Miten huonolla selällä olette päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle?
Olen utelias, en ole hakemassa neuvoja. Selkäni on huonossa kunnossa, mutta kaukana siitä, että sen vuoksi saisi edes sairauslomaa. Minua kiinnostaa se, miten huonolla selällä vielä oletetaan, että ihminen pystyy tekemään töitään.
Millaisessa kunnossa selkänne on ollut silloin, kun teille on myönnetty työkyvyttömyyseläke? Mikä oli se piste, jonka kohdalla lääkäri katsoi, että tämä ihminen ei enää pysty työhön?
Kommentit (16)
Pitää olla pahvihousut, sitten pääsee eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Eläkepäätöksessä katsotaan myös mitä työtä ihminen tekee ja millä koulutuksella ja onko mahdollisuutta vaihtaa alaa.
Ajattelin, että sen ottaa automaattisesti huomioon vastatessaan. Juuri tällaiset henkilökohtaiset ratkaisut kiinnostavat.
Ap
Pelkällä selkävaivalla ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, uudelleenkoulutukseen ja osa-aikatyöhön on jonkinlaiset mahdollisuudet
Mikä selkää vaivaa?
Olisiko osteopaatin käsittelystä apua?
Kyllä sitä varmaan vuoteen oma täytyy olla. Toisaalta silloinkin voi myydä etänä kuulokkeet korvalla DNA:n liittymiä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä selkävaivalla ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, uudelleenkoulutukseen ja osa-aikatyöhön on jonkinlaiset mahdollisuudet
Onko näin, että edes kivulias selkävika ei riitä?
Ap
Jos olet kunnalla tai valtiolla niin pääset helposti.
Yksityisellä puolella et pääse.
Nuppivika on ainoa jolla eläke varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Fyysisistä sairauksista ja vioista ei käytännössä pääse eläkkeelle. Sen sijaan, jos ahdistaa, niin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kunnalla tai valtiolla niin pääset helposti.
Yksityisellä puolella et pääse.
Nuppivika on ainoa jolla eläke varma.
En kysynyt, pääseekö, vaan millä pääsee. Ja ihan omakohtaisia tai omin silmin nähtyjä tapauksia.
Ap
Selkä mennyt 13 vuotta sitten tapaturmassa. Siitä jäi pysyvät vauriot ja kovat krooniset kivut, lisäksi on todettu myös reuma. Takana lyhyitä eläkejaksoja, kuntoutusta, lukuisia erilaisia hoitoja ja lääkityksiä, uudelleen koulutus ja tällä hetkellä taas puolen vuoden eläkejakso ja neljän eri asiantuntijan lausunto täyden työkyvyttömyyden puolesta. Kuukausi sitten eläkevakuutusyhtiö kaiken tämän tiedon perusteella totesi minut työkykyiseksi taas elokuusta alkaen.
Selästä ei pääse enää eläkkeelle, mikäli ikää on alle 60 vuotta. Tämän yksi lääkäri minulle ihan suoraa totesi. Eikä siinä mitään, en minä eläkkeelle haluaisikaan. Haluaisin olla terve.
Vierailija kirjoitti:
Halvaantuneella
Ei pääse, kuntoutetaan pyörätuoliin ja uudelleenkoulutus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei tosiaan riitä yksinään, eikä vaikka muutakin kroonista vaivaa. Olen 5 vuotta rimpuillut byrokratian rattaissa työkyvyttömänä, työkyvyttömyyseläkettä ei ole myönnetty edes puolikkaana.
Vierailija kirjoitti:
Selkä mennyt 13 vuotta sitten tapaturmassa. Siitä jäi pysyvät vauriot ja kovat krooniset kivut, lisäksi on todettu myös reuma. Takana lyhyitä eläkejaksoja, kuntoutusta, lukuisia erilaisia hoitoja ja lääkityksiä, uudelleen koulutus ja tällä hetkellä taas puolen vuoden eläkejakso ja neljän eri asiantuntijan lausunto täyden työkyvyttömyyden puolesta. Kuukausi sitten eläkevakuutusyhtiö kaiken tämän tiedon perusteella totesi minut työkykyiseksi taas elokuusta alkaen.
Selästä ei pääse enää eläkkeelle, mikäli ikää on alle 60 vuotta. Tämän yksi lääkäri minulle ihan suoraa totesi. Eikä siinä mitään, en minä eläkkeelle haluaisikaan. Haluaisin olla terve.
Tämä on niin kummallista. Millaista työtä teit ennen kuin sinut koulutettiin uudelleen? Oletan, että sinut koulutettiin istumatyöhön.
Ajat ovat muuttuneet siitä, kun eräs sukulaiseni jäi 70-luvulla nelikymppisenä työkyvyttömyyseläkkeelle pitkälti diagnosoimattoman selkävian vuoksi. Hän liikkui ja puuhasteli aivan normaalisti, ja selkä vaivasi vain lääkärillä käydessä. Nyt näemmä ollaan toisessa ääripäässä.
Ap
Itse olen eläkkeellä muista syistä, mutta tällä hetkellä olisin sitä selän takia. Nivelrikko selässä; ei voi istua, ei seistä, kävelen kepillä ja ontuen. Muistaakseni 17% eläkkeistä pari vuotta sitten myönnettiin nivelrikon takia.
Eläkepäätöksessä katsotaan myös mitä työtä ihminen tekee ja millä koulutuksella ja onko mahdollisuutta vaihtaa alaa.