Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökki ennakkoperintönä lastenlapsille. Mikä on oikeudenmukaista?

Vierailija
04.07.2014 |

Meillä on 1 lapsi ja veljellä 3. Veli on sitä mieltä että äitimme mökistä tulisi antaa 25 % jokaisen lapsen nimiin. Mun mielestä mun perheelle kuuluu 50 % ja samoin veljen perheelle 50 %.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:13"]

Mistä te olette keksineet, että ennakkoperinnön tulee olla jossain suhteessa lopulliseen perintöön tai että ennakkoperintö täytyy antaa kaikille rintaperillisille?

Se äiti voi antaa mökin ennakkoperintönä vaikka yhdelle lapsenlapselle eikä muilla ole siihen mitään sanomista. Mutta kun joskus jaetaan lopullista perintöä, otetaan se ennakkoperintö huomioon.

[/quote]

No ei kai sen tarvitsekaan, mutta jos ei ole antaa lopullisessa perinnönjaossa ap:lle jotain, millä asia tasaantuu niin eikö siitä tule ongelmia? 

Mutta muuten kai sen mökin tosiaan voi antaa noinkin, että kaikille lapsenlapsille 25%. Mutta se ei ole "sitten siinä". 

Vierailija
42/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:13"]

Ennakkoperintö ON lahja verottajan silmissä.

[/quote]

Mutta onko lahja ennakkoperintöä? Ei taida olla, ainakaan, jos lahjakirjaan on kirjattu "tämä lahja ei ole ennakkoperintöä" ( näin ainakin mulla lukee lahjakirjoissa.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei mitenkään vaadi tasapuolisuutta lahjojen antoon. Noin arvokkaat lahjat toki sitten huomioidaan perinnönjaossa jo saatuna perintönä. Mutta kun ne tulevat lapsenlapsille eikä perillisille, ei mitään tasausta tarvita.

Eli äitisi saa ihan itse päättää, kenelle mökin lahjoittaa, ja minkälaisin osuuksin.

Vierailija
44/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle lapsenlapselle samanverran. Ihan epäreiluahan olisi, että isoäiti antaisi yhdelle lapsenlapselle suuremman osuuden kuin muille.

Vierailija
45/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, jaetaankö perinto suoraan lapsenlapsille, joilloin sulla ja veljelläsi on oikeus lakiosaan ja lopun voi jakaa lastenlapsille miten vain. Vai haluatteko sä ja veljesi siirtää omat perintönne lapsillenne suoraan, jolloin jako menee 50 sulle ja 50 veljellesi. Molemmat jakavat oman osuutensa omille lapsilleen.

Mulla on kolme lasta, veljelläni ei ole lapsia. En voisi kuvitella, että pelkästään mun lapset perisivät vanhempieni omaisuutta ja veljeni jäisi nuolemaan näppejään vain siksi, ettei hänellä ole lapsia. Toki mä tai lapseni perivät aikanaan veljeni, jos hänelle ei tule lapsia, kuten nyt näyttää. Mutta silti ei meidän lapset voi vetää välistä veljeni osuutta vain siksi, ettei hänellä ole lapsia. 

Toki ennakkoperinnön voi jakaa kuten haluaa, mutta lopullisessa perinnönjaossa ennakkoperintö otetaan huomioon.

Vierailija
46/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle lapselle tasaisesti ja nämä taas aikanaan vastaavat siitä miten omilleen jakavat. Jokainen perhe tosiaan vastaa vain oman katraansa koosta, ei ole isovanhempien velvollisuus katsoa että jokainen yksittäinen lapsenlapsi saisi just saman verran HEIDÄN omaisuudestaan. Isojen perheiden lasten on vaan totuttava että kakusta saa pienemmän siivun, kun on useampi jakamassa.

Vierailija
47/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä yhdelle lapselle pitäisi kasata hirveä varallisuus, jos kaikki ovat yhtä arvokkaita isovanhempien silmissä? Meillä isovanhemmat teki testamentin, jonka perusteella minä ja sisko saadaan 50% puoliksi ja loput menee tasan lapsenlapsille. Sisko kiljuu tuossa, että on lapseton, joten minä saisin todellisuudessa 75%. Isovanhemmat taas ovat sanoneet sata kertaa, että heille lapsenlapset on tärkeintä maailmassa ja eivät ymmärrä, miksi heidän pitäisi kuoltuaan jättää lapsettomalle pariskunnalle 50% varallisuudesta käytettäväksi matkailuun ja nautiskeluun, kun vastapuolella on kaksi lasta, jotka tarvisivat pesämunan elämäänsä. Oletettavasti heidän kuolessa sisko on velaton puolisoineen ja kummallakin hyväpalkkainen duuni. Kysymys on noin miljoonan Euron varallisuudesta eli 250 000 Euroa per nenä.

Vierailija
48/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:29"]

Miksi ihmeessä yhdelle lapselle pitäisi kasata hirveä varallisuus, jos kaikki ovat yhtä arvokkaita isovanhempien silmissä? Meillä isovanhemmat teki testamentin, jonka perusteella minä ja sisko saadaan 50% puoliksi ja loput menee tasan lapsenlapsille. Sisko kiljuu tuossa, että on lapseton, joten minä saisin todellisuudessa 75%. Isovanhemmat taas ovat sanoneet sata kertaa, että heille lapsenlapset on tärkeintä maailmassa ja eivät ymmärrä, miksi heidän pitäisi kuoltuaan jättää lapsettomalle pariskunnalle 50% varallisuudesta käytettäväksi matkailuun ja nautiskeluun, kun vastapuolella on kaksi lasta, jotka tarvisivat pesämunan elämäänsä. Oletettavasti heidän kuolessa sisko on velaton puolisoineen ja kummallakin hyväpalkkainen duuni. Kysymys on noin miljoonan Euron varallisuudesta eli 250 000 Euroa per nenä.

[/quote]

Aika ikävästi tehty toiselle siskolle. Entä jos kärsinyt lapsettomuudesta, vielä tuollakin tavalla rangaistaan?

Vierailija
49/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:24"]Jokaiselle lapselle tasaisesti ja nämä taas aikanaan vastaavat siitä miten omilleen jakavat. Jokainen perhe tosiaan vastaa vain oman katraansa koosta, ei ole isovanhempien velvollisuus katsoa että jokainen yksittäinen lapsenlapsi saisi just saman verran HEIDÄN omaisuudestaan. Isojen perheiden lasten on vaan totuttava että kakusta saa pienemmän siivun, kun on useampi jakamassa.

[/quote]

Tässä on se vika, että verot pitää maksaa kaksinkertaisesti. Suoraan lahjoitettaessa lapsenlapsille säästää veroissa. Mutta neljä omistajaa kesämökillä on kyllä vähän kuolleena syntynyt ajatus.

Vierailija
50/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun järjen mukaan se menee niin, että jos ennakkoperinnän saajia on 4, niin jokaiselle heille sama osa. Ei heidän vanhempiensa lukumäärä vaikuta siihen, paljon he saavat.

Vierailija
51/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:41"]

Minun järjen mukaan se menee niin, että jos ennakkoperinnän saajia on 4, niin jokaiselle heille sama osa. Ei heidän vanhempiensa lukumäärä vaikuta siihen, paljon he saavat.

[/quote]

Nyt on kyse sukulaisista eikä satunnaisista perinnön saajista. Lapsi menee lapsenlapsen edelle, sisko serkun edelle jne.

Vierailija
52/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:23"]

Kyse on siitä, jaetaankö perinto suoraan lapsenlapsille, joilloin sulla ja veljelläsi on oikeus lakiosaan ja lopun voi jakaa lastenlapsille miten vain. Vai haluatteko sä ja veljesi siirtää omat perintönne lapsillenne suoraan, jolloin jako menee 50 sulle ja 50 veljellesi. Molemmat jakavat oman osuutensa omille lapsilleen.

Mulla on kolme lasta, veljelläni ei ole lapsia. En voisi kuvitella, että pelkästään mun lapset perisivät vanhempieni omaisuutta ja veljeni jäisi nuolemaan näppejään vain siksi, ettei hänellä ole lapsia. Toki mä tai lapseni perivät aikanaan veljeni, jos hänelle ei tule lapsia, kuten nyt näyttää. Mutta silti ei meidän lapset voi vetää välistä veljeni osuutta vain siksi, ettei hänellä ole lapsia. 

Toki ennakkoperinnön voi jakaa kuten haluaa, mutta lopullisessa perinnönjaossa ennakkoperintö otetaan huomioon.

[/quote]

Just näin. Mulla on samantapainen tilanne, kolme lasta kun taas siskoni on lapseton. En tietenkään voi odottaa, että meitä lahjottaisiin aina samassa suhteessa yksi osa siskolleni, yksi minulle ja kolme kullekin lapselleni. Se menee oikein niin, että minä talouksineni ja sisko saamme saman verran. Sukupolven yli hyppääminen perinnöissä on järkevää, jää yhdet perintöverot välistä ja muutenkin veroa menee vähemmän, koska perijöitä on enemmän (jokaisellahan on veroton osuus)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi