Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset/vanhat ihmiset ja sähköpostin käyttö

Vierailija
01.07.2014 |

Olen töissä asiakaspalvelussa ja minulle oli keski-ikäinen nainen hyvin vihainen (ei minulle, vaan palvelusta), kun tarjoamme palvelua, johon rekisteröityessä pitää ilmoittaa sähköpostiosoite. Nainen valitti, että hänellä ei ole kuin työsähköpostiosoite, johon hän ei tuon palvelun viestejä halua ja palvelu ei tarjoa paperisia kotiin lähetettyjä tiedotteita vaan toimii juuri tuolla sähköpostilla. Nainen oli närkästynyt, että hän haluaa katsoa sitten tiedotteet kaikessa rauhassa, kun haluaa, eikä niin, että ne tulevat hänen työsähköpostiinsa. Siis öhöm, miten joku ei voi avata toista sähköpostia tai sähköpostialiasta, johon saisi nuo palvelusähköpostit (vaan mieluummin jopa haluaa, että paperia putoaa postiluukusta). Tai siis paremminkin, minkälainen ihminen ei tiedä, että näin voi tehdä, ja valittaa asiasta, jolle voi aivan hyvin itse tehdä jotain?

Sinäkin?:)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, tuo on poikkeustapaus. Minun ikäisistäni nettiä ja sähköpostia käyttää lähes kaikki, olen 50-v. Mun veli oppi vasta äskettäin käyttämään, mutta hän on eläkkeellä ja ollut pahoja oppimisvaikeuksia, joten meidän muiden piti kädestä pitäen opettaa. En tiedä ketään muuta alle 60-v, joka ei käytä. Itseni ikäisiä tietotekniikan ammattilaisia on jo paljon ja mun ikäisillä on atk, tai millä nimellä se nyt milloinkin kulkee, ollut jo pakollinen oppiainekin. Sähköposti tuli tosin vasta myöhemmin, mutta ei se mitenkään erikoinen ole. 

Tästä oli ihan äskettäin tutkimustuloksia, että alle 50-vuotiaista nettiä käyttävät lähes kaikki, joten sitä ryhmää ei enää tilastoida. 60-89-vuotiaista käytti muistaakseni neljäsosa. 

Vierailija
22/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 13:54"]Aika harvat vanhemmat ihmiset edes osaisi luoda itselleen sähköpostia. Töissä se tulee jonku muun laittamana ja käyttökin opastetaan.

Jos on vanhempi tietokoita vierastava ihminen, niin ei se kyllä itse osaa luoda itselleen sähköpostia. En usko että mutsi selviäisi tuollaisesta.

Otse olen naureskellut töissä eläkeikää lähestyviä ihmisiä, kun he eivät osaa lukea sähköposteja ja käyttöohjeita läppäriltä, vaan ne pitää aina tulstaa paperille luettavaksi.

[/quote]

Minä taas olen hämmästynyt monesti miten nuoret ovat yhtä tietämättömiä. Missä ihmeessä muuten olet töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Mulla on muutama sp osoite ihan tarpeen mukaan ja olen käyttänyt tietokonetta ja  sähköpostia jo reilu 20 vuotta....

n54v

Vierailija
24/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyse ei ole siitä etteikö ko henkilö olisi kykenevä hankkimaan sitä toista säshköpostiosoitetta vaan kenties VALINNANVAPAUDESTA.

Itse olen valinnut olla ilman älypuhelimia, facea ja montaa muutakin hilavitkutinta jotka nykyaikana minun ikäiselläni pitäisi olla. Hengissä olen ilmankin.

Vierailija
25/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:47"]

No, sinulla on varmasti vielä paljon ihmeteltävää tässä elämässä. Voit yllättyä jopa siitä, että äitisi ikäiset harrastavat villiä seksiä, itkevät, ajavat moottoripyörällä, fanittavat bändiä tai lukevat paperisia kirjoja. Tai että 70-vuotiaskin rakastuu tulisesti tai aloittaa uuden harrastuksen.

Aloittaa voi siitä, että havaitsee ihmisten yhä haluavan paprista postia tai postikortteja tekstareiden sijaan ja että kännykkää voi pitää myös kiinni.

[/quote]

Voi hyvänen aika. En minä kuvittele, että itseäni 20-30 vuotta vanhemmilla ei olisi elämää.

Kysehän on siitä, mikä käytäntö on niin toimiva, että siitä kannattaa pitää kynsin hampain kiinni ja voiko taas uusien juttujen tullessa omaksua niitä. Eihän tuohon asiaan ole selvää vastausta. 80v. mummoni osaa käyttää sähköpostia, joskin hän ei ole tietokonesukupolvea ja koneiden käyttö on siksi hänelle vaikeampaa (ei tunne koneen toimintaperiaatteita ja voi ajatella, että jotain ikävää tapahtuu jos painaa väärää nappulaa). Mut esimerkiksi eräs 68-vuotias sukulaismieheni käyttää sujuvasti nettiä ja osaa iloita netin tiedonhakuominaisuudesta.

Mitä minuun tulee, tykkään taas lukea lehtiä mieluummin paperisina. Mutta varmasti joudun sopeutumaan itsekin uusiin innovaatioihin vanhempana, juuri sellaisiin, joihin en ole itse tottunut.

ap

Vierailija
26/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä minuun tulee, tykkään taas lukea lehtiä mieluummin paperisina. Mutta varmasti joudun sopeutumaan itsekin uusiin innovaatioihin vanhempana, juuri sellaisiin, joihin en ole itse tottunut.

ap"

No mitä sinä sitten pilkaten täällä naureskelet, kun ymmärrät jo asian?

Vierailija
27/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että puhut "keski-ikäisistä", kun olet itse jo 37 ja tarkoitat 50-60-vuotiasta. Miehenä olisit jo keski-ikäinen ja naisena tuossa parin vuoden päästä (kun huomioidaan ihmisten keskimääräinen elinikä Suomessa ja se luku puolitetaan).

Vierailija
28/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:33"]

Millainen ihminen ei tiedä, että kaikilla ei ole nettiyhteyttä kotona eikä siten mitään tarvetta henkilökohtaiselle sähköpostiosoitteelle. Tai että isossa osassa Suomea netti pätkii eikä sitä tiedotetta todellakaan lueta milloin haluaa.

[/quote]

No tämä nainen oli pääkaupunkiseudulla, jossa netti ei kauheasti pätki. Ja iäksi arvioin 50-60v.

Itse ihmettelen, miksi joku haluaa turhaa paperia ja miten joku ei tiedä, että sähköpostiosoitteita saa muitakin kuin työsähköpostiosoitteen. Itselläni nuo saman palvelun sähköpostit tulevat yhteen sähköpostialiakseen ja voin niitä sieltä rauhassa käydä lukemassa, juuri niin kuin tuo nainenkin olisi halunnut tehdä.

Eihän muuten nettiyhteyttä ole välttämättä kotona, mutta aika monella on nykyään netti puhelimessa.

ap

[/quote]

Juuri tuosta syystä haluan paperipostina kaiken mahdollisen. Puhelimen ruutu on aika avuttoman pieni tiedotteiden lukemiseen.

Eikä se ole sinulta pois, jos minä haluan lukea paperista enkä värisevältä ruudulta.

Vierailija
29/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pystyn jotenkin samastumaan tuohon toiseen keski-ikäiseen naiseen, vaikka itse surutta ohjaankin työsähköpostiin sellaiset käyttämieni palvelujen viestit jotka oikeasti haluan lukea. Mutta jos se palvelu olisi esim. jotain niin noloa etten kehtaisi ottaa riskiä että joku näkisi niitä viestejä töissä, niin kyllä mä sitten mieluummin ottaisin viestit paperilla kuin toiseen sähköpostiosoitteeseeni. Sitä käytän vain silloin kun jokin sellainen taho vaatii rekisteröintiä jolta en todellakaan halua saada yhtään mitään postia. En haluaisi sinne sekaan viestejä jotka pitäisi lukeakin, koska niitä olisi vaikea löytää, ja niitä pitäisi käydä erikseen sieltä välistä etsimässä.

Ja sekin ärsyttäisi jos tätä palvelua varten pitäisi avata taas uusi sähköpostitili.

N40

Vierailija
30/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en missään nimessä käytä työsähköpostia henkilökohtaisiin juttuihin. Jokapaikasta tulee älyttömästi roskapostia kylkiäisenä ja niillä en halua rasittaa työosoitetta. Pidän sen ns. puhtaana.

Vierailija
31/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 11:02"]

"Mitä minuun tulee, tykkään taas lukea lehtiä mieluummin paperisina. Mutta varmasti joudun sopeutumaan itsekin uusiin innovaatioihin vanhempana, juuri sellaisiin, joihin en ole itse tottunut.

ap"

No mitä sinä sitten pilkaten täällä naureskelet, kun ymmärrät jo asian?

[/quote]

En mä pilkaten naureskele vaan ihmettelen ääneen.

Mielestäni on tyhmää rutista, jos tuossa palvelussa on vaan päätetty, että niitä paperitiedotteita ei lähetetä. Eli minusta ei ole niin sankarillista olla se viimeinen sissi, joka haluaa paperitiedotteita, vaikka tämä palvelu ei niitä nyt tarjoa.

Vierailija
32/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:28"]Hän haluaa lukea postinsa paperilta ja jopa tallettaa ja arkistoida jotakin paperisena. Netti takkuilee, sähköposti takkuilee? Hänellä ei ehkä ole kotona nettiliittymää?

Kyllä mä toisaalta ymmärränkin, en edes osasisi itse ottaa uutta läppäriä käyttöön, asentaa siihen oikeita virusohjelmia ja muita hyötyohjelmia. En osaa siirtää musiikkia tietokoneelta esim. kännykkään. Kaikessa on olan takana neuvomassa mies. Mutta kai se on niin, että me keski-ikäiset emme enää omaksu kaikkea, johon ei ole suurta mielenkiintoa. Vastaavasti nuoremmat eivät osaa monia meidän hallitsemiamme asioita, esimerkiksi etikettiä,  käytöstapoja, tai oikeinkirjoitusta.

Tälläkin palstalla meitä keskustelijoita on jo kahdessa polvessa, kolmas polvi taapertaa jaloissa. Kyllä näihin sukupolvien tuomiin eroihin törmää jatkuvasti.

[/quote]

Miehesi ilmeisesti on nuori koska osaa sinua opettaa?

Vierailija
33/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:33"]

Millainen ihminen ei tiedä, että kaikilla ei ole nettiyhteyttä kotona eikä siten mitään tarvetta henkilökohtaiselle sähköpostiosoitteelle. Tai että isossa osassa Suomea netti pätkii eikä sitä tiedotetta todellakaan lueta milloin haluaa.

[/quote]

No tämä nainen oli pääkaupunkiseudulla, jossa netti ei kauheasti pätki. Ja iäksi arvioin 50-60v.

Itse ihmettelen, miksi joku haluaa turhaa paperia ja miten joku ei tiedä, että sähköpostiosoitteita saa muitakin kuin työsähköpostiosoitteen. Itselläni nuo saman palvelun sähköpostit tulevat yhteen sähköpostialiakseen ja voin niitä sieltä rauhassa käydä lukemassa, juuri niin kuin tuo nainenkin olisi halunnut tehdä.

Eihän muuten nettiyhteyttä ole välttämättä kotona, mutta aika monella on nykyään netti puhelimessa.

ap

[/quote]

Sinä vaan olet älyttömän nuori. Siksi ihmettelet.

[/quote]

Olen kuusikymppinen ja kyllä minäkin ihmettelen. Kyllä ne uudet taidot oppii jos haluaa. Jos ei edes yritä niin oma syy. Turha ikään vedota.

Vierailija
34/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 11:03"]

Hassua, että puhut "keski-ikäisistä", kun olet itse jo 37 ja tarkoitat 50-60-vuotiasta. Miehenä olisit jo keski-ikäinen ja naisena tuossa parin vuoden päästä (kun huomioidaan ihmisten keskimääräinen elinikä Suomessa ja se luku puolitetaan).

[/quote]

No, varmaan liukuva käsite. Toki ymmärrän, mitä tarkoitat ja 20-vuotiaan mielestähän olen tietysti keski-ikäinen.:D Mutta olisi vähän outoa, jos kutsuisin viisikymppistä vanhukseksi vaikka jonkun teinin mielestä sen ikäinen onkin jo ikäloppu:) ap

Vierailija
35/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 11:09"]

Minä en missään nimessä käytä työsähköpostia henkilökohtaisiin juttuihin. Jokapaikasta tulee älyttömästi roskapostia kylkiäisenä ja niillä en halua rasittaa työosoitetta. Pidän sen ns. puhtaana.

[/quote]

No sen vuoksihan juuri voit avata muitakin tilejä kuin se työsähköposti.:) ap

Vierailija
36/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on minun ikäiseni, mutta pulannut tietokoneiden kanssa kaiken ikänsä, korjannut niitä kavereille ja rakentanut osista uusia koko perheelle, ts. Hän on keski-ikäiseksi tehnyt paljon niiden parissa.

Minä puolestani sain ensimmäisen läppärini 2004 ja olen koneiden suhteen ihan typerys. Hallitsemaa paljon muita asioita. En ihmettele, jos jollakulla muullakin osaaminen menee kiinnostuksen mukaan,

Keski-ikäiset 43 ja 44

Vierailija
37/38 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletti + liittymä maksaa kytkysopimuksella noin 35 e/kk. Sillä summalla minulle voi lähettää noin 40 kirjettä eli asiakkaana minulle on halvempaa haluta paperipostia kuin maksaa itse viestien vastaanottamisesta.

Ymmärrätkö ap:n se liittymä maksaa, se laite maksaa jne. eikä aina ole mielekästä olla maksajana vain siksi, että saisi palvelua, jota ei välttämättä edes tarvitse.

Vierailija
38/38 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 14:20"]

Mä olen keski-ikäinen (42v) ja mulla on käytössä 7 osoitetta.

- työ (vain työasioita)

- oma (vain luotettuja tuttuja ja luotettuja palveluita)

- ostos (kaiken maailman rekisteröitymiset ja kaupat ja muut)

- huutonet (sama kuin huutistunnus @ palveluntajoajani)

- huutonet2 (sama kuin miehen huutistunnus @ palveluntajoajani; jep-tämä ei ole tehomyjä)

- lapsen gmail (tähän mieskin pääsee käsiksi puhelimellaan, tarhalle).

-facebook gmail (vain facebookiin, ettei varmasti sekoitu oikeaan elämään)

Muut tulee samaan laatikkoon automaattisesti ja työ on erikseen. Kaikkia luen sujuvasti työläppärillä, kotiläppärillä, tabletilla ja kännyllä.

Eikä tää mun mielestä ollut mitenkään vaikea järjestää, ihan itse rakensin.

[/quote]

Hienoa!

Tällaista organisoitumista mä vähän ajoinkin takaa.:)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan