Alle 50-vuotiaat, mikä on rokotustilanteenne nyt?
Kommentit (50)
Korona näyttää nyt vievän sairaala- ja tehohoitoon aiempaa nuorempia ja rokottamattomia. Näin kertoo Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) johtajaylilääkärin sijainen Jarkko Pajarinen Ylelle.
Husin alueella tehohoidossa olevista potilaista suurin osa on 40–60-vuotiaita.
– Tämä heijastelee sitä, että vanhemmissa ikäluokissa rokotekattavuus on jo suuri, Pajarinen sanoo Ylellä.
Ikä 31, perusterve, 1. rokotus saatu kesäkuun alussa, toinen tulee elokuun loppupuolella.
Olen 36 v. riskiryhmäläinen, rokotukset saatu helmi- ja toukokuussa.
Miksi rokotuksista ei ilmoiteta esim. Suomi.fi kautta ja lähetetä sitä kautta edes kehotusta etsiä jostain www.jotain-sivulta tietoa ja pyydetä varaamaan siellä aikaa? Ei ilmeisesti ole yhteiskunnan mielestä kovin tärkeä juttu, kun jätetään tiedon haaliminen ihmisten oman aktiivisuuden varaan eikä tuon vertaa viitsitä aktivoida.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri:
Ylilääkäri Tero Varpula kertoo, että tiedossa ei ole yhtään tehohoitoon päätynyttä rokotettua.
Meidän teinikin sai jo ekan ajat sitten, toinen syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 51-vuotias, enkä ole saanut kutsua edes ensimmäiseen rokotukseen. Kanta-Hämeessä olen.
Missä sellainen kutsu olisi pitänyt tulla? Olettaisin, että Suomi.fi kautta tai postissa mutta tosiaan ei kyllä ainakaan minulle.
Onkohan tämä Kanta-Hämeen tilanne yleisemminkin vai voiko joku yli 50-vuotias jääsä epähuomiossa välistä?
Se aika pitää itse varata, ei tule mitään kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Korona näyttää nyt vievän sairaala- ja tehohoitoon aiempaa nuorempia ja rokottamattomia. Näin kertoo Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) johtajaylilääkärin sijainen Jarkko Pajarinen Ylelle.
Husin alueella tehohoidossa olevista potilaista suurin osa on 40–60-vuotiaita.
– Tämä heijastelee sitä, että vanhemmissa ikäluokissa rokotekattavuus on jo suuri, Pajarinen sanoo Ylellä.
Olen 55 v. etätöissä ja nyt lomalla. Maski on käytössä edelleen kaupassa käydessä. Ei käydä kesätapahtumissa tai terasseilla.
Yksi rokotus saatu ja toinen elokuussa.
Osa ihmistä liikkuu ympäriinsä, ilman maskeja kuin koronaa ei enää olisi. Samaan aikaan Venäjältä tuotu deltavariantti riehuu pitkin Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rokotuksista ei ilmoiteta esim. Suomi.fi kautta ja lähetetä sitä kautta edes kehotusta etsiä jostain www.jotain-sivulta tietoa ja pyydetä varaamaan siellä aikaa? Ei ilmeisesti ole yhteiskunnan mielestä kovin tärkeä juttu, kun jätetään tiedon haaliminen ihmisten oman aktiivisuuden varaan eikä tuon vertaa viitsitä aktivoida.
Näistä tiedotetaan paikallislehdissä, myös ilmaisissa digiversioissa. Sairaanhoitopiireillä on omat paikalliset nettisivut, joista on helppo käydä jatsomassa mikä on oman alueen kotonarokotusten tilanne.
Ei taida tulla kutsua. Meidän kunnassa piti varata itse aika. Otahan selvää josko teilläkin sama juttu