Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten määrittelet meri- tai järvinäköalan (asunnosta)?

Vierailija
30.06.2021 |

Miten pieni näkymä riittää että voi sanoa että on meri- tai järvinäköala? Näyttää olevan kaikenlaista "järvinäköalaa" tarjolla asuntomarkkinoilla: hyvä että edes siristämällä pilkottaa. Tuli siksi vaan mieleen että miten kukakin ajattelee sen näköalan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen sen niin, että järvi tai meri näkyy hyvin selvästi. Itse asun järven rannalla kerrostalossa ja minulla on järvinäköala. Tästä talosta on järveen matkaa alle 50 metriä.

Vierailija
2/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesassa merinäköala-määritelmä  toteutuu, jos huoneistossa emännänjatkeelle kiiveten ja samalla varvistaen voi nähdä kaistaleen sinertävää kajoa. eli merta...

.

Ei se sen monimutkaisempi asia ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi ainakin tajuta että vettä siellä on, ja se ranta suht lähellä. Riippuu nyt vähän siitä miten esteetön se näkymä on. Ranta voi olla kauempanakin jos kuitenkin näkymä on esteetön. 

Vierailija
4/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meri tai järvi näkyy paljaalla silmällä

Vierailija
5/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä sitä merta tai järveä pitää nähdä ihan kunnolla esteettömästi. Esim että voi parvekkeelta seurata vaikka joutsenia tms.

Nuo Helsingin "merinäköalat" joissa pitää seistä tiettyyn aikaan päivästä parvekkeen tietyssä kulmassa tähtien ja saturnuksen ollessa oikeassa asennossa "merinäköalat" ovat ihan järjetöntä huijausta. Etenkin kun vuoden päästä siinäkin tiellä saattaa olla uusi kerrostalo, jonka taakse sekin merinäköala sitten jää. Samoin satama-allas (esim se Jätkäsaaressa oleva) ei kyllä ole merinäköala vielä

Vierailija
6/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun kerrostalossa, jossa rantaan on vajaat 100 metriä. Suoraan edessä on (ärsyttävästi) toinen talo, mutta molemmilta sivuilta näkyy esteettömästi merelle. Kyllä minä lasken sen merinäköalaksi. 

Vierailija
7/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä sitä merta tai järveä pitää nähdä ihan kunnolla esteettömästi. Esim että voi parvekkeelta seurata vaikka joutsenia tms.

Nuo Helsingin "merinäköalat" joissa pitää seistä tiettyyn aikaan päivästä parvekkeen tietyssä kulmassa tähtien ja saturnuksen ollessa oikeassa asennossa "merinäköalat" ovat ihan järjetöntä huijausta. Etenkin kun vuoden päästä siinäkin tiellä saattaa olla uusi kerrostalo, jonka taakse sekin merinäköala sitten jää. Samoin satama-allas (esim se Jätkäsaaressa oleva) ei kyllä ole merinäköala vielä

:D

Samaa mieltä kyllä. 

Vierailija
8/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesassa merinäköala-määritelmä  toteutuu, jos huoneistossa emännänjatkeelle kiiveten ja samalla varvistaen voi nähdä kaistaleen sinertävää kajoa. eli merta...

.

Luulin, että tuo on vitsi, mutta olen käynyt katsomassa tuollaista asuntoa. Meiltä näkyy silmin katsottuna hienosti, mutta jos siitä otta kuvan, maisema kaventuu ikävästi. Eli kuka sen mitenin määrittelee.

Vierailija
9/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sitä vettä tekee mieli katsella istuskellen ikkunan ääressä tai parvekkeella, niin silloin se on meri/järvinäköala. Jos sitä tuskin muistaa, se ei ole. 

Vierailija
10/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meri/järvi pilkottaa... on mielestäni rehti ilmaisu silloin, kun näkee vaatehuoneen ikkunan nurkasta, varpailla seisten, silmämunat lähes pois sijoiltaan pingotettuna.

Vierailija
11/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavia määritelmiä, heh... Lisää! -ap

Vierailija
12/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen kollegani kehui jatkuvasti asuntonsa merinäköalaa Merihaassa. Lopulta pääsin näkemään sen omin silmin: kun avasi parvekkeen lasin, kumartui kaiteen yli puolisen metriä ja katsoi tiukasti oikealle, näki kapean kaistaleen merta. Jollei kumarrellut, näki vain vastapäisen, järjettömän kokoisen rakennuksen järjettömän monine parvekkeineen.

Vierailija
13/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen kollegani kehui jatkuvasti asuntonsa merinäköalaa Merihaassa. Lopulta pääsin näkemään sen omin silmin: kun avasi parvekkeen lasin, kumartui kaiteen yli puolisen metriä ja katsoi tiukasti oikealle, näki kapean kaistaleen merta. Jollei kumarrellut, näki vain vastapäisen, järjettömän kokoisen rakennuksen järjettömän monine parvekkeineen.

No just... Juuri tämäntyyppisestä näkymästä itse asiassa kimmoke tähän keskustelunavaukseen tulikin. -ap

Vierailija
14/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siinä on ollut merinäköala silloin kun hän osti asunnon ja muistelee sitä edelleen. Talo tullut siis eteen myöhemmin.

Vierailija
15/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne Merihaan kämpät ole olleet siinä 70-luvulta saakka? ot, sori.

Vierailija
16/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pitäisi olla kunnollinen näköala, johon ei myös rakenneta eteen toista taloa ettei mitään lopulta näykään. Ja ei puita esteenä.

Vierailija
17/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siinä on ollut merinäköala silloin kun hän osti asunnon ja muistelee sitä edelleen. Talo tullut siis eteen myöhemmin.

Ei ollut. Kaikki talot olivat olleet paikoillaan jo pitkään ennen hänen muuttamistaan. Mutta eihän sitä koskaan voi tietää... Hänen huoneistonsakin oli saattanut vaikka kutistua meri-ilman vaikutuksesta, koska kun minä sen näin, se oli parikymmenen neliön yksiö.

Vierailija
18/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tarkoittaa melkein mitä vaan. Parempi olisikin puhua esteettömästä tai osittaisesta järvinäköalasta.

Vierailija
19/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sitä vettä tekee mieli katsella istuskellen ikkunan ääressä tai parvekkeella, niin silloin se on meri/järvinäköala. Jos sitä tuskin muistaa, se ei ole. 

Tämä. Metrimääriä sun muita kriteereitä on vaikea tarkalleen sanoa, mutta tosiaan jos siihen unohtuu helposti silmää lepuuttamaan niin silloin se on. 

Vierailija
20/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Tämä! 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi