Mitä vastaisit työhaastattelussa, jos..
Olet joutunut irtosanoutumaan edellisestä työpaikastasi täysin epäasiallisen kohtelun vuoksi (ja et ole edes ollut ainoa irtisanoutuja) ja sinulta kysytään edellisen työsuhteen päättymisen syytä? Entistä työnantajaa kun ei voi haukkua jne. Keinot vähissä.
Ei voisi enempää inhottaa se, että on joutunut kokemaan vuosien piinan työpaikalla, ja sitten vielä ko. kokemus estää saamasta uusia töitä. Ällöttää myös "suojella" edellistä työnantajaa viimeiseen saakka.
Kommentit (22)
Ikinä ei edellistä työnantajaa moitita työhaastattelussa!
Jos lähdit hyväpalkkaisesta työstä noin vain, voit aina väittää, että työtehtävät entisessä työpaikassa eivät vastanneet sitä, missä olet omimmillasi ja sitten käännät keskustelun siihen paikkaan, jota haet tyyliin "olin siellä tiukasti kiinni hallintotehtävissä, vaikka nimenomaan tässä teidän työpaikassanne keskeiset kirjanpito ja tilinpäätös ovat se puoli, jossa haluan kehittyä ja jota olen opiskellut omalla ajalla..."
Henkilökohtaisista syistä ja ne syyt on nyt selvitetty ja takanapäin
Kerro rehellisesti mistä asioista pidit ja mistä et, jos kysytään.
Voidaan olla monta mieltä kannattaako puhua ikävistä, jos kokisitte perässä juoksemista ja valehtelua, on aukaistava suunsa ainakin silloin.
Kun jäin sairaseläkkeelle ja jouduin tekemään selvityksen työvoimaan, vein kopion paperista työnantajalle, sanoin totta tarkoittaen "tämä oli paras työpaikka kaikista".
Edellisen työpaikan ihmiset eivät tahtoneet uskoa työrauhaan, vielä sittenkään kun tuli uudet lait.
En palkkaa töihin henkilöä, joka moittii edellistä työnantajaa, oli syytä tai ei. Tuollainen asioiden ruotiminen ulkopuolisen kanssa kertoo puhujasta vain sen, että hän on altis levittämään asioita edelleen.
Minä sanoin lähteneeni yt-neuvottelujen takia, mikä ei kyllä ollut koko totuus, mutta ei siitä sen enempää kyseltykään, eikä onneksi suosittelijaakaan.
Olisi parempi irtisanoutua vasta sitten, kun uusi työpaikka on löytynyt.
Jos tilanne työpaikalla on niin kestämätön ettei siellä voi olla niin pitää sitten vaikka lomia pois tai mahdollisesti sairauslomaa.
Itse sain nykyisen työpaikkani puhtaasti rehellisyyteni ansiosta. Jälkeenpäin juteltuna HR päällikkö sanoi, että tasaisten hakijoiden joukosta erotuin sillä, että kerroin totuudenmukaisesti edellisen työni päättyneen koeajalla työnantajan aloitteesta riittämättömän työsuorituksen johdosta. Muut olivat heitelleet näitä "uusia haasteita, etenemismahdollisuuksia" jne kommentteja.
Itse suosin suoraa puhetta.
Riittämättömän työsuorituksen takia kenkää ja sinut innolla heti rekryttiin uuteen? Herramunvereni.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 18:39"]
Riittämättömän työsuorituksen takia kenkää ja sinut innolla heti rekryttiin uuteen? Herramunvereni.
[/quote]
No toki selitin mikä näkemysero meillä oli :D
Kuitenkin, 2 vuotta tulee täyteen ensi kuussa nykyisessä työpaikassa, enkä sekuntiakaan ole katunut sitä, että kerroin miten asia on :D
-20
Itse olen sanonut et oli näkemyseroja asioista,mutten kommentoi asiaa enempää.Koska uusi työnantaja kysyy kuitenkin edellisen työnantajan nimen, koska hän soittaa kuitenkin edelliselle työnantajalle ennen sinun palkkaamistasi kysyy ns.suosituksia.Täten ei tule haukuttua työnantajaa.
No tietenkin kerrot totuuden, mutta hyvin lyhyesti. Ei tarvi haukkua. Oletko ihan vajaa?
No mun mielestä taas edellisen työnantajan haukkuminen edes lyhyesti on haastattelijan mielestä todella arveluttavaa. T. Rekrytoija
Mainitse lyhyesti, että edellisen työantajasi edustamat arvot ja visiot eivät vastanneet sitä, mihin haluat urallasi keskittyä. Höpöjargonia, mutta toiminee.
Sanoisin, että oli aika siirtyä muualle. Et susta tuntu ettei ollut enää mitään tarjottavaa. Ja et tässä kohtaa oli aika lopettaa ja katsella uusia tuulia.
Sillain nätisti.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:56"]No mun mielestä taas edellisen työnantajan haukkuminen edes lyhyesti on haastattelijan mielestä todella arveluttavaa. T. Rekrytoija
[/quote]
Miten tuollainen tilanne sitten pitäisi ilmaista? Sössöttämällä jotain ympäripyöreää työilmapiiristä?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:58"]
Sanoisin, että oli aika siirtyä muualle. Et susta tuntu ettei ollut enää mitään tarjottavaa. Ja et tässä kohtaa oli aika lopettaa ja katsella uusia tuulia.
Sillain nätisti.
[/quote]
Näin tein edellisessä työhaastattelussa, mutta tuntui että vastaukseni ei riittänyt heille. Hyvästä asemasta irtisanoutuminen työttömäksi on aika riski ratkaisu, mutta olen tyytyväinen silti. En uskalla kuvitellakaan missä jamassa olisin tällä hetkellä, jos en olisi irtisanoutunut. AP
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:58"]
Sillain nätisti.
[/quote]
Näin tein edellisessä työhaastattelussa, mutta tuntui että vastaukseni ei riittänyt heille. Hyvästä asemasta irtisanoutuminen työttömäksi on aika riski ratkaisu, mutta olen tyytyväinen silti. En uskalla kuvitellakaan missä jamassa olisin tällä hetkellä, jos en olisi irtisanoutunut. AP
Jos alat työhaastattelussa ruotimaan edellisen työpaikan ongelmia, haastattelija ei voi millään tietää kuka se ongelma oikeasti on ollut. Asiallista on sivuuttaa aihe muilla keinoin.
Vastaisin jotain epämääräistä ' siitä lähti paljoin muitakin'.