Varhaiskasvatus on vain lasten hoitoa
Ja ehkä joku lappu täytetään johonkin jos on huolta jostain. Kukaan ei kuitenkaan lue mitään lippulappuja missään vaan hoitotahot tekevät omat lippunsa.
Kommentit (22)
Ömm aika väärässä olet. Aika paljolti kaikenlaista kuin vaan "lasten hoitoa". Lapsen kehityksen arvioinnit, suunnittelut, vanhempien keskustelut jne.
On vai? Mä oon tehnyt sitten ihan liikaa kaikkea muutakin, APUA!
Palkka tosin vastaa "vain hoitoa"...
T. Vo
Vierailija kirjoitti:
Ömm aika väärässä olet. Aika paljolti kaikenlaista kuin vaan "lasten hoitoa". Lapsen kehityksen arvioinnit, suunnittelut, vanhempien keskustelut jne.
Ja silti sille lapselle riittäisi kuunteleva ja läsnäoleva aikuinen, ei tarvita tarkkailua, arviointia, vertailua, suunnittelua jne. Keskustelut vanhempien kanssa voisivat olla vapaamuotoisempia kuin nyt ja jatkuva arviointi voitaisiin samantien lopettaa. Nykyisin lapsuus on yhtä vikojen etsimistä, vaikka lapsisissa ei vikaa olisi. 4v iässä lukeva lapsi on ongelma, englanniksi vastaileva lapsi on ongelma, hiljainen lapsi on ongelma...
Niille lapsille erittäin tärkeää syrjäytymisen ennalta ehkäisyä joilla ei kotona olisi edes sitä hoitoa. Minä olen katkera kun aikanani ei ollut varhaiskasvatusta eikä päiväkoteja. Kotona ja sinne sun tänne heittopussina vaihtuvina yksityisessä hoitopaikoissa ei ollut mitään kehittävää ja kaikkein halvin surkea ruoka, vettä ja leipää. Muistan kun olin hoidossa naapurin vanhalla akalla katselemassa kun se keitti klimppisoppaa ja syötti jauhokökköjä meille lapsille.
Ootko saanut ikävää palautetta päiväkodista?
 Mitä ongelmia lapsellasi on?
Ja silti sille lapselle riittäisi kuunteleva ja läsnäoleva aikuinen, ei tarvita tarkkailua, arviointia, vertailua, suunnittelua jne. Keskustelut vanhempien kanssa voisivat olla vapaamuotoisempia kuin nyt ja jatkuva arviointi voitaisiin samantien lopettaa. Nykyisin lapsuus on yhtä vikojen etsimistä, vaikka lapsisissa ei vikaa olisi. 4v iässä lukeva lapsi on ongelma, englanniksi vastaileva lapsi on ongelma, hiljainen lapsi on ongelma...[/quote]
Vierailija kirjoitti:
Niille lapsille erittäin tärkeää syrjäytymisen ennalta ehkäisyä joilla ei kotona olisi edes sitä hoitoa. Minä olen katkera kun aikanani ei ollut varhaiskasvatusta eikä päiväkoteja. Kotona ja sinne sun tänne heittopussina vaihtuvina yksityisessä hoitopaikoissa ei ollut mitään kehittävää ja kaikkein halvin surkea ruoka, vettä ja leipää. Muistan kun olin hoidossa naapurin vanhalla akalla katselemassa kun se keitti klimppisoppaa ja syötti jauhokökköjä meille lapsille.
Ja sinunko takia nykyään pitää lastentarhanopettajat kouluttaa yliopistossa?
Minusta entinen systeemi oli hyvä. Kolmen vuoden koulutus opistossa ja lisänä lastenhoitajan.
Tuskinpa tuo yliopistokoulutus ja varhaiskasvatus on tuonut sen parempia lapsia, kuin ennenkään
Varhaiskasvatus on aika pitkälle sitä, mitä jokainen normaali vanhempi antaa lapselleen kotona. Ryhmässä toimimista ei useinkaan tosin pysty opettamaan.
Varhaiskasvatuksen haasteena on inkluusio. Joka ryhmä on nykyään erityisryhmä, ja sen tuntevat nahoissaan aivan kaikki. SIKSI laatu laskee. Ja sama koulussa.
Itse olen ainakin tyytyväinen lapseni päiväkotiin ja asiantuntevaan henkilökuntaan. Kyllä he olivat todella tarkkanäköisiä ja koulutus näkyi, ei se mitään pelkkää syöttämistä, pukemista ja nukuttamista ja that's it, ollut. Sain tärkeää tietoa ja ohjaus sopivaan kouluun osui aivan nappiin! Olen superkiitollinen! Ja todella lämpimät muistot jäi. Mutta varmasti päiväkotienkin tasot vaihtelevat. Tätä aikaisempi päiväkoti ei vaikuttanut niin hyvältä.
Kasvatus kuuluu vanhemmille. Päiväkodissa riittäisi, että lasta hoidetaan ja hän on valvonnan alaisena sen aikaa, kun vanhemmat käyvät töissä jotta voivat elättää perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Ootko saanut ikävää palautetta päiväkodista?
Mitä ongelmia lapsellasi on?Ja silti sille lapselle riittäisi kuunteleva ja läsnäoleva aikuinen, ei tarvita tarkkailua, arviointia, vertailua, suunnittelua jne. Keskustelut vanhempien kanssa voisivat olla vapaamuotoisempia kuin nyt ja jatkuva arviointi voitaisiin samantien lopettaa. Nykyisin lapsuus on yhtä vikojen etsimistä, vaikka lapsisissa ei vikaa olisi. 4v iässä lukeva lapsi on ongelma, englanniksi vastaileva lapsi on ongelma, hiljainen lapsi on ongelma...
Kyllä olen, päiväkodin mukaan lapsi on liian pikkuvanha, liikaa muita huomioiva ja kaiken lisäksi hänellä on liian laaja sanavarasto ikäisekseen. ELTOn neuvosta lapsi kävi neurologilla ja neuropsykologilla ja lopputulos oli, että kyseessä täysin ikätasonsa mukaisesti kehittynyt, todennäköisesti keskimääräistä älykkäämpi lapsi, jolla on turvalliset ja vakaat kotiolot sekä terve suhtautuminen aikuisiin. (tuota älykkyyttä ei 5v ikäiseltä mitattu, tuo oli pelkkä lääkärin arvio).
Päiväkodin vaihto auttoi, yllättäen lapsella ei havaittu ainuttakaan ongelmaa, joskin uudessa päiväkodissa hoitajat keskittyivät tekemään asioita yhdessä lasten kanssa, ei kännykkä kädessä tarkkailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinunko takia nykyään pitää lastentarhanopettajat kouluttaa yliopistossa?
Minusta entinen systeemi oli hyvä. Kolmen vuoden koulutus opistossa ja lisänä lastenhoitajan.
Tuskinpa tuo yliopistokoulutus ja varhaiskasvatus on tuonut sen parempia lapsia, kuin ennenkään
Tuskimpa siitä haittaa on jos ylikoulutettu se kun on alikoulutettu tai ei koulutusta lainkaan näillä perhepäivähoitajilla joilla ei ollut mitään koulutusta ei sitä ennen mitenkään valvottu. Alle kouluikäisenä pääsin perhepäivähoitoon naapuriin jossa sen omista lapsista vanhempi kiusasi ja karkailin oman kodin pihaan leikkimään. Hoitaja oli vain kouluja käymätön kotirouva jota eivät lapset liiemmälti kiinnostaneet, ei edes omat. Itse sai keksiä tekemistä ja ajankulua.
Onko aika kullannut muistot, mutta kun olin 80-luvulla esikoulussa, mielestäni me oltiin jo tosi isoja, kuin koululaisia. Vaikka oltiin päiväkodin yhteydessä, niin ne päiväkotilaiset puuhasi ihan eri juttuja. Ulkoilukin oli meillä sellaista enemmän kuin koulujen välitunneilla hengailua, eikä tosiaan oltu kurahousut jalassa rypemässä, kuten nykyään ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus kuuluu vanhemmille. Päiväkodissa riittäisi, että lasta hoidetaan ja hän on valvonnan alaisena sen aikaa, kun vanhemmat käyvät töissä jotta voivat elättää perheensä.
Aivan👍
Varhaiskasvatus on lasten aivopesua suvakeiksi ja kommunisteiksi, kieroiksi ja epärehellisiksi.
Suomeksi tuo on lasten elämän ja tulevaisuuden tuhoamista.
Vierailija kirjoitti:
No ihannehan olisi tämä että vanhemmat kasvattaa mutta kun lapsia tekevät sellaisetkin joita ei kiinnosta se koko homma tai ei ole mitään älyllistä kapasiteettia lastan kehittää. Lapsihan ei saa kärsiä siitä kenelle vanhemmalle se syntyy. Lapsi ei voi valita vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhemmat näkevät arkena lastaan vain pari kolme tuntia väsyneinä töiden jälkeen illalla, kun onkin jo uniaika. Tästäkin suuri osa on ruoanlaittoa, kaupassakäyntiä jne. Meinaat sitten, että 8h + matkoihin menävä aika lapselle riittää, että hän on pelkästään sellaisessa säilössä, jossa pysyy hengissä, kun sitten "kasvatus" tapahtuu parin tunnin aikana illalla kotona ja ehkä viikonloppuisin?
Kouluttamattomat mummot vauhdissa täällä: "Se riittää kun antaa ruoan eteen ja vaihtaa märät, muuten antaa huutaa vaan. Vanhemmat "kasvattaa" sitten pari tuntia illalla töiden jälkeen. Juoppojen ja mielenterveysongelmaisten lapsista ei väliä, ei niistä ennenkään välitetty."
Näin on
Varhaiskasvatuksen opettaja