Anoppi tuppautui lomareissulle mukaan!
Ihan aluksi sanon että ei, tämä ei ikävä kyllä ole provo vaikka saattaa siltä kuulostaakin...
Meillä on miehen kanssa ollut rankka vuosi, ja varsinkin kevät/alkukesä takana. Olen mm. saanut tässä lyhyen ajan sisällä kaksi keskenmenoa yms. Kummallakin alkoi nyt loma, ja olemme lähdössä pitkään suunnittelemallemme lomamatkalle. Kun kerroimme anopille matkasta ja kuinka ihanaa on päästä rentoutumaan ja pois arkikuvioista ja viettämään aikaa kunnolla yhdessä, anoppi muitta mutkitta sanoi vaan että kuulostaa kivalta, hänpä voisi lähteä mukaan, ja kysyy siskonsakin mukaan, voisimme tehdä sitä ja tätä ja käydä siellä ja täällä, ja sukulaisiakin on vierailemallamme paikkakunnalla, tottakai käydään kylässä!
Olen niin pettynyt ja vihainen, varsinkin kun mieheni vaan myötäilee anopin suunnitelmia! Olisin halunnut että hän olisi sanonut että tarvitsisimme ja haluisimme viettää nyt tämän ajan kahdestaan, vaikka mielestäni se olisi mieheni,ei minun tehtäväni laittaa rajat äidillensä. Mitä te muut tekisitte tässä tilanteessa ?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ihan tuttua. Meillä appivanhemmat tunkevat joka ikiselle reissulle mukaan, niin että omaa rauhaa ei enää oikein ole. Puoliso myötäilee heitä ihan liikaa ja antaa luvan tulla mukaan, minulta ei tietysti kysytä, On ihan ok, jos he ovat mukana silloin tällöin, mutta ei joka kerta.
Sinä tuommoisen vätyksen mieheksesi otit, tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista on tapahtunut meidänkin suvussa, että anoppi lähtee mukaan - siis miehen anoppi. Silloin ei kylläkään auta valittaa eikä kirjoitella vauvapalstalle. Sehän on vaan ihanaa!
Mieluummin minä ottaisin reissuun mukaan anoppini mitä oman äitini. Oma äiti on niitä ihmisiä, jotka näkevät kauneimmassakin poutapilvessä mustan reunuksen.
Sama täällä. Anoppi on yltiöpositiivinen, joka sekin voi välillä käydä hermoille, mutta mielummin se, kuin jatkuvaa kitinää tekemällä tehdyistä ongelmista.
Onneksi kummankaan anopit tuppaa väkisin mukaan ja mieskin osaa äitinsä pistää aisoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista on tapahtunut meidänkin suvussa, että anoppi lähtee mukaan - siis miehen anoppi. Silloin ei kylläkään auta valittaa eikä kirjoitella vauvapalstalle. Sehän on vaan ihanaa!
Mieluummin minä ottaisin reissuun mukaan anoppini mitä oman äitini. Oma äiti on niitä ihmisiä, jotka näkevät kauneimmassakin poutapilvessä mustan reunuksen.
Sama täällä. Anoppi on yltiöpositiivinen, joka sekin voi välillä käydä hermoille, mutta mielummin se, kuin jatkuvaa kitinää tekemällä tehdyistä ongelmista.
Onneksi kummankaan anopit tuppaa väkisin mukaan ja mieskin osaa äitinsä pistää aisoihin.
... Siis EI tuppaa kumpikaan väkisin mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sen hauskempaa, saat sinäkin uutta ajattelemisen aihetta etkä vain vello keskenmenoissasi, kun tapaat uusia kivoja sukulaisia. Saatte te osan aikaa kaksistaankin olla.
Uutta ajateltavaa tosiaan kun 100% varmuudella ne sukulaiset kyselee millos nuoripari meinaa lapsia tehdä. Siinä sitten kaffetellessa saa kertoa, kuinka on yritetty ja kesken mennyt, ja nytkin oli tarkoitus olla vällyjen välissä, mutta kun tuo anoppi tuppautui mukaan ja raahaa sukulaisten kaffepöytiin istumaan.
Kannattaa sanoa miehelle suoraan, että aiot pitää seksiloman, joko miehen kanssa kahden tai jonkun muun miehen kanssa, mutta anoppi ei siihen lomaan kuulu. Mies saa itse päättää, kuuluuko itse vai ei.
Mitäh! Osanottoni hankalasta tilanteesta, ap. Onneksi oma anoppini ei ole tuppautujasorttia.
1) Keskustele miehen kanssa ja varmista, että olette samalla puolella.
2) Mies sanoo anopille, että tosi kiva idea mutta tehdään tämä joku toinen kerta. Jos anoppi yrittää jankata, pysytte molemmat lujina.
3) Ette enää kerro etukäteen anopille tämmöisiä asioita.
Me ei voida enää ollenkaan kertoa vanhemmillemme milloin meillä on lomaa. Mun vanhemmat aloittaa heti kinuamaan meitä vieraiksi, pitäisi mennä koko lomaksi heille kotiin tai mökille tekemään kaikkia mahdollisia töitä. Suuttuvat siitä kun sanotaan että lähdetään mieluummin jonnekin reissuun.
Miehen vanhemmat eivät tarvitse työapua, mutta ovat matkoille mukaan tuppaantujia. Eivät uskalla itse matkustaa ulkomailla, mutta yrittävät aina tunkea välisin mukaan.
Lopputulema on se, että ei voida kertoa kummankaan suvulle milloin lomaillaan ja missä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lomaillaan ihan oman perheen kesken, silloin voi olla niin halutessaan yöpuvussa vaikka koko päivän tai vähintään klo 12 saakka. Tämä ei onnistu äitini kanssa, joka suunnittelee aikataulut koko porukalle, halusivat muut tai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän lähipiiristäni tapauksen, jossa morsiamen äiti tuppautui häämatkalle mukaan. Se avioliitto ei kovin konta vuotta kestänyt.
🤣🤯
Mulla on sama ongelma oman äidin kanssa. Viimeksi perhematkaa suunnitellessa kerroimme etukäteen matkasta, jos vanhempani olisivat halunneet olla yhtäaikaa sukupaikkakunnalla kanssamme. Siitä meidän ajatuksemme oli matkustaa eteenpäin oman perheemme kesken. Yllätys olikin suuri, kun pääsimme seuraavaan etappiimme ja vanhempani ilmoittivat olevansa kohteessa myös. Vietämme muutenkin paljon aikaa yhdessä, koska he hoitavat omasta tahdostaan lapsia usein ja olisimme halunneet viettää ihan omaa perheaikaa. Asia toki järjestyi siten, että välttelimme heitä kyseisessä kohteessa, mutta oma lisästressi siitä tuli.
Tämä kuitenkin osoitti, että jatkossa aiomme valehdella lomasuunnitelmamme heille. Haasteena on se, että asumme lähekkäin, joten huomaavat kyllä jos olemme poissa kotoa. Äidilläni on takertuva kiintymyssuhde ja läheisriippuvuus ainoisiin lapsenlapsiinsa. Välillä tämä saa hyvin sairaita kuvioita aikaiseksi. Esimerkiksi tämä ”vainoamisemme” lomilla. Tämä on pahentunut iän myötä. Lapsia tämä ei onneksi vielä haittaa, koska he ovat niin pieniä etteivät ymmärrä.
Kaameita kokemuksia! Näiden tuppaantuvien anoppien kanssa pitää osata avata suu ja sanoa suoraan että en halua anoppia mukaan lomalle. Tietysti anoppi suuttuu, riitelee ja mököttää mutta se on pienempi paha kuin ottaa anoppi mukaan lomalle. Varsinkin nämä anopit jotka tuppaavat jatkuvasti mukaan. Ja vaikka mies sanoisin anopille että joo, kiva, tervetuloa mukaan niin siltikin kannattaa olla eri mieltä ja tuoda se julki äänekkäästi kaikille osapuolille. Riita on pienempi paha kuin se että loma menee pilalle.
Terveisin, itsekin anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret vaimot eivät ymmärrä aikuisen lapsen ja äidin vahvaa sidettä.
Tämä side on suotavaa tuoda mahdollisimman nopeasti esille, että nuoresta ei tule kolmiodraaman osapuolta, vaan perheen voi perustaa vanhemmistaan jo itsenäistyneen ihmisen kanssa.
Moneskohan anoppi-juttu tämä on, joka alkaa samoin sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asutte kahdestaan, niin varovasti kysyn, eikö olisi kivaa lomailla muiden kanssa? Mä ainakin nautin siitä, että näkee ihmisiä ja voi viettää myös vanhusten kanssa aikaa. Ikinä ei tiedä, milloin se vika reissu heidän kanssaan on.
Mutta jos haluatte kahdestaan, niin reilua on sanoa se suoraan. Sanot että teillä erilaiset suunnitelmat, ettekä halua sitoa itseänne (anopin mainitsemiin) asioihin ja aikatauluihin. Että menkööt he omia reittejään ja te omianne.Ikinä ei tiedä, jos se on vika reissu ap:lle tai hänen miehelleen - jos nyt tuolle vika kerta -linjalle lähdetään.
Entä jos AP, mies ja anoppi eivät elä reissuun asti?
Menköön anoppi siskoineen keskenään. Sanoisin aivan suoraan miehelle, että näin rankkana aikana en mihinkään sukureissuun lähde. Muutatte suunnitelmianne kaikessa hiljaisuudessa ja lähdette kahdestaan johonkin aivan muualle. Jos alkuperäinen reissu oli Itä-Suomeen, lähdette vaikka Ahvenanmaalle - ettekä kerro sitä anopille!
Mitä tästä opit? Ainakin sen, että kaikkea ei kannata huudella muille.
Jos kuitenkin reissu toteutuu anopin ynnä siskonsa seurassa, tee selväksi miehelle ja anopille, että te vietätte lomaa kahdestaan ettekä lennä joka suuntaan anopin mukana. Positiivista tässä olisi se, että anoppi ei kuitenkaan ole vielä hoidettava eikä vahdittava vaan pääsee liikkeelle itsekseen.
Miksi et tosiaan vaan sano, että ei käy. Anoppisi voi hyvin reissata siskonsa / ystävänsä kanssa. En ikipäivänä suostuisi tuossa tilanteessa ottamaan anoppia mukaan! Teidän on saatava oma kahdenkeskinen loma.
Miehellesi terveisiä että ihme vätys jo ei itse äidilleen uskalla sanoa.