VL-psykoterapeutti:naisillekin on monia tehtäviä mm. keittiötyöt ja lastenhoito
Ja tämä kuulemma on osoitus ko. yhteisön tasa-arvosta!
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/naisen-asema-puhutti-suviseurojen-aattona/3489896
Kommentit (38)
Voi luoja. Sananmukaisesti.
Jeesuskin vastusti kalkkeutunutta kirkkoa ja epämääräisiä säädöksiä, jolla ei ole jumalan kanssa mitään tekemistä.
Ei kaikkien naisten lempipuuhaa ja unelmaa ole 30 vuotta lastenhoitoa ja ruuanlaittoa. Kyllä on ahdas ja rankka rooli naisille.
Yhtälailla kuuluu miehille kodinhoito ja lastenhoito ja jos nyt otetaan tähän Raamattu pohjaksi, niin enemmän nuo kuuluu silloin juuri miehelle.
J-P
Uskonto on kääntänyt kaiken väärinpäin. Naisesta on tullut kotiorja, joka palvelee kaikkia, miestäänkin. Ja se on syvällä selkäytimessä. Raamattu antaa ihan päinvastaisen kuvan.
J-P
Itse en nähnyt mitään outoa jutussa. Siellähän sanottiin että esimerkiksi näitä juttuja, siis lastenhoitoa ym. Tunnen monta todella osallistuvaa vl-isää. Hattua nostan. Ja mitä tulee esim.naispappeuteen, eihän se ole ristiriitaista, kun asia on uskonopillinen. Enemmän ihmettelisin esim.et miks mies voi ostaa luksusauton, mut nainen ei voi sipaista huulipunaa. T. Ihan "tavis" nainen
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:08"]
Itse en nähnyt mitään outoa jutussa. Siellähän sanottiin että esimerkiksi näitä juttuja, siis lastenhoitoa ym. Tunnen monta todella osallistuvaa vl-isää. Hattua nostan. Ja mitä tulee esim.naispappeuteen, eihän se ole ristiriitaista, kun asia on uskonopillinen. Enemmän ihmettelisin esim.et miks mies voi ostaa luksusauton, mut nainen ei voi sipaista huulipunaa. T. Ihan "tavis" nainen
[/quote]
Mutta se uskonoppi (Raamatun tulkinta) on ihan heidän omansa, ja se on tehty naista alistaen.
No jos joku on niin tyhmä, että haluaa olla mukana ko. liikkeessä, niin mitä se muita liikuttaa? Senkun synnyttää, keittää, hoitaa lapsia, tiskaa ja imuroi. Tietäähän sen etukäteen mitä tuleman pitää.
Tuossa kun puhuin uskonnollisuudesta, niin tässä puhutaan siitä. Kuunnelkaa.
http://www.jukkapartala.fi/saarnat/DS400027-Part%202-Part%202.mp3
J-P
En voi sietää näitä, jotka ovat mukana uskonnollisissa liikkeissä ja "poimivat rusinat pullasta" lukiessaan Raamattua. Raamatussa on niin paljon kaikkea, mitä kenellekään ei tulisi edes mieleen soveltaa nykypäivänä (orjien ostaminen ok, kuolemantuomiot). Silti ne omia tarkoitusperiä tukevat lainaukset kyllä otetaan ilolla ja sitten väitetään, että ne sopimattomat kohdat ovat vain kulttuurijuttuja, jotka eivät liity jumalaan.
Joko kaikki tai ei mitään. Raamatun lakeja joko noudatetaan tai ei noudateta, ei mitään siltä väliltä. Voisin sanoa, että kaikki, jotka ovat oikeasti lukeneet Raamatun ovat sitä mieltä, ettei sitä voi käyttää lakien pohjana.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:08"]
[/quote]
Niin pointti onkin se, että ne miehet saavat vapaaehtoisesti valita, haluavatko ne OSALLISTUA (että vihaan tätä sanaa tässä yhteydessä) lastenhoitoohn ja kodinhoitoon. Ja jos he tosiaan vähän OSALLISTUVAT, niin ovat ihan sikahyviä miehiä. Naisella ei ole mitään muuta vaihtoehtoa. Uskomatkonta, että tällaista naisen alistamista voi vielä nyky-yhteiskunnassa olla. Vanhin keinohan alistaa nainen on laittaa se olemaan raskaana ja synnyttämään kerta toisensa perään. Sehän on kuin lobotomia eikä todella riitä voimia mihinkään muuhun.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:02"]En voi sietää näitä, jotka ovat mukana uskonnollisissa liikkeissä ja "poimivat rusinat pullasta" lukiessaan Raamattua. Raamatussa on niin paljon kaikkea, mitä kenellekään ei tulisi edes mieleen soveltaa nykypäivänä (orjien ostaminen ok, kuolemantuomiot). Silti ne omia tarkoitusperiä tukevat lainaukset kyllä otetaan ilolla ja sitten väitetään, että ne sopimattomat kohdat ovat vain kulttuurijuttuja, jotka eivät liity jumalaan.
Joko kaikki tai ei mitään. Raamatun lakeja joko noudatetaan tai ei noudateta, ei mitään siltä väliltä. Voisin sanoa, että kaikki, jotka ovat oikeasti lukeneet Raamatun ovat sitä mieltä, ettei sitä voi käyttää lakien pohjana.
[/quote]
Komppaan täysin. Keksitään joku hölmö sääntö ja etsitään Raamatusta virke, joka tukee tätä sääntöä.
Mä oon kans eronnu liikkeestä sen takia, että en sydämmeatäni ollut uskovainen. En siksi, ettei olis saanut jotain tehdä tai ei. Kukaan ei sielä laittele sääntöjä, mikä määrittelisi, kuka tekee ja mitä, vaan uskovaisen ihmisen omatunto sen määrittelee. Jos kuuluu liikkeeseen ja tavoitteenaan on taivaaseen pääsy, niin silloin elää sen mukaisesti kuin ohjeet on. Kaikilla muillaki liikkeillä on omia juttukaan ja monet ovat vielä mielestäni rankempiakin. Mm. Ei saa viettää joulua eikä syntymäpäiviä. Mutta huomioikaa se, että sanotaa "ei saa" Heillä myöstunnollisimmat eivät edea halua, vaan elävät omasta tahdostaa, niin.
Pääsääntöiseti vieraillessani suviseura-alueella, ihmiset ovat rauhallisia, ystävällisiä ja kiireettömiä. Huomaa, että he ovat tulleet lepäämään henkiseati. Noin valtavaan ihmispaljouteen mahtuu myös väsyneitä vanhempia, joille retkielämän viettäminen on suuri haaste ja riitoja olemisen pyörittämiseen lasten kanssa tulee varmasti.
Olen miettinyt monesti sitä, kun joku kirjoittaa että tuli suviseuroihin ja näki sielä kaljottelevia telttailijoita. Minä olen kulkenut kymmeniä kertoja suviksissa, ja kaksi kertaa on sattunut metsän reunaasa olemaan telttakylä, jossa kaverit ryyppäsivät railakkaasti. Kumminkaan ei mennyt kuin pieni tovi, niin j
Järjestyksen valvojat olivat paikalla. Kuulin keakustelusta pätkiä, jossa järkkärit kyselivät kavereilta niitten tapaa juhlia suviseuroja ja totesivat, että te ootte oikeen tervetulleita tänne, mutta kalja ei kuulu suviseuraohjelmaan. Joten, joa haluatte pitää juomat, niin poistuttw alueelta, tai jos haluatte olla seuroissa, niin kaljat kaadetaan ojaan. Ilmoittivat vielä, että kertokaa myöa kavereillekkin, että tervetuloa, mutta ilman juomaa. Sen verran sitte kuulin, että pojat olivat tulleet siksi, koska vanhemmatkin olivat sielä, mutta olivat kuitenki päättäneet pystyttää leirinsä kauas kotiporukoista. Että kyllä näitä riittää joka vuosi, sitä ei kukaan kielläkkään, mutta kannattaa kuitenki olla sillon kirjottelematta tosiasioina semmosia kuulopuhheita, joista ei ole ottanut selvää. Jos sinä kirjoittaja väität, että kortsut loppu kaupasta niin se on hyvinkin mahdollista. Kyllä siellä on vaan niin paljon porukkaa ja sekaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä. Ja menitkö hakemaan itse niitä kortsuja suviseura-alueen kaupoista ja myymälöistä. Se, että kysyy seura-alueen myymälöistä ja apteekista, että oisko kondomeita myynnissä, on silkkaa propakandaa, koska jokainen tietää, että siellä ei myydä kortsuja. Siis miksi kysellä semmosia.
Antakaa heidän pitää seuransa. Älkää menkö, jos se häiritsee teitä itseänne ja ärsyttää. En ole kertaakaan kuullut, että seuraväki olisi tehnyt jotain rettelöitä yms, enkä myöskään sellaista, että VL.t olisivat menneet häiriköimään tai vaikka saarnaamaan jonnekkin festaritapahtumaan.
Paljon jää selvittämättä, mutta sen ohjeen annan, että jos sinulla itselläsi on epätietoisuutta mistään asiasta, niin meneppä reilusti sinne ja kysy. Sielä on eri toimistopisteitä, joista voit kysellä, tai mene vaikka suoraan sakastista kysymään apua. Tai vaikka sano järkkärille, että keneltä voisit kysellä. Takaan ja alleviivaan, että ovat pelkästään iloisia, että meet suoraan kysymään heiltä, etkä ala provosoimaan ihmisiä kuuntelemalla katkeria, liikkeestä eronneita henkilöitä. Itsekin olen eronnut sieltä, mutta en ole vähääkään katkera. Päinvastoin kunnioitan heitä.
>>Mä oon kans eronnu liikkeestä sen takia, että en sydämmeatäni ollut uskovainen<<
Mulla kävi vähän toisin. Usko vaikutti sen, että erosin kirkosta.
J-P
Tässä oli puhe yhdistyksen tehtävistä eikä perheiden sisäisestä työnjaosta! Toisekseen eivät miehetkään voi valita että alanpa puhujaksi. Tehtävään kutsutaan.
Uskovan usko ja 'omatunto' (eli että on 'pakko tehdä koko lapsia' esim) on tasan se mihin hänet on pienestä pitäen aivopesty. Pelottelemalla tulimerellä ja palkitsemalla karkilla.
Minun sisareni tytär, jolla on 7 lasta ja mies, sopi miehensä kanssa, että frouva on töissä ja mies hoitaa sillä aikaa kodin. Ja kyllä saa hakea pätevämpää kotihoitajaa. Leipoo ruisleivät ja muut ihan juureen, sienestää ja marjastaa ja säilöö ja kokkaa...pyykkää siivoo ja hoitaa lapset...
Perhe on ihana. Pieniä sulosia pellavapäitä :)
Raamatussa tosiaan puhutaan siitä, kuinka ihmisen omatunto sidotaan tiettyyn oppiin, niin kuin tuossa äänitteessäkin tulee ilmi. Eli Raamattu sanoo, että ihmisen omatunto on poltinraudalla merkitty. (1. Tim. 4)
J-P
Jos otat sen noin. Hehän uakovat siihen ja miksi se sua noin liikuttaa ja ärsyttää. Anna olla. Ei ainakaan kivittelyyn ja aseisiin opeteta ja "aivopestä"
Ettet vaan olisi katkera entinen uskovainen, joka vähä lipsahti, sai neuvoja ja katkeroitui. Kuulostaa semmoselle...
Pitäisköhän pureutua vaikka vähän vakavampiin ongelmiin, kuin lestadiolaisten elämään ja uskoon. Oiskohan vaikka kaltoin kohdeltut eläimet ja vesistöjen saastuttaminen ja lasten suojelun tilanne semmosia, joista vois kehittyä jotain rakentavaakin?
Joo-o, yksilöillä voi olla erilaiset roolit mutta onhan tuollainen "tasa-arvo" sikäli mielenkiintoinen, että mies saa ihan rauhassa valita hoitaako lapsia, onko puhujana, pappina jne. Naisille annetaan paljon vähäisempi valikoima niitä vaihtoehtoja.