Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapseni "erityislapsi" ?

Vierailija
27.06.2014 |

Täällä palstalla puhutaan aina erityislapsista, ja kysyisinkin teiltä, onko lapseni "erityinen"? Hän on juuri 3 vuotta täyttänyt tyttö, joka on harvinaisen älykäs ikäisekseen. Motorisesti kehitystään edellä, mutta erityisen lahjakas hän on sanallisesti. Osaa lukuisia lauluja, hieman kirjoittaa, tunnistaa kirjaimet ja numerot, osaa väitellä ja valehdella ym. 

Ongelma on, ettei hän usko/tottele mitään/ketään. Meillä on siis ollut samat päivärutiinit jo pari vuotta, mutta jokainen sukan pukeminen tai syöminen on yhtä taistelua. Ei siis suostu edelleenkään pukemaan itse vaikka osaa. Siispä pukemiseen menee vähintään 30min ((20min suostuttelua, 10min väkisin pukemiseen). Ei koskaan halua lähteä mihinkään/mistään, ei koskaan halua syödä MITÄÄN eikä kuuntele oikeastaan ketään aikuisia. Syöminen ja nukkuminen on ehkä kaikkein haastavinta. Mitä helvettiä mun pitäisi tehdä, kun rutiineista ja määrätietoisuudesta ei ole hyötyä? Joskus musta tuntuu, että se on niin älykäs, että pitää mua vaan pilkkanaan, toisinaan taas tuntuu, ettei sillä ole tarvittavia edellytyksiä näihin juttuihin. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ihan normi kolmevuotias. Ei huippuälykäs, eikä huippuhankala ja tuo kielipuolikin on ihan tavallisissa tasoissa. 

Vierailija
2/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi. Älä pue. Niin helppoa. Jos lapsi haluaa puistoon niin pukee itse. Kyllä meillä pahinkin uhma nieleskellään jos puistoon haluaa mennä. Minä kun en isolle lapselle vaatteita pue.

Jos ei kiinnosta syöminen niin on syömättä, seuraavalla ruoalla nälkä on jo kova. Näillä mennään, kerran kun antaa periksi niin peli palaa alkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen suostuttelua?

Vierailija
4/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jeesus! jos lapsi ei jotain halua, se pakotetaan. onneks mulla ei ole ollut yhtään noin "älykästä" lasta, ei olis elämästä tullut mitään suurperheessä.

vai oisko sitten suurperheen lapset tyhmiä ja nää ainoat herrantertut neroja?

äiti ei saa lastaan kuriin ja syy on lapsen neroudessa.

voi vitsit taas näitä.

Vierailija
5/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päivähoidossa ja totteleeko siellä?

Vierailija
6/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta kolmevuotiaalta kaikin puolin.

Vierailija
7/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on normaali, äiti ei taida olla :)

Vierailija
8/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus, ap teit mokan kun sanoit,että lapsesi on älykäs, ei omaa lastaan saa kehua...kateus kun on kavala tauti. Noh minullakin on monta älykästä lasta(ihan tutkitusti) ja näistä pari erityistä,lukivat myös 4 vuotiaana, mutta toki älykkäilläkin lapsilla on normaali uhmaikä ja missään tapauksessa heitä ei pidä nostaa älynsä takia jalustalle,toki kannustaa jne, ettei tule itse pahentaneeksi tilannetta. Normi kasvatus, ne kuuluisat rajat ja rakkaus toimivat niin normeilla kuin erityisilläkin. Peace! 

Vierailija
9/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin on 10 erittäin älykästä lasta. kaikillahan meillä täällä on älykkäitä, kauniita lapsia. koska itsekin olemme keskivertoa älykkäämpiä ja kauniimpia. en ymmärrä, mitä älykästä on kiukutelussa? kuriton kakara ap:llä on, ei mikänn muu.

Vierailija
10/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi oli kuin meidän pojasta tuo teksti. (täyttää 4 elokuussa) ja kyllä töitä sen kanssa saa tehdä ja pinnaa venyttää.

1. Mun silmille ei pompita ja periksi mä en anna. Me istutaan rappusilla miettimässä niin kauan että ne vaattee lähtee pois päältä ja tulee sinne hammaspesulle. Sitten meneekin taas monta päivää kiltisti ennenkuin taas unohtaa mitä kikkailusta seuraa.

2. Älykkään lapsen kanssa pitää neuvotella, sille ei riitä se että siksi kun äiti sanoo, vaan perustele asiasi, perustele se vaikka 10 kertaa. Jos ei onnistu niin sitten taas istutaan ja mietitään.

3. ennakoi. varoita pari kertaa että kohta pitää leikit lopettaa ja mennä nukkumaan, vielä yksi minuutti ja sitten mennään. Tämä auttaa usein meillä.

4. Ruokaa en pakota syömään mutta mitään välipaloja ei tipu (tämän muistan kertoa ennenkuin poistuu pöydästä) ja kyllä seuraavalla aterialla ruoka maistuu jos ei ole jäänyt edellistä syömään. Yleensä jää.

Vierailija
11/11 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko siskoni lapsi älykäs, mutta tiedän että hän on ihan ikätasolla. Hänellä on kuitenkin ollut suuri ongelma pukemisen kanssa. Häntä oikeasti ahdistaa kaikki vaatteet. Saumat tuntuu inhottavilta ja laput niskassa hankaa. Liian tiukat housut tai paidat saa hänet itkemään. Talvihaalarit ym. täytyy valita tarkasti, että pystyy niitä käyttämään. Ratkaisuna oli ainoastaan hänelle mieleisten vaatteiden ostaminen. Nyt pukeutumistilanteet toimii taas, vaikka välillä joku sukka saattaa ahdistaa. Ymmärrän sinua!