Miten teillä perheellisillä on jaettu pakkaamiset jne lomalle lähdettäessä ja sieltä palatessa?
Kun esim meillä kun tullaan mökiltä mies olettaa että puran kaikki lasten kassit, otan märät uikkarit ja pyyhkeet pois, pesen pyykit, katson onko jääkaapissa ruokaa, siivoan jos on kämppään jäänyt kauhea sotku, kuten yleensä onkin, laitan lapsille iltapalaa… Hän saattaa vaan sanoa et on niin poikki ettei jaksa tehdä mitään ja se on hänen mielestään ihan ok.
Miten teillä työnjako menee?
Kommentit (19)
Meillä pakkaaminen menee niin, että mies pakkaa omat kamansa (poislukien sellaiset mitä voisin minäkin käyttää kuten hammastahna, shampoo, särkylääkkeet, auirnkorasva) ja kaikkien urheilukamat (jos tarvitaan esim suksia tai pelastusliivejä). Minä pakkaan omat, yhteiset ja kolmen lapsen kamat. Ja tietenkin kaikkien eväät.
Laukut purkaa se kumpi ehtii ensin, yleensä kuitenkin minä.
Meillä ei tulisi kummallakaan mieleenkään alkaa luistamaan itse valitusta elämästämme. Me haluttiin parisuhde ja perhe, ja siinä me molemmat eletään, eikä lasketa paljonko siihen menee kummaltakin aikaa ja vaivaa. Kaikki perheen työt tehdään yhteisvoimin, kumpikin tekee hommia kunnes ne on tehty, ja sitten voidaan molemmat levätä. En voisi ajatellakaan muunlaista työnjakoa.
Itse pakkaan ja itse puran, lapsi etsii joitain omia juttujaan mutta on liian pieni vielä pakkaamaan kaikki omat juttunsa itse.
Yhden vanhemman perheessä voi jättää purkamisen halutessaan huomiseen jos on poikki, eikä siitä kukaan ole loukkaantumassa. Toisaalta ei tarvitse itse loukkaantua kenenkään toisen tekemättä jättämisistä.
Nykyään lapsi on jo aikuinen, joten ei tarvitse hänen pakkaamisistaan huolehtia. Mutta lapseni ollessa vielä sen ikäinen, että pakkaamisten perään piti katsoa, mies lähinnä huolehti siitä. Ja mies aloitti aina ajoissa pakkaamiset ja listasi tavaroita, minä taas olen sellainen viime tipan ihminen.
Mies myös huolehti aina mukaan kaikki tarvittavat asiakirjat jne.
Minä puolestani tykkään purkaa heti kotiin tullessa kaikki tavarat, joten olen huolehtinut enemmän siitä ja esim. vaatteiden nopeasta pesemisestä jne.
Ei tehty miehen kanssa yhtään reissua. Myöhemmin jouduin pakkaamaan myös isältään lapsia hakiessa, ei ne sen mielestä olisi mitään mökkireissulle tarvinneet.
Pakkaamme aina yhdessä, mutta minä pidinkin huolen, että otin miehen en tyytynyt keskenkasvuisen vätylään.
Te jopa lisäännyitte sellaisen kanssa.
Hienoa! Onnittelen!
Ja kukahan teillä mahtaa ajaa jos on mökkireissusta kyse?
Meillä ajan minä, mies. Vaimolla vapaa-aikaa siinä vieressä joku tunti. Ihan kohtuullista on, että hoitaa omien ja lasten tavaroiden purkamisen matkaleponsa jälkeen.
Paljon on tyhmyyttä nykyisin nuorilla äideillä.
Jokainen pakkaa ja purkaa omat kassinsa. Vanhemmat valvovat lasten pakkaamista sen verran, että mukaan tulee kaikki tarpeellinen eikä tuhotonta määrää tarpeetonta. Lapset 6, 10, 12 ja 15.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajan minä, mies. Vaimolla vapaa-aikaa siinä vieressä joku tunti. Ihan kohtuullista on, että hoitaa omien ja lasten tavaroiden purkamisen matkaleponsa jälkeen.
Voi luoja miten sankarillinen, ihanko mieheksi itseäsi kutsut? Minusta olet pahainen marisija. Käytätkö vaippaakin vielä. Oikea mammapoika.
Me ajamme noin puoliksi, pyöritämme perhettämme noin puoliksi, jos jompikumpi uupuu toinen tukee ja kantaa isomman vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ajaa, molemmat pakkaa, molemmat siivoaa jne.
Minä pakkaan omat ja lasten tavarat (lapset 3v, 3v ja 4 kk), mies pakkaa omansa. Kotiintullessa minä puran omat ja lasten tavarat ja pesukone pesee likaiset vaatteet, mies saa itse huolehtia omista vaatteistaan.
Kotoa ei poistuta niin, että sinne jää sotkua eli kun minä pakkaan lasten tavaroita, niin mies siivoaa ainakin pintapuolisesti ja vie roskat, kotiintullessa ei ole siivoustarvetta. Jääkaapissa on aina ruokaa; joko sinne jäi jotain ennen lähtöä (jos ollaan vain yötä poissa) tai sitten tullaan kaupan kautta kotiin.
Narsku vaimo antaa ohjeet ja sitten toteutan. No eihän se täydellisesti mene joten saan palautteen.
Minä pakkaan omani ja lapsen tavarat. Mies pakkaa omansa. Mukaan otettavat ruuat ja harrastevälineet (esim. virvelit ja pelastusliivit) pakkaa yleensä mies. Minä huolehdin, että mukana on pesuaineet, aurinkorasvat jne.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa se apukuskina olo ei kyllä täyttä lepoa ole: vähän väliä saa kurkotella takapenkille antamaan vettä, evästä, pudonnutta lelua, hyssyttämään huutavaa vauvaa. Joskus istuin varmaan puolet matkasta nurinkurin käsi turvakaukalossa. Jos ei muuta, niin siinä saa jatkuvasti vastata takapenkkiläisten kysymyksiin. Eli mahdollistaa kuskin ajorauhan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä välillä kiistellään, kumpi saa ajaa. Koska se, kuka ajaa saa keskittyä vaan siihen. Se toinen änkeää takapenkille taaperon ja vauvan väliin ja yrittää pitää molemmat tyytyväisinä koko matkan, mikä ei ole ollenkaan niin helppoa paitsi jos ajo sattuu päiväuniaikaan.
Meillä minä pakkaan omat ja lasten vaatteet sekä huolehdin autoon eväät ja matkatekemiset. Mies pakkaa omansa, jotain tekemistä perille ja huolehtii yleensä roskien viennit ja tavarat autoon.
Reissusta tullessa molemmat purkaa laukut, usein mies lähtee kauppaan täydentämään varastoja.
Sano sinä sama, kunhan sanot ensin. Kannattaa ruveta tihrustamaan itkua väsymyksestä jo ennen kuin olette kotona. Sitten vain menet suoraan omaan sänkysi etkä tule sieltä pois vaikka olisi mikä.
Seuraavan kerran teette listan siitä, että kumpi tekee mitäkin, teette ruoan valmiiksi pakkaseen, ja listan diitä mitä täytyy purkaa heti kotiin tullessa ja mikä saa jäädä seuraavaksi päiväksi.