Miehen vaikea lapsi
Miehelläni on 14vee tyttö ja hän on meillä joka toinen viikonloppu. Haasteita edelleen hygienian kanssa ja syömisen kanssa. Ei mee itse suihkuun vaan pitää aina käskeä . Ei pese hampaita tai pesee vasta ku käskee jos silloinkaan. Vessan jälkee ei muista pestä käsiä. Ei haluaisi syödä aamupalaa, koska ei oo nälkä. Valittaa ruuasta. Kova pelaamaan tietokonepelejä. Tykkää linnuista esim juoksee fasaanien perässä ja ottaa videoita. Tykkää lokeista ja bongata linnun poikasia. Tykkää fursuit hahmoista ja välillä tykkää esittää eläintä konttaen ja hyppien.
Jotenkin tosi raskasta aina kun hän on meillä. Ei vaikuta olevan yhtään ikäisellään tasolla? Kourallinen kavereita, mutta ei omia luokkalaisia.
Oon miettinyt oisko lapsella esim ADD?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö autisti = asperger.
Autisti voi olla olematta asperger. Eikä ap:n kuvauksessa mikään viittaa aspergeriin. Ota asioista selvää ennen kommentointia.
Asperger taitaa olla autismin kirjon hyvätasoisin muoto. Onhan tuossa aspergerinkin piirteitä. Kiinnostus rajattuun asiaan (linnut, eläimen esittäminen). Eräs tuttu oli kiinnostunut 1920-30-lukujen iskelmämusiikista, sai tosin minutkin kiinnostumaan siitä. Ruoasta valittaminen voi johtua siitä, että on ruoissakin urautunut syömään vain tiettyjä tai tietyllä tavalla laitettuja ruokia. Samainen tuttu söi vain isänsä tekemiä lihapullia. Nykynuoret ovat, ikävä kyllä, kovia pelaamaan tietokonepelejä.
Katse ekana peiliin kirjoitti:
Miehelläni on 14vee tyttö ja hän on meillä joka toinen viikonloppu.
- tyttö on teillä todella vähän. Voi olla hänelle raskasta jos näkee isää noin vähän ja tuntua vieraalta kodilta. Ja teidän jaksaminen ei kyllä pitäisi olla kortilla muutamasta päivästä kuukaudessa, onko sulla elämässä muuta kuormittavaa joka sitten purkautuu näin tytön tullessa?Haasteita edelleen hygienian kanssa ja syömisen kanssa. Ei mee itse suihkuun vaan pitää aina käskeä . Ei pese hampaita tai pesee vasta ku käskee jos silloinkaan. Vessan jälkee ei muista pestä käsiä. Ei haluaisi syödä aamupalaa, koska ei oo nälkä. Valittaa ruuasta.
- samanlaisia on tuon ikäiset pojat, miksi ei tytötkin? Kieltäytyminen voi olla myös kapinointia teitä kohtaan, koska selkeästi teillä vallitsee negatiivinen ja tulehtunut ilmapiiri tyttöä kohtaan. Jos itse joutuisit olemaan paikassa jossa tuntisit että sinua arvostellaan etkä ole hyväksytty, niin tottelisitko kaiken hymyssä suin mitä käsketään? Vai aattelisitko kenties että haistakaa home, teen mitä haluan ja te ette voi sille mitään.
- aamusin kaikilla ei ole nälkä, fysiologista
-lapsi on teillä harvoin, teidän ruoka voi olla hänelle oikeasti outoa, koska yleensä syö muuallaKova pelaamaan tietokonepelejä.
-ihan normaalia 13-vuotiaalleTykkää linnuista esim juoksee fasaanien perässä ja ottaa videoita. Tykkää lokeista ja bongata linnun poikasia. Tykkää fursuit hahmoista ja välillä tykkää esittää eläintä konttaen ja hyppien.
- muitakin kiinnostuksen kohteita kuin pelaaminen. Kiva. Oletteko pohtineet esim yhteisiä metsäretkiä tai eläintarhareissuja jossa voisitte yhdessä tutustua niihin kaikille miellyttävällä tavalla?Jotenkin tosi raskasta aina kun hän on meillä.
-se on sinun ongelma, joka sinun pitää pohtia ilman että syyttelet lasta. Voisitko esim. joskus tehdä jotain muuta, lähteä reissuun kun tyttö tulee? Saako isä ja tyttö koskaan kahdenkeskistä aikaa?Ei vaikuta olevan yhtään ikäisellään tasolla?
- en lukenut mitään mikä antaisi suoraan viitteitä sellaisesta. Mainitsit jo myös että pärjää kouluaineissa joka on hyvä merkki.Kourallinen kavereita, mutta ei omia luokkalaisia.
-ei se ole lapsen syy jos ei ole kavereita. Miten te vanhempina olette tukeneet lapsen kaverisuhteita ja kaveritaitoja?Oon miettinyt oisko lapsella esim ADD?
-voi olla tai olla olematta. Joka tapauksessa lienee lievää mallia, jos ja kun selviää koulutyöstä. Diagnoosi ei sinänsä muuta mitään, ellei sitä sitten tarvita esim. tuen saamiseksi kouluun tai jos lapsi on lääkityksen tarpeessa; joita ei hirveän herkästi määrätä. Vaikuttaa kuitenkin enemmän siltä että lapsi saattaisi nyt oireilla kotioloja, ikäänsä ja esim. kaverittomuutta koulussa.
Kiitos fiksuista pointeista :) kyllä isällä ja tyttärellä on paljon mahdollisuuksia kahden keskiseen aikaan. Ja usein kannustankin heitä tekemään jotain ja sanomalla että voitte mennä kyllä ilman mua, koska itse en nyt voi lähteä.. kyllä mahdollisuuksien mukaan yritän olla pois kotona ja lähteä esim reissuun. Aina ei kuitenkaan ole mahdollista esim työvuorojen takia.
Kuulostaa aika normaalilta 14-vuotiaalta. Se myös aistii että kuormitut siitä..ja että sinä et tykkää hänestä.
Yritä antaa sen tytön olla.
Teinit nyt vaan on kiusaannuttavia ja outoja. Sun asenne ei ainakaan auta häntä tulemaan normaaliksi ja hyväksytyksi. Mitä jos laittaisit itsekkin hännän heilumaan ja kissankorvat päähän ja hassuttelisitte vähän. Lintubongailu on hyvä harrastus, menkää luonnonsuojelukohteisiin retkelle. Ohjaa sitä lasta ja tue äläkä moiti, arvostele ja kyttää!
Miehelläni on 14vee tyttö ja hän on meillä joka toinen viikonloppu.
- tyttö on teillä todella vähän. Voi olla hänelle raskasta jos näkee isää noin vähän ja tuntua vieraalta kodilta. Ja teidän jaksaminen ei kyllä pitäisi olla kortilla muutamasta päivästä kuukaudessa, onko sulla elämässä muuta kuormittavaa joka sitten purkautuu näin tytön tullessa?
Haasteita edelleen hygienian kanssa ja syömisen kanssa. Ei mee itse suihkuun vaan pitää aina käskeä . Ei pese hampaita tai pesee vasta ku käskee jos silloinkaan. Vessan jälkee ei muista pestä käsiä. Ei haluaisi syödä aamupalaa, koska ei oo nälkä. Valittaa ruuasta.
- samanlaisia on tuon ikäiset pojat, miksi ei tytötkin? Kieltäytyminen voi olla myös kapinointia teitä kohtaan, koska selkeästi teillä vallitsee negatiivinen ja tulehtunut ilmapiiri tyttöä kohtaan. Jos itse joutuisit olemaan paikassa jossa tuntisit että sinua arvostellaan etkä ole hyväksytty, niin tottelisitko kaiken hymyssä suin mitä käsketään? Vai aattelisitko kenties että haistakaa home, teen mitä haluan ja te ette voi sille mitään.
- aamusin kaikilla ei ole nälkä, fysiologista
-lapsi on teillä harvoin, teidän ruoka voi olla hänelle oikeasti outoa, koska yleensä syö muualla
Kova pelaamaan tietokonepelejä.
-ihan normaalia 13-vuotiaalle
Tykkää linnuista esim juoksee fasaanien perässä ja ottaa videoita. Tykkää lokeista ja bongata linnun poikasia. Tykkää fursuit hahmoista ja välillä tykkää esittää eläintä konttaen ja hyppien.
- muitakin kiinnostuksen kohteita kuin pelaaminen. Kiva. Oletteko pohtineet esim yhteisiä metsäretkiä tai eläintarhareissuja jossa voisitte yhdessä tutustua niihin kaikille miellyttävällä tavalla?
Jotenkin tosi raskasta aina kun hän on meillä.
-se on sinun ongelma, joka sinun pitää pohtia ilman että syyttelet lasta. Voisitko esim. joskus tehdä jotain muuta, lähteä reissuun kun tyttö tulee? Saako isä ja tyttö koskaan kahdenkeskistä aikaa?
Ei vaikuta olevan yhtään ikäisellään tasolla?
- en lukenut mitään mikä antaisi suoraan viitteitä sellaisesta. Mainitsit jo myös että pärjää kouluaineissa joka on hyvä merkki.
Kourallinen kavereita, mutta ei omia luokkalaisia.
-ei se ole lapsen syy jos ei ole kavereita. Miten te vanhempina olette tukeneet lapsen kaverisuhteita ja kaveritaitoja?
Oon miettinyt oisko lapsella esim ADD?
-voi olla tai olla olematta. Joka tapauksessa lienee lievää mallia, jos ja kun selviää koulutyöstä. Diagnoosi ei sinänsä muuta mitään, ellei sitä sitten tarvita esim. tuen saamiseksi kouluun tai jos lapsi on lääkityksen tarpeessa; joita ei hirveän herkästi määrätä. Vaikuttaa kuitenkin enemmän siltä että lapsi saattaisi nyt oireilla kotioloja, ikäänsä ja esim. kaverittomuutta koulussa.