häälahjarahan summa
Lähisukalainen menee naimisiin. Emme pääse häihin. Rahaa toivoneet. Paljonko vähintään korrektia laittaa? - 300 €, 500 €...? Emme ole tekemisissä oikeastaan juuri yhtään, mutta emme huonoissakaan väleissä. Perheemme on 3-henkinen, mutta emme siis tosiaan ole itse hääjuhlaan menossa vaan raha laitetaan tilille.
Kommentit (32)
Menimme naimisiin seitsemän vuotta sitten, vanhemmiltamme saimme tonnin pari, tädeiltä ja sediltä 200. Itse annan yleensä hyville ystäville 100e häälahjarahaa, sisaruksilleni 200e. Niin paljonhan saa antaa kun vaan voi ja tahtoo, mutta yleensä alarajana on pidetty että lahja tai raha on edes sen arvoinen kuin mitä hääparille maksaa vieraan kestitys. Eli nykyään varmaan vähintään kolmekymppiä/vieras
Tässä on kaksi tapaa, jotkut eivät tosissaan anna lahjaa, jos ei mene juhliin. Se on mielestäni ja monien muiden mielestä outoa.
Jos tämä kolmas teidän perheestä on pikkulapsi, ehdottaisin lahjasummaksi 80€. Jos jo lähes aikuinen, voisi summa olla 100€.
Meillä kahdet häät tänä kesänä, toisiin pääsemme paikalle ja lahjalistalta valitsimme noin 80€ lahjan, meitä menossa 2 aikuista ja kaksi lasta. Toisiin häihin kutsuttu vain aikuiset, paikalle emme pääse, lahjasummaksi ajattelimme lahjatilille 70-80€.
Summa määräytyy antajan tulojen/halun mukaan, eikä siihen ole mitään määrättyä normia. Minä joudun antamaan joka kuukausi yli 300e rahaa veljentytölleni, koska hän on sotkenut raha-asiansa, niin sinänsä sanomasi rahamäärä ei ole iso.
300-500 huh apua, kauhulla odotan kun kaverit alkaa menemään naimisiin. Mä saan palkkaakin kuussa vaan 700e.(osa-aikatyö)
Mä en kehtaisi antaa vähempää kuin 35 €/ osallistuja. Siksi en otakaan osaa miehen kavereiden keräyksiin, niiden mielestä joku 20€ on ok. Noloa.
Kun me mentiin naimisiin, miehen äiti eli anoppi antoi 200 e meille, pidin sitä isona summana. Äitini järjesti puolestaan hääjuhlat, vieraita 10 hlöä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:44"]
Meillä annetaan lähisukulaisille (siskontyttö jne.) noin 3000 e ja muille 1000 - 2000e. Nuoret perheet tarvitsevat rahaa remontteihin, matkoihin, kesämökkiin, uuteen autoon jne. ja kertovat sen avoimesti kutsuessaan väkeä näihin "matkan- tai remontinhankintajuhliin". Samalla tulee käytyä papin pakeilla, mutta se on pikkuseikka verratuna siihen, että ilman sitä vihkaisua tarvittaisiin poliisin lupa rahankeräykselle.
[/quote]
Noin vähän? Kyllä minä annan aina vähintään 10000€ vaikka olisi mikä serkun kummin kaiman naapuri. Ei kai nyt pienemmän summan takia kannata edes avata pankkiohjelmaa?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:49"]Lahjan on tarkoitus maksaa tarjoilu eli oma osuus ruoasta vähintään. Kun et mene juhliin, et saa ruokaa, joten ei tarvitse lahjaa.
[/quote]
Paskat ole.
Lähisukulaiselle antaisin ehkä 30-50€, jos en pääsisi häihin. Tuplaten sitten jos pääsisin. Vähemmän läheiset saa sen 30-50€, jos menen häihin ja onnittelukortin jos en mene. En ole rikas, enkä rupea omista menoistani kovasti tinkimään muiden ihmisten lahjojen vuoksi. Noita häitä, ylppäreitä sun muita sattuu kuitenkin vähintään kahdet joka kesälle.
Lapsia mulla ei ole. Heille toki antaisin enemmän jos olisi.
Me saatiin ihmisiltä 25-150e. Eniten 50 eurosia, vanhemmilta sukulaisilta 100. Kavereilta 25-50e.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 16:26"]
Summa määräytyy antajan tulojen/halun mukaan, eikä siihen ole mitään määrättyä normia. Minä joudun antamaan joka kuukausi yli 300e rahaa veljentytölleni, koska hän on sotkenut raha-asiansa, niin sinänsä sanomasi rahamäärä ei ole iso.
[/quote]
Miten niin joudut antamaan? Kuka pakottaa?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 16:11"]Mitä ihmettä?Onko teillä ihmiset oikeesti ylimääräistä rahaa,vai oletteko seonneet?Tuhansia euroja häälahjaksi?Omille lapsille laittaisin enemmän mutta muut saisivat 20-100 euroa,kohtuus nyt kaikessa.Siis onko oikeesti tyyli että laitetaan satasia häälahjaan?Taidan mennä heti naimisiin,tai ei sentään.En viitsisi kerjätä keneltäkään jos tyyli on tämä.
[/quote]
Minusta 100e ei ole loppujen lopuksi kovin iso raha. Ja kun kyse on yhdestä elämän tärkeimmästä tapahtumasta niin mielellään sitä läheisiään vähän muistaa/auttaa. Eri asia sitten nämä neljännen kerran häitä järjestävät ikuiset parinvaihtajat.