Pikakysymys rahastojen lunastamisesta!!
Kävin eilen lunastamassa rahastojani. Nyt on tilille tullut jo osa. Miten se verotus menee, onko niistä jo otettu verot pois pankin toimesta, vai pitääkö ne itse ilmoittaa verottajalle?
Kommentit (5)
Veroja ei ole otettu pois. Ainakin jos rahastot ovat jonkin pankin (esim. Nordea), niin pankki ilmoittaa niistä kyllä verottajalle, mutta sinulle tulee lisäveroja sen verran kuin mitä rahastoista menee myyntivoittoveroa. (Toki lisäveroja voi tulla vähemmän, jos olet jostain muusta maksanut liian paljon veroja.) Tiedän asian varmasti, sillä miehelleni kävi juuri viime vuonna näin.
No voi hemmetti... Lunastin siis kuolinpesältä rahastot, ja ne tulevat siis omalla tililleni, josta jaan ne sitten muille osakkaille(meitä on 3). Saankohan jostain tarkan laskelman noista veroista, etten nyt sitten yksin joudu niitä maksamaan joskus myöhemmin. Olen ihan uuno näissä asioissa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 12:02"]
No voi hemmetti... Lunastin siis kuolinpesältä rahastot, ja ne tulevat siis omalla tililleni, josta jaan ne sitten muille osakkaille(meitä on 3). Saankohan jostain tarkan laskelman noista veroista, etten nyt sitten yksin joudu niitä maksamaan joskus myöhemmin. Olen ihan uuno näissä asioissa.
[/quote]
Saat varmaan. Luovutusvoitosta siis maksat verot, eli selvitä onko edes voittoa.
Hölmöä kyllä sekä että. Unohdin kerran ilmoittaa veroilmoituksessa ja sieltä tuli karhukirje että veroilmoituksestani puuttuu heidän pankilta saamiensa tietojen mukaan sijoitustuloja. En ymmärrä miksi sitä ei voitu valmiiksi laittaa veroehdotukseen jos kerran niillä on se tieto kumminkin.