Kuinka kuuluu ääntää Ceridal?
Kommentit (23)
E:n edellä c ääntyy yleensä s:nä: Cecilia, Cedric, Celsius.
Ei, vaan syy on kieliopillinen; jos c on ensimmäisenä - lausuntamuoto on s. Jos taas keskellä sanaa - lausutaan k.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 11:49"]
Ei, vaan syy on kieliopillinen; jos c on ensimmäisenä - lausuntamuoto on s. Jos taas keskellä sanaa - lausutaan k.
[/quote]
Cecilia laututaan kyllä Sesilia. Eli ei keskelläkään lausuta aina k:na.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 11:49"]
[/quote]
Eli lause "Cecilia käyttää Beceliä ja silittää bichon frisé -koiraansa" lausuttaisiin "Sekilia käyttää Bekeliä ja silittää bikon frisee -koiraansa"? Nii varmaa :D Hassu.
Julius Seessar vai Julius Keessar? Kaiser... exKelssis vai exSelssis. Latinan mukaan exKelssis olisi oikein, mutta ihmiset lausuvat in exSelssis deooo.
Ollaankohan samassa paikkaa töissä! :D ihmettelin meinaan tk:ssa (eli töissä) kun osa hoitajista puhuu keridalista kun ite oon aina sanonu seridal..
Latinankielisissä sanoissa c äännetään aina koona. Muissa romaaninissa kielissä c:n ääntäminen vaihtelee kielen ja äänneympäristön mukaan.
Ceridal ei ole mitään oikeaa kieltä, vaan lääketehtaan tuotekehittelyn tai markkinoinnin kehittelemä random-äänneyhdistelmä. Minkään kielen ääntämissäännöt ei siis suoraan päde siihen. Tv-mainoksessa taisivat sanoa [seridaal].
Mä sanon monesti huvikseen kaikki c:t koona. Kitymarket, kekilia.
Kyl mä sen keridal lausun. Se kuulostaa enemmän keridalilta kuin seridalilta.
Noin minäkin sen äännän, mutta meidän tk:ssa on hoitajia, jotka sanoo Keridal.
ap
sanovatko myös Finrexiniä Finrexiksi? Se on monelle hankala sana.
Seridalia olen kuullut kaikkienlääkärien ja apteekkihenkilökunnan käyttävän. Eiköhän ole sama, mitäkäyttää, kunhan vain puhutte samasta valmisteesta.
Ja Juice oli Juike mun mummolle:)
Seridal. Mut koitappa sanoa bisoprolol tai sirdalud. Mielellään,niin että sisällytät ne johonkin lauseeseen. T. Sh
Ömeurikkalaisittain SI-RAIDAL.