Älkää tehkö liikaa lapsia, miettikää oikeasti jaksamista
ja taloudellista pärjäämistä vaikka vauvakuume iskisi heti ekan tai taas tokan lapsen jälkeen. Se on niin nähty ja kuultu, että usein se nuorimainen olisi rehellisesti ajateltuna saanut jäädä tekemättä, moni avioliitto kaatuu siihen että tehdään liikaa lapsia, liian pienillä ikäeroilla.
Kommentit (28)
Joo, se vauvakuume tulee varmasti kaikilla jostain geneettisestä syystä siinä vaiheessa kun vauva ei ole enää pieni vauva, ja järkevä ihminen vastustaa sitä jos ei ole superäiti joka oikeasti jaksaa kahden vaippapyllyn kanssa.
Mun mielestä meillä lapsuudenkodissa meni kivasti niin, että äiti oli äitiyslomalla silloin kun edellinen aloitti koulun, jokaisella, paitsi nuorimmalla olis se etu että äiti oli kotona kun tuli lyhyen koulupäivän jälkeen kotiin, ja nuorimmaisellakin tuli vanhemmat sisarukset kuitenkin aikaisemmin kotiin kuin vanhemmat töistä. Jokaisella meistä oli hyvä ja turvallinen lapsuus, ja äiti ehti olla töissä "huilaamassa" lapsenhoidosta, ja välillä kotona "huilaamassa" työnteosta.
Eiköhän se ongelma kokonaisuudessaan ole se että toisilleen lähes tuntemattomat saa vauvan. Ei tarvitse puhua siitä että lapsia on liikaa saatu vaan yhdenkin kanssa voi tuskastua; parisuhde ei lähde käyntiin jo arki on pettymys. Pahimmillaan saattaa koittaa pusertaa itseään mielikuvaa millainen pitäisi äitinä olla.
nii et älkää apinat panko,tai no jos nyt ihan pakko ne jalat levitellä ni vittu sit
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 13:26"]
Viides lapsi tulossa. Ja kyllä ihmetyttää tämä nykyinen perheen ihanne-malli. Että ainoa oikea perhe on 2+2. Jos sulla on vaan yksi lapsi, niin ihmetellään miks et tee sille kaveria, ja jos on yli kolme lasta, niin sua luullaan lestadiolaiseks tai sosiaalipummiks. Vaan meillä on varaa meidän viiteen lapseen. Molemmilla vakituinen työ. Äitiyslomien väleissä olen työelämässä. Lapset hoidetaan täysin itse, ilman tukiverkkoa. On talo, tila-auto, vaatteet, ruokaa ja harrastukset. Hyvin menee ja vauva-ajat on aina olleet elämän onnellisinta aikaa. En minäkään ihan täysin ymmärrä sellasta, jos ei kumpikaan vanhemmista ole töissä ja lapsia vaan pukataan tulemaan sossun tuella elellen. Me ei olla koskaan käyty sossun luukulla. Yleisin kommentti tästä raskaudesta on ollut: "Ootko kuullut ehkäisystä?" Kyllä olen. Ei urputeta, vaan annetaanpas jokaisen päättää itse perheluku, jos siihen on varaa.
[/quote]
Tuo "vauvat on niin ihania" on varmaan yksi iso syy sille, miksi osa tekee lapsia enemmän, kuin jaksaa hoitaa. Hienoa, että teillä menee hyvin, mutta aika moni väsähtää viimeistään sitten, kun se kuopuskin kasvaa vähän isommaksi. Rahavaikeudet taas tulevat siinä vaiheessa, kun vanhimmat lapset ovat teinejä ja pienimmätkin jo koulussa. Viisi teiniä/varhaisteiniä kuluttaa paljon enemmän, kuin neljä pikkulasta ja vauva.
[/quote] Käsittämättömän ankea vastaus. Minulla on viisi lasta ja kaikki pienellä ikäeroa niin alkuun olin 10 vuotta kävelevä imetyksen joka leikitti, vaihtoi vaippaa toiselle, opetti yhdelle läksyjä ja yhtä ajamaan apupyörillä jo toista lasta ilman! Tein ruuat valmiiksi, pyykkäsin arjet, oksennustaudit ja jokaisen lapsen kuivaksioppimiset . . Voi sitä helppoutta kun lapset kasvoi ja päästiin ilman lastenhoitajaa johonkin extempore ja teinit laittoi ruuat valmiiksi kun tultiin töistä.
Tässä ketjussa puhutaan ihan asiaa. Paha lukea niitä aloituksia, joissa todetaan lasten olleen elämän suurin virhe. Miksi piti tehdä lisää, kun jo yhden kanssa olisi pitänyt tietää. Olisi ymmärrettävämpää, jos sanoisi, että lapsi oli elämän suurin virhe. Toivottavasti ne, ketkä ovat lastentekoiässä, ottavat opikseen.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 19:14"]
Arvaa kuka lensi ensimmäisenä, kun tuli yt-neuvottelut ?
[/quote]
Tämä on yksi ongelmista kun on monta lasta.
Meillä on kolme, ja tämä sopii sellaisille perheille, joissa sekä isä että äiti ovat halunneet ison perheen, ja jossa toisella ei ole (enää) uraa kohtaan intressejä. Eli käytännössä toinen on kotivanhempana. Mikä auttaa myös siihen jaksamiseen, aikaan ja parisuhteeseen (koska on aikaa). Jos ottaa elämäänsä jotain lisää, on jostain muusta velvollisuudesta jätettävä, ellei nimenomaan halua härdelliä, tai ellei ole todella hyvää tukiverkkoa.
On myös lähdettävä siitä, että perhe on elätettävä itse eikä yhteiskunnan tuella.
Sopii sellaisille, joille vapaa-aikana lasten kanssa puistossa tai rannalla käyminen, tai jalkapallon pelaaminen on se, mitä jollekin toiselle on kulttuuririennoissa käyminen tai hevosen kanssa puuhailu.
Ex-työkaverilla on 4 lasta. Työkaveri laittoi kalenteriin ylös aina kun oli joku lapsista kipeänä ja oli tietenkin aina 3 pv. Yhtään ainoaa kertaa ei isä ollut yhdenkään lapsen kanssa kotona, ei yhtään ainoaa kertaa.
Tää mamma ei yhden vuoden aikana ollut 2 viikkoa niin että ei olisi ollut edes yhtä päivää pois, putkeen 10 työpäivää ei onnistunut.
Arvaa kuka lensi ensimmäisenä, kun tuli yt-neuvottelut ?
ja se ainainen valittelu. Ei ole yhtään parisuhdeaikaa . No varmaan on ollut, kun on 4 lasta saatu aluille.
Jopa lapsettomilta kysyttiin jos me otettais lapsia hoitoon viikonlopuksi. Oli helppo kieltäytyä, varsinkin kun samassa lauseessa ilmoitti ettei ole varaa kyllä mitään maksaa ja lapset pitää hakea ja tuoda.
Voitte vaan kuvitella kuinka paljon kukaan haluaa jeesata työkaveria, joka on jatkuvasti pois lastensa takia ja me muut jouduimme aina paikkaamaan hänen työnsä. Ei ole ikävä.
Kaikkein ikävin on entinen luokkakaveri. Hän kun pääsi ripille, lapsen isä oli sitä mieltä että lapsen pitää itse maksaa rippijuhlat. Lapsi meni äidin kanssa kauppaan, ostivat halvinta mitä oli ja maksettiin äidin visalta. Juhlien jälkeen lapsi maksoi lahjarahoilla visalaskun.
Näin 4 hengen perheissä, näissä kahdessa. Ei tarkoita että kaikissa.
Totta! Tiedän kyllä muutamia jotka ovat seurannert vauvakuumeen kutsua miettimättä seurauksia. Saatetaan olla tosi ilkeitä sitten yliväsyneinä näille yli 2 v lapsille, vain se vauva on tärkeä. Tai sitten aika ei vaan riitä! On harrastuksia ja työt, sitten 3 alle 4-vuotiasta ja kauhea valitus tietystu päällä 24/7.
Iso perhe on rikkaus, ei siinä mitään. Mutta älkää oikeasti tehkö yhtäkään lasta ilman tarkkaa harkintaa omasta riittävyydestä.
6, sepä se, te olette miettineet kunnolla asian, ettekä tee lapsia "vahingossa" liikaa jaksamiseen ja taloudelliseen tilanteeseen suhteutettuna.
Yhdet tutut odottavat lasta, ja edelliset on jo koululaisia, mies olisi halunnut vaimon tekevän abortin, kun heidän parisuhteensa on aina ollut "haastava" mutta ei vaimo tietenkään suostunut, vaikka lapsi oli vahinko. Minä ennustan että tämä ajaa heidät lopulta avioeroon, joka on odottanut kulman takana koko heidän suhteensa ajan.
ap