Miksi toimittajia ei arvosteta lainkaan?
http://m.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288709539935.html?pos=pagination-next
Ruotsissa toimittajat olivat viimeisiä ja Suomessa poliitikkojen ja autokauppiaiden kanssa häntäpäässä kun kansalta kysytään ammattien arvostuksesta. Ei yksi YLE ja Hesari nyt voi kaikkien toimittajien arvostusta laskea pohjamutiin.
Kommentit (19)
Mä olen törmännyt toimittajavihaan vain AV:lla. Tuntuu olevan tiettyjen tahojen ilmiö.
Millainen ihminen opiskelee toimittajaksi. Roska
Toimittajat ovat joko hyeenoja tai mulkvistejä, mutta laiskoja joka tapauksessa. Ja ilmaiset viinat pitää heille olla!
Toimittajat eivät usein ole asiantuntijoita aiheissa, joista kirjoittavat. Haastateltavat asiantuntijatkin toimittajat valitsevat lähinnä sen mukaan, miten saavat parhaiten omia mielipiteitä myötäilevän jutun aikaiseksi. Yksi esimerkki tästä ovat Hesarin julkaisemat ns. HS-analyysi -artikkelit, joilla ei pääsääntöisesti ole mitään tekemistä analyyttisen ja useita eri näkökulmia huomioon ottavan artikkelin kanssa.
Koska ihmiset ovat riittävän tyhmiä uskoakseen, että Seiska = koko media.
Minä olen sanomalehden toimittaja, ja ihmettelen näitä kommentteja. Töitä tehdään sormet näppiksillä koko päivä ( olen nyt kesälomalla, jos joku vauhkoontuu) , hirveä kiire ja paine päällä. Täällä ei todella kukaan ehdi laiskottelemaan, kun sivut pitää taittaa ja editoida joka päivä, valita kuvia, tilata juttuja, ideoida ja samalla tehdä juttuja nettiin ja mobiiliin. Onneksi mun ei tarvitse tehdä videoita nettiin, sekin kuuluu monen työnkuvaan. Viinaa ei ehdi kyllä juomaan, nykytoimittja käyttää vapaa-aikainsa enemmän saleilla ja pururadoilla.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:41"]
Minä olen sanomalehden toimittaja, ja ihmettelen näitä kommentteja. Töitä tehdään sormet näppiksillä koko päivä ( olen nyt kesälomalla, jos joku vauhkoontuu) , hirveä kiire ja paine päällä. Täällä ei todella kukaan ehdi laiskottelemaan, kun sivut pitää taittaa ja editoida joka päivä, valita kuvia, tilata juttuja, ideoida ja samalla tehdä juttuja nettiin ja mobiiliin. Onneksi mun ei tarvitse tehdä videoita nettiin, sekin kuuluu monen työnkuvaan. Viinaa ei ehdi kyllä juomaan, nykytoimittja käyttää vapaa-aikainsa enemmän saleilla ja pururadoilla.
[/quote]
Mä en oikein usko, että kovin moni ihminen jakaa tässä ketjussa esitetyt mielipiteet...
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:42"]
[/quote]
Mä en oikein usko, että kovin moni ihminen jakaa tässä ketjussa esitetyt mielipiteet...
[/quote]
No kyllä varmasti jakaa. Ei toimittajia muuten pidettäisi vuodesta toiseen epäluotettavimpiin ammattikuntiin kuuluvina.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:55"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä varmasti jakaa. Ei toimittajia muuten pidettäisi vuodesta toiseen epäluotettavimpiin ammattikuntiin kuuluvina.
[/quote]
Hei haloo, tutkimuksen on teettänyt lukijoillaan VALITUT PALAT. Miettikää millaista lukijakuntaa lehdellä on. Vai miten muuten selität sen, että pappien työtä arvostaa lähes 80% vastaajista?
Oma mieheni tekee toimittajan töitä. Arvostan häntä, pidän erittäin luotettavana juornalistina ja arvostan myös hänen tekemäänsä työtä. Jokainen juttu ei voi olla täydellinen, mutta hän ainakin yrittää parhaansa ja stressaa, onko juttu lopulta lukemisen arvoinen. Olen seurannut vierestä, kuinka mies ahdistuu, kun pitäisi juttu saada tehtyä, mutta haastateltavia ei saada kiinni ja joskus suhtaudutaan todella nihkeästi. Tuntuu, ettei moni kuitenkaan arvosta toimittajien ja pitää uutisointia itsestäänselvyytenä, että se vain tapahtuu. Hän tekee vain työtään, jotta saisitte aamulla lehden luettavaksenne ja jotta nettisivuilla olisi uutisia. Toimittajan työ on aivan yhtä arvokas kuin kenen tahansa muun työ.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hei haloo, tutkimuksen on teettänyt lukijoillaan VALITUT PALAT. Miettikää millaista lukijakuntaa lehdellä on. Vai miten muuten selität sen, että pappien työtä arvostaa lähes 80% vastaajista?
[/quote]
Kyseessä on kuitenkin ihan tutkimuslaitoksen tekemä tutkimus johon on poimittu vastaajat tilaajarekisteristä eikä mikään nettihuutoäänestys, joten tulokset tuskin ovat täysin väärin.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:32"]
Koska ihmiset ovat riittävän tyhmiä uskoakseen, että Seiska = koko media.
[/quote]
Ei Seiska koko media ole, mutta aika hyvin se median tasoa edustaa. Lopetimme paikallisen sanomalehdenkin tilaamisen, kun juttujen taso oli aika heikko. Kuka ei ole törmännyt juttuun, jossa toimittaja on irroittanut haastateltavan puheista muutaman lauseen, jotta viesti saadaan muokattua toimittajan tarpeisiin sopivaksi?
Tärkeintä tuntuu olevan kohujuttujen saaminen, koko totuus on sivyseikka. Hyvät uutiset eivät uutiskynnystä ylitä, mutta huonot uutiset pääsee aina näyttävästi esille.
Täällä meillä päin toimittajien kielen taso on jostain aivan syvältä. Lauseissa on sanajärjestysvirheitä tyyliin "se on maailman yksi suurimmista maista". Eräs toimittaja haluaa välttämättä tunkea joka artikkeliin potentiaalia, jonka käyttöä hän ei laisinkaan hallitse. Sitten on yksi toimittaja, jonka jutut ovat kuin jotain runotyttöfantasialässytystä, vaikka hän kirjoittaisi liikenneonnettomuudesta. Yksi miestoimittaja kirjoittaa niin päin peetä, ettei voi olla tottakaan, esim. männä viikolla "autot kulkee lujasti". Nykyisin katson aina ensimmäiseksi, kuka jutun on kirjoittanut, ja hyppään koko tekstin ohi, jos toimittajana on ollut joku ällökki, jotta en suuttuisi lukemiseen.
Eräät isot mediat pilanneet toimittajein maineen täysin. Juttuja keksitään omasta päästä ja faktoja vääristellään. Jokainen toimittajien YT on suuri ilon päivä.
Missä tahansa muussa maassa toimittajat ovat tiedonvälittäjiä, Suomessa tiedonvääristäjiä. Häpeällistä.
En tiedä, mutta haitanneeko se yhtään? Niillä on tiiviit piirit ja nostavat häntäänsä ihan ilman ulkopuolisiakin.
Ei yllätä kyllä yhtään, että vihataan eikä arvosteta.
No miksi arvostettaisiin, kun median taso suomessa on niin surkea. Vääristellään ja pimitetään asioita sekä tuputetaan omaa ideologiaa.
No katso nyt esim. Hesarin toimittamisen tasoa... tämä entinen huippu toimittamisestaan tunnettu lehti on vajonnut lähes Seiska tasolle.
Ei hirveästi voi arvostaa...
Koska ne ei kerro totuttaa vaan omia mielipiteitään. Eivätkä osaa alkeellista oikeinkirjoitusta. Miten tuollaisia voi arvostaa