Kuinka paljon uskot pystyväsi vaikuttamaan elämääsi ?
Uskotko siihen, että voit -ainakin pääsääntöisesti- omilla teoillasi ja valinnoillasi määrittää elämäsi kulun ja mitä sinulle tulee tapahtumaan.
Vai uskotko ennemmin siihen, että suurimmaksi osaksi asiat elämässäsi ovat tapahtuneet ja tulevat tapahtumaan välittämättä siitä mitä itse teet asioiden suhteen.
Kommentit (8)
Aika pitkälti pystyn vaikuttamaan. Elämässä tekee jatkuvasti erilaisia valintoja ja itse päättää, miten suuria riskejä haluaa ottaa. Siitä huolimatta elämässä voi tapahtua yllättäviä asioita. Esim jotkut sairaudet voi aiheutua siitä, että on käynyt geenilotossa huono tuuri. Ts millään, mitä teki tai jätti tekemättä, ei ole vaikutusta sairauden puhkeamiseen.
Hyvin vähän. Johan tässäon 30 vuotta rämmitty eteenpäin pääsemättä mihinkäään muualle kuin syvemmälle suohon
Ehkä parin prosentin verran voin vaikuttaa? Sekin on aika iso ehkä.
Vierailija kirjoitti:
100 %: sti. Työpaikalla on noudatettava firman sääntöjä. Omassa elämässä valinnat omia.
Renkaan puhkeaminen autosta tai polkupyörästä on oma valinta?
Prosentteja en arvaa sanoa mutta yli 90% kuulostaa jo melkoiselta.
Teoreettisesti jokainen voi vaikuttaa elämäänsä todella paljon, mutta sitten on tekijöitä jotka vähentävät niitä vaikutusmahdollisuuksia, esimerkiksi omalla kohdalla laiskuus ja mielenkiinnon puute. Olen ihan hyvin menestynyt, mutta haaveitteni tason menestykseen en pääse, koska motivaatio ei riitä.
Pystyisin enempään kuin vaikutan. Eli joitain päätöksiä vaan jätän tekemättä tunnesyistä, läheisten ihmisten takia, mutta tajuan, että VOISIN niitäkin tehdä.
Melkoisia ajopuita ihmiset elämän virrassa ovat.
Toki voi melomalla suuntaan vaikuttaa, mutta pyörteet usein tempaavat mukaansa.
Ihmiset kuvittelevat usein kaiken olevan oma valinta terveydestä lähtien.
Onnea se usein vain on.
100 %: sti. Työpaikalla on noudatettava firman sääntöjä. Omassa elämässä valinnat omia.