1,5-vuotias lapsi ei kävele!
Neuvolassa ei olla huomattu mitään poikkeuksellista mutta minua tämä huolestuttaa suuresti. Onko kenenkään muun lapsi saman ikäisenä ollut kävelemättä?
Kommentit (11)
Mulla lähti esikoinen 1v3kk. Kyllä sitä ihmeteltiin. Nyt on reipas ja taitava 5v :)
Kalle Päätalo (oppi reilun kahden vuoden iässä).
Meidän keskimmäinen lähti kävelemään 1v6kk ja nuorin 1v3kk. Keskimmäinen on aivan normaali 14v ja nuorempikin jo koululainen. Molemmat harrastavat aktiivisesti liikuntaa.
Tuo keskimmäinen oli peppukiitäjä, tosin istui paikallaan 11kk asti, konttaamaan oppi 1v2kk.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:41"]
Meidän keskimmäinen lähti kävelemään 1v6kk ja nuorin 1v3kk. Keskimmäinen on aivan normaali 14v ja nuorempikin jo koululainen. Molemmat harrastavat aktiivisesti liikuntaa.
[/quote]
Minä opin kävelemään 1 v 7 kk iässä :). Ei ole ollut mitään motorisia ongelmia, mutta olin varovainen pienokainen joka vältti ylimääräisiä tällejä ja tarvitsin kuulemma rohkaisua opetellessani liikunnallisia juttuja. Jotain muistan itsekin, esim. pyörällä ajamaan ja uimaan opin 5-vuotiaana, ja olin syvästi huolissani opinko niitä koskaan koska olin omasta mielestäni hidas. Lapsesi varmaan jo kävelee puita pitkin?
Meillä oli 1v4kk kun lähti kävelemään. Ei pidetty kiirettä. Puhui tuolloin jo paljon.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:33"]
Mun lapsi oppi kävelemään 1v 7kk iässä. On ihan normaali ja tällä hetkellä motorisesti mielestäni oikein taitava nelivuotias. Lähti konttaamaankin myöhään ja saimme siinä vaiheessa lähetteen fysioterapeutille ja sieltä vatsalihasjumppaohjeita :)
[/quote]
Niin, lisään vielä, että tämä myöhään kävelemään alkanut lapsi oli luonteeltaan hyvin varovainen. Hän ei halunnut ottaa riskejä, mutta sitten kun lähti kävelemään, kävely aika varmasti eikä juuri loukannut itseään. Muut, aiemmin liikkeelle lähteneet lapseni ovat olleet rämäpäisempiä ja kuhmuja on sitten myös tullut sen mukaisesti.
Mun lapsi oppi käveleen 11 kuukautisena mutta puheenkehitys oli hitaampaa
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:33"]
Mun lapsi oppi kävelemään 1v 7kk iässä. On ihan normaali ja tällä hetkellä motorisesti mielestäni oikein taitava nelivuotias. Lähti konttaamaankin myöhään ja saimme siinä vaiheessa lähetteen fysioterapeutille ja sieltä vatsalihasjumppaohjeita :)
[/quote]
Niin, lisään vielä, että tämä myöhään kävelemään alkanut lapsi oli luonteeltaan hyvin varovainen. Hän ei halunnut ottaa riskejä, mutta sitten kun lähti kävelemään, kävely aika varmasti eikä juuri loukannut itseään. Muut, aiemmin liikkeelle lähteneet lapseni ovat olleet rämäpäisempiä ja kuhmuja on sitten myös tullut sen mukaisesti.
[/quote]
Meillä täsmälleen sama juttu. Tyttö on nyt 12 v eikä mikään huimapää vieläkään. Ihan taitava kyllä muuten liikkumaan, tanssii jazztanssia ja ratsastaa.
Mun 1v6kk lähti juuri viikonloppuna kävelemään. Oltiin käyty fysioterapiassakin neuvolan lähetteellä, missä todettiin vain että ei ole mitään fyysistä estettä kävelylle. Lapsi ei vain kuulemma vielä halua tai rohkene.
No eipä mennyt kuin viikko tuosta niin alkoi ottaa askelia. Puhetta ei tule vielä kuin muutama sana ja voit arvata että kaikenlaista on käynyt mielessä autismista kehitysvammaan.