Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veloista ja uo:sta, vastatkaa asiantuntijat tai joilla omakohtaista kokemusta

Vierailija
28.06.2014 |

Minulla on velkaa 1390 euroa, jota siis velkoja yrittänyt periä, mukana on jo muistutuskuluja, korkoja jne. Sain viimeksi kirjeen, jossa maksuaikaa annettu 21.6 asti, jonka jälkeen lähtee oikeuteen. No, en ole ottanut velkojaan yhteyttä, en ole kehdannut ja elämäntilanne ollut mitä ollut.

Heinäkuussa lomarahojen ansiosta palkkani on sen verran hyvä, että olen miettinyt asiaa, ja pystyisin hoitamaan tuon velan palkasta kokonaan pois. Jos maanantaina soitan sinne, ehtisinköhän vielä sopia asian vai onkohan jo lähtenyt käräjille..? Säästyisin lisäkuluilta jos maksaisin, eikä luottotiedot menisi (ovat toistaiseksi puhtaat). Ärsyttää vain, kun luotonvalvonnan as.palv. on auki 9-16, ja olen tuon ajan töissä. Ja töissähän tällaista asiaa on vaikeaa hoitaa.. Pitää vain maanantaina yrittää saada heti 9 sopiva aika ja mennä johonkin nurkkaan työpaikalla ja soittaa puhelu..

Toinen kysymys. Jos en ehdi eli asia on jo oikeuteen menossa, minkähänlaiset kulut on tulossa? Kun aina pelotellaan että velka moninkertaistuu.. ja tässä vaiheessahan merkintä jo tulee luottotietoihin, eikö vain?

Ja kolmas kysymys: Miten käy muille veloilleni (esim. master card ja tuohi), joiden lyhennykset olen hoitanut aina asiallisesti eräpäivään mennessä? Tietenkään en enää saa noita kortteja vingutettua (ja olen sen lopettanut muutenkin kun tajusin missä jamassa olen..) mutta voiko näistä pankeista tulla kirje, että velat erääntyy heti koska lt menneet vai saanko normaalilla aikataululla osissa lyhentää noita velkoja?

Olen suuresti kiitollinen jos joku asiasta tietävä viitsisi vastailla, kiitos!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmh, saatat ehtiä vielä maanantaina hoitaa asian. Ja jos se on jo edennyt ulosottoon, ei sulta heti mee luottotiedot vaan uo laittaa sulle vielä yhden maksukehoituksen ja kun sen hoidat, niin bueno. TAI ilmoitat uo:on minä päivänä saat sen maksettua. 

Vierailija
2/4 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ehdit, ja totta hitossa maksat sen pois, ettet menetä luottotietojasi! Oikeuskäsittelyyn pääseminen kestää ikuisuuden, eikä velka voi mennä ulosottoon ennen sitä. Jos ovat ehtineet laatia haastehakemuksen käräjäoikeuteen (eivät melko varmasti ole, kun eräpäivästä on vasta viikko), niin saattavat laskuttaa siitä jotain ylimääräistä. Muistakaa nyt ihmiset oikeasti, että on myös velkojan etu saada rahansa ilman ulosottoa ja muita välikäsiä. Jos maksu myöhästyy, OTTAKAA YHTEYTTÄ! Sopimus syntyy 99% varmuudella, eikä tuossa ole mitään noloa. Noloa on jättää asiat sopimatta ja hoitamatta.

Toiseen kysymykseesi vastaus on, että jos menetät luottotiedot, niin luottokortti lähtee myös, vaikka laskut olisivat aina olleet ajallaan. Mutta tätähän ei tapahdu, koska hankkiudut heti palkkapäivänä tuosta velasta eroon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia etenee ulosottoon vasta kun asia on käsitelty käräjäoikeudessa. Käräjäoikeudessa voi olla jo asia vireillä, vaikka et ole siitä tietoa haastemieheltä saanut. Voi toki olla niin, että hakemusta käräjäoikeudelle ei ole vielä jätetty. Maksun voi ja kannattaa aina kuitenkin yrittää sopia velkojan kanssa tilanteessa missä hyvänsä, jolloin asia jää siihen. Jos asiaa on jo käräjäoikeudessa käsitelty siihen tulee tod.näk. kulut siitä vielä päälle. Maksu on jotain 90 euron luokkaa muistaakseni.

Vierailija
4/4 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:03"]Hmmh, saatat ehtiä vielä maanantaina hoitaa asian. Ja jos se on jo edennyt ulosottoon, ei sulta heti mee luottotiedot vaan uo laittaa sulle vielä yhden maksukehoituksen ja kun sen hoidat, niin bueno. TAI ilmoitat uo:on minä päivänä saat sen maksettua. 

[/quote]

Maksuhäiriö tulee jo oikeuden päätöksestä, jos ja kun se on yksipuolinen tuomio (asiassa ei velallisen puolelta riitautettavaa). Ulosotto tulee vasta oikeuden päätöksen jälkeen, jos kyse ei ole sakoista, tk-maksuista, veroista yms. julkisen sektorin saatavista, jotka ovat suoraan ulosottokelpoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän