Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisko irtisanoa itsensä? Opintovapaata ei myönnetty :(

Vierailija
01.07.2014 |

Hain opintovapaata, että saisin opintoni viimein valmiiksi, ei myönnetty, koska olen kuulemma AVAINASEMASSA työpaikallani. Olen ammatillinen opettaja, jolla monta vastuutehtävää lisäksi ja olen ihan loppu! Uskaltaisinkohan ottaa riskin ja irtisanoa itseni? Onko jollain kokemuksia siitä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opintovapaata ole pakko myöntää, mutta työnantajalla on vain oikeus vaikuttaa ajankohtaan? Kuinka kauan tarvitset vapaata?

Vierailija
2/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätökseen vaikutti ilmeisesti se, että olen jo ollut 1 kk:n opintovapaalla viime vuosien aikana. Tarvitsisin (haluaisin) 3 kk, että pystyisin samalla toipumaan myös työuupumuksesta. Sairaslomaa tarjottiin keväällä, mutta siihen minusta ei oikein ole....ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, mutta voivat kahdesti siirtää opintovapaan ajankohtaa.

Minä en irtisanoutunut vastaavassa tilanteessa vaan menin lääkäriin ja sain ensin 2 vko sairausloman ja sen jälkeen fyysisistä syistä 3 kk siihen lisää. Löytyi ongelma, jota olin luullut enemmänkin psyykkiseksi. Palasin töihin ja hain opintovapaata uudestaan. Myönnettiin.

Vierailija
4/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintovapaa hakemuksen voi hylätä vain kerran ja sitten se on pakko myöntää.

Vierailija
5/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valmistut, niin joutuvatko maksamaan sulle isompaa palkkaa?

Vierailija
6/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintovapaa on lakisääteinen eikä sitä voi olla myöntämättä.

Vierailija
7/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintovapaa on tosiaan pakko myöntää, tosin muutamilla reunaehdoilla. Tutustu opintovapaalakiin.

Jos olet opettaja, niin oletko virassa? Siitähän saa ottaa virkavapaatakin.

Vierailija
8/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Hyvä tietää, tuo sääntö. Joutuvat maksaa isompaa palkkaa ja "pieni" pelko ilmeisesti, että lähden, koska saan pätevyyden ylemmälle asteelle. Mutta meidän alalla pätevyys vain plussaa, en usko, että sen takia himmaavat. Käytännöntyö vaikea järjestää mun poissaollessa, kun minulla on sellaisia vastuujuttuja, joita muut eivät ole koskaan tehneet, mutta eiköhän ne selviäis....ap

Vierailija
9/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsipä käsiisi se laki opintovapaasta ja keskustele siltä pohjalta, että on pakko myöntää.

Näinä aikoina kannattaa mieluummin pitää kiinni oikeuksistaan olemassa olevassa työpaikassa kuin irtisanoutua.

Vierailija
10/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä liittoosi, neuvoo puhelimitse.

Vierailija
11/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan oikealla alalla?? Kun noin uuvuttaa. Jos olet sairas, otat tietenkin sairauslomaa.

Toinen keino on tietty yrittää saada työnantaja irtisanomaan, jolloin voit opiskella työttömyysturvalla.

Vierailija
12/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin totta! Tulee vaan sellainen tunne (uho, heh), että siinähän yritätte pärjätä, kun lähden...opintovapaalla sentään auttaisin sijaista (viimeksikin päivittäin), mutta jos irtisanoutuisin, en todellakaan auttaisi enää ketään siellä. ap

Vierailija
13/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika montaa ihmistä varmaan uuvuttaa vastaava työ, olen kuitenkin jaksanut tätä jo lähes 20 vuotta....että sikäli varmaan ihan oikealla alalla, mutta homma on alkanut luisumaan käsistä viimeisen parin vuoden aikana. ap

Vierailija
14/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökkääpä sormi vesilasiin ja vedä pois. Jos jää kuoppa, olet korvaamaton. Jos ei, et ole. Itse itsesi uuvutat. Typerää käytöstä.

Vierailija
15/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko hyvät vinkit, miten muuttaa ajattelutapaa. Tämä ei ole itsekehumista tai korvaamattomaksi itsensä tekemistä, mutta tiedän, että jos tuolta lähden, ovat he tosi lirissä alkuun ja kokisin siitä valtavaa syyllisyyttä. Liian kiltti ilmeisesti.... ap

Vierailija
16/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Ihan naurettavaa. Mahtaako olla muutenkaan ihan asiallinen työpaikka?

Vierailija
17/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olet aivan liian uhrautuva! Opettaja voi raataa itsensä piippuun aivan rauhassa mutta Sinun on laitettava sille piste! Haet sairaslomaa, vuorotteluvapaata jne.

Vierailija
18/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vähän siinä ja siinä...tuo asiallisuus siis. Valtavasti talkootyötä, kukaan ei kysele, miten jaksat, vaikka kaikki näkevät, että homma on lähtenyt lapasesta. Kehityskeskustelussa toin asian esille, ei mitään hyötyä, päinvastoin. Hullu paljon työtä tekee, pätee omalla kohdallani hyvin. ap

Vierailija
19/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:15"]

Hullu paljon työtä tekee, pätee omalla kohdallani hyvin. ap

[/quote]

Tähänpä se työuupumus usein kiteytyy, varsinkin itsenäisessä ja vastuullisessa työssä. Avainsana asian korjaamiseen on itsensä johtaminen, eli opettelee suunnittelemaan työt niin, että työtä ei ole enempää kuin jaksaa tehdä, ja jättää ylimääräiset tekemättä. Mieti mikä on oman työsi kannalta olennaista ja mikä on turhaa rönsyä jonka kuka tahansa voi tehdä tai jättää tekemättä.

Vierailija
20/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä yhteisneuvottelu lääkärin ja työnantajan kanssa tilanteessa. Ei ole työnantajankaan etu, jos uuvut ja joudut pitkälle sairaslomalle.

Ja sille sille yhdelle epäilijälle tiedoksi: kuka hyvänsä ihminen uupuu, jos työtä on pitkät ajat iikaa. Tunnollisuus tietysti lisää uupumisen riskiä. AP on kuvannut sekä liian työmäärän että liiallisen kiltteyden (tunnollisuuuden). Terveisin ammatinvalintapsykologi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi