Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko psykologilla valtuus katsoa jonkun ihmisen tietoja

Vierailija
01.07.2014 |

lääkärikäynneistä? pelkään että pian psykologin työt aloittava ystäväni näkee tietojani joista en uskalla hänelle vielä kertoa. fyysinen sairaus kyseessä siis.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö.... Missä psykologi edes pääsisi tuollaisiin tietoihin käsiksi jos ei työskentele siellä missä sinua hoidetaan? Ja ei, hänellä ei ole valtuuksia mennä katsomaan sinun (eikä kenenkään muunkaan) terveystietoja, vaikka olisikin töissä paikassa jossa sinua hoidetaan.

Vierailija
2/6 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen tarvitse. Se saa sut itse kertomaan ne tiedot, jos haluaa. Varo vain. Kallonkutistajat on ovelia ja petollisia manipuloijia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikäli se ei kuulu hoidettavaan sairauteen ja jos et ole hänen potilas hän ei saa katsoa niitä lainkaan. Potilastiedot ja kuka niitä on katonut voit tilata sairaalasta.

Vierailija
4/6 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole valtuutta katsoa sellaisia tietoja, jotka ei oleellisella tavalla liity omaan työhön/omien asiakkaden asioihin. Edes niitä oman asiakkaan asioita ei siis mennä pelkästä uteliaisuudesta katsomaan, vaan ainoastaan jos se on työn tekemisen kannalta perusteltua. Jos epäilyttää, voit tosiaan tilata sairaalasta lokin josta näkee ketkä on tietojasi lukeneet. Jos psykologi työskentelee eri yksikössä kuin missä sinä olet hoidossa, ei tietojen näkeminen ole edes teknisesti mahdollista.  

Vierailija
5/6 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole hänen potilaansa/asiakkaansa, niin ei tietenkään saa katsoa huvikseen.

Meidän terveystietojärjestämme (Pegasos) on ainakin sellainen, että jos avaan potilaan tiedot kirjatakseni sinne jotain omaa tekstiä, niin edelliset lääkäri-/terkkari- yms käynnit levähtävät näytölle. Tähän käsittääkseni pitäisi tulla piakkoin muutosta. En siis voi olla näkemättä että kuukausi sitten on käynyt silmätulehustaan näyttämässä tms.

T. terveyskeskuspsykologi

Vierailija
6/6 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin, että kun yritin tilata v. 1977-1994 julkisen puolen terveystietoni, niitä ei löytynytkään. Noin vanhat olivat siis paperilla pahvikansiossa. Potilasasiamies väitti, että olen ne itse tilauttanut myöhemmille yksityislääkäreilleni. Ei pidä paikkaansa. Alkuperäisten olisi yksinkertaisesti pakko löytyä arkistosta.

Asiaa alettiin tutkia, multa kysyttiin, olisiko esim. joku minun kanssa riitautunut ihminen työskennellyt kyseisen paikkakunnan terveystoimessa ja ihan kyyläämistarkoituksessa ottanut kaikki tietoni. Ensin mua todella vitutti tällainen kaivelu. Sitten selvisi, että yksi vanha koulukaveri oli opiskellut psykologiaa ja ollut jossain harjoittelussa siellä kotipaikkakunnan terveysasemalla. Hän oli päässyt fyysiseen arkistoon ja lueskellut huvikseen tuttujensa papereita, ottaen osan mukaansa. Kuulemma mitään ei voida tehdä? Useita muitakin ikäryhmäni ihmisten tietoja kuulemma puuttuu, mutta muut eivät ole huomanneet tai ainakaan älähtäneet.

Nykyään kun terveystiedot ovat sähköiset, voit helposti pyytää niiden ihmisten nimet, jotka niitä ovat selanneet. Jos siellä on jonkun asiaankuulumattoman nimi, esim. sen psykologiystäväsi, niin hänelle tulee siitä kyllä seuraamuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi