Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

40 vuotiaan naiset hormonit - Vertaistukea kaivataan

Vierailija
03.07.2014 |

Auttakaa pian neljäkymmentä vuotiaista, joka kärsii nykyään mitä kummallisemmista oireista:

- Voimakkaat pms-oireet oletetun ovulaation aikana ja myös ennen kuukautisia. Ennen lapsia (3) en kokenut mitään oireita.

- Makeanhimo ihmisellä, joka ei ole koskaan aiemmin välittänyt mistään makeasta.

- Ahdistus joka noin puoli vuotta sitten riistäytyi paniikkioirehdintaan. Taivuin viimein ja syön tällä hetkellä pientä annosta mielialalääkettä.

- Alavatsan pömpötys ja yleinen turvotus.

- Mielenkiinnon ja innostuksen puute.

- Kasvojen rupsahtaminen.

- Todella epäsäännölliset kuukautiset ja nykyään myös melko niukat.

Miten minusta ennen niin reippaasti ihmisestä tuli tällainen? Olenko ainoa joka kokee, että sitä todella muuttuu naisena kun lähestyy keski-ikää. Mikä teitä muita nelikymppisiä on auttanut?

Ottaisin mieluusti vastaan kaiken tuen ja ideat? Ja ehkä vähän myötätuntoa :)

Ja kaikille samanikäisille, myös oireettomille, tsemppiä meille vanheneville naisille!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Face the fact: kaikki yli 45-vuotiaat on miesten silmissä rumia :/

Vierailija
2/20 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:31"]Face the fact: kaikki yli 45-vuotiaat on miesten silmissä rumia :/

[/quote]

No ei ainakaan isäni silmissä jonka mielestä juuri 59 vuotta täyttänyt äitini on edelleen hyvin kaunis. Niin kuin onkin.

Vain pinnalliset ja munattomat pikkumiehet ajattelevat noin, eivät syvälliset ja oikeat miehet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ikävälle.Onkohan ihan pelkkää hormonaalista,oletko mittauttanut kilpirauhasarvot...ja itsellä kun hemoglobiini alhainen,samoja oireita.Ikää 41..tsemppiä!

Vierailija
4/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun kannattais tutkituttaa se kuuluisa kilpirauhanen?

Vierailija
5/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös voimakkaat pms-oireet ja haluttomuuttakin, parhaimmillaan fiilis on ovulaatio aikaan. Kävin verikokeissa 42-vuotiaana ja sen perään sterilisaatiossa, kaikki toiminta oliki ihan normaalia yhä. Ei ongemia kuivuuden kanssa ainakaan vielä Täytän kohta 44.

Arveletko, että hormonitoimintasi hiipuu?

Vierailija
6/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni kilpirauhanen tutkittiin silloin puoli vuotta sitten. Oletan, että mahdolliset poikkeamat siis tulevat esiin laajassa verenkuvassa vai olenko väärässä?

Vierailija
7/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten syöt nukut ja liikut? Vitamiinit? Ylipaino/ alipaino?

Vierailija
8/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellinen vastaus siis ap:lta.

Olen kyllä miettinyt, että kyseessä olisi hormonitoiminnan hiipumista. Näin myös lääkäri sanoi, mutta olen kyllä hieman ihmeissäni itseni kanssa.

Vierailija
9/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön oikeasti tosi terveellisesti. Paljon kalaa, paljon vihanneksia. Liikuntaa ennätän harrastamaan luvattoman vähän.

Olen tässä viime aikoina aloittanut syömään myös kalaöljytabletteja ja B-vitamiinia. En myöskään koskaan olettanut, että turvautuisin purkkivitamiineihin...

Yöunet ovat noin 7 tuntia ja toisinaan viikonloppuisin ennätän myös nukkua päiväunet.

Ap

Vierailija
10/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ennen olin varmaankin alipainoinen. Nyt mielestäni normaali.

Reidet levenneet ja alavatsa pömpöttää. Kuulostaa kamalalta kun kirjoitan näin, mutta niin se vain on :)

Olen kuitenkin sinut itseni kanssa.

Ap

Vierailija
11/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten esim ruokavalio kunnossa, ettei tule syötyä gluteiiniviljoja (katsellut niistä useamman kuin pari dokkaria yleltä, joissa uusimmissa tutkimuksissa todettu niiden muuttavan suoliston bakteerikantaa epäedulliseksi ja aiheuttavan juuri mm mielialan laskua, hormonitoimintaan häikkää, hiivasyndroomaa etc), sokeria, alkoholia yms höttöä?

Ulkoiletko tarpeeksi? Liikunta tunnetusti lisää hyvänolonhormonien tuotantoa.

Onko elämässä muuten kaikki kunnossa, ei ole ollut kriisejä tms?

Vierailija
12/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa harrastan tosiaan liian vähän, siitä olen tietoinen. Alkoholia en juo. Makeannälkä on viime aikoina lisääntynyt, mutta olen sen kanssa mielestäni kuitenkin edelleen melko kohtuullinen.

Ap

Vierailija
13/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viime aikoina ei elämässäni ole ollut mitään kriisejä. Kiirettä kylläkin, mutta kenellepä kolmen lapsen työssäkäyvällä äidillä ei olisi.

Ap

Vierailija
14/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

se saattaa olla tiedostamattomasti myös se kiire josta mainitsit. Se nakertaa sisällä ja oireilee sitten hormonihäikkänä. Varsinkin jos kiirettä on kestänyt putkeen vaikka useampia vuosia.

Vierailija
15/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naishormonit alkavat tehdä hiipumistaan. Aivan normaalia naisen elämään kuuluvaa toimintaa, jota ei pidä luokitella sairaudeksi.

Vierailija
16/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli n 40 vuotiaana ihan tyhjästä kauhea olo, masennus, vatsavaivoja. Syytin parisuhdetta ja työstressiä, pääsin työpsykologin juttusille. Harkitsin itsemurhaa ja itkin.

Vähitellen masennus hälveni... Ja 44-vuotiaana kuukautiset loppuivat kokonaan (olen nyt 48). 

Vasta sen jälkeen tajusin, että oli varmaan menopaussioireita kaikki. En osannut epäillä, että niin nuorena...

Vierailija
17/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:26"]

Naishormonit alkavat tehdä hiipumistaan. Aivan normaalia naisen elämään kuuluvaa toimintaa, jota ei pidä luokitella sairaudeksi.

[/quote]

Tuli sama mieleen. Oireita voi lieventää ruokavaliolla ja liikunnalla.

Vierailija
18/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jokaiselle.

Jos tosiaan kysymys on naishormoneiden hiipumisesta, niin onko siihen saatavilla apua? Tai onko teillä kokemuksia?

Itselläni on ollut noin reilun vuoden käytössä Femilar. Sitä ennen ehkäisynä toimi kondomi ja nuorena olen käyttänyt e-pillereitä.

Ap

Vierailija
19/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Femilarista olen kuullut vain huonoa...

Vierailija
20/20 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla loppui menkat vähitellen lähempänä neljääkymppiä ja todettiin munasarjojen vajaatoiminta. Ei kuulemma ole normaalia alle nelikymppisenä, Suomessa naisilla on kuukautiset keskimäärin 52-vuotiaaksi. Sain estrogeenit osteoporoosin ennaltaehkäisyyn ja muitakin selkeitä vaihdevuosioireita kyllä oli, kuten hikoilu ja nukkumisvaikeudet. Kannattaa käydä ultrassa tutkituttamassa onko normaalia hormonitoiminnan hiipumista vai joku sairaus.