Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylioppilastutkinnon täydentäminen yli 20 v. myöhemmin. Kokemuksia, ajatuksia?

Vierailija
30.06.2021 |

Aion hakea ensi keväänä opiskelemaan uutta alaa, jonne on ei-ensikertalaisille vähän paikkoja. Tämän vuoden pisterajoja katsellessani huomasin, että jos saisin vanhojen arvosanojeni lisäksi ylioppilastutkintoon kaksi reaaliainetta suht hyvillä arvosanoilla, pääsisin todennäköisesti todistusvalinnassa sisään. Muuten taas olen pääasiassa pääsykokeen varassa, koska vanhamuotoisesta reaalista ei saa pisteitä. Ajattelin sitten mennä kirjoittamaan kaksi reaaliainetta ensi keväänä. Syksyn kokeisiin ei voi enää ilmoittautua.

Löytyykö ketään muuta, joka olisi tehnyt saman? Menikö hyvin, ja miten valmistauduitte? Ajattelin yrittää hankkia kirjat pääasiassa kirjastosta, ja paikata muulla tavalla niitä osia, mitä sieltä ei löydy.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt vielä tarkistaa, että voitko edes päästä todistusvalinnalla sisään, jos olet ei-ensikertalainen. Esim. lääkikseen ei voi, en tiedä miten muilla aloilla menee.

Voi päästä, nimenomaan tarkistin tämän. Kyseessä on sosiaalityö. Siellä on myös ei-ensikertalaisille kiintiö todistusvalinnassa, ainakin ensisijaisessa hakukohteessani. -Ap

Ei välttämättä ole ensi vuonna. Kuulostaa muutenkin aika harvinaisuudelta, että ei-ensikertalaisille on todistusvalinta.

Hyvä pointti. Kannattaa ehkä odottaa ensi vuoden valintakriteerejä, ennen kuin alkaa lukea kirjoituksiin. Vaikka ei todistusvalinta ei-ensikertalaisille mikään harvinaisuus ole ainakaan tällä hetkellä.

Ap

Vierailija
22/32 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei. Itse kävin korottamassa englannin A:n L:ksi asuttuani pitkään Briteissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin juuri reaalin aineita harkita kirjoittavani. Luulen, elämänkokemus antaisi taustaa ja pohjaa ymmärtää asioita laajemmin kuin silloin lukioiässä. Omaksua lukion oppimäärä helpommin. (Ja osittain kysymys olisi kertaamisesta, kun onhan niitä asioita opiskeltu aikoinaan.)

Tsemppiä ap!

Vierailija
24/32 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös tutustua sähköiseen YO-kokeeseen ja käytännön asioihin. Jos näihin ei valmistaudu, niin voi mennä sormi suuhun koetilanteessa, jos ei osaa esim. käyttää taulukko-ohjelmia jne. Sähköinen koe on huomattavasti monipuolisempi kuin aiempi paperilla tehty. Korotukset on aika haastavia tehdä, mutta hyvällä valmistautumisella voi onnistuakin. Korottajia on runsaasti joka vuosi, mutta itse korotus ei ole mikään automaatio, vaan vaatii työtä ja motivaatiota.

Täytyy tosiaan ottaa selvää nykyisestä yo-kokeesta tarkemmin. Mutta käytännön asioista selviää aina, jos on valmistautunut, ja on myös motivaatiota tehdä töitä onnistumisen eteen.

Ap

Ylen abitreenit-sivuilla voi treenata edellisten vuosien kokeilla.

https://yle.fi/aihe/abitreenit

Kiitos, menen katsomaan!

Ap

Vierailija
25/32 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voisin juuri reaalin aineita harkita kirjoittavani. Luulen, elämänkokemus antaisi taustaa ja pohjaa ymmärtää asioita laajemmin kuin silloin lukioiässä. Omaksua lukion oppimäärä helpommin. (Ja osittain kysymys olisi kertaamisesta, kun onhan niitä asioita opiskeltu aikoinaan.)

Tsemppiä ap!

Kiitos 🙂

Vierailija
26/32 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on yo-todistus vuodelta 94. Koska vanhasta reaalista ei saanut enää pisteitä, kävin kirjoittamassa joitakin vuosia sitten kemian. Eli jos vain innostusta löytyy niin siitä vaan yrittämään.

Vierailija
27/32 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päässyt kaksi kertaa kahteen eri yliopistoon (eri vuosina) pääsykokeiden kautta eka yrittämällä sisään. Minulla on keskiverto todistus ylioppilaskirjoituksista. Yksi vaihtoehto on, että pyrit pääsykokeiden kautta.

Aion siis ensin tehdä ne yo-kokeet, ja jos en saa molemmista laudaturia tai eximiaa, niin luen myös pääsykokeeseen. Uskon, että minulla olisi melko hyvät mahdollisuudet myös pääsykokeessa, mutta koska haluan nimenomaan tiettyyn kaupunkiin enkä halua välivuotta, niin teen kaiken mahdollisen jotta pääsen sinne ensi keväänä.

Vierailija
28/32 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin täydentämässä - tuloksena 2 L ja E. Sähköinen koe on aivan fantastinen verrattuna siihen vanhaan paperille pipertämiseen, suosittelen! Mulla oli kirjoituksista yli 20 v.

Vierailija
29/32 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin viime syksynä yhden reaaliaineen ajatuksenani hakea papereilla uudelle alalle yliopistoon. Toinenkin reaaliaine oli tarkoitus kirjoittaa, mutta lapsi sairastui enkä saanut ajoissa koronatestin tulosta, joten se jäi sitten väliin.

Lainasin kirjastosta kirjat, ja kaivoin naftaliinista myös 20 vuoden takaiset kirjat. Nykyiset kirjat sisälsivät selvästi vähemmän nippelitietoa ja ylipäätään vähemmän tekstiä. Koe oli mielestäni helppo, ohjelmisto helppokäyttöistä (lukio järjesti minulle koneen, koska omani käyttöjärjestelmä ei ollut sopiva) ja kirjoitin laudaturin. Kyllä siitä 20 vuoden aikana kertyneestä yleissivistyksestä oli hyötyä.

Sittemmin sain tietää, että koulutus, johon toivoin hakeutuvani, järjestetäänkin toisella paikkakunnalla, eikä elämäntilanteeni mahdollista muuttoa. Joten minun kohdallani ei mennyt suunnitelma ihan putkeen, mutta voin kyllä kannustaa kaikkia kirjoituksiin. Hauska kokemus.

Vierailija
30/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin viime syksynä yhden reaaliaineen ajatuksenani hakea papereilla uudelle alalle yliopistoon. Toinenkin reaaliaine oli tarkoitus kirjoittaa, mutta lapsi sairastui enkä saanut ajoissa koronatestin tulosta, joten se jäi sitten väliin.

Lainasin kirjastosta kirjat, ja kaivoin naftaliinista myös 20 vuoden takaiset kirjat. Nykyiset kirjat sisälsivät selvästi vähemmän nippelitietoa ja ylipäätään vähemmän tekstiä. Koe oli mielestäni helppo, ohjelmisto helppokäyttöistä (lukio järjesti minulle koneen, koska omani käyttöjärjestelmä ei ollut sopiva) ja kirjoitin laudaturin. Kyllä siitä 20 vuoden aikana kertyneestä yleissivistyksestä oli hyötyä.

Sittemmin sain tietää, että koulutus, johon toivoin hakeutuvani, järjestetäänkin toisella paikkakunnalla, eikä elämäntilanteeni mahdollista muuttoa. Joten minun kohdallani ei mennyt suunnitelma ihan putkeen, mutta voin kyllä kannustaa kaikkia kirjoituksiin. Hauska kokemus.

Ikävää, ettet voinutkaan mennä koulutukseen, mutta kiitos kun kerroit kokemuksistasi! Kuulostaa aika lailla sellaiselta kuin toivoinkin.

Ap

Vierailija
31/32 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto! Kävitkö ap täydentämässä? Jos huomaat tämän niin olisi mukava kuulla mihin lopputulokseen päädyit :)

Vierailija
32/32 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten luet vaan siihen pääsykokeeseen niin hyvin, että pääset sisään. Melkeinpä sama vaiva.

Eipä oikeastaan. Jos näet on hyvät arvosanat ja todistuksella voi päästä, niin sittenhän siinä on enemmän mahdollisuuksia. Lisäksi itse tälleen aikuisena korottaneena voin sanoa, että on se yo-korotus paljon helpompaa kun on äärimmäisen ruhtinaallisesti aikaa siinä. Lisäksi kun ylppärit on erityisesti nuorille suunnattu, niin kyllä ikä ja sivistys auttaa vastaamisessa paljonkin, kun asiat ovat monesti elämässä tulleet vastaan. Joillekin aloille taas sitten otetaan pelkästään todistusarvosanoilla sisään ne ketkä ovat ylioppilaita ja pääsykoe on varattu amiksille ja muille vastaaville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän