Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rivari: eniten sotkee ja kuluttaa vuokralaiset. Eipä näy talkoissa...

Vierailija
02.07.2014 |

Päivän huomio:

Rivitalo, jossa muut omistusasukkaita paisi kaksi isoa lapsiperhettä vuokralaisia.

Juuri nämä vuokralaiset on aamusta iltaan trampalla huutamassa, pelaa nurmikot mullokseksi jalista, leikkii ja touhuaa--- eikä koskaan aja nurmea, tee talkootöitä jne. Eikä ainakaan ne vuokranantajat osallistu mihinkään sitä vertaa.

Onko tää joku luonnonlaki? Että jos ei voi ostaa omaa asuntoa, on muutenkin vähän heikoilla näitten yhteisten vastuiden hoidossa jne?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:59"]Mä en osallistunut pihatalkoisiin edes ollessa asunnon omistaja. Vittu mitä turhanpäiväisiä kussanristiäisiä. Mulla on parempaakin tekemistä ku jauhaa paskaa idioottinaapureiden kanssa jossain turhanpäiväisissä pihatalkois. Mua ei vois vähempää kiinnostaa olla naapureiden kanssa tekemisissä. Nykyisessä talossa on onneksi mukavat naapurit, heitä ei voi idiooteiksi kutsua. Mutta siel missä omistin asunnon niin huhhuh..

[/quote]

Enkä muuten sitä pihaakaan kuluttanut, että silleen.

Vierailija
22/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:52"]

Jotenkin kulutus pitäisi saada taloyhtiölle hyötynä takaisin--- vuokralaisten lapsilauma on ikäänkuin omistajien huoltohommien siivellä...

ap

[/quote]

Muuta sinä ap korpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkoot ovat vapaaehtoisia, ei sinunkaan ole mikään pakko osallistua niihin, saati sitten vuokralaisten.

Vierailija
24/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me katsottiin miehen kanssa kahtakin eri rivitaloasuntoa, lopulta päädyttiin kalliimpaan vaihtoehtoon vaan sen takia, että siinä kaikki huolto- ja siivoustyöt hoisi siihen palkattu yritys. Siinä oli myös yhtiövastike yli 50 euroa halvempi. Rivitaloasumisessa on parasta juuri se, että sulle ei tuu siinä mitään kauheata pihaa huolehdittavaksi.

Vierailija
25/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sun pitäis ap valittaa asunnon omistajalle, hänelle ne taloyhtiön yhteiset asiat kuuluu, osakkeenomistajalle nimenomaan. Ei vuokralaiselle.

Vierailija
26/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa ihan näin ulkopuoliselle, että paljonko näissä talkoissa ja sillä, että kaikkea ei teetetä kiinteistöhuololla, säästetään vuodessa? Onko ne rahat tosiaan niin isoja, että sen vuoksi kannattaa uhrata naapurisopu ja oma mielenrauha ja luoda kyttäyskulttuuri jossa kähistään keskenään sitä kuka leikkaa eniten nurmikkoa ja kuka vähiten? Eikä se just tuo yhdessä asumiseen ne pahimmat ja ikävimmät sävyt, mikä vähän kuin sotii sitä asunnon omistamisen perusideaa (eli vapauden päättää omista asioistaan)  vastaan?

Vierailija
27/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:14"]

Tuo on muuten mielenkiintoinen kysymys, meillä oli vastaava tilanne vuosi sitten kun omistimme rivariasunnon ja kaksi naapuria oli vuokralaisia.

Toinen nyt oli ihan sotkupossu yleisesti, ei edes omaa asunnon edustaansa lakaissut vaikka se kyllä kuuluu ihan yleiseen vuokralaisen asunnon kunnossapitoon.

Mutta toisetkaan eivät talkoisiin koskaan osallistuneet.

Silloin pohdinkin että pitäisihän sen vuokranantajan joko itse osallistua, tai sitten vaihtoehtoisesti tehdä vuokrasopimus jossa vuokralainen velvoitetaan pihan kunnossapitotöihin?!

Miten näissä tilanteissa yleensä tehdään?

[/quote]Tollot, talkoilu on täysin vapaaehtoista.

Vierailija
28/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on täälläkin. Muut haravoi, leikkoo puut ja puskat, lajittelee jätteet, maalaushommiakin tehdään, itse on myös vaihdettu autoille sähkötolpat(asukkaalla paperit tähän), niin että nyt voi käyttää sisälämmitintä. Lasten leikkipaikkakin itse remontoitu, aidat rakennettu ja ympäristö kaunistettu. Tuhansien säästöt kaikesta. Kiva sitten joidenkin sieltä piilosta tulla valmiille nauttimaan. Tällaiset kusipäät sinne korpeen kuuluis. Yhtiökokouksessa osataan kyllä suu vaahdossa vaatia, kunhan muut hoitaa.

Vierailija
29/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:10"]

Näin on täälläkin. Muut haravoi, leikkoo puut ja puskat, lajittelee jätteet, maalaushommiakin tehdään, itse on myös vaihdettu autoille sähkötolpat(asukkaalla paperit tähän), niin että nyt voi käyttää sisälämmitintä. Lasten leikkipaikkakin itse remontoitu, aidat rakennettu ja ympäristö kaunistettu. Tuhansien säästöt kaikesta. Kiva sitten joidenkin sieltä piilosta tulla valmiille nauttimaan. Tällaiset kusipäät sinne korpeen kuuluis. Yhtiökokouksessa osataan kyllä suu vaahdossa vaatia, kunhan muut hoitaa.

[/quote]

Onko teillä ollut yhteinen päätös noista töistä? Olisivatko naapurit olleet mieluummin valmiit maksamaan kuin tekemään itse, tai kannattivatko he tuollaisia kunnostustöitä ylipäänsä?

Vierailija
30/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa (kerrostalo) on vain kaksi vuokralaista.

Talkoisiin osallistuu ehkä viisi tyyppiä. Minua se ei ole koskaan kiinnostanut. Sen takia maksan yhtiövastiketta että joku muu hoitaa moiset hommat puolestani. Toisaalta, eipä noissa talkoissa yleensä tyhjennetä kuin nuo kaksi varastoa, jonne porukka tuppaa jättämään tarpeetonta tavaraa. Minä en kumpaakaan varastoa käytä joten asia ei kuulu minulle.

Vierailija
31/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:18"]

[/quote]

Onko teillä ollut yhteinen päätös noista töistä? Olisivatko naapurit olleet mieluummin valmiit maksamaan kuin tekemään itse, tai kannattivatko he tuollaisia kunnostustöitä ylipäänsä?

[/quote]

Kaikki yksimieleisiä siitä, että "Me voidaan ihan itse porukalla laittaa, kivaa, hyvä idis", mutta annas olla, kun pitäis porukkaa saada kokoon, niin se sama vakijoukko (onneksi) toimii. Lusmut sitten taas lusmuilee.

Kukaan, ei yksikään ole ehdottanut mitään muuta, tai ulkopuolista toimijaa. Taas olisi yksi maalausurakka(puurivitalo), ja hallituksen puheenjohtaja, ihana puuhamiehemme, on jälleen lupautunut hommiin. Niin kovin on kysytty ja pyydelty. Vapaapäivinään ja sunnuntaisin tuolla pihalla häärii. Ja joo, on vapaaehtoista, on, on, mutta hymy on kyllä kaikilla osallistumattomilla herkässä, kun mietitään toteutuneita säästöjä.

Vierailija
32/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se talkoilla saatu rahallinen hyöty on todella pientä, ettei sen takia talkoita kannata järjestää. (tietty riippuu kuinka paljon ja usein on kohteita)

Mutta nää perinteiset kevätpuuhat. Haravointi, kellarien putsaus, katteen levitys jne. Sehän on sitä yhdessäoloa, yhdessä tekemisen meininkiä lungisti. Ja sitten syödään ne käristemakkarat ja nautitaan lähellä asuvien ihmisten seurassa.

Iisimmät kokouksetkin, kun jengi tuntee toisensa ja osaa sanoa oikeista asioista, ettei mene turhanpäiväiseksi kyräilyksi.

Vierailija
33/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:29"]Päivän huomio:

Rivitalo, jossa muut omistusasukkaita paisi kaksi isoa lapsiperhettä vuokralaisia.

Juuri nämä vuokralaiset on aamusta iltaan trampalla huutamassa, pelaa nurmikot mullokseksi jalista, leikkii ja touhuaa--- eikä koskaan aja nurmea, tee talkootöitä jne. Eikä ainakaan ne vuokranantajat osallistu mihinkään sitä vertaa.

Onko tää joku luonnonlaki? Että jos ei voi ostaa omaa asuntoa, on muutenkin vähän heikoilla näitten yhteisten vastuiden hoidossa jne?

[/quote]

En ymmärrä sun pointtia?

Vierailija
34/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pointti on siinä että omistustaloihin ei pitäisikään majottaa vuokraporukoita. Siihen meininkiin on omat vuokratalonsa joissa voi elellä siihen tyyliin. Ettei tarvii ympäristöstä välittää, voi olla rellotella kuin ellun kanat ;-)

Vierailija
35/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:18"]

[/quote]

[/quote]

Kaikki yksimieleisiä siitä, että "Me voidaan ihan itse porukalla laittaa, kivaa, hyvä idis", mutta annas olla, kun pitäis porukkaa saada kokoon, niin se sama vakijoukko (onneksi) toimii. Lusmut sitten taas lusmuilee.

Kukaan, ei yksikään ole ehdottanut mitään muuta, tai ulkopuolista toimijaa. Taas olisi yksi maalausurakka(puurivitalo), ja hallituksen puheenjohtaja, ihana puuhamiehemme, on jälleen lupautunut hommiin. Niin kovin on kysytty ja pyydelty. Vapaapäivinään ja sunnuntaisin tuolla pihalla häärii. Ja joo, on vapaaehtoista, on, on, mutta hymy on kyllä kaikilla osallistumattomilla herkässä, kun mietitään toteutuneita säästöjä.

[/quote]

Jospa ensin miettisitte urakoita siltä pohjalta, halutaanko sellainen teettää ulkopuolisella? Jos enemmistö ei ole valmis maksamaan, voi miettiä onko suunniteltu projekti tarpeen ylipäätään.

Vierailija
36/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:42"]

Niin, pointti on siinä että omistustaloihin ei pitäisikään majottaa vuokraporukoita. Siihen meininkiin on omat vuokratalonsa joissa voi elellä siihen tyyliin. Ettei tarvii ympäristöstä välittää, voi olla rellotella kuin ellun kanat ;-)

[/quote]

Mikä on "omistustalo"? Olen aina vuokrannut asuntoni ihan tavallisista taloista, joissa on sekä omistusasujia että asuntoja, joita niiden omistajat vuokraavat eteenpäin.

Vierailija
37/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt ei haittaa, vaikka tämä sakki ei (meilläkään) osallistu talkoisiin tai lumitöiden tekemiseen, mutta kun heidän pitää järjestää jatkuvasti lisäsiivottavaa. Tupakantumpit heitetään pihalle, lajittelua ei viitsitä harrastaa, roskat survotaan täyteen astiaan niin että linnut pääsevät levittämään ne pihalle, vaikka puolen metrin päässä olisi tyhjä astia. Kaikkea pientä kivaa.

Vierailija
38/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:29"]

Päivän huomio:

[/quote]

Ei se pelkästään vuokralaisuudesta johdu. Syy tuli ilmi ensimmäisessä lauseessasi: iso lapsiperhe. Lapsiperheet möykkäävät, tahrivat ja hajottavat kaikki paikat. Niin omistusasujat kuin vuokralaisetkin, taloudellisesta asemasta riippumatta.

Vierailija
39/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:31"]

Se talkoilla saatu rahallinen hyöty on todella pientä, ettei sen takia talkoita kannata järjestää. (tietty riippuu kuinka paljon ja usein on kohteita)

Mutta nää perinteiset kevätpuuhat. Haravointi, kellarien putsaus, katteen levitys jne. Sehän on sitä yhdessäoloa, yhdessä tekemisen meininkiä lungisti. Ja sitten syödään ne käristemakkarat ja nautitaan lähellä asuvien ihmisten seurassa.

Iisimmät kokouksetkin, kun jengi tuntee toisensa ja osaa sanoa oikeista asioista, ettei mene turhanpäiväiseksi kyräilyksi.

[/quote]

Juuri sellaista touhua, mitä inhoan. Periaatteessa on pakko osallistua, muuten saat kyräilyä ja paheksuvia katseita seuraavat 10 vuotta. Minä inhoan kaikkea yheistä "pakko"puuhaa. Hakeudun muiden seuraan kun siltä tuntuu.

Meidän taloyhtiössä ei onneksi tuota harrastella. Etupihalla istuskellaan usein porukalla (varsinkin näin kesällä), grillaillaan jne. Sinne tulee notkumaan ne, jotka haluavat. Hyvin kaikki toisensa tuntevat ilman mitään talkoitakin.

Onneksi yhtiökokouksessa on ulkoistettu kaikki hommat, joten ketään ei vaivata talkoilla.

Vierailija
40/41 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn kannattaisi ostaa oma rivitaloyhtiö. Haastattelut kaikki ostajaehdokkaat läpi, että varmasti koko yhtiö on täynnä kyyläirmeleitä, jotka mielellään kykkii puistossa. Sieltä on niin hyvät näkymät naapuririvitalon jormapetterin kotiin!!