Katsooko sossu jos tilailen netistä juttuja?
Käytän niin vähän rahaa ruokaan enkä käy juuri missään niin jää aina jonkun verran kuussa ylimääräistä. Eikö se oo sit ihan sama mihin sen käytän? Jotkut käyttää alkoholiin, itse tilaan netistä esim. vaatteita tai esineitä. Mutta mulla ei mee rahaa esim. Matkoihin, meikkeihi, päihteisiin, makeisiin, peleihin...
Kommentit (47)
Toimeentulotuen saa käyttää ihan niin kuin haluaa eikä siitä kukasman sano mitään. Mutta jos menet hakemaan sossusta lisäksi harkinnanvaraista toimeentulotukea ja valitat, että perusttt ei riitä menoihisi, niin sitten sossu voi katsoa tiliotteelta, mihin rahat ovat menneet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuluu meille, jotka sinun turhuutesi maksamme!
Sinäkö määrittelet, mikä on turhaa ja mitä jokainen tekee saamillaan rahoilla?
Mitä varten viestini sai niin paljon alapeukkuja, koska sen tarkoitus ei ollut haukkua köyhiä, olen köyhä itsekin ja olen yhdessä vaiheessa joutunut hakemaan toimeentulotukea. Ja silloin se syynättiin erittäin tarkasti mitä siellä tiliotteessa oli.
Minä suosittelen ostamaan käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kenellekään tilivelvollinen ostoksistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen saa käyttää mihin haluaa.
Ei kannata antaa tuollaista neuvoa. Tuensaajan tiliotteet katsotaan, ja jos sieltä löytyy ns. turhaa niin siitä kyllä tulee sanomista. Vaikka kuinka on viimesijainen tuki niin kohtuutonta on sekin, että ihmisellä ei sitä saadessaan saisi olla MITÄÄN muuta kuin hengissäpysymiseen tarvittavat asiat. Tuolla tavalla ihmiseltä viedään toivo.
Jos tuensaaja suosii käteistä, niin tiliotteella näkyy ainoastaan se että on nostanut rahaa automaatista. Sama koskee muitakin käteisen rahan käyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
ei. Voihan joku tilaa vaikka ruokaa eri nettikaupoista, mistä ne tietää .
Zalandolta ja Amazonista?
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten viestini sai niin paljon alapeukkuja, koska sen tarkoitus ei ollut haukkua köyhiä, olen köyhä itsekin ja olen yhdessä vaiheessa joutunut hakemaan toimeentulotukea. Ja silloin se syynättiin erittäin tarkasti mitä siellä tiliotteessa oli.
Koronan takia monet ostavat ruuatkin netistä eikä käteismaksu onnistu verkkokaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen joutunut kerran anomaan toimeentulotukea. Olin opiskelija ja elätin puolisoa, joka ei saanut pennin hyrrää yhtään mistään. Elimme täysin opintotukeni varassa. Puoliso oli kyllä neljän kuukauden päästä muuttamassa töihin USAan mutta se neljä kuukautta olisi pitänyt jotenkin olla hengissä. Sain ohjeeksi nostaa opintolainaa. Olin siis nostanut vain opintorahaa ja asumistukea ja tehnyt satunnaisia siivouskeikkoja, joista tuli muutama kymppi, että sain osan vuokrasta maksettua.
Toimeentulotukea en sitten saanut, koska tuloni olivat niin "hyvät". Puoliso ei saanut mitään, koska katsottiin, että minun piti elättää hänet. Lainaa piti nostaa, jotta pärjäsimme ne neljä kuukautta, ja puoliso maksoi sen lainan takaisin heti, kun sai ensimmäisen palkan USAssa.
Tämmöiset "tilailen mekkoja netistä, tarvitsen toimeentulotukea" -tyypit pistävät kyllä joka kerran vihaksi. Yhä vieläkin, vaikka opiskeluajoistani on jo 20 vuotta aikaa eikä ole valmistuttuani tarvinnut hätäpäivää nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa tuollaista neuvoa. Tuensaajan tiliotteet katsotaan, ja jos sieltä löytyy ns. turhaa niin siitä kyllä tulee sanomista. Vaikka kuinka on viimesijainen tuki niin kohtuutonta on sekin, että ihmisellä ei sitä saadessaan saisi olla MITÄÄN muuta kuin hengissäpysymiseen tarvittavat asiat. Tuolla tavalla ihmiseltä viedään toivo.
Ikinä ei ole mitään sanomista tullut, vaikka joka kuukausi on verkkokauppa tilauksia yms muuta "turhaa".
Mitä turhaa sitten tilaat?
Tietty kaikkee minkä voi myydä voitolla eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Toimeentulotukilaissa on lueteltu, mitä kaikkea perusosalla on tarkoitus hankkia, ja listassa on aika paljon sellaisia asioita, jotka eivät ole vain hengissäpysymiseen liittyviä asioita. Siinä mainita mm. lehden tilaus, virkistäytymismenot, vaatehankinnat, jne.
Ja onhan se nyt neurettava ajatus, että muka linjattaisiin, että toimeentulotuella ei saisi ostaa kuin ruokaa, ja esim. shampoo, kynsisakset, vaatteet, lasten lelut, tahranpoistoaine, hiusharja, kakkupaperit, nenäliinat, lapsen kellukkeet, uimapuvut, yms olisivat ehdottomasti kiellettyjä, ja sitten valitettaisiin, jos ihminen on ostanut hammastahnaa, koska "kyllähän ilman hammastahnaakin pysyy hengissä".
Joo, ei mene noin. Älkää liioitelko ja kärjistelkö.. Toimeentulotuella voi ostaa mitä lystää. Sanomista voi tilla siinä vaiheessa, jos hakee harkinnanvaraisena lisää tukea vaikka vuokrarästeihin, ja sitten tiliotteilta näkyy, että suurin osa rahoista on mennyt Alkoon tai uhkapeleihin. Mutta ei kukaan todellakaan ala kommentoida jostain nettikauppatilauksista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku onnistuu tulemaan toimeen sillä helv***in mitättömällä summalla mikä toimeentulotuki on ja vielä saa jäämään säästöönkin jonkin verran, niin mielestäni hän saa ostaa ihan mitä mieli tekee.
Kehotan sinua tutustumaan perustoimeentulotuen määrään sekä käsitteeseen yhteiskuntarauha. Ensin mainittu on osaltaa tukemassa jälkimmäistä, jos et ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen joutunut kerran anomaan toimeentulotukea. Olin opiskelija ja elätin puolisoa, joka ei saanut pennin hyrrää yhtään mistään. Elimme täysin opintotukeni varassa. Puoliso oli kyllä neljän kuukauden päästä muuttamassa töihin USAan mutta se neljä kuukautta olisi pitänyt jotenkin olla hengissä. Sain ohjeeksi nostaa opintolainaa. Olin siis nostanut vain opintorahaa ja asumistukea ja tehnyt satunnaisia siivouskeikkoja, joista tuli muutama kymppi, että sain osan vuokrasta maksettua.
Toimeentulotukea en sitten saanut, koska tuloni olivat niin "hyvät". Puoliso ei saanut mitään, koska katsottiin, että minun piti elättää hänet. Lainaa piti nostaa, jotta pärjäsimme ne neljä kuukautta, ja puoliso maksoi sen lainan takaisin heti, kun sai ensimmäisen palkan USAssa.
Tämmöiset "tilailen mekkoja netistä, tarvitsen toimeentulotukea" -tyypit pistävät kyllä joka kerran vihaksi. Yhä vieläkin, vaikka opiskeluajoistani on jo 20 vuotta aikaa eikä ole valmistuttuani tarvinnut hätäpäivää nähdä.
Joidenkin ainoa raha on toimeentulotuki. mihin se ylimääräinen mielestäsi pitäisi käyttää jos ei edes syö niin paljon tai käy missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan takia monet ostavat ruuatkin netistä eikä käteismaksu onnistu verkkokaupoissa.
Tämä on aivan totta, ja ostan itsekin koronan takia ruoat netistä. En kuitenkaan itsekin vähävaraisena ymmärrä sitä, että muille vähävaraisille annetaan neuvoja jotka voivat hankaloittaa heidän tilannettaan. Tämän takia muiden kuin ruoan ym. ostamisessa kannattaa suosia käteistä. Tämä neuvohan annetaan myös silloin jos läheiset haluaisivat antaa rahalahjan toimeentulotuella olevalle. Ei tilille, vaan käteistä.
Sinulla ei ole mitään velvollisuutta esittää tiliotteelta menoja. Voit mustata siitä kaikki menot, jätä vain tulot näkyviin. Ei siis ole mitään säädöstä, jonka perusteella sinulla olisi velvollisuus esittää menoista tositteita, jos ne eivät ole erikseen toimeentulotukeen oikeuttavia eli jotain muuta kuin niitä, joihin myönnetään tukea erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Toimeentulotukilaissa on lueteltu, mitä kaikkea perusosalla on tarkoitus hankkia, ja listassa on aika paljon sellaisia asioita, jotka eivät ole vain hengissäpysymiseen liittyviä asioita. Siinä mainita mm. lehden tilaus, virkistäytymismenot, vaatehankinnat, jne.
Ja onhan se nyt neurettava ajatus, että muka linjattaisiin, että toimeentulotuella ei saisi ostaa kuin ruokaa, ja esim. shampoo, kynsisakset, vaatteet, lasten lelut, tahranpoistoaine, hiusharja, kakkupaperit, nenäliinat, lapsen kellukkeet, uimapuvut, yms olisivat ehdottomasti kiellettyjä, ja sitten valitettaisiin, jos ihminen on ostanut hammastahnaa, koska "kyllähän ilman hammastahnaakin pysyy hengissä".
Joo, ei mene noin. Älkää liioitelko ja kärjistelkö.. Toimeentulotuella voi ostaa mitä lystää. Sanomista voi tilla siinä vaiheessa, jos hakee harkinnanvaraisena lisää tukea vaikka vuokrarästeihin, ja sitten tiliotteilta näkyy, että suurin osa rahoista on mennyt Alkoon tai uhkapeleihin. Mutta ei kukaan todellakaan ala kommentoida jostain nettikauppatilauksista yhtään mitään.
En tarkoittanut vain ruokaa, eipä siellä hygieniatarvikkeista tai vaatteista sanomista minullekaan tullut. Varmasti kärjistin, mutta sinä otit viestini täysin kirjaimellisesti. Minun kokemukseni toimeentulotuen hakemisesta oli kuitenkin erittäin nöyryyttävä ja sen viestin silloin kyllä sain, että mitään virkistäytymistä tai lehtitilausta ei olisi saanut olla vaikka ne periaatteessa paperilla mainitaankin. Se mistä minä puhuin ei myöskään ole henkilökohtainen mielipiteeni siitä mitä tukiasiakas saa ja ei saa hankkia, vaan omaan kokemukseeni perustuva toteamus asioiden tilasta. Ilmeisesti asiat ovat sitten muuttuneet, mutta minun kokemukseni oli tuo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet, vai oletko ymmärtänyt jotain väärin? Tiliotteesta syynätään vain tulot. Menoista ei syynätä yhtään mitään, sillä niistä pitää olla erikseen tositteet, joihin myönnetään tukeakin erikseen.
Tämän todistaa se, että toimeentulotukea saavalle on myönnetty tukea esimerkiksi vuokraan tai lääkkeisiin, mutta on jättänyt ne ostamatta ja käyttänyt rahat aivan muuhun. Siksi monet saavat toimeentulotukensa maksusitoumuksina apteekkiin, ruokakauppaan ym. eivätkä rahana tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut vain ruokaa, eipä siellä hygieniatarvikkeista tai vaatteista sanomista minullekaan tullut. Varmasti kärjistin, mutta sinä otit viestini täysin kirjaimellisesti. Minun kokemukseni toimeentulotuen hakemisesta oli kuitenkin erittäin nöyryyttävä ja sen viestin silloin kyllä sain, että mitään virkistäytymistä tai lehtitilausta ei olisi saanut olla vaikka ne periaatteessa paperilla mainitaankin. Se mistä minä puhuin ei myöskään ole henkilökohtainen mielipiteeni siitä mitä tukiasiakas saa ja ei saa hankkia, vaan omaan kokemukseeni perustuva toteamus asioiden tilasta. Ilmeisesti asiat ovat sitten muuttuneet, mutta minun kokemukseni oli tuo.
Kohdallasi oli virkailija tehnyt virkavirheen. Ikävää, että osui kohdalle sellainen.
Kyllä Kelassakin katsotaan tiliotteita siinä mielessä, että onko esim. vuokra osattu maksaa. Jos ei ole osattu, tuki siirretään maksuun vuokranantajalle asiakkaan kuulemisen jälkeen. Eli siinä mielessä rahojen turhat humputtelut saattavat vaikuttaa, mutta muuten menipuoli ei kiinnosta Kelaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin ainoa raha on toimeentulotuki. mihin se ylimääräinen mielestäsi pitäisi käyttää jos ei edes syö niin paljon tai käy missään?
Jos siitä jää jotain ylimääräistä, silloin sitä on annettu liikaa.
Ainakin itselleni tuli yhdestä yhdistyksen jäsenmaksusta kun yhdessä elämäni vaiheessa jouduin tätä tukea hakemaan.