Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on ylisuojeleva vanhempi?

Vierailija
28.06.2014 |

näkemyksiä, kokemuksia?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hysteerinen kivien syönnistä yms, hysteerinen flunssista ja käyttää käsidesiä.

Vierailija
2/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitkä lakupötkö putosi kuivalle maalle, niin sitä ei voitu enää syödä-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa kouluun yläasteelle. Soittaa polisiille, jos teini on kolme minuuttia myöhässä kotiintuloajasta.

Vähän pienempien kohdalla, vahtii koko ajan vieressä eikä päästä silmistään hetkeksikään eikä anna muiden hoitoon, koska ei luota näihin. 

Aikuisten kohdalla huolehtii näiden kaikista asioista, pitää edelleen kotiintuloaikoja, kyselee kaikki kaverit läpi ja on itse lähdössä mukaan joka paikkaan kaiken varalta. 

Vierailija
4/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin rasittava

Vierailija
5/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulee, että perusrokotteet myrkyttävät lapsen.

Vierailija
6/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lukeudun ylisuojeluun, joka tarkoittaa sitä etten suojelen lasta television karmeuksilta. En päästä yksin ulos, ellen itse ole valvomassa ulkona. Kyseessä siis 7 v. Täyttävä tyttö. Kun puhelin ajankohtanen, niin ei missään nimessä älypuhelinta. Suojelen lasta myös sukulaisilta.

Vierailija
7/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:00"]

Itse lukeudun ylisuojeluun, joka tarkoittaa sitä etten suojelen lasta television karmeuksilta. En päästä yksin ulos, ellen itse ole valvomassa ulkona. Kyseessä siis 7 v. Täyttävä tyttö. Kun puhelin ajankohtanen, niin ei missään nimessä älypuhelinta. Suojelen lasta myös sukulaisilta.

[/quote]

Musta ei ole ollenkaan ylisuojelua se, ettei anna 7-vuotiaan katsoa tv:stä kaikkea. Älypuhelinta en itsekään hankkisi lapselle, turhan arvokaski lapsen käyttöön.

Vierailija
8/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:05"]

[/quote]

Musta ei ole ollenkaan ylisuojelua se, ettei anna 7-vuotiaan katsoa tv:stä kaikkea. Älypuhelinta en itsekään hankkisi lapselle, turhan arvokaski lapsen käyttöön.

[/quote]

Niin eli rajottaa meidän vanhempien television katselua aika paljon. Vasta kun lapset nukkumassa, niin voidaan katsoa esim. Uutiset. Tosin oon viimeksi katsonut televisiosta euroviisut. Ettei sitä kovin paljoo tuu muutenkaan seurattua.

Vierailija
9/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:05"]

[/quote]

[/quote]

Niin eli rajottaa meidän vanhempien television katselua aika paljon. Vasta kun lapset nukkumassa, niin voidaan katsoa esim. Uutiset. Tosin oon viimeksi katsonut televisiosta euroviisut. Ettei sitä kovin paljoo tuu muutenkaan seurattua.

[/quote]

No joo, jos uutisia tarkoitat, niin se on kyllä vähän ylisuojelua, joo. Luulin, että tarkoitat sarjoja ja elokuvia.

Vierailija
10/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen kiva katsoa uutisista väkivaltauutisia ja ampumista ym. sisältävää videokuvaa?!? Ei oo todellakaan hyväksi tuon ikäiselle. Itselläni ei oo vielä lapsia, mutta mulle on ihan selvää että sitten kun on, niin eivät katso uutisia kovin nuorina.

Vierailija
11/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anna lapsen toteuttaa itseään ja opetella uusia taitoja, kuten saksilla leikkaaminen, kiipeily, koululaisena itsekseen kulkeminen ja niin edelleen. Ylisuojelevien vanhempien lapsilla on usein huono itsetunto, kun sen sijaan että vanhempi kannustaisi harjoittelemaan esim. tuota kiipeilyä, vanhempi kieltää kiipeilemästä, "ettet vaan putoa". Ympärillä nähdään vain vaaroja ja niiltä suojellakseen torpataan lapselta mahdollisuus itsensä ylittämiseen ja onnistumisen kokemuksiin.

Vierailija
12/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä uutisista ei tule hirveän kauheaa materiaalia siitä, mutta onhan se hyvä että pieni lapsi tietää missä mennään ;)

Vierailija
13/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, noista uutisista. En pidä itseäni mitenkään ylisuojelevana, mutta esikoisen alettua katsoa tv:tä ei meillä ole katsottu uutisia ja esikoinen on nyt 10v. Se nyt voisi varmaan jo niitä joskus katsoakin, mutta sitten ne on ne nuoremmat. Uutiset luetaan netistä eli en edes kaipaa kyllä telkkarin uutisia. Musta ei ole mitenkään hyväksi lapselle saada katsoa kun pyssymiehet kulkee kadulla ja tähtäilee ja jossain räjähtää pommi.

7v on kyllä ulkoillut yksin jo tosi kauan

Vierailija
14/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:23"]

Ei anna lapsen toteuttaa itseään ja opetella uusia taitoja, kuten saksilla leikkaaminen, kiipeily, koululaisena itsekseen kulkeminen ja niin edelleen. Ylisuojelevien vanhempien lapsilla on usein huono itsetunto, kun sen sijaan että vanhempi kannustaisi harjoittelemaan esim. tuota kiipeilyä, vanhempi kieltää kiipeilemästä, "ettet vaan putoa". Ympärillä nähdään vain vaaroja ja niiltä suojellakseen torpataan lapselta mahdollisuus itsensä ylittämiseen ja onnistumisen kokemuksiin.

[/quote]

Totta tuokin. Mutta annan lapsen toteuttaa itseään turvallisemmin menetelmin. En kammoa esim. Sotkua, joka lasten askartelusta/ maalamisesta tulee. Esikoisen kohdalla olemme olleet liian suojelevaisia ja varoitelleet kaikesta mahdollisita vaaroista taas toisen lapsen kohdalla olemme höllänneet otetta.

Vierailija
15/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomen uutisissa mitään ampumisia näy. Tosin et maininnut missä asut.

Vierailija
16/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa tai kavereiden kanssa voi tulla esille joskus juttuja ajankohtaisista asioista. Ei ole hyvä, jos lapsi on täysin pihalla maailman menosta.

Vierailija
17/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että maailman pahuudesta ehtii kyllä kuulla vähän myöhemminkin. Ei ole pakko aloittaa alle kouluikäisenä, kun silloin ei ole vielä käsityskykyä ja suhteellisuudentajua esim. siihen että uutisissa näkyvä sota on monien tuhansien kilometrien päässä eikä yhtäkkiä voi tulla tänne, tai että mäkkäri, Prisma tai koulu ei oo yleisesti ottaen ollenkaan vaarallinen paikka (mäkkärin autojonossa ja Prismassa ammuskelu, koulusurmat) jne. Varsinkaan jos vanhempi ei selitä tapahtumia siinä vieressä, vaan jättää tulkitsemisen lapselle.

Itse pelkäsin ihan kuollakseni atomipommia vielä 9-vuotiaana, kun naapurin tyttö kertoi että sellainen on joskus tiputettu johonkin. Eikä siihen oikein auttanut vanhempien vakuuttelu, että niitä ei oo käytetty moneen kymmeneen vuoteen eikä kukaan halua muutenkaan tänne Suomeen sellaista pudottaa.

-11

Vierailija
18/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:25"]

Yleensä uutisista ei tule hirveän kauheaa materiaalia siitä, mutta onhan se hyvä että pieni lapsi tietää missä mennään ;)

[/quote]

Meillä kovin herkkä lapsi ja kaikki jutut menee uniin. Pitää satukirjatkin valita harkiten. Kyllä uutisissa on liian pelottavia asioita pienelle lapselle. Joita hän ei vielä ymmärrä.

Vierailija
19/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:29"]

Ei suomen uutisissa mitään ampumisia näy. Tosin et maininnut missä asut.

[/quote]

Eikös Suomen uutisis tuu ulkomaanosio, jossa juurikin tätä sotaa ja maanjäristyksiä ym.

Vierailija
20/29 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:29"]

koulussa tai kavereiden kanssa voi tulla esille joskus juttuja ajankohtaisista asioista. Ei ole hyvä, jos lapsi on täysin pihalla maailman menosta.

[/quote]

ei mielestäni 6 vuotiaan tarvitse olla vielä tietoinen maailman asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän