Lentoemännät, auttakee!
Onko kenelläkään tietoa miten finnair suhtautuu kitaran kuljettamiseen käsimatkatavaroissa? Onko olemassa joku laki tai säädös koskien ammattimuusikon soitinta? Tai onko olemassa jotain'kirjoittamattomia' käytäntöjä joista olisi hyvä olla tietoinen?
Ruumaan ei viitsisi herkkää instrumenttia laittaa, ja extra istuinpaikkaan ei ole varaa..
Kommentit (16)
Soitapa neuvontaan ja kysy, ei se lentoemäntien vastuulla kuitenkaan ole tämäkään asia, vaikka olisivat täällä vastaamassa.
Kävin ihan itse katsomassa Finskin sivuilta, mitä siellä sanottiin soittimista. Näköjään ne menevät ruumaan erikoismatkatavaroina ja hinnoittelu riippuu monesta seikasta. Matkatavaroihin soittimen voi laskea ilman lisämaksua, jos pakkauksen koko on alle 158 cm, mutta sallittujen matkatavaroiden lukumäärä vaihtelee lipun mukaan, sekin lukee sivuilla.
Ap mainaa, että kitara hajoaa matkalla, jos sen laittaa ruumaan. Soitin pitää laittaa tietenkin omaan kovaan laukkuun ja päälle tekstit "fragile" ym. KUljetetaanhan siellä erikoismatkatavaroissa kaikenlaisia muitakin herkkiä esineitä, niille on ihan oma drop in kentällä.
Lisäksi hankit kunnon matkavakuutuksen, joka kattaa mahdolliset soittimelle aiheutuneet viat tai sen häviämisen. Sitä varten ne vakuutukset on.
Ihan yleisesti flyygeleitäkin kuljetetaan käsimatkatavaroissa, joten ei ongelmaa.
No kyllä esim. viulistit eivät kuljeta soittimiaan ruumassa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 17:48"]
No kun ei löydy. Siellä on vaan ilmoitettu käsimatkatavaran koko, ja kyllähn kitara sen ylittää. Kuitekin olen kuullut että ammattimuusikot saisivat ottaa soittimensa käsimatkoihin jos mahtuvat hattuhyllyille. Mutta mulla ei siis eksaktia tietoa...
[/quote] Ei siella hattuhyllylla ole mitaan ekstraa tilaa kitarallesi, hyva kun saat laukkusi sinne runnottua.
Tässäkin tilanteessa olisi ollut alunperin järkevää miettiä, mitä soitinta alkaa soittamaan, esim. huilu, viulu tai trumpetti hyviä. Elämää kannattaa suunnitella.
Viulu nyt on niin pieni, että sen saa menemään käsimatkatavarana, sopii hattuhyllylle, tavallisen kokoinen kitara taas koteloineen ei sinne mene.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:50"]
No kyllä esim. viulistit eivät kuljeta soittimiaan ruumassa.
[/quote]
Viulu kotelossaan mahtuu hattuhyllylle ja taitaa mennä vielä juuri ja juuri käsimatkatavaroiden maksimimittoihin. Kitara ei todellakaan mene. :D
tänä päivänä kaikki lentoyhtiöt haluavat rahaa mistä vaan haluaa.
Voit yrittää vaan viedä mukanasi koneeseen ja toivoa ettei kukaan puutu asiaan. Jos kysyt lupaa, luult et saa sitä, lentoyhtiö ilmoittaa että laukku pitää laittaa ruumaan ja siitä maksamaan.
Kun muusikot tuovat soittimia koneeseen, isoille soittimille ostetaan ihan oma paikka koneesta, eli ilmaiseksi ne eivät tule.
Varasuunnitelma pyydä että ystäväsi tulee lentokentälle ja odottaa kunnes kone on ilmassa. Jos et saa kitaraa vietyä koneeseen, anna se ystävällesi. Tähänkin menee myös aikaa.
t lentokentällä työskentelevä
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:17"]
Soitapa neuvontaan ja kysy, ei se lentoemäntien vastuulla kuitenkaan ole tämäkään asia, vaikka olisivat täällä vastaamassa.
[/quote]
En ole ap, mutta yritin tuossa pari tuntia sitten soittaa Finnairin asikaspalveluun. Yli 25 minuuttia jonossa (maksullinen numeroa), lopulta annoin periksi kun edelleenkään ei kukaan vastannut.
Hyvä Finnair. Jatkakaa näin.
Ei sitten löydy tietoa Finskin sivuilta...? Muiden yhtiöiden emot eivät tiedä ja asiasta eivät päätä lentoemännät vaan lentokenttähenkilökunta.
No kun ei löydy. Siellä on vaan ilmoitettu käsimatkatavaran koko, ja kyllähn kitara sen ylittää. Kuitekin olen kuullut että ammattimuusikot saisivat ottaa soittimensa käsimatkoihin jos mahtuvat hattuhyllyille. Mutta mulla ei siis eksaktia tietoa...
Nyt usean vuonna lennellyt aasiaan aina kitara mukana välillä täysikokoinen akustinen välillä ns medium koko eri kenttien kautta erillaisilla lentoyhtiöilläa ja aina olen saanut kitaran puhuttamalla käsimatkatavarana koneeseen joko lentoemäntä on sen ottanut ja sijoittanut "jonnekin " koneessa tai olen sen saanut matkatavroiden sälytyslokeroon
tämä ei tarkoita sitä että onnituisi kaikilla mutta tosiaan vuodesta 2011- 2014 on onni ollut myötäinen
Asiasta kolmanteen. Olin viikonloppuna porukoitten luona ja lähtiessäni halusin viedä polkupyörän bussissa mukanani opiskelupaikkakunnalleni. Ymmärsin nettisivujen takia, että maksaa 5e sen polkupyörän ottaminen kyytiin. Linja-auton tullessa bussikuski sanoi, että jos itse nostat tuon pyörän tuonne tavaratilaan, ei sitä 5e peritä. Tuli itselle yllätyksenä, et se menee noin. Ei toki liity aiheeseen mut kävi vaan mielessä :D
Anybody?