Otkes: vanhoissa hisseissä vakava vaara. (liite ylen sivuilta)
"Onnettomuustutkintakeskus: iäkkäissä hisseissä vakava vaara
Onnettomuustutkintakeskus varoittaa iäkkäiden hissien jarruja koskevasta vakavasta vaarasta.
Kaunialan sairaalassa Kauniaisissa toukokuussa tapahtunut onnettomuus paljasti, että iäkkäisiin hisseihin voi liittyä vakava vaara, keskus kertoo tiedotteessa.
Sairaalassa sattuneessa onnettomuudessa potilas kuoli jäätyään puristuksiin hississä.
Onnettomuustutkintakeskus on antanut onnettomuusuhkailmoituksen Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle, sisäministeriölle sekä pelastuslaitoksille.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostus Kaunialan onnettomuudesta on tarkoitus julkaista loppuvuodesta."
Mitä tuo tarkoittaa. Millainen vika on vanhojen hissien jarruissa?
Voiko hissi pudota alas asti.
Vaivautuuko mikään virnomainen nyt pakottamaan kaikkia hissinomistajia korjaamaan hissinsä. Ja valvomaan, että ne myös korjataan?
Kommentit (18)
Lähtiköhän hissi liikkeelle, vaikka ovi oli auki vai mitä.
Miksei kerrota tarkemmin?
Yleisin vaaratilanne on se, että hississä kuljetettava tavara kiilautuu ovien väliseen vaakasuuntaiseen rakoon. Esimerkisi kaapin kulma kiilautuu tuohon, kun hissillä mennään alaspäin. Ihminen hissikorissa kiilautuu silloin kaapin ja seinän väliin.
Vierailija kirjoitti:
Yleisin vaaratilanne on se, että hississä kuljetettava tavara kiilautuu ovien väliseen vaakasuuntaiseen rakoon. Esimerkisi kaapin kulma kiilautuu tuohon, kun hissillä mennään alaspäin. Ihminen hissikorissa kiilautuu silloin kaapin ja seinän väliin.
Kyllä varmaankin, mutta nyt oli kyse hissin jarrujen viasta.
Ap jätti olennaisimman osan pois
"
Otkes on tutkinut onnettomuutta. Otkesin mukaan(siirryt toiseen palveluun) onnettomuus johtui siitä, että hissin jarru oli jumiutunut auki-asentoon.
Otkes on antanut onnettomuusuhkailmoituksen hissiturvallisuudesta vastaavalle Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle (Tukes), sisäministeriölle sekä pelastuslaitoksille iäkkäiden hissien jarruja koskevasta vakavasta vaarasta.
– Jarru on hissin turvallisuuden ja sitä kautta myös huollon kannalta hissin olennainen osa, jonka on toimittava moitteettomasti. Hissin jarrut täytyy huoltaa niin, että hissi pysyy paikallaan pysähtyessään kerroksiin, sanoo Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi tiedotteessa.
"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisin vaaratilanne on se, että hississä kuljetettava tavara kiilautuu ovien väliseen vaakasuuntaiseen rakoon. Esimerkisi kaapin kulma kiilautuu tuohon, kun hissillä mennään alaspäin. Ihminen hissikorissa kiilautuu silloin kaapin ja seinän väliin.
Kyllä varmaankin, mutta nyt oli kyse hissin jarrujen viasta.
Eli hitaasti liikkuva potilas/vanhus on ollut menossa hissiin tai poistumassa hissistä, siinä oven haitarin välissä jumittanut hetken huonoilla jaloillaan ja käsillään ja kori on silti lähtenyt liikkeelle, kun joku on tilannut hissin? Koska puristumisesta oli puhe ja jarruviasta. Eli jarru on pettänyt ja kori on lähtenytkin liikkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Ap jätti olennaisimman osan pois
"
Otkes on tutkinut onnettomuutta. Otkesin mukaan(siirryt toiseen palveluun) onnettomuus johtui siitä, että hissin jarru oli jumiutunut auki-asentoon.
Otkes on antanut onnettomuusuhkailmoituksen hissiturvallisuudesta vastaavalle Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle (Tukes), sisäministeriölle sekä pelastuslaitoksille iäkkäiden hissien jarruja koskevasta vakavasta vaarasta.
– Jarru on hissin turvallisuuden ja sitä kautta myös huollon kannalta hissin olennainen osa, jonka on toimittava moitteettomasti. Hissin jarrut täytyy huoltaa niin, että hissi pysyy paikallaan pysähtyessään kerroksiin, sanoo Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi tiedotteessa.
"
No niin, siinähän se tulikin: jarru pettänyt ja kori lähtenyt liikkeelle.
Ihan hyvä ja nopea loppu vanhukselle. Elämä jo eletty, eipä tarvinnut jäädä kitumaan sänkyyn hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap jätti olennaisimman osan pois
"
Otkes on tutkinut onnettomuutta. Otkesin mukaan(siirryt toiseen palveluun) onnettomuus johtui siitä, että hissin jarru oli jumiutunut auki-asentoon.
Otkes on antanut onnettomuusuhkailmoituksen hissiturvallisuudesta vastaavalle Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle (Tukes), sisäministeriölle sekä pelastuslaitoksille iäkkäiden hissien jarruja koskevasta vakavasta vaarasta.
– Jarru on hissin turvallisuuden ja sitä kautta myös huollon kannalta hissin olennainen osa, jonka on toimittava moitteettomasti. Hissin jarrut täytyy huoltaa niin, että hissi pysyy paikallaan pysähtyessään kerroksiin, sanoo Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi tiedotteessa.
"
Laitoin kylä kaiken, mitä oli ylen tuoreimmat-uutisessa.
Ap
Jos jarru juuttuu auki-asentoon, miksei hissi mene ihan alas asti.
Mietin nyt, että toimivatko hissien hätäpyaäyttimetkään luotettavasti. Siis hisseissä on mekanismi, että jos vaikka vaijeri katkeaa, hätä pysäytin pysäyttää. Sellaiset tarraimet. Mutta vaijereita ei varmaan juuri katkeile. Kuka tietää, onko tarraimet toimintakunnossa?
Hisseistä on opeteltava hyppäämään nopeasti ulos ja sisään myös.
Suomessa on vähintään satoja vaarallisia hissejä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f255709f-b7f2-490c-986f-d99822c42a89
Vierailija kirjoitti:
Hisseistä on opeteltava hyppäämään nopeasti ulos ja sisään myös.
Sinäkään et iäkkäänä siihen pysty.
Myös liian voimakkaasti sulkeutuvat ovet ovat vaarallisia.
Äitini kulkee rollaattorilla hitaasti ja ne tuuppaavat aina ikävästi kovaa päälle. Siinä voi kaatua pahoin. Miksei niissä mikään silmä varoita, ettei pidä sulkeutua, kun joku on vielä välissä.
Eikö nuo ole pakko huoltaa parin vuoden välein?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo ole pakko huoltaa parin vuoden välein?
Ehkä huolto tehdään laiminlyöden jotkin kohdat tai onko tuollaisen tarkastaminen edes mahdollista tai onko se huolto-ohjelmassa. Nopeasti ja halvalla vaan huolto.
Nykyään töissä on niin paljon porukkaa, joilla ei enää ole ammattiylpeyttä. Miettikää nyt vaikka talonrakennustyömaita. Siellä pilkotut urakat ja ulkomailta halvat miehet. Laatu ja perehtyneisyys ei ole tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vähintään satoja vaarallisia hissejä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f255709f-b7f2-490c-986f-d99822c42a89
Miksei kukaan ole tehnyt niille aiemmin mitään?
Miten tuollainen huomattiin vasta nyt, kun joku kuoli.
Luulisi tuosta viasta olevan jo mont varoitusta ennen kuolemaan johtava tapaturmaa. Ei vaan ole kukaan tehnyt asialle mitään.