Auttakaa lääkisrejektiä uravalinnassa!
Olen hakenut niin monta kertaa lääkikseen enkä päässyt, että haluan jo päästä elämässä eteenpäin ja kokeilla muuta. Mitä alaa suosittelisit minulle näillä spekseillä:
-Työ ei pelkkää tietokoneella istumista
-Ihmisläheistä työtä
-Hyvä palkka
-Säännöllistä päivätyötä
-Luonnontieteisiin liittyvää
Olen ihan hukassa
Kommentit (68)
Proviisori. Lääketieteellinen ala, paljon luonnontieteitä, akateemisuus, varsin hyvä palkka ja mahdollisuus apteekkarina todella korkeisiin tuloihin. Jos itse valitsisin nyt uutta ammattia, niin tämä olisi vahva vaihtoehto.
Fysioterapeutti; pääset tekemään potilastyötä ja voit erikoistua vaikka mihin
Viroon lääkikseen pitää olla yhtä hyvät paperit kun Suomessakin. Ja kalliskin.
Romaniaan jos siirtää koko elämän kyllä se onnistuu.
Kuinka vanha olet?
Romaniaan tai Viroon pääsee lääkikseen helpommin. Kokeile niitä, pääset varmasti Romaniaan.
Proviisori vois kyllä olla vaihtoehto myös.
Noita DI-aloja jäin myös miettimään, mutta valinta olisi vaikea. Myös logopedia voisi olla (siinä tosin mietityttää tosi vaikea sisäänpääsy ja se, onko alalla mitään etenemismahdollisuuksia).
Te jotka ehdotatte ulkomaita niin lukekaa aikaisemmat kommenttini. En voi lähteä ulkomaille. Ja olen 28 vuotias.
Oletko jäänyt kauas sisäänpääsyn rajasta? Jos et niin yrittäisin vielä. Varasuunnitelmaksi hakisin farmasialle.
Jos on taloudellisesti mahdollista, voi ehkä päästä lääkikseen ulkomailla. Vaihtoehtoja mm Ruotsi, Viro, Latvia, Romania.
Olen ollut samassa tilanteessa, joten fiilaan ihan täysillä tuota tilannetta. Opiskelin sitten yliopistossa fysiikkaa ja erikoistuin maisterivaiheessa ilmakehätieteisiin (voi valita esim meteorologia tai hydrosfäärin geofysiikan yms). Suurimmaksi osaksi työnteko on erilaisten mallinnuksen tekemistä esim satelliittikuva avulla ja datan käsittelyä. Riippuen työpaikasta on mahdollisuus myös maastomittauksiin, joten ei pelkkää koneella istumista. Työ ei ole kovin ihmisläheistä, mutta tällä hetkellä työskentelen tiiviisti oman työporukkani kanssa ja meillä on samanlainen "vinksahtanut" huumori. Lisäksi koulutus ainakin HY:ssä on kansain välistä ja on hyvä mahdollisuus työllistyä esim jatko-opiskelijana ulkomaille. Sain myös opintojeni aikana apua opintopsykologilta oman polkuni löytämiseen. Fysiikalla ja Kemialla on runsaasti erikoistumisvaihtoehtoja! Oletko harkinnut sairaalafyysikon uraa?
Käyttäjä39666 kirjoitti:
Proviisori vois kyllä olla vaihtoehto myös.
Noita DI-aloja jäin myös miettimään, mutta valinta olisi vaikea. Myös logopedia voisi olla (siinä tosin mietityttää tosi vaikea sisäänpääsy ja se, onko alalla mitään etenemismahdollisuuksia).
Te jotka ehdotatte ulkomaita niin lukekaa aikaisemmat kommenttini. En voi lähteä ulkomaille. Ja olen 28 vuotias.
https://www.aalto.fi/fi/koulutustarjonta/bioinformaatioteknologia-tekni…
Ei ainakaan mitään molekyylibiolgiaa, biokemiaa, genetiikka tai biolääketiedettä. Näitä valmistuu Suomessa ihan liikaa verrattuna minkä verran työpaikkoja on auki. Jos ulkomaille työllistyminen on mahdollisuus niin silloin nämä voi olla vaihtoehto.
t. molekyylibiologi hanttihommissa
Miksi ei ulkomaille, onko jo lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajaksi tai röntgenhoirajaksi
Ei herranjumala mitä pahaa ap on sinulle tehnyt? Hyvä palkka ja sh päivätöissä:D?
Vierailija kirjoitti:
Biolääketiede, biologia, logopedia? Näistä ainakin logopediassa todella hyvä työllisyystilanne, syvällistä ymmärrystä (lääketieteellistä, biologista ja psykologista) vaativaa ja hyvin ihmisläheistä.
Biologeilla ei ole töitä. Miksi tällaista ehdotat?
Alan opettaja, matematiikka, luonnontiede, biologia, maantiede tms.
Lukio-opetta, yliopiston lehtori, dosentti tms.
Ei missään nimessä hoitoalalle, jos todellinen unelma on ollut lääkis! Tulet vain kyynistymään ja katkeroitumaan työhösi, mielessä pyörii aina että mitä jos vain olisi päässyt lääkäriksi, ja sitä työtä ei tehdä vain sen takia ettei päässyt jonnekin muualle vaan aidosti pitää haluta hoitajaksi.
En myöskään suosittele mitään muita yliopiston bio-aloja koska työllistyminen on todella epävarmaa.
Miten olisi bioanalyytikko? Siinä tulee kyllä paljon niitä luonnontieteitä, saa käyttää aivoja ja käsiä, ja työllistyminen on varmaa.
Itäeuroopan lääkiksiin pääsee pikkurahalla ja Tarttoonkin aika halvalla.
Jos ihmiset kiinnostavat, niin hae lukemaan kasvatustiedettä tai vaikkapa oikikseen. Sieltä sitten ponnistat työelämään.
Tarttoon on vaikeampi päästä kuin Suomeen ja maksaa 10000e vuodessa!
En saa tukia enää, joten en pystyisi kyllä sielläkään elämään ja maksamaan tuhansien eurojen lukukausimaksuja. Ulkomaille ei saa edes asumistukea, toimeentulotuesta puhumattakaan.