Mummu ja Pappa kaupassa ihmetteli nykyajan lastenkasvatusta...
Kuljin heidän perässä cittarilla ja keskustelivat siinä miten nykyaikana lapsia hoidetaan erilailla. Mummu selitti miten ei lapsia nykyään saa komentaa edes huutamalla eikä eikä mitään selkäsaunoja hyväksytä, toisin oli ennen. Ja silloin lapset klyllä tottelivat. Katselivat nimittäin poikaa joka raivosi lattialla ja äiti yritti sille jotain sanoa mutta poitsu ei kuunnellut. Osittain voi kyllä olla totta mustakin että lapsia turhaan liikaa lellitään. Ei ne komentamisesta tai tukkapöllystäkään rikki mene eikä jää pysyviä traumoja, ei minulle ainakaan vaikka olen selkäänkin saanut.
Kommentit (13)
En mä edes muista niitä kunnolla. Ei nyt ollut puhe pahoinpitelystä vaan pienestä luunapista tai tukkapöllystä...
tuntuu vaan, että yleisellä paikalla ei uskalla korottaa enään ääntään jos muksu ei tottele kun kaikki jää tuijottamaan...meillä kyllä sanotaan napakasti ja viedään vaikka kainalossa huutava lapsi kaupasta pois jos ei tottele, tuijotti ihmiset tai ei...
SofterSin:
puolisoa saa löylyttää. Traumojahan ei jää ja oppiipahan ainakin olemaan siivosti?
Ja kyllä ne lapset pahimmassa tapauksessa ovat sitä luokkaa riehujia ja raivoajia, että ei kaikki vanhemmat kyllä pehmo-otteella sitä lasta taltuta. Kuten ei poliisikaan jotain mielipuolta riehujaa.
töissä, siis päiväkodissa ja kuitenkin tilanteeseen saatu jokin muu stoppi kuin se, että olisin lasta lyönyt tai muuten väkivalloin kohdellut.
Eikä lapsia voi verrata deliriumissa tai aineissa sekoilevaan tai mielenterveyspotilaaseen. On se kuitenkin aina eri asia. Lapsi on lapsi. Eli meidän " valtamme alla" , meihin luottaen ja meitä tarviten, lapsi ei ole aikuinen, eikä tarvitsekaan olla, mutta meidän ehdottomasti täytyy olla aikuisia. Jos lapsen kanssa on kovin hankalaa, Suomessa on hyviä palveluja avustamaan perhettä tämän asian kanssa, esim. perheneuvolat.
Jokaisella lapsella on oikeus muun muassa väkivallattomaan lapsuuteen.
Käsittääkseni en puhunut mitään lapsen hakkaamisesta tms., mutta kyllä lapselle pitää saada sanoa kovemmin ja komentaa kovemmalla ja käskevämmällä äänellä, jos hän ei muuten aikuisen sanaa tottele. Tai kaapata kainaloon tukevaan otteeseen ilman, että kaikkien ulkopuolisten tarvitsee sitä suu auki kauhistella.
SofterSin:
töissä, siis päiväkodissa ja kuitenkin tilanteeseen saatu jokin muu stoppi kuin se, että olisin lasta lyönyt tai muuten väkivalloin kohdellut.Eikä lapsia voi verrata deliriumissa tai aineissa sekoilevaan tai mielenterveyspotilaaseen. On se kuitenkin aina eri asia. Lapsi on lapsi. Eli meidän " valtamme alla" , meihin luottaen ja meitä tarviten, lapsi ei ole aikuinen, eikä tarvitsekaan olla, mutta meidän ehdottomasti täytyy olla aikuisia. Jos lapsen kanssa on kovin hankalaa, Suomessa on hyviä palveluja avustamaan perhettä tämän asian kanssa, esim. perheneuvolat.
Jokaisella lapsella on oikeus muun muassa väkivallattomaan lapsuuteen.
Mutta ketjussa ihmiset puhuvat niin luunapeista kuin tukkapöllystäkin, jotka ovat molemmat myöskin Suomen lain vastaisia.
Holding, kainalossa kaupasta ulos tai komentaminen ovat ihan käyttökelpoisia juttuja, ja lapsilla tuleekin olla tietyt rajat. Mutta fyysisesti lasta ei saa satuttaa. Sitä minä tässä ajan takaa.
Huutamisesta on harvemmin apua, mutta napakka sana usein tehoaa, etenkin joltain toiselta auktoriteettitaholta kuin suoraan vanhemmilta.
huoneeseensa arestiin. Jaksaa vaan hämmästyttää tämä lässyn lässy, ettei lapselle saa edes huutaa, koska lapsi vahingoittuu siitä.
SofterSin:
Mutta ketjussa ihmiset puhuvat niin luunapeista kuin tukkapöllystäkin, jotka ovat molemmat myöskin Suomen lain vastaisia.Holding, kainalossa kaupasta ulos tai komentaminen ovat ihan käyttökelpoisia juttuja, ja lapsilla tuleekin olla tietyt rajat. Mutta fyysisesti lasta ei saa satuttaa. Sitä minä tässä ajan takaa.
Huutamisesta on harvemmin apua, mutta napakka sana usein tehoaa, etenkin joltain toiselta auktoriteettitaholta kuin suoraan vanhemmilta.
Minun mielestäni väkivalta ei kuulu rakastavaan suhteeseen. Se rikkoo aina kiintymyssuhdetta. Vaikka täällä väitätte, että teille ei ole jäänyt traumoja, onhan sekin jo osoitus jonkinlaisesta traumasta, että olette valmiit käyttämään väkivaltaa lapseenne.
Kaikilla ihmisillä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen lähisuhteissaan. Yhteiskunnan taholta voidaan tehdä monenlaisia interventioita, jotka ovat ihmissuhteissa kiellettyjä.
Vierailija:
Kaikilla ihmisillä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen lähisuhteissaan.
Osoittaa vaan sen että olen tosissani komentamassa. Yleensä tilanne on se että lapsi tekee jotain mikä voi olla vaarallista hänelle itselleen. Vaikea uskoa että se on väkivaltaa...
Olen aikas pieni nainen ja no... heiveröinen. Lapseni taas on ikäisekseen iso. Kiinnipitoa käytettiin rauhoittumiseen 2-4 vuoden tienoilla mutta yleensä minulta loppui voimat ennenkuin lapsi rauhoittui... saattoi raivota vaikka tunnin heikkopäisenä, ihan tolkku pois. En jaksanut pidellä, ja itseenikin sattui! Nykyisin onneksi rauhoittunut.
Lapset ovat maailman sivu poteneet uhmaa. Mutta se, mikä eroaa, on, että ennen ei lapsien kanssa rampattu samalla lailla ihmisten ilmoilla ---> niitä uhmakohtauksia eivät muut " joutuneet" todistamaan.
Aiemmin kaupoissa oli kapeat käytävät, kivijalkamyymälöitä ja täyteenahdettuja kyläkauppoja ei oltu suunniteltu kärryjen (ostoskärryjen tai lastenvaunujen) kanssa kuljettaviksi laisinkaan.
Lapset jätettiin lastenlikan/sukulaisen/naapurin hoitoon kauppareissujen ajaksi.
Hyvä todiste on siitä se, miten iäkkäät ihmiset NYT reagoivat lasten kiukutteluun. Tiukkaa äitiä mulkoillaan paheksuvasti, tullaan söpöttämään lapselle, että " miksi sinä itket, ota tästä namia!" jnejne.
Siitä on tiukka kasvatus hemmetin kaukana, jos lapsi lahjotaan namilla hiljaiseksi.
puolisoa saa löylyttää. Traumojahan ei jää ja oppiipahan ainakin olemaan siivosti?