Tytär sai kutsun isänsä häihin
Tarkoittaako kutsun saaminen, että oletetaan osallistuvan juhlaan yhtenä vieraista eikä kuulu varsinaiseen hääseurueeseen?
Tuntuu itsestä todella oudolta että "perheenjäsen" kutsutaan häihin ja mietinkin, että onko tämä normaali tapa toimia?
Kommentit (60)
Jos tytär on lapsi joka asuu isällään, niin kutsu on outo. Jos tytär on aikuinen, niin olisi outoa jättää kutsumatta! Mikä on ap:n tarkoittama hääseurue, sellaisesta en ole koskaan kuullutkaan, Suomessa on tapana lähettää kutsut ja vastata niihin myös, että juhlien järjestäjät tietävät moniko kutsutuista aikoo osallistua.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:55"]
39 no ainakaan meillä ei kukaan tiennyt yhtään mitään ennakkoon. Miksi pitäisi tietää? Siksihän se kutsu just lähetetään että sillä kutsutaan!
[/quote]
Me taas kerroimme perheenjäsenille ja läheisille hääpäivän heti, kun vihkimisaika ja -paikka oli varattu, jotta he varmasti pääsisivät paikalle eivätkä varaisi esim. lomamatkaa kyseisen päivän aikaan.
44 no me emme. Katos kun tapoja on monia. Kaikki ihan yhtä hyviä.
Nyt tuli uusia termejä: "Varsinainen hääseurue" ja "muut vieraat".
Itse jakaisin enneminkin: "järjestävä organisaatio" ja "vieraat".
Jokaisesta olisi varmaan hengailla koko ilta hääparin kanssa, mutta ei se onnistu jos siellä on 100 muutakin vierasta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:55"]
39 no ainakaan meillä ei kukaan tiennyt yhtään mitään ennakkoon. Miksi pitäisi tietää? Siksihän se kutsu just lähetetään että sillä kutsutaan!
[/quote]
Jos jos haluaa esim. kaasoja tai bestmanejä, niin ainakin heille olisi ihan kohteliasti ilmoittaa etukäteen ja keskutella tuosta roolista. Samoin esim. morsiamen ja sulhasen vanhemmille, jos heidän toivotaan pitävän vaikka jotain puheita tms. Lisäksi kertoo jotain väleistä esim. omiin vanhempiin tai sisaruksiin, jos ei sanallakaan mainitse noin isosta tapahtumasta heille etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 08:55"]
Tää asiahan ei mua kosketa mitenkään, vaan tyttö loukkaantui siitä, että sai tietää häiden päivänmäärän vasta tuosta kutsusta. Hänellä on siis jo sovittuna menoa tuolle päivälle ja jos kutsu tarkoittaa sitä, että on vain yksi vieraista niin sitten voin neuvoa aikatauluttamaan menonsa niin, että ehtii suoraan kirkkoon.
[/quote]
Eikö ole kovin läheinen isänsä kanssa kun kerran ei muuten ole asiasta isänsä kanssa jutellut? Ja mihin muualle sitä pitäisi ehtiä ennen kirkkoa? Ei häissä yleensä järjestetä mitään erillisvastaanottoa ennen vihkimistä edes lähimmille sukulaisille.
[/quote]Suurimissa osassa häistä ei enää edes käydä kirkossa... Kutsussa varmaan lukee mistä juhlinta alkaa.
Mitähän se mahtaa kertoa?? Ei minusta yhtään mitään. Häät ovat ennen kaikkea sen hääparin juhla. Ei mikään sukuspektaakkeli.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 10:04"]
Suurimissa osassa häistä ei enää edes käydä kirkossa... Kutsussa varmaan lukee mistä juhlinta alkaa.
[/quote]
Ap mainitsi tuossa aloituksessa, että ohjeistaa sitten tytärtään ehtimään sinne kirkkoon. Eli tässä tapauksessa juhlinta alkaa sieltä kirkosta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:12"]Ihmeellisiä vastauksia täällä annetaan. Ymmärrän täysin, että ap:n tytär pahoitti mielensä. Häntä kohdeltiin kuin vierasta, ei niinkuin perheenjäsentä. Olisi eri asia, jos hänelle olisi kerrottu etukäteen
[/quote]
Näin minäkin ajattelin. Kyllä meillä merkittävät päivämäärät kerrotaan perheelle etukäteen.
[/quote]
No nuo vastauksethan kuvastaa vain palstamammojen suhtautumista ex-miehiinsä. Ovat niin katkeria, että ovat erottaneet lapset isästään ja saaneet välit niin etäisiksi, että isä ei saa muuta yhteyttä häihin kutsumisessakaan, kuin virallisella kutsulla.
Normaaliperheissä jopa eron jälkeen isien ja lapsien välit säilyvät hyvänä. Mutta nämä kotkat ovat niin katkeria, että ovat erottaneet isät lapsista kostoksi, kun mies löysi uuden ja nuoremman.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:47"]
No mekin kutsuimme kaikki ihan kutsuilla. Ei kukaan tiennyt ennakkoon, ei edes ystävätär, josta tuli kaaso.
Loman lopuksi keksittiin, että mennään naimisiin.
Ja ainakin oma äitini ja siskoni on sellaisia säätäjiä, että valmisteluista ei olisi tullut mitään heidän kanssaan...
[/quote]
Eli teidän lapsetkin tiesi vasta, kun saivat virallisen kutsun? aika erikoista...
Ymmärrän tyttöä, jos sai tietää tulevasta avioliitosta vasta kutsusta. Itse kuulin isäni uudesta avioliitosta tekstarilla. Olen jo aikuinen, mutta hetki siinä meni että pystyin kokoamaan itseni ja onnittelemaan paria asiallisesti. Ihan läheisissä väleissä ollaan kuitenkin, mitään häitä ei ollutkaan.
Kyllä sitä aina kantaa mukanaan sellaista pientä murhetta lapsuuden perheen hajoamisesta, vaikka olenkin onnellinen isäni puolesta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 10:00"]
44 no me emme. Katos kun tapoja on monia. Kaikki ihan yhtä hyviä.
[/quote]
Kerroitko miehellesi päivämäärän, vai saiko hänkin siitä tiedon kutsulla?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 08:54"]
Mikä on "varsinainen hääseurue" ja miten se eroaa häävieraista?
[/quote]
Samaa mietin??????
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 08:55"]
Tää asiahan ei mua kosketa mitenkään, vaan tyttö loukkaantui siitä, että sai tietää häiden päivänmäärän vasta tuosta kutsusta. Hänellä on siis jo sovittuna menoa tuolle päivälle ja jos kutsu tarkoittaa sitä, että on vain yksi vieraista niin sitten voin neuvoa aikatauluttamaan menonsa niin, että ehtii suoraan kirkkoon.
[/quote]
Mitä tarkoitat sillä, että "on vain yksi vieraista"? Odottiko hän pääsyä kaasoksi tai morsiusneidoksi vai mitä ihmettä? Aikuisten ihmisten häissä ei välttämättä sellaisia ole lainkaan.
[/quote]
Jos morsiamella on kaaso tai morsiusneitoja, ne ovat yleensä MORSIAMEN ystäviä, lapsia, sukulaisia.
Asialla on aina kaksi puolta. Mistä me tiedetään, mitä isä ja puoliso ajattelevat kuviosta? Tiedän monia tapauksia, joissa äiti ja teini-ikäinen tytär vetää jotain omaa show:taan, jossa isä ja uusi puoliso ovat avuttomia. Ja sitten ihmetellään, kun teini-ikäinen ei ole ihan isän perheen ytimessä, kun ensin kiukutellaan, sanella sääntöjä, vedätetään ja äidin manipuloima teini on marionettina siinä välissä. Seurasin taannoin sivusta yhden tälläisen teinitytön touhua, jossa isään suhtauduttiin kuin orjaan ja isän olisi arjessa pitänyt valita joka päivä se, että kohtelee kohtuuttomasti uutta puolisoaan, jotta on teinille mieliksi. Sitten teini ja äiti huusi yhdessä, kuinka isä ei välitä. Tämä uusi puoliso oli mielestäni vuosisadan enkeli siinä likasangon roolissa, jossa joutui toimimaan.
Tottakai äitipuolissa on läpipaskoja ihmisiä ja vastaavasti myös niissä äideissä/eksissä. Suurin osa tapauksista on siitä väliltä. Jokainen aikuinen on osasyyllinen tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:44"]
Jos morsiamella on kaaso tai morsiusneitoja, ne ovat yleensä MORSIAMEN ystäviä, lapsia, sukulaisia.
[/quote]
Jaa, missäs näin sanotaan? Kaasoksi saa morsian käsittääkseni valita ihan kenet haluaa, ei ole pakko olla se läheinen ystävä jne. Perinteisestihän kaaso on itseasiassa ollut joku vanhempi nainen, enemmän morsiamen äidin ikäinen ehkä, joka sitten osasi opastaa ja valmitella nuorta morsiota avioliittoon ja vaimona olemiseen. Morsiusneitoina ja sulhaspoikina olen myös nähnyt jos jonkinnäköistä tallaajaa, lapsia entisistä avioliitoista, kummilapsia kummankin puolelta, olipa kerran saanut sulhasen ja morsiamen opiskelijaporukka kunnian toimia sulhaspoikina ja -tyttöinä :)
mun tytär ei edes tiedä onko isänsä naimisissa!! kihloihin menon kuuli mun ystävän kautta joka on samasas duunissa.... että jotkuyt isät vaan on törppöjä eikä vaan välitä lapsistaan. aina siinä ei tarvita edes hunoa exää tai tyhmää nyxää, jotkut osaa mokata ihan itse
mun tytär ei edes tiedä onko isänsä naimisissa!! kihloihin menon kuuli mun ystävän kautta joka on samasas duunissa.... että jotkuyt isät vaan on törppöjä eikä vaan välitä lapsistaan. aina siinä ei tarvita edes hunoa exää tai tyhmää nyxää, jotkut osaa mokata ihan itse
En tiedä mikä on "varsinainen hääseurue", mutta ehkä tytär odotti, että olisi saanut osallistua jotenkin valmisteluihin? Tai että isä olisi edes soittanut etukäteen tai kertonut häistä muuten henkilökohtaisemmin?
Jos ei erikseen ole sovittu tai pyydetty mitään, niin totta kai mennään siihen aikaan mikä kutsussa lukee, mutta jos tytär kokee että olisi halunnut olla jotenkin "enemmän mukana", voihan hän jutella isälleen ja kysyä, voisiko hän tehdä jotain.
Tottakai saa kutsun, monihan säästää kutsukortin, vaikkei periaatteessa "tarvitsisikaan" sitä. Ja onpahan sitten joku, mistä myös tarkistaa päivämäärä ja aika.