Miksi jotkut haluavat hallita toisen ihmisen elämää?
Kun olin lapsi/teini, äitini päätti puolestani lähes kaiken, millaisia vaatteita jouduin pitämään, ja jos en jostain tykännyt, niin sain kuulla olevani nirso ja kiittämätön jne. Kun muutin kotoa pois, äitini auttoi kyllä paljon ja hankki minulle asuntooni kaikkea tarpeellista - mutta, oman valintansa mukaan. En saanut itse valita mitään. Ja myöhemmin sanoi, että sinullakaan ei olisi ollut mitään, jos hän ei olisi antanut... Niinpä.
Kommentit (16)
Pelkoa se on. Hallinnan menettämisen pelkoa. Kenellä se sitten suuntautuu mihinkin. Pohjalla siellä on kuolemanpelko. Ihmiset voivat olla niin monella tapaa häiriintyneitä, että sitä ei eläin uskoisi.
Ja sitten toisaalta, siinä on rakkautta. Häiriintynyttä sekin, liian samaistuvaa.
Se on epävarmuutta, luulisin? Ja pelkoa myös? Ehkä äitisi pelkää, ettet ole hänelle tärkeä? Sitten hän toivoo sinun ilmaisevan siten, kun hänelle itselle on opetettu, ja jos sitä ei osaa ilmaista samalla tavalla, kuin mihin äitisi on tottunut, niin silloin se tuntuu juuri tuolla tavalla: olet hänen mielestään nirso&kiittämätön :( : Luulen, ettei äitiäsi ole kuunneltu, kun hän on ollut lapsi, ja nyt kasvattaa tietämättään samalla tavalla, syyllistää, ja morkkaa, vaikka hän mielestään opetta sinua olemaan "kunnon" tytär. Ei osaa kuunnella sinua, että et halua sellaisia tavaraa kotiisi. Lue seuraava linkkin: http://www.suhdesoppa.fi/parisuhde/vain-yksin-voit-olla-yhdessa/
Menee vähän ohi aiheen, kun tuossa on kyse parisuhteesta, mutta ne asiat, mitkä kotona jää vaillinaisiksi tai selvittämättä, seuraa parisuhteeseen aikuisena (kuten minulla). Valitettavasti :(
Ja toinen kirja, minkä lukemisen juuri aloitin:
"Tunne lukkosi- vapaudu tunteiden vallasta." -Kimmo Takanen
vaikuttaa tosi hyvältä!
Kirja minkä luin aikaa sitten:
"Kiukku on voimaa" Harriet Lerner
Googlasin viimeisen kirjan, kun en muistanyt tekijän nimeä.
Siltä sivulta löytyi hyviä linkkjeä kuten nämä:
http://www.naistenkartano.com/artikkelit/mielen_hyvinvointi/kiltti-vai-vihainen-naisen-raken/
http://www.namaste.fi/fi/inspiroidu/artikkelit/20-toimivaa-tapaa-taltuttaa-kiukku
Tsemppiä!
Siksi, koska ihminen on syntinen. Se on perimmäisin syy.
Eräs entinen ystäväni on "ns" uskovainen. Hänellä tuntui olevan valtava hallitsemisen tarve ja todella utelias. Tuntui että kaikki asiat olis tarvinnut tilittää hänelle. En vastannut enää hänen viesteihin enkä puheluihin ja lopulta pääsin eroon. Enää ei ahdista
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 01:35"]
Eräs entinen ystäväni on "ns" uskovainen. Hänellä tuntui olevan valtava hallitsemisen tarve ja todella utelias. Tuntui että kaikki asiat olis tarvinnut tilittää hänelle. En vastannut enää hänen viesteihin enkä puheluihin ja lopulta pääsin eroon. Enää ei ahdista
[/quote]
Ei uskovaisuus suojaa siltä, että ihminen voi olla ilkeä. On olemassa hengellistä väkivaltaa huonon käytöksen ja henkisen väkivallan lisäksi.
t. uskova
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 01:40"]
[/quote]
Ei uskovaisuus suojaa siltä, että ihminen voi olla ilkeä. On olemassa hengellistä väkivaltaa huonon käytöksen ja henkisen väkivallan lisäksi.
t. uskova
[/quote]
Miksi te sitten puhutte siitä niin pirun vähän? Ensimmäinen kerta, kun minä tuon sanaparin kuulen.
[/quote]
t. uskova
[/quote]
Hienoa, että uskova voi puhua tästä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 02:02"]
[/quote]
t. uskova
[/quote]
Miksi te sitten puhutte siitä niin pirun vähän? Ensimmäinen kerta, kun minä tuon sanaparin kuulen.
[/quote]
tarkoitatko tuota hengellistä väkivaltaa? Kyllä siitä puhutaan ainakin niissä piireissä missä minä kuljen. Seurakunnissa on myös monella tavalla rikkinäisiä ihmisiä, ja joskus se rikkinäisyys voi näkyä ulospäin esim haluna hallita muita ja haluna harjoittaa hengellistä väkivaltaa. "Raamatulla päähän lyöminen" on yksi muoto harjoittaa sitä.
t. uskova
On niitä pahempiakin elämän hallitsijoita, tämä on sieltä lievimmästä päästä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 02:05"]
[/quote]
t. uskova
[/quote]
Hienoa, että uskova voi puhua tästä.
[/quote]
Ihan tavallisia ihmisiä me olemme. Kaikesta voi puhua.
t. uskova
Eiköhän meissä kaikissa asu pieni tarve pomottaa. Kai se on luonnekysymys, kuka haluaa pomottaa enemmän ja kuka vähemmän. Huomaahan sen vaikka koululuokassa tai työpaikalla, että joku sen pomottajan roolin aina ottaa... tai ainakin jonkinlainen nokkimisjärjestys muodostuu.
Jos on luonteeltaan pomottaja, niin äiti-lapsi -suhteessa pomotus voi näkyä vielä räikeämmin, koska äidinvaistot saavat äidin vielä huolehtimaan lapsesta vähintään tuplasti. Äiti kenties kokee, että se pomotus on hyvää huolenpitoa.
Murrosiän tehtävä on irtaannuttaa teini vanhemmista. Jos tuo irtaantuminen ei ole sujunut ihan loppuun asti, äiti kokee, että hänen velvollisuutensa on edelleen olla äiti sille lapselle samalla tavalla kuin lapsenakin. Silloin voi olla paikallaan asettaa rajat selvästi äidin suuntaan; tehdä selväksi, että minä olen nyt aikuinen ja päätän itse oman kotini asioista. Äiti voi tietenkin vähäksi aikaa pahoittaa mielensä, mutta siitä voi sitten lähteä rakentamaan aikuisempaa suhdetta.
On tällaista kontrolloivaa hallitsemista harjoittava henkilö sitten uskossa,
tai ei, niin alla Jumalan sanassaan antamaa apua ihmiselle sellaiseen seuraan,
jossa on tällaisia hallitsijoita
Sananl. 23:1-3
Kun istut aterialle hallitsijan seurassa,
niin pidä tarkoin mielessä,
kuka edessäsi on,
ja pane veitsi kurkullesi,
jos olet kovin nälkäinen.
Älä himoitse hänen herkkujansa,
sillä ne ovat petollisia ruokia.
Ja samaa ohjetta voi tietty soveltaa,
onpa kyseessä sitten herkut tai muut lahjukset tai "huolen pito",
joita tällainen hallitsija tarjoaa.
Kyllä se takaisinmaksun aika sitten "hallitsijalle" sopivassa aikataulussa ilmaantuu!
Sitten on juuri sellainen olo,
kun ketjun aloittajalla äitinsaä kommentin jälkeen:
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 00:03"]
En saanut itse valita mitään. Ja myöhemmin sanoi, että sinullakaan ei olisi ollut mitään, jos hän ei olisi antanut...
[/quote]
Lauseen viestihän on kutakuinkin:
Katsos nyt,
mitäs minä nyt taas pääsin sanomaan,
että jos minä en saa päättää elämästäsi,
niin eipä sinulla tosiaan ole kerrassaan mitään.
Totuus taas oli:
Että hallitseva äiti ei antanut tyttären valita,
vaan hän käytti Jumalan antamaa valta-asemaansa
oman hallitsemisentarpeensa toteuttamiseen.
Tuleekin Jeesuksen sanat Mieleen:
Matt. 9:22
Silloin Jeesus kääntyi, näki hänet ja sanoi: "Tyttäreni, ole turvallisella mielellä; sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi". Ja sillä hetkellä nainen tuli terveeksi.
Jotkut ihmiset tuntuvat olevan sillä lailla rikki, että heidän on pakko hallita ihan kaikkea elämäänsä läheltä liippaavaa tai heidän elämänhallintansa romahtaa. He eivät kestä mitään epävarmuutta. Ja koska he siis tietenkin tietävät kaiken muita paremmin niin olet kiittämätön nulikka jos uskallat kyseenalaistaa heidän toimintansa. 'Kun hyväähän he vain tarkoittivat'
niimpä, millainen läheisten hallitsemisen pakko periytyy, vaikka tytär tietää äitinsä hallinneen hänen elämäänsä 40 vuotta ja sitä ennen mummo, mutta kun tytär on pitänyt omaa tytärtään samoin pihdeissään, ei saanut mennä pihalle toisten kanssa, kuuntelee kaikki puhelut, ei anna olla läheisten kanssa ilman omaa valvontaa ja sitäkin harvoin, pahinta, että joskus väitti 10 v tyttärelle, että on kehitysvammainen, vaikka tyttö itki tätä kuunnellessa, ja vielä täysin valheita lapselle hänen läheisiistään, minusta siinnä on sairasta, erittäin sairasta hallitsemista, lapsi tehdään riippuvaiseksi itsestä, ja loppujen lopuksi kuitenkin jätetään tytär selviytymään yksin täysikäseksi tultua ja muutetaan toiseen maahan, mihin se hallitseminen sitten jäi, jota jo toteutettu kolmessa polvessa