Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavarpaat aikuisella - onko kokemuksia koronan pitkäkestoisista jälkioireista ja miten hoidatte itseänne?

Vierailija
03.07.2021 |

Onko kenenkään varpaisiin tullut muutosta, joka näyttää koronavarpailta?

Omat varpaani muuttuivat koronavarpaiksi vuoden alkupuolella. Samoihin aikoihin alkoi myös raajoissa laajemminkin enemmän ja vähemmän säännöllisesti puutumista ja pistelyä, ja jopa välillä tunnottomuutta.

Vaikeimmassa vaiheessa kävellessä on pitänyt esimerkiksi katsoa, että meneekö jalkaterä maahan astuessa oikeasuuntaisesti kun en saanut siitä mitään kunnollista tuntumaa. Tuntuma oli silloin heikentynyt vain oikealta puolelta, vasemman jalkaterän tuntuma maahan astuessa oli normaali.

Minulta on otettu kaksi koronatestiä viime marraskuussa ja tämän vuoden helmikuussa, molempien tulokset negatiivisia.

Kummallakaan kerralla ei ollut mitään varsinaisia koronaoireita, mutta yllättävien hankalien näköhäiriöiden takia olin menossa lääkäriin (todettiinkin varhainen alkava harmaakaihi) ja yöllisen muutaman kerran tapahtuneen pahoinvoinnin takia menin marraskuussa koronatestiin. (Koska silmälääkäriasioinnissa kysyttiin koronaoireet ja piti selvittää tuon oireen takai ettei sairastaa koronaa, kun menee vastaanotolle.) Nuo välistä todella hankalat näköhäiriöt kestivät noin 3 kk, samaan aikaan oli lievää puutumista ja tunnottomuutta raajoissa.

Helmikuussa menin koronatestiin kun huomasin varpaissa muutokset ja googlaamalla löytyi kuvia ns. koronavarpaista. Koronatesti oli siis negatiivinen ja iso määrä labrakokeita, joiden tulokset normaaleja. (tähän lisään myöhemmin)

Mietin nyt, että olen saattanut sairastaa koronan oireettomana, koska en ole pitkän elämäni aikana tavannut sairastaa influenssoja ja tavisflunssiakaan voimakasoireisina, tai edes ns. normaalioireisena kuin muutaman kerran.

Viime viikkoinan fyysinen olo on vaikeutunut, vaikka nuo koronavarpaat ovat melkolailla lieventyneet, myös pahaa puutumista on harvoin, eikä enää nukkuessakaan siten voimallisena kuin aiemmin.

Olon vaikeutuminen ilmenee nyt hengittämisen raskautena ja selän puutumisena. Olo on nyt usein kuin kiristävä vanne olisi rintakehän ympärillä. Päänsärkyä eikä kuumetta ole.

Summa summarum: Olen päätellyt oireeni koronan pitkäkestoisiksi jälkioireiksi ja nyt kyselen, onko kenelläkään kokemuksia punoittavista ja tönköistä koronavarpaista, ja laajemminkin raajojen puutumis- ja tunnottomuusoireista, ja kauanko nämä oireet on teillä kestäneet, ja miten olette hoitaneet itseänne?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä koronavarpaista oireillut. Oma tarinani tässä. Olen 65-vuotias nainen. Sain ensimmäisen koronarokotteeni (Astra Zeneca) 12.4.2021. Sain oireita, kova kuume, säryt jne., menivät ohi muutamassa päivässä. Toisen rokotteen sain 5.7.2021 (BioNTech), ei mitään oireita.

Oikean jalan varpaani alkoivat poltella yht'äkkisesti 7.6.2021 ja tuntui, että kenkä puristi niin, että se oli riisuttava heti. Huomasin, että muutaman varpaan päällä ja osin varpaiden lähellä jalkapöydässä oli kuin palovamman aiheuttama punoitus. Punoittavaa kohtaa myös poltteli niin kuin ampiaisen pisto polttelee (pistosta ei ollut kysymys). Kipu hävisi parissa päivässä, ja ihovaurio korjaantui parissa viikossa. Reaktiokohdan iho kuoriutui ensin pois, ja tilalle kasvaneen uuden ihon punoitus hävisi vähitellen parissa, kolmessa viikossa. Mitään muuta koronaan viittaavaa oireilua minulla ei ollut, eikä ole jälkeenpäinkään tullut.

Nyt luen iltalehdistä, että Suomessa EI OLE HAVAITTU näitä koronavarpaita. Ehkä syy on siinä, ettei ole tiedetty tämän oireilun liittyvän koronaan, varsinkaan jos muita oireita ei ole ollut. Olisin ilmoittanut tämän oireeni terveysviranomaisille, jos olisi jokin paikka, mihin näitä epämääräisiä oireita ilmoitetaan. Lääkärissä en tämän vuoksi käynyt. Minulla on myös kuvattuna tämä varvasoireilu, voisin sen tiedoksi lähettää johonkin, missä tästä mahdollisesti oltaisiin kiinnostuneita, mutta ei ilmeisesti Suomessa tämä THL:ää kiinnosta.

Vierailija
2/3 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli marraskuussa 2021 yhtäkkiä purppuran kaltaista varpaisiin, ensin luulin että oli hiertänyt johonkin, mutta niitö ilmestyi vaikka tein töitä etänä vailla kenkiä. Myös pistelyä ja osa varpaista on sinertävä. Lääkäri ei sanonut mitään, kun sanoin että mäytti ihan samalta kuin koronavarpaat netissä (ja mikään muu ei tunnu täsmäävään tähän, labratestit ok).

tällä hetkellä diagnoosiepäilynä ”pientä verisuonitulehdusta, vaskuliittia ei voida sulkea pois”).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto. Mullahan on sormessa tollasta purppuraa. Ihmettelin sitä, mutta lienee koronan jälkijuttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä