloin niiden yhdistelmistä voi jälkeläisille toisinaan syntyä vanhempien värityksestä poikkeavia kokonaisuuksia. T: Geneetikko

Vierailija
20/35 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:31"]

[/quote]

Vastasinkin jo silmänvärikysymykseen, mutta punaisista hiuksista vielä. Punahiuksisia putkahtelee joihinkin sukuihin harvakseltaan. Se johtuu siitä, että punapigmenttiä tuottava geeni peittyy eli ei siis vaikuta ihmisen ilmiasuun (=ei tee ihmisestä punatukkaista) jos sellaisen geenin saa vain toiselta vanhemmaltaan. Näin ollen geeni voi kulkea satoja vuosia suvussa ilman, että kukaan on punahiuksinen. Sitten kun kyseisen geenin kantaja tekee lapsen henkilön kanssa, joka kantaa myös toiselta vanhemmaltaan saatua samaa geeniä eikä siis ole punatukkainen hänkään, saattaa heidän lapsensa saada heiltä molemmilta sattumalta tuon punatukkaisuutta aiheuttavan geenin. Silloin se vaikuttaa ilmiasuun eli lapsesta tulee selvä punapää pisamineen kaikkineen. Tämä siis yksinkertaistettu versio. Punapigmenttiä on eri asteista ja kyse on taas monen geenin yhteistyöstä. Mutta periaatteessa homma toimii juuri noin kuin kerroin. t: Geneetikko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi