Pitääkö mökillä olla samat säännöt lapsilla?
Jos vaikka aikuiset sisarukset perheineen mökkeilevät yhtä aikaa suvun mökillä, niin pitääkö kaikilla lapsilla (eri perheistä) olla samat säännöt? Vai voiko jokainen tehdä oman perheensä tyylillä? Entä kuka näitä sääntöjä valvoo? Oma vanhempi vai kaikki aikuiset?
Kommentit (91)
Järkevintähän se olisi sopia yhteiset säännöt ja että niitä valvontaan yhdessä.
Taitaa olla vain aika mahdotonta, koska perheissä on erilaisia sääntöjä, lapset ovat eri-,ikäisiä ja aikuisetkin ovat erilaisia.
Ei tarvitse. Esim jos toisessa perheessä annetaan lasten olla uimassa omin nokkineen ja toisessa huushollissa ollaan vauhkoja veden äärellä. Ei kaikkien. Tarvitse kärsiä vauhkoilista
Minun lapsillani on minun säännöt ja minä valvon, että ohjeita noudatetaan.
Meillä on eri säännöt perheissä koska lapset on eri ikäisiä
Pikkuiset meidän ei mene rantaan ilman aikuista
Isot saa olla ruudulla enemmän
Jne
Kuinka olis, jos kaikki, ne lapset mukaan lukien, istuisivat saman pöydän ääreen ja laatisitte mökin oman lakikirjan?
Parasta että kaikilla ainakin samaan ikäryhmään kuuluvilla on samat säännöt joista aikuiset ovat yhdessä sopineet.
1-vuotiaalla uimataidottomalla samat säännöt kuin 17-vuotiaalla?
Mun siskon perheessä ollaan ulkoiluhulluja ja me ei. Mun lapset saa kyllä lukea vaikka koko. Kesäloman sisällä
Mulla ei ole lapsia mutta mututuntumalla sanoisin, että pitää olla yhteiset säännöt ja kaikki aikuiset valvovat niiden noudattamista. Säännöt enemmänkin lasten iän mukaan kuin sen, kenen perhettä ovat. Esim. just tuo että saako uida ilman aikuisen valvontaa. Oishan se järjetöntä, jos toisen perheen 5-vuotias saa ja toisen ei. Sitten taas teinit voivat uida ilman aikuisen valvontaa mun mielestä. Sanotte lapsille että nyt mökillä on nämä yhteiset säännöt ja niitä noudatetaan.
Se määrää säännöt kenen mökki on kyseessä. Sen lisäksi vierailla voi olla omia juttujaan joihin isäntäväkeä ei voi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Esim jos toisessa perheessä annetaan lasten olla uimassa omin nokkineen ja toisessa huushollissa ollaan vauhkoja veden äärellä. Ei kaikkien. Tarvitse kärsiä vauhkoilista
Ja joissain perheissä saattaa olla joku läheinen hukkunut, joten ei ihme, että ollaan vauhkoilista niinkuin sanoit
Vierailija kirjoitti:
Leväperäiset, ei saa hukuttaa huolellisten lapsia.
No mitäs sitten tehdään, jos pienimmät mökkiläiset eivät hyväksy eri ikäisten/eri perheiden erilaisia sääntöjä ja saavat kauheat itkupoturaivarit 100*pvä? Ei nimittäin silloin ole kenelläkään kivaa.
T. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Parasta että kaikilla ainakin samaan ikäryhmään kuuluvilla on samat säännöt joista aikuiset ovat yhdessä sopineet.
Ei samanikäisilläkään ole samoja taitoja ja valmiuksia. Kyllä jokaisen vanhemman on arvioitava itse lapsensa rajat ja pidettävä niistä kiinni.
Ei ne oman perheen säännöt mökillä katoa. Jos veljen perheessä ei saapelata puhelimella ja meillä saa, niin se on voi voi. Säännöt ei voi vaihtua sen mukaan, missä perhe on. Mutta jos mökki on mummon ja vaarin, niin he voivat määrätä omat sääntönsä mökilläolon ajaksi - tosin vain mökkiin ja mökkeilyyn liittyen eli edelleen meidän lapset saa pelata puhelimella, se ei vahingoita mökkiä, saunaa tai pihaa. Kukkien repiminen vahingoitaa eli vaikka veljen perheelle se olisi OK, niin vaari saa sen kieltää.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs sitten tehdään, jos pienimmät mökkiläiset eivät hyväksy eri ikäisten/eri perheiden erilaisia sääntöjä ja saavat kauheat itkupoturaivarit 100*pvä? Ei nimittäin silloin ole kenelläkään kivaa.
T. Aloittaja
Tuo on niiden itkupotkuraivarilasten vanhempien oma asia. Toisesta raivarista lähetään kotiin.
Voi luoja, että mökkeilykin voi olla vaikeaa nykyään!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsia mutta mututuntumalla sanoisin, että pitää olla yhteiset säännöt ja kaikki aikuiset valvovat niiden noudattamista. Säännöt enemmänkin lasten iän mukaan kuin sen, kenen perhettä ovat. Esim. just tuo että saako uida ilman aikuisen valvontaa. Oishan se järjetöntä, jos toisen perheen 5-vuotias saa ja toisen ei. Sitten taas teinit voivat uida ilman aikuisen valvontaa mun mielestä. Sanotte lapsille että nyt mökillä on nämä yhteiset säännöt ja niitä noudatetaan.
No eihän se nyt noin voi olla! Toinen 5-vuotias voi osata uida ja ranta on hänelle tuttu ja hän osaa jo turvalliset rutiinit vedessä. Toinen taas ei osaa uida, eikä ymmärrä miten vedessä ollaan turvallisesti. Täytyy olla eri säännöt.
Lisäyksenä: Kukanämä säännöt asettaa? Oma vanhempi vai joku aikuinen? Mielipiteitä?