Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksianne kiinteistönhoidosta ja isännöinnistä.

Kuinka paljon voi ampua omaan jalkaan
03.07.2021 |

Olen ollut melko pitkään rakennuksilla LVI hommissa, ja siirryin sieltä kiinteistönhoitoon.

Kiinteistönhoidon palkka huoltomiehelle ei ole mikään erityisen hyvä, peruspalkka tässä firmassa on n. 2000 brutto. Sain itse kokemuslisät, mutta ei se edelleenkään ole lähelläkään koulutetun LVI-asentajan palkkaa. Toki viikonlopputyöt, (lippujen nostot, lumen ajot ym.) voivat nostaa liksan niin että tulee yli 3000 kuussa.

Työn luonne on toki leppoisampi, kuin rakennustyömailla, eikä kukaan ole hengittämässä niskaan, eli senkun ajelet pitkin paikkoja huoltoautolla, ja hoidat hommiasi omaan tahtiin. Pääasia että hoidat ne.

On ollut mielenkiintoista huomata, kuinka sekaisin koko kiinteistönhoitoala on. Esim. vastuualueet voi olla pilkottu kahden huoltofirman kanssa siten, että yksi firma vaihtaa ilmanvaihdon suodattimet ja hihnat, ja toinen firma käy asukaskäynneillä ja ketjuttaa työt jollekin kolmannelle taholle.

Voi olla myös niin, että kiinteistön piha kuuluu yhdelle firmalle, ja itse talon huolto toiselle. Eli kun yksi ei esim. tyhjennä roskiksia tai hoida pihaa, niin asukkaat kysyy minulta, miksi et ole siivonnut roskiksia? En olekaan, koska mulle kuuluu vain talo, ei piha. Meille ei makseta siitä, vaan se työ on kilpailutettu jollekin muulle.

Tämä kilpailutus, se onkin tämä päivän sana. Ensinnäkin, kuka edes kuvittelee saavansa talotekniikan ammattitaitoa 2000 euron kuukausipalkalla? Ei siinä ihan hirveästi viitsi hikoilla, kun lapaan jää 1500 kuussa, ja vuokra maksaa 800 täällä Helsingissä.

Toiseksi, nykyään millään muulla ei ole mitään väliä, kuin katteella. Ts, huoltofirmat jättää tarkoituksella hommat pystyyn, koska ne on kilpailutettu nollakatteella. Ainoa millä katetta saa, on jättää hommia tekemättä, ja/tai maksaa todella huonoa palkkaa.

Onko siis ihme, että talot homehtuu, pihakaivot padottaa, vesi lentää ja pihat on täynnä irtoroskia ja rikkaruohot rehottaa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistönhuollon asiakkaana voin vaan todeta, että pakon edestä joutuu tästäkin paskasta maksamaan. Yleensä tarkoitus on poistaa huolia ja ongelmia kiinteistönhuollolle, mutta ainakin meidän taloyhtiön tapauksessa kiinteistönhuolto on se suurin huoli ja ongelma. Mistään palvelusta ei voi edes puhua.

Hallitus joutuu olemaan jatkuvasti yhteydessä, että tehkää nyt se asia X joka teille kuuluu. Ja kun se tehdään, perään tulee lasku joka on joko väärin, moninkertainen tai ihan muuten vaan silkkaa kusetusta. Hyvin nopeasti välit tulehtuu, eikä kiinteistöhuoltoyritys tee mitään niiden korjaamiseksi. En itse haluaisi olla osana tällaista kusetuskoneistoa.

Vierailija
2/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni kiinteitäalalla oli kartelli . Eli miksi ette silloin hinannunt hintoja ylös :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiinteistöhuolto ja isännöinti pelaa. Asun Sivakalla jolla omat isännöitsijät ja kiinteistöhuoltona RTK joka hoitaa pihan ja pienet korjaukset. Isot huoneistoremontit hoitaa remonttifirma.

Vierailija
4/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistönhuollon asiakkaana voin vaan todeta, että pakon edestä joutuu tästäkin paskasta maksamaan. Yleensä tarkoitus on poistaa huolia ja ongelmia kiinteistönhuollolle, mutta ainakin meidän taloyhtiön tapauksessa kiinteistönhuolto on se suurin huoli ja ongelma. Mistään palvelusta ei voi edes puhua.

Hallitus joutuu olemaan jatkuvasti yhteydessä, että tehkää nyt se asia X joka teille kuuluu. Ja kun se tehdään, perään tulee lasku joka on joko väärin, moninkertainen tai ihan muuten vaan silkkaa kusetusta. Hyvin nopeasti välit tulehtuu, eikä kiinteistöhuoltoyritys tee mitään niiden korjaamiseksi. En itse haluaisi olla osana tällaista kusetuskoneistoa.

Vaihtakaa firmaa

Vierailija
5/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pelaa kiinteistöhuolto erinomaisesti. Pieni paikallinen yritys, jolla työntekijät pysyy

Vierailija
6/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pelaa kiinteistöhuolto erinomaisesti. Pieni paikallinen yritys, jolla työntekijät pysyy

Ongelma on se, että meillä päin kaikki pikkufirmat on ostettu osaksi isoja, esim. Kotikatu on ostellut näitä paljon. Strategiahan on aika selkeä, eli vedetään katteet johdon taskuun, otetaan rutosti velkaa, jätetään hommat tekemättä ja myydään firma kohta Norjalaisille.

Kotikatu on kuulema menettänyt kohteita esim. Palmialle, ja tämä kilpailutusrinki senkuin kiihtyy. Toisaalla potkitaan porukkaa pihalle ja yhtäällä ei meinaa ukot riittää millään.

Vierailija
7/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariin kohteeseen olen mm. itse vaihtanut ilmanvaihdon suodattimet ja kulahtaneet hihnat. Niitä ei ollut vaihdettu pariin vuoteen. Sain vasta myöhemmin tietää, että juuri siinä kohteessa se kuuluisi jollekin toiselle firmalle.

Noniin, eli tein työtä, josta firma ei edes saa rahaa. Asukkaat vain ihmettelee, miksi saunassa on nihkeät löylyt kun ilma ei kulje, syystä että säleiköt tukossa, ja asunnoissa ilmankosteus lähellä 100% ja länpötila 35 eikä pyykit kuivu.

Korjailin vähän roskiksien lukkoja, proppasin kaiteita ja jotain muuta pientä siinä ohimennen. Mutta ahaa, ei olisi saanut. Ne hommat tekeekin joku muu. Tai siis ei ole tehnyt.

Vierailija
8/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni kiinteitäalalla oli kartelli . Eli miksi ette silloin hinannunt hintoja ylös :D

Nyt muistat varmaan ISÄNNÖINTIalan kartellia. Siitä sai isännöintiliittokin sanktioita.

Itse toimin siis kiinteistönhuoltajana, joka toimii taloyhtiön ja isännöinnin lukuun.

Olen toisaalta huomannut, kuinka pihalla isännöintikin usein on. Henkilön titteli voi olla vaikka "tekninen isännöitsijä," mutta hän ei välttämättä ymmärrä talotekniikasta yhtään mitään. Eikä jalkaudu esim. pihoille tutkimaan ongelmia, koska hän ei kuitenkaan näe niitä ongelmia.

Ongelma voi olla niinkin yksinkertainen, että sadevesikaivot rännien alla retkottavat mitensattuu, tai ovat kokonaan irti. Tällöin sadevesi painaa suoraan rakennuksen perustuksen alle, ja kellari homehtuu, tulee legionellaa ja vesivahinkoja jne. Minä näen ne, koska tiedän, ja osaan toimia ennaltaehkäisevästi, ja näin säästetään satoja tuhansia. Mutta mun palkka onkin vähän yli 2000 kuussa. Ei aina ehkä kiinnosta, tiedättehän.

Vierailija
9/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon voi.. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt muistat varmaan ISÄNNÖINTIalan kartellia. Siitä sai isännöintiliittokin sanktioita.

Itse toimin siis kiinteistönhuoltajana, joka toimii taloyhtiön ja isännöinnin lukuun.

Olen toisaalta huomannut, kuinka pihalla isännöintikin usein on. Henkilön titteli voi olla vaikka "tekninen isännöitsijä," mutta hän ei välttämättä ymmärrä talotekniikasta yhtään mitään. Eikä jalkaudu esim. pihoille tutkimaan ongelmia, koska hän ei kuitenkaan näe niitä ongelmia.

Ongelma voi olla niinkin yksinkertainen, että sadevesikaivot rännien alla retkottavat mitensattuu, tai ovat kokonaan irti. Tällöin sadevesi painaa suoraan rakennuksen perustuksen alle, ja kellari homehtuu, tulee legionellaa ja vesivahinkoja jne. Minä näen ne, koska tiedän, ja osaan toimia ennaltaehkäisevästi, ja näin säästetään satoja tuhansia. Mutta mun palkka onkin vähän yli 2000 kuussa. Ei aina ehkä kiinnosta, tiedättehän.

Legionellaa hulevesiongelmasta? No nyt onkin kaikki ammattitaito esillä.

Vierailija
10/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millä hinnalla per kuukausi teillä on sovittu noi hommat, mutta jos se hinta on aivan tontissa niin ei siellä silloin mitään myöskään tehdä.

En tiedä teidän sopparia, ja kuka sen on sopinut. Mikä on laskutettava lisätyö ja mikä ei? Onko sillä firmalla edes kalustoa millä nurmikkoa leikataan, ja onko talo esim. alle 5 vuotta vanha? Kaikki alle 5 vuotta vanhat talot kuuluu urakoitsijalle, joka talon on rakentanut.

Huoltoyhtiölle kuuluu silloin vain roskat ja nurmikko. (Siis jos on sovittu näin.) Kantsuu ensin katsoa mitä on sovittu, ja mihin hintaan.

Vierailija
11/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Legionellaa hulevesiongelmasta? No nyt onkin kaikki ammattitaito esillä.

Jep. Kun vesi seisoo, sinne tulee kaikkea jännää. Että pureskeles ikeniäs vaan 😁

Vierailija
12/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että meillä päin kaikki pikkufirmat on ostettu osaksi isoja, esim. Kotikatu on ostellut näitä paljon. Strategiahan on aika selkeä, eli vedetään katteet johdon taskuun, otetaan rutosti velkaa, jätetään hommat tekemättä ja myydään firma kohta Norjalaisille.

Kotikatu on kuulema menettänyt kohteita esim. Palmialle, ja tämä kilpailutusrinki senkuin kiihtyy. Toisaalla potkitaan porukkaa pihalle ja yhtäällä ei meinaa ukot riittää millään.

Meidänkin firman (olen töissä pienessä kh-firmassa) osti Kotikatu ja sen jälkeen ei ole ollut kuin alamäkeä. Asiakkaat kärsii, koska firman johtoa ei kiinnosta kuin raha, sillä ei ole väliä ehtiikö kukaan tekemään töitänsä.

Vierailija
13/13 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin firman (olen töissä pienessä kh-firmassa) osti Kotikatu ja sen jälkeen ei ole ollut kuin alamäkeä. Asiakkaat kärsii, koska firman johtoa ei kiinnosta kuin raha, sillä ei ole väliä ehtiikö kukaan tekemään töitänsä.

Tätä samaa viestiä kuuluu kentältä jatkuvasti. Joku tietty kiinteistönhuollon yksikkö tietyssä firmassa voikin toimia aivan kohtalaisesti, mutta isossa kuvassa sen kyllä näkee, että asiat on päästetty sellaiseen Venäjän 70-luvun malliin.

Paska haisee ja balalaikka soi, eikä ketään kiinnosta.