Pääseekö Suomessa nykyään vain papereilla ja titteleillä kunnon töihin?
Olen asunut Briteissä 15 vuotta ja haluaisin nyt muuttaa takaisin Suomeen. Lähdin 25-vuotiaana maailmalle ja yliopisto-opinnot jäivät sikseen. Olen siis periaatteessa "vain" ylioppilas, mutta työkokemusta on 15+ vuotta vaativissa tehtävissä. En pääse edes etähaastatteluun ja yksi rekry sanoi, että sulta puuttuu koulutus. Eikö työkokemus merkitse mitään?
Kommentit (26)
Ennen pääsi ja töitä riitti. Nykyisin tuijotetaan papereita.
Ei pääse.
Useimmat työpaikat saadaan työhaastattelun perusteella.
Hyvätkään paperit opiskelusta eivät takaa työpaikkaa, se on vain teknistä ja usein lain vaatimaa pätevyyttä työhön.
Korkeimpiin työpaikkoihin on papereiden ja mahdollisten suosittelujen lisäksi, psykologiset testit.
Usein , jos näet erityisen huonoa palvelua esim. kesätyöntekijän taholta, on kyseessä poikkeuksetta yrittäjän oma lapsi tai joku muu, joka on saanut k:o työpaikan ilman omaa ansiotaan. Myös rotari- tai leijonaveljen jälkikasvu "työssä" on tuhrautuneena puhelimensa ääressä raastavaa katsottavaa. Kuntien ja kaupunkien kesätyöpaikat näyttävät myös menevän aika näppärästi "sopiville" (katso vanhempien asema ja tuttavat) nuorille. Ei välttämättä ahkerimmille.
Tarvitaan suhteita.
Olispa joku kertonut mulle opiskeluaikana, että verkoston rakentaminen on tärkeämpää kuin hyvät arvosanat. Valmistuin huippuarvosanoilla enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa työtä. Sen sijaan ne, jotka verkostoituivat opiskelukavereiden ja harjoittelupaikkojen työntekijöiden kanssa, ovat työllistyneet siitäkin huolimatta, etteivät koskaan valmistuneet.
Tosi On kirjoitti:
Usein , jos näet erityisen huonoa palvelua esim. kesätyöntekijän taholta, on kyseessä poikkeuksetta yrittäjän oma lapsi tai joku muu, joka on saanut k:o työpaikan ilman omaa ansiotaan. Myös rotari- tai leijonaveljen jälkikasvu "työssä" on tuhrautuneena puhelimensa ääressä raastavaa katsottavaa. Kuntien ja kaupunkien kesätyöpaikat näyttävät myös menevän aika näppärästi "sopiville" (katso vanhempien asema ja tuttavat) nuorille. Ei välttämättä ahkerimmille.
Kyllä! Ehdottomasti vetelimmät ovat jonkun talossa olevan sukulaisia.
Jos papereilla tarkoitetaan puolueen jäsenkijaa niin kyllä, siis jos erityisavustajan työtä voi pitää kunnon työnä.