Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pronaatiotuetut juoksukengät

Vierailija
29.06.2014 |

Ylipronatoivat hoi, mitä juoksukenkiä käytätte? Mikä olisi hyvä ja edullinen malli mutta kuitenkin suht kevyt ja pronaatiotuettu? Viimeksi olen käyttänyt Asicsin gel phoenixeja, jotka löysin alesta. Ovat hyvät ja mukavat, mutta kuitenkin hivenen raskaat (tai sitten raskas olen minä) ja olisi kiva löytää jotkin kevyemmätkin juoksukengät. Sopiiko mitkään Nike freet tai adizerot ylipronatoivalle jalalle?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tätä kannattaa uppia päiväl.

Asicsit on ollu omalle kintulleni hyvät, mutta käy kokeileen liikkeessä, mikä olis sulle paras

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kahdet Brooksit juossu loppuun, tykkäsin tosi paljon. Nyt Asicsit, eivätkä oon niin hyvät. 

Vierailija
4/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinoinnin osaa monenlaisia juttuja. Asiakas testaa. Lenkkarit on kalliita.

Vierailija
5/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asicsit, kevyt pitkän lenkin kenkä. Muita en enää osta.

Vierailija
6/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asicsit ovat tosiaan kevyet, mutta vaikka mulla on pienehkö jalka, niin kengät puristavat. Sopivan pituiset, mutta tiukat. Ainoat goret, joissa oli myös tuota tukea mun tarpeisiin. En tiedä onko isompia malleja, mutta ole tarkkana. Mullakin kenkä tuntui kaupassa päivän shoppailun jälkeen täydelliseltä, vaikka ei ollutkaan. Vuoden käyttänyt eikä vieläkään muokkaantunut jaloille.

Vierailija
7/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy asiantuntevassa liikkeessä testaamassa kenkiä esim. (4Runners) Ja valitse sen perusteella. Joku Intersport myy sulle just ne kalleimmat Asicsit. Muutenkin liikaa tukevat kengät eivät ainkaan paranna sun jalkojen heikkouksia, olisiko parempi ostaa kevyemmät kengät kuin ne pronaatiopökkelöt ja kehittää juoksemalla pikkuhiljaa jalkaterän ja nilkkojen lihaksia sellaisiksi kuin niiden kuuluisi olla. Opettele kävelemään kainalosauvojen kanssa, niin opit kävelemään kainalosauvojen kanssa...

Vierailija
8/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brooksit ainoat jotka sopivat jalkaan. Kokeleile mitä pidät Adrenaline GTS.

Vierailija
9/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:45"]

Minulla on käytössä Asicsen DS Trainerit. Ne ovat esim. Kayanoihin verratuna kevyet vauhtikengät, kun Kayanot ovat kauniisti sanottuna kuin kanootit jalassa. Kevyempiäkin toki kaupasta löytyy.

Ainakin tuossa vanhassa mallissa on kevyt pronaatiotuki, mutta en tiedä onko tämän vuotisissa. 

[/quote]

Näin tällaiset juuri yksi päivä Stadiumissa. Oli merkitty lightweight-kengiksi pronaatiotuella. Oli nätin värisetkin.

Vierailija
10/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

xxl.fi löytyisi ainakin jotain malleja, jotka voisi sopia sulle, esim:

Adidas Supernova Sequence 6, hinta 79e

http://www.xxl.fi/kengat/naisten-kengat/juoksukengat/adidas-supernova-sequence-6-naisten-juoksukenka/p/1093699_1_style

Puma Faas 600 S, hinta 69,90e

http://www.xxl.fi/kengat/naisten-kengat/juoksukengat/puma-faas-600-s-naisten-juoksukenka/p/1094685_1_style

Mizuno Wave Inspire 10, hinta 129e

http://www.xxl.fi/kengat/naisten-kengat/juoksukengat/mizuno-wave-inspire-10-naisten-juoksukenka/p/1093508_2_style

Nike Lunarglide+ 5, hinta 75e

http://www.xxl.fi/kengat/naisten-kengat/juoksukengat/nike-lunarglide+-5-naisten-juoksukenka/p/1095977_1_style

Asics Gt-2000 2, hinta 109e

http://www.xxl.fi/kengat/naisten-kengat/juoksukengat/asics-gt-2000-2-naisten-juoksukenka/p/1094183_1_style

Varmasti hyviä kenkiä kaikki, mutta pitäisi tietty päästä sovittaman, että sopivatko juuri sinulle :)

Vierailija
11/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nike Structuret - ei niin nätit mutta kunnon pronaatiotuki löytyy.

Vierailija
12/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään tapauksessa osta Nikeltä Free kenkiä jos tarvitset pronaatiotukea. Niissä ei ole sitä yhtään. Suosittelen Nikeltä juurikin näitä Lunarglide malleja tai muita Lunar-alkuisia.

Vierailija
13/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Asics GT-2000.

Vierailija
14/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Barefoot kengistä ja pronaatiosta ollaan muuten montaa mieltä. Osa on sitä mieltä, että iso osa ylipronaatiosta on kenkien aiheuttamaa - siis tällaisten hyvin iskunvaimennettujen - ja että todelliset barefoot kengät saattavat olla hyväkin ratkaisu ylipronaatiosta kärsivälle... Nike Free ei kuitenkaan ole oikea barefoot kenkä.

Vierailija
15/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös aloittajan kanssa samnalaiset kengät, mutta lisäksi olen ostanut niihin erikoispohjalliset jotka antaa tukea jalalle. Mulla on tosin aika pahat asentovirheet jaloissa joten en edes pystyisi juokseen ilman noita pohjallisia. Mutta suosittelen kokeileen pohjallisten kanssa jos et meinaa löytää sopivan tuntuista kenkää millään. Halvemmastakin kengästä saattaa saada pohjallisen avulla hyvän tuntuisen.

Vierailija
16/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ylipronaatio, joka on parantunut huomattavasti kun olen siirtynyt minimalistiin barefoot-kenkiin. Olen käyttänyt ainoastaan sellaisia nyt noin 1,5 vuotta sekä kesäisin että talvisin. Tavallisilla kengillä ylipronaatio-ongelma pahenee ja saan polvikipuja sekä alaselkäkipuja ihan muutaman tunnin käytön jälkeen.

Tuetut kengät eivät korjaa ongelmaa (meidän nykyaikaiset tuetut kengäthän nimenomaan aiheuttavat noita jalan virheasentoja), koska tuettu kenkä ei anna jalan toimia luonnollisesti ja jalan tukilihasten vahvistua. Luonnolliset liikeradat, varpaiden, jalkapohjan ja nilkan lihakset ja asennot kärsivät kun on tukeva kenkä jalassa, ja esim. pohjelihas ja akillesjänne lyhentyvät kun kantapää on korotettuna (kuten jokaisessa käyttämässämme tavallisessa kengässä). Jalkaterässä on yli 30 pientä lihasta, joiden kaikkien tulee olla kunnossa, jotta jalka toimii hyvin ja on terve. Mitä tuetumpaa kenkää käytät, sitä vähemmän nuo pienet lihakset pääsevät toimimaan luonnollisesti ja sitä enemmän se aiheuttaa virheasentoja, kipuja ja vääränlaista jalan (ja sitä kautta koko kehon) asentoa.

Suosittelen todella tutustumaan barefoot-kenkiin ja niiden kanssa urheiluun! :) Mutta muistathan aloittaa varovasti ja omaa kehoa kuunnellen. Jos on kymmeniä vuosia tottunut kävelemään tavallisilla kengillä ja sitten siirtyy paljasjalkailuun, otat käyttöön aivan uusia lihaksia ja kävelet ihan eri tavalla ja eri asennossa kuin ennen. Jos lähdet tähän liian nopeasti ja rajusti, voit saada vain enemmän haittaa aikaan (ihan kuten minkä tahansa muunkin uuden urheilulajin kanssa vaikka).

Vierailija
17/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin Gel Kayano 19 Asics kengät viime syksynä (ovat miesten malli mutta koska kengänkokoni on 41 niin otin ne koska tuntuivat parhaalta). Olen ollut niihin todella tyytyväinen. Olivat silloin kalliit mutta ovat kestäneet hyvin tahdissa kaksi-kolme lenkkiä viikossa ja jalat eivät ole kipeytyneet kunhan en juokse paljon asfaltilla. Aloitin siis juoksun viime syksynä, joten olen aloittelija. En sitten tiedä onko nio liiankin tuetut kengät, mutta hyvältä ne ainakin tuntuu jalassa.

Vierailija
18/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä numero 16, oikeat barefoot/minimalistikengät ovat siis todellakin ohut- ja suorapohjaisia ilman mitään tukia. tarkoitus on tuntea alusta jolla kuljet ja antaa jalan liikkua täysin vapaasti. Omat suosikkini ovat nämä: http://xeroshoes.co.uk/ ja ne ovat kaikenlisäksi vielä edullisetkin. Ja erittäin kestävät ja täysin huomaamattomat jalassa.

Talvisin olen käyttänyt Feelmaxin Kuuva2 -talvibootseja, joissa on Xeroshoesin lisäksi parhain barefoot-pohja mitä olen kokeillut. Monet muut barefoot-kengäksi itseään tituuleeravat ovat silti todella jäykkäpohjaisia ja osassa on jopa muotoiltu ja esim. pronaatiotuettu pohja -tämä ei ole mitään barefootkävelyä koska kengän tarkoitushan on nimenomaan imitoida sitä, että kenkää ei olisi.

Vierailija
19/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, täällä ainakin toinen ylipronatoivaksi aikoinaan todettu, joka juoksee ja treenaa nykyisin Inovin barefoot-tossuilla ja hyvin menee. Suosittelen.

Vierailija
20/24 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Balancen W870 kannattaa myös kokeilla:

http://www.duosport.fi/New-Balance-W870-harmaa/lila