Oletko lihava jatkuvan näläntunteen takia?
Olen aina ihmetellyt, kun lihaville aina suositellaan syötäväksi esimerkiksi ruokaa, joka "pitää nälän poissa". Syöttekö te muut lihavat oikeasti muka siksi, että teillä on näläntunne? Oma lihavuuteni ainakin johtuu suoranaisesta himosta ruokaan. Ei minulle koskaan edes ehdi tulla nälkä. En ikinä edes syö nälkään vaan nimenomaan syön silloin, kun alkaa tehdä mieli. Minä syön siksi, että on himo. En myöskään siksi, että olisin surullinen eli minulla ei ole sitä kuuluisaa tunnesyömistä.
Olenko minä outo vai luuleeko nämä hoikat asiantuntijat vain, että lihavilla on jatkuva nälkä, jonka vuoksi he syövät?
Kommentit (11)
Olen lihava koska olen aina kokenut, että mun pitäisi olla jotenkin reippaampi ja voimakkaampi, vaikka olen luonteeltani ujo ja arka ja harkitseva. Lapsena ja nuorena syöminen rentoutti ja auttoi jaksamaan. Mua on ihan koko elämän ajan ollut joku kyttäämässä ja reipastamassa ja laihduttamassa ja hokemassa että on se kumma kun tuokin tuossa vaan möllöttää. Vasta aikuisena olen tajunnut, että jokaisella on se oma tempperamentti, ja jotkut, kuten minä, tarvitsevat paljon aikaa itsekseen ja stressaantuvat sellaisesta supersosiaalisesta hullunmyllystä mitä mun kotielämä on ollut. Ja että se on ok, eikä mun tarvitse ensin syödä ja mennä sitten tilanteisiin joita jännitän, vain koska niin kuuluu tehdä, vaan voin ihan hyvin ladata vapaa-ajalla akkuja olemalla itsekseni ja perheen parissa.
Jostain olen lukenut, että osa lihavista ainakin tuntisi nopeammin tai jotenkin helpommin nälkää. Mutta uskoisin, että monille vain maistuu ruoka. On se sitten ylimääräiset herkut (karkit sun muut) tai normiruoka, mutta suht isoina annoksina. Sairaudet asia erikseen.
Minulla on ainakin pohjaton nälkä. Aloi siinä vaiheessa kun piti jättää ruokavaliosta maitotuotteet ja viljat pois. Nuo kun aiheuttivat aivat tajuttomia vatsakipuja. Kääntöpuoli on sitten se, että sen jälkeen on aina ollut nälkä.
Ei mulla ole juuri koskaan nälkä. Ruoka on hyvää ja syöminen ihanaa, siinä se.
En todellakaan, aika monen lihavan kanssa olen myös jutellut ja sama juttu, nälkä on viimeksi ollut joskus 1980-luvulla, mun lihavuus ainakin johtuu jatkuvasta napostelusta ja herkuttelusta esim jouluna, kesälomalla jne, kun viimeiset 25v on lihonut jouluna 2kg ja kesälomalla toiset 2kg niin siitä 30-40kg ylimääräistä on tullut.
Se että painoa ei ole 60-80kg ylimääräistä johtuu jatkuvasta "laihduttamisesta".
Ei ole nälkä sen useammin kuin muillakaan
En ole lihava, mutta pystyn syömään aika pohjattomasti jos en säätele sitä tietoisesti. Voin kuvitella, että moni on samasta syystä ylipainoinen. Ei se ole varsinaista nälkää vaan himoa.
Veikkaan, että osalla lihavista on piilevä refluksi. Itselläni se oli syynä siihen, miksi piti koko ajan syödä, vaikkei ollutkaan nälkä: hapanta nousi kurkkuun ja "nälkä tuntui kurkussa", kuten luulin lapsesta asti. Syömällä tiivistä ruokaa (ei siis vetistä tms.) se painui alas tunniksi-pariksi ja sitten taas mentiin...
Kannattaisi alkaa tupakoimaan koska se pitää nälän loitolla.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 18:45"]Veikkaan, että osalla lihavista on piilevä refluksi. Itselläni se oli syynä siihen, miksi piti koko ajan syödä, vaikkei ollutkaan nälkä: hapanta nousi kurkkuun ja "nälkä tuntui kurkussa", kuten luulin lapsesta asti. Syömällä tiivistä ruokaa (ei siis vetistä tms.) se painui alas tunniksi-pariksi ja sitten taas mentiin...
[/quote]
mielenkiintoinen huomaus. itselläni on jonkinlaisia refluksioireita ollut oikeastaan koko elämäni ja nyt vasta olen tajunnut että se on refluksia. minulla on myös niin kauan kuin muistan ollut vähän väliä nälkä. nykyään kyllä äityy närästys ihan kunnolliseksi jos en syö heti kun vatsa kurnii vähänkin.
muutenkin olen huono kestämään nälkää. heti alkaa huimaamaan ja heikottamaan.
en kylläkään varsinaisesti lihava ole ja välillä olen ollut lähes alipainonkin puolella.
10, minäkään en ole ollut lihava koko ikääni. Vatsani tulee todella kipeäksi jossen syö säännöllisesti, lääkäri on epäillyt myös vatsahaavan alkua. Minulla oli kausi, jolloin riensin opiskelupaikasta suoraan töihin enkä ehtinyt syömään lounaan jälkeen kuin vasta iltapalan. Silloin vatsani oli sekaisin koko ajan ja sain kammottavia kouristuksia keskivartaloon...jossen syö kunnolla, lämmintä ateriaa päivittäin jne. niin tuo tulee takaisin hyvin nopeasti.
8