Lähihoitajat ja merkonomit kertokaa palkkanne!
Eli kertokaa kuinka paljon saatte palkkaa ja missä olette töissä :) haluan vertailla että kumpaa sitä lähtis opiskelemaan kun molemmat kiinnostaa..
Kommentit (38)
Hoh hoijakkaa.
Taas noi palstan kaikkein tietämättömimmät ja tyhmimmät alapeukuttavat täällä täysin faktaa sisältävät kommentit.
Osoittaa sen, että palsta on täynnä nuoria ja työelämästä ja koulutusasteista totaalisen tietämättömiä tyyppejä.
Tuokin on aivan totta, että aikaisempina vuosikymmeninä opistot olivat niitä, jotka vastaavat nykyisiä ammattikorkeakouluja.
Ja noista opistoista valmistuneet merkonomit työllistyivät erittäin hyvin, mitä erilaisempiin tehtäviin sekä julkiselle puolelle että yksityisille.
Merkonomeja oli ennen myös pankinjohtajina ja useissa päällikkötason tehtävissä.
Mutta toisaalta myös nykysin jmonet ammattikorkeakoulun käyneeet työllistyvät päällikötehtäviin.
Useista ammmattikorkeakoulusta valmistuneista insinööreistä tulee työkokemuksen kautta esimiehiä ja päällikkötason työntekijöitä. Samoin kaupallisen koulutuksen saaneista tradenomeista, jotka valmistuvat ammattikorkeata.
Kysymys työllistymisessä on aina ennenkaikkea ihimsestä itsestään ja hänen kyvyistään sopeutua erilasiin työyhteisöihin, sekä oman ammattitaidon kehittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Onko lähihoitajilla tosiaan noin onneton palkka kun itse saan sihteerinä sairaalassa 2500? Perus päivätyö eikä seuraa kotiinkaan mikään :) Lähihoitajaksi olen muinoin kouluttautunut.
Lähihoitajien palkka ilmoitetaan aina peruspalkkana.
Ilta-yö- ja vkonlopputyötöt nostavat palkkaa jopa satoja euroja.
Ja myös työkokemus nostaa hiukan palkkaa, sillä mitä pitempi työura,rli työkokemus, sitä enemmän tulee sitä työkokemus lisää eli ikälisää. Nämä eivät ole suuren suuria lisiä, mutta nostavat kuitenkin peruspalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
nyt ekonomina 2850€
Nyt on kyllä kustu silmään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lähihoitajilla tosiaan noin onneton palkka kun itse saan sihteerinä sairaalassa 2500? Perus päivätyö eikä seuraa kotiinkaan mikään :) Lähihoitajaksi olen muinoin kouluttautunut.
Lähihoitajien palkka ilmoitetaan aina peruspalkkana.
Ilta-yö- ja vkonlopputyötöt nostavat palkkaa jopa satoja euroja.
Ja myös työkokemus nostaa hiukan palkkaa, sillä mitä pitempi työura,rli työkokemus, sitä enemmän tulee sitä työkokemus lisää eli ikälisää. Nämä eivät ole suuren suuria lisiä, mutta nostavat kuitenkin peruspalkkaa.
Eipä tämä nyt vastannut kyllä mitenkään siihen mitä taivastelin. Kun joku ilmoitti esim. päikyssä päivätyössä tienaavansa hädin tuskin 2000 niin onhan se nyt vähän. Päivätöitä oli mun kommentilla tarkoitus verratakin, ei ilta- tai yölisiä.
Ennen koulutettiin merkonomit kauppaopistossa, ja se oli keskipohjainen.
Pelkällä kansakoululla ei päässyt opiskelemaan kauppaopistoon.
-Tätä mä yritin selittää yhelle tradenomille, mut se sano et ei pidä paikkaansa..
merkonomi palkka 5500 €/kk+ vuosibonukset.
Päiväkodissa. 1987€ bruttona. Lisiä ei oo ei tuu. Työssä ei taukoja, raskasta on. En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Olen merkantti palkka, on 1580 😪 tekis mieli suorittaa kansanmurha.
Opintovelkija on 20000e ja vuokraan menee koko palkka. Joka ilta itken.
Ruoka-apu vähän auttaa.
Jeps, Olet merkantti.
Se tarkoittaa sitä, että olet suorittanut ammattikoulu tasoisen kauppakoulun, johon pääsee pelkällä kansakoulupohjalta.
Kun taas merkonomi on suorittanut opistotasoisen tutkinto joka vastaa nykyistä ammattikorkeakoulun tutkintoa.
Merkantteja ei enää edes kouluteta.
Itse tiedän kansakoulupohjaisen kauppakoulun suorttaneita, siis merkantteja, jotka ovat työllistyneet mm. tilitoimistoihin ja saavat sen alan mukaista palkka.
Jotkut kauppakoulun suorittaneista merkanteista, opintolinjasta riippuen ovat myös perustaneet tili-ja kirjanpitotoimistoja, ja opiskelleet omalla kustannuksellaan pitkälle alalla.
Ketä kommentoija voi syyttää omasta palkastaan? Miten koulu meni? Miksi et ole päässyt paremmin palkattuihin hommiin? Syytätkö siitä työnantajia tai muita?
Kuten täällä on jo todettu, työhön pääseminen riippuu kokonaan ihmisestä itsestään.
Työnantaja valitsee aina tarjolla olevista työntekijöistä sen parhaimman, muut jää sivuun.
Ja useat kauppakoulun käyneet, eli siis merkantit ovat työllistyneet myös myyjiksi ja toimistovirkailijoiksi niin yksityiselle puolelle kuin julkisellekin puolelle.
Jos sulla on yhtään myyjän luonnetta, niin opinnot sikseen ja ryhdy myymään. En siis tarkoita kaupan myyjää, vaan sitä tyyppiä, joka myy b-to-b puolella ratkaisuja.
Itse olen merkonomi, kansainvälisen yrityksen talousosastolla, palkka 3000 kk.
Jos olet ammattilainen missä tahansa, sulla riittää kysyntää. Jos et ole työnantajan silmissä kannattava työntekijä, niin ammatti on sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa. 1987€ bruttona. Lisiä ei oo ei tuu. Työssä ei taukoja, raskasta on. En suosittele.
No toki sulle tulee niitä ikälisiä, jos ja kun toimit pitkään alalla.
Vain harvat kodit Suomessa ovat auki iltaisin, joten päiväkoti on aina päivävuoroa, joten eihän siihen silloin mitään iltalisä mitään tule.
Mutta kyllähän tuostakin palkastakin jää käteen reilusti toistatuhatta euroa.
Ja voit arvostaa itsäsi, että käyt töissä ja elätät itsesi omalla palkallasi ja maksat veroja yhteiskunnalle.
On töitä, joissa bruttopalkka ei ole tuonkaan vertaa, mutta silti näkevät paremmaksi käydä duunissa, kuin jäädä luuseriksi makailemaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen koulutettiin merkonomit kauppaopistossa, ja se oli keskipohjainen.
Pelkällä kansakoululla ei päässyt opiskelemaan kauppaopistoon.-Tätä mä yritin selittää yhelle tradenomille, mut se sano et ei pidä paikkaansa..
Siis kyllä tasan tarkkan pitää paikkansa.
Samaan aikaan kun muutos tuli, eli opisotot lopetettiin ja niiden tilalle perustettiin ammattikorkea koulut, niin säädöksissä määrättiin että:
Opistotason koultuksen suorittaneet tietenkin edelleen säilyttävät pätevyytensä ko. ammatteihin.
Eli sairaahoitajat, insinöörit ja merkonomit olivat koulutuksessa ja pätevyydessä ja lain mukaisissa edelleen yhtä päteviä, kuin ammattikorkeakoulusta valmistuneet saman alan työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Olen merkantti palkka, on 1580 😪 tekis mieli suorittaa kansanmurha.
Opintovelkija on 20000e ja vuokraan menee koko palkka. Joka ilta itken.
Ruoka-apu vähän auttaa.
Miten voi olla 20000 euron opintovelka tutkintoon, jota ei ole enää ollut edes olemassa yli kymmeneen vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki sulle tulee niitä ikälisiä, jos ja kun toimit pitkään alalla.
Vain harvat kodit Suomessa ovat auki iltaisin, joten päiväkoti on aina päivävuoroa, joten eihän siihen silloin mitään iltalisä mitään tule.
Mutta kyllähän tuostakin palkastakin jää käteen reilusti toistatuhatta euroa.
Ja voit arvostaa itsäsi, että käyt töissä ja elätät itsesi omalla palkallasi ja maksat veroja yhteiskunnalle.
On töitä, joissa bruttopalkka ei ole tuonkaan vertaa, mutta silti näkevät paremmaksi käydä duunissa, kuin jäädä luuseriksi makailemaan kotiin.
Ikälisät on 11 vuoden jälkeen 330€, eli mun maksimipalkka tulee olemaan 2228€ kuukaudessa eläkeikään asti.
Palkasta kun vähentää työmatkakulut ja lasten päivähoitomaksut, ollaan tilanteessa, jossa saisin enemmän käteen työttömänä.
Olen myös lähihoitaja, kunnalla vanhusten hoivapaikassa. Peruspalkka 2155, iltalisät ja viikonloput nostavat palkkaa hieman, mutta ei paljon. Yövuorot ovat rahakkaimpia, mutta itse en niitä voi tehdä, kun on ikää ja en pysty päivisin nukkumaan. Viime kuun palkka oli nettona 2021€, siinä yksi viikonloppu ja 6 iltavuoroa.
Lähihoitaja, bruttona tienaan kuussa lisineen n. 2600-2900e. Käteen jää 1900-2200 e/kk. Peruspalkka on 2200 bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän huonoja palkkoja! En lähtis lähäriksi lukeen jos tiedossa ois parin tonnin kk palkka. Työ on tosi raskasta ja ei arvostettua ja käytännössä sosiaalietuuksilla pärjää paremmin.
Koulutus on myös lyhyt. Ihmiset arvostavat eri asioita ja joka päivä on mielekästä tekemistä.