Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen liian isosta talosta!

Vierailija
02.07.2014 |

Muutin mieheni luokse,kompaktista kerrostaloasunnosta (yli)suureen omakotitaloon.Rakentanut tämän ehdessä exänsä kanssa,ja ilmeisesti rahaa ja tilantarvetta on ollut enemmän kuin järkeä ja käytännöllisyyttä.

Talossa on 260 neliötä,kahdessa kerroksessa.Alakertaa käytetään vain sisääntulemiseen (rinnetalo) ja saunomiseen,huoneet ilman järkevää käyttöä tällä hetkellä.

Yläkerta on kiva ja avara,ja huoneet kaikille (molempien lapsille + makuuhuone meille).

Talossa on todella tilava kodinhoitohuone,joka on aina täynnä tavaraa.Alakerran vaatehuone,tekninen tila ja autotalli lattiasta kattoon täynnä rojua.Piha (tontti on todella iso) on vaivalloinen,kiviasetelmia siellä,rakennustarvikkeita tuolla (talo on rak.10 vuotta sitten).On portaita,asetelmia,istutuksia,jotka ovat epäsiistejä ja kesken.Teini-ikäisen lapsen KAIKKI tarvikkeet ja rikkinäiset lelut on säilötty,heitin vaippojakin vielä roskiin tänne muuttaessani.Mies on jemmannut KAIKKI ylijääneet rakennustarvikkeet ja rikkinäiset tavarat pihamaalle.Autotallissa ei mahdu kävelemään.Talossa on kummallisen paljon terasseja ja parvekkeita (wc:ssäkin oma!).Viimeistelyt on tekemättä,listoja puuttuu sieltä ja täältä,seinistä tulee sähköjohtoja jotka eivät "päädy" mihinkään.Pihamaalla on vedetty johtoja sinne tänne,en tiedä mitä niistä on ajateltu tulevan.

Ikkunoita on niin paljon,ettei niiden pesemistä voi ajatellakaan tehtävän edes viikossa.

Nyt voi joku kritisoida kun tällaisesta valitan,mutta;

Viihdyin paljon paremmin Aso-kaksiossani!Meillä oli valoisaa,siistiä,avaraa,tavara laitettiin kiertoon heti kun jäi ylimääräiseksi,ja kalustin asunnon niin,että vaikka tilaa oli vain 60 neliötä,siellä oli kodikasta ja avaraamaa kuin täällä.

Ehkä asia olisi eri,jos olisi itse ollut projektissa mukana,mutta jotenkin on vaikea sopeutua asumaan heidän entisessä kodissaan.

Teille jotka mietitte talon rakentamista;Liioista neliöistä ei kannata maksaa!Meidän kokoiselle perheelle järkevä määrä olisi max 150 neliötä,pienempäänkin mahduttaisiin iloisesti.Liika tilaa vain ajaa säilömään kaiken turhan,kun siihen säilömiseen on mahdollisuus.

Ja tuntuu oikeasti tyhmältä valittaa tällaisesta,kun talo on hienoin (kun ei tarkastele lähempää:) minkä olen nähnyt,mutta se tapahtuu kodikkuuden kustannuksella.

Huh,onneksi on AV:)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, siitä vaan palkkaamaan siivoojaa, sisustamaan uudelleen ja maisemoimaan pihaa. Ei varmaan maksa paljon. Av-mammat ilmeisesti olettavat, että ap on tehty rahasta.

Henkilökohtaisesti en alkaisi kauhean paljon uhraamaan työtunteja toisen ihmisen omaisuuden kunnostamiseen. Voihan olla, että miehen kanssa menee sukset ristiin piankin, ja sitten vituttaa kun kaikki näkemäsi vaiva ei hyödyttänyt sinua mitenkään. Painostaisin sen sijaan miestä viimeistelemään oman kämppänsä (mitä se ei kyllä luultavasti tule tekemään) ja hävittämään tavaroitaan (myöskin turha toivo, jos kerran on hamsterityyppiä). Mutta voithan yrittää: perustele se miehelle asunnon jälleenmyyntiarvon ylläpitämisenä. Rahan päälle miehet yleensä ymmärtävät, vaikka siisteyden ja estetiikan päälle eivät.

Sen verran voisin kyllä nähdä itse vaivaa, että tyhjentäisin sen autotallin. Siitä ehtisi oikeasti itsekin hyötyä, vaikka suhde lopulta päättyisikin eroon. Miksi skrapata autoa yhtäkään talvea, jos tontilla kerran on autotalli? (Toisaalta jos vaikuttaisi siltä, että autotalliin päätyykin lämmittelemään miehen auto eikä minun, niin antaisin tallin olla romuvarastona.)

Vierailija
22/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tietysti riippuu siitä, mihin on tottunut.

Muutettiin itse aikoinaan 100 m2 omakotitalosta n. 180 m2 taloon. Täytyypä sanoa, että ikävöin entistä taloamme. Siinä makuuhuoneet olivat pieniä ja eteistilat ym. käytävät ahtaampia, mutta talo tuntui hirveän paljon avarammalta, esim. olohuone-ruokailutila 35 m2 ja keittiö erikseen. Se oli kaunis ja klassisen tyylikäs talo.

Tässä nykyisessä on tilaa enemmän, mutta rakennus on paljon epäkäytännöllisempi. Neliöitä on enemmän makuuhuoneissa, halleissa ja käytävätiloissa. Olohuone on suunnilleen samankokoinen, mutta tuntuu pienemmältä sen mallin vuoksi. Erillistä ruokailutilaa ei ole vaan se on samassa keittiön kanssa. 10 vuoden aikana tätä on rempattu mieluisammaksi, mm. lattiat vaihdettu, talo maalattu kokonaan. Rakennus on siedettävä, mutta julkisivut ovat epäsymmetriset eivätkä siis näytä omaan silmään miellyttävältä. Ikkunatkin sijoitettu miten sattuu.

Täytyy sanoa, että noin viisi vuotta ikävöin edelliseen talooni. Täällä uudessa kaikki tuntui rumalta, mutta saimmepa yhden makuuhuoneen enemmän, joka tarvittiin (tässä 4 ja entisessä 3). Jos entinen talomme tulisi myyntiin, niin varmasti ostaisin sen! Se oli sentään itse suunniteltu ja avara tilaratkaisultaan. Neliöilläkään ei ole väliä, jos ne on huonosti sijoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 15:54"]

Nyt otat vain talon haltuusi. Yksi-kaksi huonetta varastotilaksi, joihin säilöt kaiken ylimääräisen, jota ei saa laittaa kiertoon. Raivaat muut huoneet asuttavaan kuntoon ja niistä roinat pois noihin varastomakuuhuoneisiin.

Ulkona otat alueen kerrallaan ja teet siitä sinulle mieluisan. Työtä se vaatii mutta lopputulos ilahduttaa.

Mies pitäkööt autotallin, kanna sinne ylimääräinen pihalla lojuva roju.

Tee lista keskeneräisistä remonttitöistä ja huolehdi siitä, että joka kuukausi 1-2 hommaa tulee tehtyä.

Pese ikkunat niin että yhden huoneen ikkunat/ viikko. Ja siivoa yksi parveke/ viikko.

Ei ahdista, kun talo on otettu haltuun.

[/quote]

Unohdit tärkeimmä'n: siellä on miehen lapsi, joka aikuisten oikeasti omistaa itse kaiken omaisuutensa, kaikki lahjaksi saamansa lelut jne. Samoin mies omistaa itse kaikki tavaransa, ne eivät ole avio-oikeuden perusteella sinun. Ap:n on kysyttävä lupa ihan jokaisen lautakasan hävittämiseen ja jopa siihen, mitä niille huoneille tehdään vai tehdäänkö mitään.

Ja jos olisi niin kivasti, että ap:n puoliso on leski, täytyisi siltä teiniltä erikseen kysyä lupa siihen, mitä hänen (kuolinpesän kautta) omistamassa talossaan tehdään.

Vierailija
24/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloa ei ole lopputarkastettu, jos siellä on irtonaisia sähköjohtoja. Aika outoa, jos se on jo 10 v ikäinen.

Vierailija
25/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muutit sinne? Olisi kaikille parempi, että olisit jatkanut asumista avarassa kaksiossasi ja mies olisi elänyt onnellisena isossa talossaan.

Vierailija
26/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 15:58"]

Minua harmittaa, kuinka jotkut uusissa, isoissa ja komeissa taloissa asuvat ihmiset eivät pidä kotia siistinä. Sinuna alkaisin järjestelmällisesti heittää turhan roinan pois. Rakennustarvikkeille oma paikka, etteivät loju pitkin pihoja, ja mies hommiin listojen ja muiden pikkujuttujen viimeistelyyn. Ikkunoita voi pestä esim. suihkepullossa olevalla pesuaineella, rätillä ja kuivauslastalla nopeasti vaikka yhden päivässä. 

[/quote]

Oikeastiko olet sitä mieltä, että vieras ihminen saa heittää talonväen tavarat pois?

Vierailija
27/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ap siltä, että olet muuttanut kaatopaikalle :(. Meidänkin lähellä on yksi tuollainen talo. Isäntä on hamstrannut kaiken pihalleen. Talon sivussa tienvarressa on epämääräisiä autonromuja, traktoreija, lautakasoja, kaatunut ulkohussi ym. Heidän talostaan puuttuu jalkalistat ym. vaikka se on rakennettu 20 vuotta sitten. Talo näyttää siltä, että "oma kädenjälki näkyy suunnittelussa". Ettet olisi vain muuttanut naapuriimme?

Vierailija
28/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutte alas ja keskustelette mitä olisi syytä muuttaa. Irtonaiset sähköjohdot kuulostaa turvallisuusriskiltä joten sähkömies olisi tilattava ensimmäiseksi.

Tehkää suunnitelma. Itse aloittaisin sisätiloista. Jos siellä on vapaita käyttämättömiä huoneita niin tarpeeton roina niihin ja ne asuttavat neliöt haluttuun kuntoon.

Uskon että mieskin haluaa siistimmän ympäristön. Asiaa on kuitenkin lähestyttävä hienovarisesti ei kaikesta valittaen.

Yksi mahdollisuus on tilata pihaan jätelava johon kaikki oikeasti tarpeeton laitetaan ja viedään kaatopaikalle. Hävitettäväksi vain omistajan luvalla.

Olin tyhjentämässä yhtä kuolinpesää ja siellä 30 vuoden historialliset kerrostumat jotka piti vaan hävittää. Suurin osa tavaroista oli kierrätykseen kelpaamatonta roinaa, rikkinäisiä huonekaluja ja kodinkoneita yms.

Talon ilme muuttui täysin kun pintaremontoitiin ja uuden asukkaan tavarat tuotiin sisään.

Vierailija
29/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja asun yksin isossa asunnossa 521 neliötä, tykkään tilasta ja avaruudesta. Nyt haluan myydä asunnon, juuri sen koon takia. Lämmitys yhdelle tulee turhan kalliiksi.Ikkunoita on mulla 52, joten pesemiseen menee jonkin verran aikaa. Ulkoovia on 5.

Vierailija
30/30 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepa ap, suosittelen siivoojan palkkausta. Tuo jätelava kuulostaa hyvältä idealta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi