Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.
Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.
Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.
Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.
Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?
En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev
https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/
Kommentit (1996)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap aiheeseen vielä. Tässä kun on jo 1980 kommenttia, niin en muista vastasiko ne pari kokenutta kiipeilijää tähän kysymykseen:
Mitkä fiilikset, kun nousee ylöspäin ja ohittaa vainajan? Onko niin keskittynyt suoritukseen, että ei juuri ajattele asiaa? Onko reissussa mukana sellaisia, jotka kauhistuvat kuolleen näkemisestä niin paljon, että kääntyvät takaisin?
Ei ollaan narussa ja kaikki liikkuvat jo siinä vaiheessa, kauhistui eli ei.
Paljonko on yhdellä kerralla menossa porukkaa huipulle? Sitä vaan ihmettelen, miten se ohitus tapahtuu, kun loppuosa menee narussa vielä ylöspäin ja ensimmäiset tulee narussa alas?
Pulleus ratkaisee onnistuuko ohitus. Jos 2 pulleaa ei onnistu, toinen jo tyrkkäsee sen toisen alas...muuten se tapahtuu niin että väistetään, onko tuttu termi tämä väistäminen, kunnioittavasti.
Väistäminen = nojaat kropallasi hieman poispäin toisesta nojaten kiipeilytikkuusi ja pitäen narusta vielä kädelläsikin, olet kiinni haalla mutta varmuudeksi. Sitten vaan sovitatte askeleet kohtaamasi henkilön kanssa niin että kropat limittyvät. Toinen on narun toisella puolen- tai siinähän on 2 narua. Tämäkin kannattaa opetella alempana polulla ettei ala sähläämään ihan kaikkein vaarallisimmissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yakit ovat kyllä söpöjä eläimiä. Varsinaisia tursakkeita. Varmaan rakkaita sherpoille.
Tietääkö Jeti onko Suomessa näitä yakkeja? Olisi kiva käydä rapsuttelemassa.
Korkeasaaressa taitaa olla jokunen jakkihärkä näytillä.
Ok, voi ei ei siis vapaita Yakkeja jonkun kotioloissa tilalla .(
Pärjäisikö tuollainen jakki Suomessa? Sillä olisi kiva ratsastelle tai 2 niitä pitäisi olla. Jakin kanssa eräretkiä :)
Sinne on kuulemma nyt tosi hyvä aika lähteä kapuamaan vähän kokemattomammankin. Suosittelen jokaiselle, joka haluaa toteuttaa unelmansa Mt. Everestin valloittamisesta!
Älkää lainatko enempää! Mobiililaitteella mahdoton lukea.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pieni ote Alpenglow-expeditionin sivulta. Jos haluat päästä mukaan Everestille 2022, sulla pitää olla 85000$ ja hyvä kunto. Vaatimuksena on, että olet kiivennyt 8000 korkean vuoren ennenkin.
Jollekin halpafirmalle pääsee ehkä helpommin.
PREPARATION
ALTITUDE EXPERIENCE
Climbers must have substantial climbing experience to join our Everest Expedition. Climbers must have climbed at least one 8,000 meter peak prior to joining us on an open enrollment. Climbers must be able to climb technical terrain with an alpine pack on their back. Climbers should also be comfortable with camp craft in high- altitude camps and be able to perform at a high level for multiple days in a row at altitude.
Alpenglow on Furtenbachin ohella paras toimisto, ja heidän asiakkaallaan on nopeusennätys huipulle pääsyssä ja takaisin, tuntia vaille kaksi viikkoa kotiovelta kotiovelle huipun kautta.
Tämä rouvashenkilö nukkui koko edellisen talven hypoksiateltassa, ja hänen toimistonsa oli myös modattu simuloimaan 7000m korkeutta. Työteho parani, kun työtoverit eivät notkuneet kahvikuppeineen pöydän nurkalla. Tarvitsi vain keväällä saapua autolla perusleiriin Tiibetin puolelle, kiivetä heti ensi sääikkunassa huipulle (oli eka huiputtaja sinä vuonna) ja lentää kotiin. Homma hoidettu.
Vinkki: lainauksista voi editoida pois kaiken ylimääräisen, jättää vain viimeisen osan. Eli jätetään alkuun "vierailja" koodi j aloppuun sulkukoodi, välistä deletoidaan tarpeeton.
Alpenglown Adrian on niin ihana 💗.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap aiheeseen vielä. Tässä kun on jo 1980 kommenttia, niin en muista vastasiko ne pari kokenutta kiipeilijää tähän kysymykseen:
Mitkä fiilikset, kun nousee ylöspäin ja ohittaa vainajan? Onko niin keskittynyt suoritukseen, että ei juuri ajattele asiaa? Onko reissussa mukana sellaisia, jotka kauhistuvat kuolleen näkemisestä niin paljon, että kääntyvät takaisin?
Ei ollaan narussa ja kaikki liikkuvat jo siinä vaiheessa, kauhistui eli ei.
Paljonko on yhdellä kerralla menossa porukkaa huipulle? Sitä vaan ihmettelen, miten se ohitus tapahtuu, kun loppuosa menee narussa vielä ylöspäin ja ensimmäiset tulee narussa alas?
Tämä minuakin ihmetytti kevään 2019 ruuhkakuvissa että kierivätkö ne huipulle päässeet vuorelta alas vai miten ihmeessä siinä jonossa kukaan pääsi takaisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää lainatko enempää! Mobiililaitteella mahdoton lukea.
Vinkki: lainauksista voi editoida pois kaiken ylimääräisen, jättää vain viimeisen osan. Eli jätetään alkuun "vierailja" koodi j aloppuun sulkukoodi, välistä deletoidaan tarpeeton.
Toinen vinkki: klikkaa lainauksen yläreunasta "näytä aiemmat lainaukset" ja sitten "piilota aiemmat lainaukset", niin sun ei tarvi selata niitä kaikkia. Paras olisi tietenkin tuo lainausketjun lyhentäminen, mutta tuo auttaa noihin pitkiin lainausketjuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan joku sanoi miten harppi ruumiin yli reissullaan niin siellä kompastellaan jo ruumiisiin. Eihä niitä voi vaan sinne kasata muumioitumaan millään, ja roskia kanssa.
Kaikki voisivat pyhittää 2 v siihen että keskitytään vaan puhdistamaan rvainajista nuo vuoret.
Esim kotkia koulutetaan , sellaisen voisi kouluttaa kameran kanssa lentämään missä vaan ja löytämään ruumiita.
Kamala halu sulla sotkea viattomia eläinparkoja johonkin hengenvaaralliseen ihmisraatojen hakureissuun. Kyllä mun mielestä saa ihan ihmiset itse hakea ne oman väkensä ruumiit sieltä ja jättää eläimet pois tästä hommasta.
Ja en nyt muutenkaan ole ihan vakuuttunut, että joku vauvapalsta-kirjoittelija voisi tietää paremmin kuin esim. vuoristossa työtään tekevät asiantuntijat, ihan naurettavaa lukea näitä ehdotuksia.
Tavallaan voisi sanoa että myös ihminen joka jättää kavereitaan kuolemaan ja vie sen kamppeet on aika eläimellisessä moodissa itse.
Jokainen AV mamma suhtautuisi ihan viileän järkevästi siihen että isänsä, lapsensa, äitinsä tai tyttärensä päältä riisuttaisiin pelastautumisen rippeetkin vielä lopuksi kun tämä väsyy hankeen, eikö? Ja ainakin jos tämä anelisi vielä armoa siinä. Viimeinen puhelu olisikin äipältä jne:
-mitäs ajoit itsesi siihen tilanteeseenm heippa , älä edes yritä ulista
Ei kukaan heitä riisu.
Hypotermia voi aiheuttaa lämpimiä tuntoharhoja, mikä saattaa laukaista paradoksaalisen rii- suutumisen. Varmaa syytä tuntoharhojen esiintymiselle ei tiedetä. Yhden teorian mukaan lämpimät tuntoharhat ovat seurausta hypotalamuksen reseptorien toimintahäiriöstä, mikä ai- heuttaisi vääristyneet lämmön tunteet elimistössä. Toisen teorian mukaan elimistön puolus- tusmekanismit pettävät tietyssä elimistön lämpötilassa täysin, minkä seurauksena elimistön ääreisosien supistuneet verisuonet laajentuvat yhtäkkisesti ja aiheuttavat kylmälle iholle polttavan tunteen veren virratessa ääreisosiin. Sekavalla henkilöllä tämä aiheuttaa pakon- omaisen riisuutumisen, eikä henkilö itse ymmärrä olevansa hypoterminen. Jopa lähes tajuton henkilö voi yrittää riisuutua pakonomaisesti.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/263915/THESEUS%20Paleltum…Tämän tietää jokainen , mutta sinä et tiedä että heiltä todellakin riisuttiin kamppeita pois. Ne otettiin mukaan. En puhu edes heidän omasta harhoissa olemis riisuutumisesta.
En usko tuohon. Kenellä on muka aikaa ja voimia alkaa riisumaan kuolleen päältä vaatteita? Ja varsinkin, kun jono seisoo siinä takana. Aivan epäuskottavaa.
Oletko koskaan riisunut esim. sammuneelta aikuiselta vaatteita pois. Ei todella onnistu helposti. Jos hangessa makaa 80 kiloinen mies, niin takin riisuminen on varsin iso homma.
Ei ole uskon asia, happilaitteet ja muut vietiin, kertoivat ihan itse.
Hypotermia iskee kahdeksassa tonnissa, henkilö tuupertuu hankeen. Sitten muut varastaa kamppeet ja happipullot (totta kai). Sitten tämä henkilö kokee yllättävän ihmeparannuksen, ja juoksee munasillaan (koska vaatteet vietiin) takaisin leiriin (ilman lisähappea). Sitten kertoo muille, että hänen varusteet ja happi vietiin siellä ylhäällä. Joo, tätähän tapahtuu siellä ihan koko ajan....
Ihan itse virittelit tuon "kaikki ja kokoajan " vaan kiusataksesi. Pysy asiassa ole ole ihminen. Olet vaan riidanhaastajia. Et ikinä pääsisi retkikuntaan senjälkeen miten täällä käyttäydyt.
Oletko itse ollut retkillä? Millä vuorilla olet ollut?
Olen jo ketjussa kertonut , eli jospa ei nyt puhuta taas meistä vaan aiheesta. Mutta useilla olen ollut. Enkä aio jankata kanssasi tästä, ota tai jätä.
Millä ominaisuuksilla joutuu pois retkikunnasta? Siis onko tosiaan niin, että nepalilainen matkanjärjestäjä ei päästä matkalle, jos ei osaa käyttäytyä?
Piirit ovat pienet ja rotkoon heittämisillä uhkailijaa ei oteta edes lentokoneeseenkaan. Kaikki jää muistiin netissä.
Ohoh... Tosiaanko on niin, että nepalilainen matkanjärjestäjä ei ota koneeseen sellaista, joka on kirjoitellut epäasiallisia kommentteja. Miten he saavat selville, kuka ei sovi joukkoon?
-En siis ole missään kommentissani uhannut heittää ketään rotkoon, enkä ole muutenkaan uhkaillut. Aihe vaan kiinnostaa ja siksi kyselen.
Kyllä se on jo tallessa. Vai niin.
Lopetahan nyt jo ja siirry aiheeseen, kiitoksia. Toisaalta kyllä aiheeseen liittyy se ettei kaikkia päästetä retkille. Pitää olla kunnossa kaikinpuolin. Omaksi suojaksi sellainen on.
Kiinnostavaa. Miten he karsivat pois ne, jotka eivät pääse retkille? Eli millä perusteilla?
No ihan suoraan ollaan sanottu ellei sovellu. Se on paras.
Tällaisen kaverin kanssa keksitään vaikka sitten muuta jotta voi osallistua muuten. Ja ihan tyytyväisiä ovat olleet.
Mitä ihmettä mä just luin? Että muka osallistutaan muuten.
Joku on maksanut 60 tonnia päästäkseen vuorelle. Sitten hänelle sanotaankin, että me muut kiivetään vuorelle, mutta sinä jäät tänne. Voit sitten tehdä jotain muuta toimintaa sillä aikaa, kun me olemme vuorella. Kukaan ei takuulla ole ihan tyytyväinen sellaiseen. Aivan älytön ja lapsellinen väite.
Joo kaikesta mitä tämä kirjoittaa välittyy ettei ymmärrä kiipeilystä yhtään mitään. Ei se ole ikinä kiipeillyt sillä tavalla mistä tässä ketjussa puhutaan. Joko kokonaan mielikuvituksen tuotetta tai jotain patikointia "vuorilla".
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut ap, mutta nämä kysymykset kiinnostavat itseänikin.
Aikaisemmin ketjussa mainittiin kiipeilijä, joka kääntyi matalalta korkeudelta alas. Joku oli hiljattain menehtynyt reitille ja hänen päänsä oli suojattu muovipussilla jotta linnut eivät nokkisi silmiä. Ohi mennyt kiipeilijä oli ahdistunut ja nähnyt siinä itsensä makaamassa, ja sen takia jätti leikin kesken alkuunsa. En muista oliko muovipussityyppi kuollut jo ennen perusleiriä vai sen jälkeen, mutta ei kuitenkaan ollut korkealla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan joku sanoi miten harppi ruumiin yli reissullaan niin siellä kompastellaan jo ruumiisiin. Eihä niitä voi vaan sinne kasata muumioitumaan millään, ja roskia kanssa.
Kaikki voisivat pyhittää 2 v siihen että keskitytään vaan puhdistamaan rvainajista nuo vuoret.
Esim kotkia koulutetaan , sellaisen voisi kouluttaa kameran kanssa lentämään missä vaan ja löytämään ruumiita.
Kamala halu sulla sotkea viattomia eläinparkoja johonkin hengenvaaralliseen ihmisraatojen hakureissuun. Kyllä mun mielestä saa ihan ihmiset itse hakea ne oman väkensä ruumiit sieltä ja jättää eläimet pois tästä hommasta.
Ja en nyt muutenkaan ole ihan vakuuttunut, että joku vauvapalsta-kirjoittelija voisi tietää paremmin kuin esim. vuoristossa työtään tekevät asiantuntijat, ihan naurettavaa lukea näitä ehdotuksia.
Tavallaan voisi sanoa että myös ihminen joka jättää kavereitaan kuolemaan ja vie sen kamppeet on aika eläimellisessä moodissa itse.
Jokainen AV mamma suhtautuisi ihan viileän järkevästi siihen että isänsä, lapsensa, äitinsä tai tyttärensä päältä riisuttaisiin pelastautumisen rippeetkin vielä lopuksi kun tämä väsyy hankeen, eikö? Ja ainakin jos tämä anelisi vielä armoa siinä. Viimeinen puhelu olisikin äipältä jne:
Ei kukaan heitä riisu.
Hypotermia voi aiheuttaa lämpimiä tuntoharhoja, mikä saattaa laukaista paradoksaalisen rii- suutumisen. Varmaa syytä tuntoharhojen esiintymiselle ei tiedetä. Yhden teorian mukaan lämpimät tuntoharhat ovat seurausta hypotalamuksen reseptorien toimintahäiriöstä, mikä ai- heuttaisi vääristyneet lämmön tunteet elimistössä. Toisen teorian mukaan elimistön puolus- tusmekanismit pettävät tietyssä elimistön lämpötilassa täysin, minkä seurauksena elimistön ääreisosien supistuneet verisuonet laajentuvat yhtäkkisesti ja aiheuttavat kylmälle iholle polttavan tunteen veren virratessa ääreisosiin. Sekavalla henkilöllä tämä aiheuttaa pakon- omaisen riisuutumisen, eikä henkilö itse ymmärrä olevansa hypoterminen. Jopa lähes tajuton henkilö voi yrittää riisuutua pakonomaisesti.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/263915/THESEUS%20Paleltum…Tämän tietää jokainen , mutta sinä et tiedä että heiltä todellakin riisuttiin kamppeita pois. Ne otettiin mukaan. En puhu edes heidän omasta harhoissa olemis riisuutumisesta.
En usko tuohon. Kenellä on muka aikaa ja voimia alkaa riisumaan kuolleen päältä vaatteita? Ja varsinkin, kun jono seisoo siinä takana. Aivan epäuskottavaa.
Oletko koskaan riisunut esim. sammuneelta aikuiselta vaatteita pois. Ei todella onnistu helposti. Jos hangessa makaa 80 kiloinen mies, niin takin riisuminen on varsin iso homma.
Hypotermia iskee kahdeksassa tonnissa, henkilö tuupertuu hankeen. Sitten muut varastaa kamppeet ja happipullot (totta kai). Sitten tämä henkilö kokee yllättävän ihmeparannuksen, ja juoksee munasillaan (koska vaatteet vietiin) takaisin leiriin (ilman lisähappea). Sitten kertoo muille, että hänen varusteet ja happi vietiin siellä ylhäällä. Joo, tätähän tapahtuu siellä ihan koko ajan....
Ihan itse virittelit tuon "kaikki ja kokoajan " vaan kiusataksesi. Pysy asiassa ole ole ihminen. Olet vaan riidanhaastajia. Et ikinä pääsisi retkikuntaan senjälkeen miten täällä käyttäydyt.
Olen jo ketjussa kertonut , eli jospa ei nyt puhuta taas meistä vaan aiheesta. Mutta useilla olen ollut. Enkä aio jankata kanssasi tästä, ota tai jätä.
Millä ominaisuuksilla joutuu pois retkikunnasta? Siis onko tosiaan niin, että nepalilainen matkanjärjestäjä ei päästä matkalle, jos ei osaa käyttäytyä?
Piirit ovat pienet ja rotkoon heittämisillä uhkailijaa ei oteta edes lentokoneeseenkaan. Kaikki jää muistiin netissä.
Ohoh... Tosiaanko on niin, että nepalilainen matkanjärjestäjä ei ota koneeseen sellaista, joka on kirjoitellut epäasiallisia kommentteja. Miten he saavat selville, kuka ei sovi joukkoon?
-En siis ole missään kommentissani uhannut heittää ketään rotkoon, enkä ole muutenkaan uhkaillut. Aihe vaan kiinnostaa ja siksi kyselen.
Lopetahan nyt jo ja siirry aiheeseen, kiitoksia. Toisaalta kyllä aiheeseen liittyy se ettei kaikkia päästetä retkille. Pitää olla kunnossa kaikinpuolin. Omaksi suojaksi sellainen on.
Kiinnostavaa. Miten he karsivat pois ne, jotka eivät pääse retkille? Eli millä perusteilla?
Tällaisen kaverin kanssa keksitään vaikka sitten muuta jotta voi osallistua muuten. Ja ihan tyytyväisiä ovat olleet.
Joku on maksanut 60 tonnia päästäkseen vuorelle. Sitten hänelle sanotaankin, että me muut kiivetään vuorelle, mutta sinä jäät tänne. Voit sitten tehdä jotain muuta toimintaa sillä aikaa, kun me olemme vuorella. Kukaan ei takuulla ole ihan tyytyväinen sellaiseen. Aivan älytön ja lapsellinen väite.
Kyllä on älä sinä sellaisesta huolehdi. Ei tule koskemaan sinua.
Huh, no hyvä sitten. Hetken jo luulin, että minua ei päästetä vuorelle. Mutta se ei siis koske minua, joten voin huoletta hankkia retken.
No jos olit tuo rotkoon heittämisellä uhkaaja niin kannattaa aina mennä retkelle.
Missä kommentissa näin uhattiin, numero?
Se oli jo Iltapulussakin , katsotaan kuinka kauan
Iltapulu on tv-opas. Sielläkö oli jotain rotkoon heittämisestä?
Eri
Kun jotkut ihmettelevät sitä, mitä hienoa on kiipeilyssä ja miksi kukaan asettaa itseään vaaraan harrastuksen takia. En tiedä, kuinka pystyisin asiaa selittämään sellaiselle, joka ei saa kiksejä samoista asioista. En pysty myöskään perustelemaan sitä, miksi nautin jazzista suunnattomasti sellaiselle, joka ei kyseisen musiikkityylin kanssa ole yhtään sinut. Onhan ratsastuskin vaarallista ja silti sen parissa on harrastajia lapsista ikäihmisiin saakka.
Ei jonkun asian hienoutta pysty selittämään sellaiselle ihmiselle, joka ei vaan saa mielihyvää samoista asioista. Joku pitää musiikin harrastamista turhana puuhasteluna, jollekin se on suuri intohimo. Joten en pysty perustelemaan asiaa sen paremmin, kuin siksi. Siksi että minä nautin siitä suunnattomasti, veri ja vaisto vetää vuoria kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan heitä riisu.
Joo kaikesta mitä tämä kirjoittaa välittyy ettei ymmärrä kiipeilystä yhtään mitään. Ei se ole ikinä kiipeillyt sillä tavalla mistä tässä ketjussa puhutaan. Joko kokonaan mielikuvituksen tuotetta tai jotain patikointia "vuorilla".
Ja vaikka olisikin ollut vain patikointia, niin jokainen joka on käynyt enemmän tai vähemmän korkealla kuin 6000m, tajuaa sen omasta kokemuksesta, mitä korkeus ja oheneva ilma tekee keholle ja miten paljon raskaampaa liikkuminen on, mitä korkeammalle mennään. Puhumattakaan siitä, jos vielä korkeammalla reitillä on yhtään kiipeilyosuuksia. Ei se ole mitään kevyttä kirmailua niityllä, vaan jokainen ylimääräinen ponnistus, rivakammin otettu askel, fyysinen ponnistus nostaa saman tien sykkeet huomattavasti korkeammalle. Oma suoritukseni on vain reilussa 6000m ja aklimatisoiduin hyvin, huiputus oli yllättävän kevyttä, mutta Everestin korkeus on ihan omassa luokassaan. Ei kuolemanvyöhykkeellä kannella yhtään ketään, tai hakata hakulla ruumista irti jäästä. Ruumiita tulee vähemmän, kun jokainen huolehtii itsensä turvaan. Toki kaveria voi auttaa, jos se on mahdollista, mutta jos happi on lopussa, voimat vähissä, myrsky tulossa ja aika loppumassa, kaveri vielä talutuskunnossa ellei pahemmassa, niin ei ne lisäruumiit tilannetta paranna yhtään.
Onneksi ei ole varaa lähteä tuonne vaikka haluaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Kun jotkut ihmettelevät sitä, mitä hienoa on kiipeilyssä ja miksi kukaan asettaa itseään vaaraan harrastuksen takia. En tiedä, kuinka pystyisin asiaa selittämään sellaiselle, joka ei saa kiksejä samoista asioista. En pysty myöskään perustelemaan sitä, miksi nautin jazzista suunnattomasti sellaiselle, joka ei kyseisen musiikkityylin kanssa ole yhtään sinut. Onhan ratsastuskin vaarallista ja silti sen parissa on harrastajia lapsista ikäihmisiin saakka.
Ei jonkun asian hienoutta pysty selittämään sellaiselle ihmiselle, joka ei vaan saa mielihyvää samoista asioista. Joku pitää musiikin harrastamista turhana puuhasteluna, jollekin se on suuri intohimo. Joten en pysty perustelemaan asiaa sen paremmin, kuin siksi. Siksi että minä nautin siitä suunnattomasti, veri ja vaisto vetää vuoria kohti.
Minä etäharrastan vuorikiipeilyyn seuraamista siksi että joka kerta kun luen siitä jotain, koen suurta helpotusta etten ole siellä vuorella :D. Varma tapa saada huh, luojan kiitos -olo ja tylsä arki tuntuu heti helpommalta. Ja olen siis täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä etäharrastan vuorikiipeilyyn seuraamista siksi että joka kerta kun luen siitä jotain, koen suurta helpotusta etten ole siellä vuorella :D. Varma tapa saada huh, luojan kiitos -olo ja tylsä arki tuntuu heti helpommalta. Ja olen siis täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
Sama täällä. Olen kiivennyt tuntureita ja Norjan pienempiä vuoria sekä yksinäni että kahdestaan toisen kanssa. Everestin kiipeäminen kuulostaa hirvittävältä, mutta toisaalta ymmärrän jotenkin, mikä siinä kiehtoo. Olisi kiinnostavaa käydä ihan vaan perusleirissä katsomassa meininkiä ja se olisi varmasti tarpeeksi omaan vuorikuumeeseen. :D
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen kiivennyt tuntureita ja Norjan pienempiä vuoria sekä yksinäni että kahdestaan toisen kanssa. Everestin kiipeäminen kuulostaa hirvittävältä, mutta toisaalta ymmärrän jotenkin, mikä siinä kiehtoo. Olisi kiinnostavaa käydä ihan vaan perusleirissä katsomassa meininkiä ja se olisi varmasti tarpeeksi omaan vuorikuumeeseen. :D
Everestin perusleiriin patikoiminen ei ole retkeilyä harrastaneelle kummoinenkaan juttu, jos vain kohtuullisesti sopeutuu ohueen ilmaan. Hintaa tulee Nepalissa 2 viikon reissulle vajaa 1000€ jos lentää Luklaan ja takaisin, halvemmaksi jos kävelee sisään ja ulos, mutta aikaa menee reilu viikko enemmän (kannattaa silti). Siihen lennot Nepaliin ja asuminen Katmandussa, niin ollaan jossain 2200-2600€ haarukassa. Melkein samalla hinnalla pääsee valmiille Mandalan tai Aventuran matkalle, joka on kyllä lyhyempi mutta kaikki valmiiksi pakattuna.
Siis reippaasti vain suunnittelemaan, turha arastella. Itse kävin siellä kolmesti jo ennen internetin keksimistä.