Olen taloushallinnon ammattilainen, onko sinulla jotain kysyttävää?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 21:27"]
AP2: mikä järjestelmä - SAP? Mitkä modulit? Oletko ollut itse käyttäjänä vai pelkästään järjestelmätoimittajan roolissa? Miten olet hanskannut yhtälön lapset + projektiduunit globaalisti?
[/quote]
sap, oracle ja custom. Yleensä finaa, mutta muitakin sohitaan välillä. Sinkkuna tarvitse onneksi huolehtia kuin itsestään. Ei loppukäyttäjäkokemusta kuin opiskeluajoilta.
ap2
Minäkin kain olen. Teen ammatikseni konsulttina suuria ERP-käyttöönottoja ja liiketoimintaprojekteja yritysten taloushallinnon, talousohjauksen sekä raportoinnin saralla. Minultakin saa kysyä.
No niin! Nyt on sitten kaksi vastailemassa. :) AP1 ja AP2. Pk-yrittäjien minusta kannattaisi erityisesti koittaa päästä perille omasta taloushallinnostaan. Harmittavan pihalla tuntuu moni olevan. Omaa edunvalvontaahan se on!
AP1
Eli jonkinlaista kirjanpitoa, vai? :) Kysyisin, että jos on oma toiminimi täällä Suomessa ja lähtee ulkomaille töihin ( vaikka pari viikkoa kerrallaan, muuten suomessa asuisin), miten päivärahojen laita silloin on? Haetaanko niitä jotenkin verottajalta vai miten se menee??
Miten sait ekan alaasi liippaavan työpaikan?
T. trade-opiskelija
Millä koulutuksella? Mikä koulutuspohja tarvittaisiin, jos haluaisi alkaa tehdä perus kirjanpitäjän hommia? Ammatinvaihto kiinnostaisi.
Paljonko saat palkkaa? t. tammikuussa valmistuva merkonomi
Olen itse ainakin itse asiassa opiskellut kauppatieteitä, mutta sivussa opetellut nämä työt. Sain työn, koska osasin oikean ohjelmiston, jota yrityksessä käytetään. Teen melkolailla puoliosa-aikaisena nyt, koska olen myös opiskelija. Saan 2500e bruttona tällä hetkellä.
AP1
Sain ensimmäiset alan työpaikat siksi että osasin ruotsia, en ole suomenruotsalainen kuitenkaan.
Koulutukseltani olen KTM. Asun tällä hetkellä ulkomailla, nettopalkkani on noin 5000€ kuukaudessa, diili sisältää liisariauton sekä hyvälaatuisen 80m2 asunnon.
Neljäs tyyppi: selvitän tämän, etten vastaile niitänäitä. Ei ole tullut vastaan vielä tällaista tilannetta.
AP1
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:29"]
Sain ensimmäiset alan työpaikat siksi että osasin ruotsia, en ole suomenruotsalainen kuitenkaan.
Koulutukseltani olen KTM. Asun tällä hetkellä ulkomailla, nettopalkkani on noin 5000€ kuukaudessa, diili sisältää liisariauton sekä hyvälaatuisen 80m2 asunnon.
[/quote]
Ja tämä oli AP2.
En oikein tarkkaan käsitä mitä käytännössä teette, mutta kannattaako oman firman perustaminen? Niinkuin, yleisesti? Vaikuttaako teidän ammattitaito firman menestykseen?
valmistuin keväällä, hain puoli vuotta töitä ja en päässyt yhtään haastatteluun. Alalla on paljon töitä, mutta en saa mistään työkokemusta.
Harmittaa.
Nyt olen kesän töissä vanhassa, tutussa työpaikassani, jossa olen ollut koko opiskelujeni ajan, mutta ei nappaa hirveesti.
Oletko se, joka männäpäivänä täällä kyseli, paljonko kaltaisesi tulisi saada palkkaa? Jos olet, ei muuta kysyttävää.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:34"]
En oikein tarkkaan käsitä mitä käytännössä teette, mutta kannattaako oman firman perustaminen? Niinkuin, yleisesti? Vaikuttaako teidän ammattitaito firman menestykseen?
[/quote]
Minusta kannattaa itse olla aika perillä, kuinka yrityksellä taloudellisesti menee. Ei tarvitse kuin lukea ihan yleistä infoa perus kirjanpidosta, verotuksesta, yleisistä juridisista ja muista vastuista. Ja tutustua ja pyytää omaa tuloslaskelmaa ja tasetta, seurata kuinka paljon tilitoimisto laskuttaa ja mistä. Välinpitämättömyys on tässä paha virhe, moni aloittava yrittäjä ei ymmärrä, miten moni asia pitäisi ottaa huomioon ja oikeasti niitä miettiä. Mutta onhan siinä kiire.
En voi sanoa todellakaan, että yrittäminen kannattaa tai ei kannata. Joillain se kääntyy lopulta kannattavaksi, useimmat kaatuvat konkurssiin kannattamattomuuden takia.
AP1
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:38"]
valmistuin keväällä, hain puoli vuotta töitä ja en päässyt yhtään haastatteluun. Alalla on paljon töitä, mutta en saa mistään työkokemusta.
Harmittaa.
Nyt olen kesän töissä vanhassa, tutussa työpaikassani, jossa olen ollut koko opiskelujeni ajan, mutta ei nappaa hirveesti.
[/quote]
Mutta saathan sieltäkin työkokemusta? Pyydä apua työhakemuksen tekoon. Sen pitää olla just eikä melkein, vaikka töitä riittää, niin samoin kilpailua. Hio CV ja hakemus viimesen päälle.
AP1
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:34"]
[/quote]
Vaisalan tapaus muutama vuosi sitten oli hyvä esimerkki mitä tapahtuu kun uuden ERPn implementointi ei onnistu. Vaisala antoi muistaakseni useamman tulosvaroituksen tämän johdosta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:34"]
[/quote]
Minusta kannattaa itse olla aika perillä, kuinka yrityksellä taloudellisesti menee. Ei tarvitse kuin lukea ihan yleistä infoa perus kirjanpidosta, verotuksesta, yleisistä juridisista ja muista vastuista. Ja tutustua ja pyytää omaa tuloslaskelmaa ja tasetta, seurata kuinka paljon tilitoimisto laskuttaa ja mistä. Välinpitämättömyys on tässä paha virhe, moni aloittava yrittäjä ei ymmärrä, miten moni asia pitäisi ottaa huomioon ja oikeasti niitä miettiä. Mutta onhan siinä kiire.
En voi sanoa todellakaan, että yrittäminen kannattaa tai ei kannata. Joillain se kääntyy lopulta kannattavaksi, useimmat kaatuvat konkurssiin kannattamattomuuden takia.
AP1
[/quote] Jos tiedostaa ettei oma aika riitä noiden oppimiseen, niin ketä siihen kuuluisi palkata? Vai kannattaako silloin olla perustamatta firmaa?
huhuu ap2...? ps. ap1: eikö päivärahat voi myös vähentää veroilmoituksella (toiminimi)? ei laskuttaa asiakkaalta