Veljen vaimo pilasi illan
Oltiin sisarukset kokoonnuttu mökille viettämään juhannusaattoa perheinemme kesken. Veljeni kuopus oli 3-vuotias. Kun kello tuli 8 illalla alkoi veljen vaimo vaatia että pitää lähteä kotiin koska lapsi täytyy saada nukkumaan. Veli ei olisi halunnut lähteä mutta vaimonsa nosti sellaisen metelin että lähdettävä oli.
Kommentit (307)
Itse olin juhannuksena kaverin mökillä jossa oli käymässä pari pariskuntaa lapsineen. Eräs nainen katsoi koko päivän kahden lapsensa perään kun mies pelaili, loikoili, kävi uimassa, saunoi, joi parit kaljat ja muuten vaan hengaili. Mökki sijaitsi veden äärellä joten alle kouluikäisiä ei voinut jättää omilleen.
Alkuillasta kun nainen kysyi josko mies vilkaisisi lapsia kun käy itse saunassa niin vastaus oli: Ota lapset mukaan. Siinä vaiheessa itse tarjouduin olemaan lasten kanssa niin heidän äiti pääsi rauhassa saunomaan. Hän hoiti ruokailutkin kun mies vaan otti itselleen ruoat ja alkoi syömään.
8 jälkeen nainen sanoi että voisivat jo lähteä kun lasten nukkumaanmenoaika mennyt ja alkaa itsekin olemaan väsynyt. Mies alkoi kitisemään kuinka hän juuri aukaisi kaljan että ollaan vielä hetki. Toinen lapsiperhe oli jo lähtenyt. Pieni mökki jonne ei voinut majoittaa montaa ihmistä.
9 aikaan lähtivät. Sain sen kuvan naisen puheista että lapset heräävät 6-7 aikaan, olivat sitten nukahtaneet 8 tai kymmeneltä. Ja ilmeisesti mies ei välitä nousta lasten kanssa.
Tuli surullinen mieli tämän naisen puolesta. Itse suostuu sietämään tuollaista kohtelua mutta aivan järkyttävä vätys oli se mies, hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutamia tuttuja, jotka tekevät tuota - ovat niin kangistuneita tapoihinsa, että kaikki on tehtävä joka päivä samoin ja samaan aikaan. Minusta se viittaa autismiin ja säälittävintä on, että käytöksellä vahvistetaan lisäksi lapsen kaavoihin kangistumista. Tutut tavat antavat turvaa, mutta jos nukkumaan menon viivästyminen tai vaikkapa väärin muissa oleva hammasharja saavat aikaan itkupotkuraivarin se ei ole tervettä.
Noin pienen lapsen kanssa ei päivärytmiä kyllä kannata hirveästi sekoittaa. Velihän tuossa olisi halunnut vain omaa napaansa ajatella ja lapsen äiti otti kaiken vastuun lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutamia tuttuja, jotka tekevät tuota - ovat niin kangistuneita tapoihinsa, että kaikki on tehtävä joka päivä samoin ja samaan aikaan. Minusta se viittaa autismiin ja säälittävintä on, että käytöksellä vahvistetaan lisäksi lapsen kaavoihin kangistumista. Tutut tavat antavat turvaa, mutta jos nukkumaan menon viivästyminen tai vaikkapa väärin muissa oleva hammasharja saavat aikaan itkupotkuraivarin se ei ole tervettä.
Noin pienen lapsen kanssa ei päivärytmiä kyllä kannata hirveästi sekoittaa. Velihän tuossa olisi halunnut vain omaa napaansa ajatella ja lapsen äiti otti kaiken vastuun lapsesta.
Näinpä. Lapsettomana minäkin jopa ymmärrän tämän.
Vierailija kirjoitti:
Veljesi vaimoineen olivat varmaan sopineet etukäteen kuinka toimitaan?? Oliko tarkoitus alunperinkin lähteä alkuillasta kotiin, mutta veljesi olisi vielä halunnut jäädä kaljottelemaan ja vaimon olisi pitänyt hoitaa lapsi yksin (ja myöhemmin yliväsynyt kiukkuinen lapsi, sitten kun lopulta olisivat kotiin päässeet, vaimo tietysti kuskina että mies voi vapaasti ottaa "muutaman")
Vai oliko sovittu että jäävät yöksi, mutta vaimo keksikin että haluaa kotiin nukkumaan, koska itikat, rasittavat miehen sukulaiset, helle, epämukavat mökkisängyt jne jne. Miehesi sitten aikansa kuunteli kiukuttelua ja antoi periksi kiukuttelevalle akalle.
Ei kuulosta kumpikaan hyvältä. Kummassakin tapauksessa veljesi on hölmö. Joko hän on itsekäs * tai sitten tossun alla viihtyvä nyhjäke. Vaimonsa ei myöskään kuulosta miltään päivänsäteeltä. Tunnen tällaisen perheen, jossa vaimo lasten "hyvinvointiin" vedoten tyrannisoi miestään ja määrää kaiken, miten tehdään ja milloin, kenen kanssa ja kuinka kauan. Kun mies kerran sanoi vastaan ja kunnolla, siitä tulikin sellainen parisuhdekriisi että ero melkein tuli. Yleensä bileet, tai mitkä illanistujaiset hyvänsä, kyllä paranevat huomattavasti kun perhe poistuu paikalta. Näin on todennäköisesti käynyt teidänkin juhannuksenvieton kohdalla.
Juuri tuollainen tilanne varmaan oli. En kestä naisia, jotka tyrannisoi miehensä, perheensä ja lähipiirinsä ja naama norsunveellä aina kun asiat ei mene oman tahdon mukaan. Ja vielä vähemmän kestän näitä miestossuja, jotka alistuu tuohon. Eräänkin tapauksen tiedän, joka tottelee vaimoaan nöyränä, valittaa selän takana, ja pitää salasuhdetta vaimon selän takana. Ilmeisesti miesparan ainoa keino nostaa itsetuntoaan. Aivan jäätävää pskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ämmä ei lähtenyt kakaran kanssa kahdestaan tai jäänyt kotiin? Olisitte käskenyt tilata taksin ja painua vi*tuun.
Mikäs meni kasvatuksessa pieleen ihmisellä joka puhuu toisesta näin?
En saanut mennä kotiin nukkumaan kun vanhemmat jäivät juhlimaan juhannusta.
Lapset tarvii rutiineja joo, mutta mikäli kyseessä ei ole erityislapsi niin poikkeamat eivät ole vaarallisia. Minun tytär oli 2,5 v kun tuli kutsu häihin. Menomatkan 2 h hän nukkui autossa kunnon päiväunet. Kirkon pihassa syötiin eväät, käytiin puskapissalla sankarihautausmaan aidan vieressä, laitettiin juhlamekko päälle. Kirkkoon asteli ihana pikku prinsessa, rauhallisena, uteliaana, silmät loistaen. Vihkimisen jälkeen mentiin juhlapaikalle, jossa oli lapset huomioitu, saivat heti pikku pussit jossa oli puuhakirja, värikynät, rusinoita ja mitä kaikkea. Sen voimalla jaksoi tyttö odotella, kunnes alkoi ruokailu. Ilta jatkui tanssilla jne ja tyttöni pyöri innokkaana mukana, tanssitti morsiamen ukkia, höpötteli kaikkien kanssa, esitteli mekkoaan, leikki miden lasten kanssa. Ja sai syödä herkkuja niin paljon kyin halusi. Noin 23.30 silmät alkoivat mennä kiinni, siinä vaiheessa kaivoin kassista yöpuvun ja vaipan, vaihdettiin ne päälle, pestiin hampaat juhlapaikalla ja mentiin tyttö sylissä sanomaan heipat hääparille ja kaikille uusille kavereille. Lapsi autoon, ajettiin kotiin ja kannettiin nukkuva lapsi sänkyyn. Seuraavana aamuna se nukkui pitkään, ei malttanut käydä päiväunille (eikä pakotettu) ja ilta oli ehkä hieman kiukkuisempi kuin normaalisti, mutt so? Kukaan ei kuollut eikä vahingoittunut. Kävi nukkumaan aiemmin ja solahti sit normaaliin rytmiin.
Vastaavia poikkeamia on kaikkien lasteni lapsuudessa ollut joitakin, ja mitään vaarallista ei ole niiden seurauksena tapahtunut.
Tietenkin pikkulapsi pitää saada nukkumaan. Mutta olisihan tuon voi toisinkin hoitaa, jäädä esimerkiksi yöksi niin lapsen olisi saanut nukkumaan ja aikuiset olisivat voineet vielä seurustella keskenään.
Mutta jos siinä on vaimo koko illan hoitanut lasta kyläpaikassa ja mies vain seurustellut, niin ihan kiva ajatus vaimostakin mennä kotiin, laittaa lapsi nukkumaan ja päästä itsekin vähän rentoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Se veli on tietenkin sitä miestyyppiä, joka tarpeeksi juotuaan rännää sitten koko viikon putkeen. Sen lisäksi mies juo rähinäviinaa. Vaimo halusi saada miehen kotiin vielä kun mies oli järjissään. Aloittajaa kiukuttaa, kun hän olisi halunnut ryypätä tulevan viikon veljensä kanssa. Harmi, kun nainen erehtyi naimaan juopon miehen juoposta suvusta.
Ja palstan selvänäkijäkin saapui paikalle.
Jotkut lapset ja aikuiset ovat sellaisia, etteivät kestä yhtään rutiinista poikkeamista. Kaikesta mikä poikkeaa normaaliarjesta tulee stressi ja hermostuminen. Silloin pitää mennä rutiinien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin juhannuksena kaverin mökillä jossa oli käymässä pari pariskuntaa lapsineen. Eräs nainen katsoi koko päivän kahden lapsensa perään kun mies pelaili, loikoili, kävi uimassa, saunoi, joi parit kaljat ja muuten vaan hengaili. Mökki sijaitsi veden äärellä joten alle kouluikäisiä ei voinut jättää omilleen.
Alkuillasta kun nainen kysyi josko mies vilkaisisi lapsia kun käy itse saunassa niin vastaus oli: Ota lapset mukaan. Siinä vaiheessa itse tarjouduin olemaan lasten kanssa niin heidän äiti pääsi rauhassa saunomaan. Hän hoiti ruokailutkin kun mies vaan otti itselleen ruoat ja alkoi syömään.8 jälkeen nainen sanoi että voisivat jo lähteä kun lasten nukkumaanmenoaika mennyt ja alkaa itsekin olemaan väsynyt. Mies alkoi kitisemään kuinka hän juuri aukaisi kaljan että ollaan vielä hetki. Toinen lapsiperhe oli jo lähtenyt. Pieni mökki jonne ei voinut majoittaa montaa ihmistä.
9 aikaan lähtivät. Sain sen kuvan naisen puheista että lapset heräävät 6-7 aikaan, olivat sitten nukahtaneet 8 tai kymmeneltä. Ja ilmeisesti mies ei välitä nousta lasten kanssa.
Tuli surullinen mieli tämän naisen puolesta. Itse suostuu sietämään tuollaista kohtelua mutta aivan järkyttävä vätys oli se mies, hyi hitto.
No mutta katsos tämä mies hoitaa varmaan kuitenkin isommat remontit talossa ja puhdistaa rännit sekä vaihtaa autonrenkaat niin ei hänen tarvitse osallistua lastemhoitoon. Omasta mielestään siis.
Kemikaaliali kirjoitti:
Kemikaaliali kirjoitti:
Lapsille on tärkeää rutiinit, jotta nukahtavat ja tuntevat olonsa turvalliseksi. Veljen vaimo oli ihan oikeassa.
Alapaukuttajat taitaa olla kaikki lapsettomia. Tiedoksi lapsettomille, että jos pienen lapsen rutiineista ei pidä kiinni, nukuttamisesta ja koko seuraavasta päivästä tulee katastrofi, koska rytmi on mennyt sekaisin.
Mun lapset on jo teinejä, mutta toi rutiiniuskovaisuus teki tuloaan 15 v sitten. Kyllä, lapset hyötyvät säännöllisestä elämästä. Mutta aina välillä elämässä tulee tilanteita, että koko muu perhe ei voi mennä mutkalle sen yhden rytmintarpeen vuoksi. Sen lapsen voi laittaa nukkumaan muuallekin kuin omaan sänkyyn ja jos rytmi keikahtaa joskus, niin ei synny katastrofia. On hyvä opettaa lapselle myös sekin, että aina kaikki ei mene täysin pilkulleen. Siellä kotonakin voi sattua kaikkea, jotka vaikuttavat rytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuillasta kun nainen kysyi josko mies vilkaisisi lapsia kun käy itse saunassa niin vastaus oli: Ota lapset mukaan. Siinä vaiheessa itse tarjouduin olemaan lasten kanssa niin heidän äiti pääsi rauhassa saunomaan. Hän hoiti ruokailutkin kun mies vaan otti itselleen ruoat ja alkoi syömään.8 jälkeen nainen sanoi että voisivat jo lähteä kun lasten nukkumaanmenoaika mennyt ja alkaa itsekin olemaan väsynyt. Mies alkoi kitisemään kuinka hän juuri aukaisi kaljan että ollaan vielä hetki. Toinen lapsiperhe oli jo lähtenyt. Pieni mökki jonne ei voinut majoittaa montaa ihmistä.
No mutta katsos tämä mies hoitaa varmaan kuitenkin isommat remontit talossa ja puhdistaa rännit sekä vaihtaa autonrenkaat niin ei hänen tarvitse osallistua lastemhoitoon. Omasta mielestään siis.
Te olette kyllä naurettavia tuon uhriutumisenne takia. Uhriudutte jopa keksittyjen veljen vaimojen puolesta kun vain miehiä vastaan pääsette olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvii rutiineja joo, mutta mikäli kyseessä ei ole erityislapsi niin poikkeamat eivät ole vaarallisia. Minun tytär oli 2,5 v kun tuli kutsu häihin. Menomatkan 2 h hän nukkui autossa kunnon päiväunet. Kirkon pihassa syötiin eväät, käytiin puskapissalla sankarihautausmaan aidan vieressä, laitettiin juhlamekko päälle. Kirkkoon asteli ihana pikku prinsessa, rauhallisena, uteliaana, silmät loistaen. Vihkimisen jälkeen mentiin juhlapaikalle, jossa oli lapset huomioitu, saivat heti pikku pussit jossa oli puuhakirja, värikynät, rusinoita ja mitä kaikkea. Sen voimalla jaksoi tyttö odotella, kunnes alkoi ruokailu. Ilta jatkui tanssilla jne ja tyttöni pyöri innokkaana mukana, tanssitti morsiamen ukkia, höpötteli kaikkien kanssa, esitteli mekkoaan, leikki miden lasten kanssa. Ja sai syödä herkkuja niin paljon kyin halusi. Noin 23.30 silmät alkoivat mennä kiinni, siinä vaiheessa kaivoin kassista yöpuvun ja vaipan, vaihdettiin ne päälle, pestiin hampaat juhlapaikalla ja mentiin tyttö sylissä sanomaan heipat hääparille ja kaikille uusille kavereille. Lapsi autoon, ajettiin kotiin ja kannettiin nukkuva lapsi sänkyyn. Seuraavana aamuna se nukkui pitkään, ei malttanut käydä päiväunille (eikä pakotettu) ja ilta oli ehkä hieman kiukkuisempi kuin normaalisti, mutt so? Kukaan ei kuollut eikä vahingoittunut. Kävi nukkumaan aiemmin ja solahti sit normaaliin rytmiin.
Vastaavia poikkeamia on kaikkien lasteni lapsuudessa ollut joitakin, ja mitään vaarallista ei ole niiden seurauksena tapahtunut.
Ilmeisesti oletat, että kaikki lapset nukkuvat autossa? Omat lapset eivät nukkuneet. Esikoinen oli vuoden ikäinen, kun me ajettiin 300 kilometrin matka. Lapsi nukahti vasta 10 km ennen kotia. Oli ihan turha kuvitella, että päikkärit olisi hoidettu ajomatkan aikana. Meillä oli myös niin, että mitä myöhempään lapset valvoivat, sitä aikaisemmin he heräsivät. Miestähän se ei haitannut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten se sun iltaa pilaa jos veljesi hoitaa perheensä kotiin nukkumaan? Ap on jollain rutiineilla kasvatettu kanssa näköjään.
Toki jotenkin kuvaavaa, että Ap näkee veljen vaimon jonain rasitteena jonka pitäisi nyt vaan tajuta tämä sukujuhannuksen hienous eikä pilata sitä.
Ihan kuin sillä ei olisi muuta roolia kuin näytellä ap:n juhannusnäytelmässä ennalta käsikirjoitetulla tavalla ilman omia mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kanssa pari tuollaista tyyppiä. Eipä kukaan näitä miehiä katso mitenkään ihastuneena, vaan järkyttyneenä, että miten voi olla noin itsekäs. Minun mieheni veli on vähän tuota sarjaa ja miehenikin joskus hänelle sanoi, että anna nyt sen "Mirkunkin" mennä ihan rauhassa saunomaan, että muksut odottaa tässä. Oltiin siis kanssa miehen suvun mökillä ja miehen veli ei millään olisi jaksanut katsoa lastensa perään, kun tuli meidän naisten saunavuoro. Hän kyllä sai saunoa tuntitolkulla ja kiskoa keppanaa ja lillua meressä vailla huolenhäivää, mutta vaimonsa olisi pitänyt joko jättää saunominen kokonaan tai raahata muksut sinne mukaan koko ajaksi. Ei lapset edes halunneet saunaan ja heille riitti pelkät pesut, jotka vaimo hoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sille lapselle olisi sinun mielestäsi pitänyt tehdä?
Betonikengissä järveen. Kakaroista ei ole kuin haittaa.
eri
Oletko sinä käynyt lääkärissä?
Sairaalta kuulostat... Todella sairaalta ja pelottavalta.Jos sanot, että ’vitsi vitsi’, niin se kertoo sinusta ja ilmiöstä, jota edustat, hyvin paljon.
Finninaama reunaherra se sieltä ES pullonsa takaa kirjottelee ja kohta äiti pyytää sen syömään...
Vierailija kirjoitti:
"Meillä meni näin, niin kaikilla muillakin täytyy olla helppoa. Tai sit on erityislapsi"
Olisin juhlavieraana katsellut ihmeissäni, että miksi ette voi viedä nuin pientä jo nukkumaan. Lapselliset lähtevät häistä n.21.00 aikoihin että aikuiset voivat juhlia ja ottaa alkoa mielensä mukaan. Luulin jo että tämän ymmärtävät kaikki. Ei missään nimessä lasten paikka enää ruohon aikaan, kun porukka mahdollisesti reilusti jo humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Kemikaaliali kirjoitti:
Kemikaaliali kirjoitti:
Lapsille on tärkeää rutiinit, jotta nukahtavat ja tuntevat olonsa turvalliseksi. Veljen vaimo oli ihan oikeassa.
Alapaukuttajat taitaa olla kaikki lapsettomia. Tiedoksi lapsettomille, että jos pienen lapsen rutiineista ei pidä kiinni, nukuttamisesta ja koko seuraavasta päivästä tulee katastrofi, koska rytmi on mennyt sekaisin.
Mun lapset on jo teinejä, mutta toi rutiiniuskovaisuus teki tuloaan 15 v sitten. Kyllä, lapset hyötyvät säännöllisestä elämästä. Mutta aina välillä elämässä tulee tilanteita, että koko muu perhe ei voi mennä mutkalle sen yhden rytmintarpeen vuoksi. Sen lapsen voi laittaa nukkumaan muuallekin kuin omaan sänkyyn ja jos rytmi keikahtaa joskus, niin ei synny katastrofia. On hyvä opettaa lapselle myös sekin, että aina kaikki ei mene täysin pilkulleen. Siellä kotonakin voi sattua kaikkea, jotka vaikuttavat rytmiin.
Joo, lapsi laitetaan nukkumaan jonnekin mökin nurkkaan ja lapsen äiti kököttää siellä mökissä lapsen kanssa, kun kaikki muut remuaa ulkona. Siinä hän selvinpäin kuuntelee mölinää ja käy välillä sanomassa, että olkaa hiljempaa, kun lapsi herää. Tosi hauska juhannus lapsen äidillä, todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Kemikaaliali kirjoitti:
Kemikaaliali kirjoitti:
No, pienen lapsen "opettaminen" voi tarkoittaa aivan järjetöntä huutoa. Siinä on sitten muilla juhlavierailla kivaa, kun yksi ulvoo parikin tuntia. Itse olen todennut, että sen muutaman vuoden, kun lapsi on ihan pieni, voi joustaa omista jutuistaan. Ehtii sitä lasta sittenkin opettaa, kun hän jo tajuaa jostain jotain. (Ei ole mitenkään itsestään selvää, että taaperoikäinen nukahtaa noin vain vieraaseen paikkaan, eikä se äidille mitään juhlaa ole istua siellä sängyn vieressä, kun muut ryyppää).
No, oliko teillä varattuna pienelle lapselle mökistä turvallinen ja rauhaisa nukkumapaikka. Jos ei, niin valituksesi on aivan älytön. Jos taas asiaa oli ennakkoon mietitty, niin ehkä pikkuisen olisi voinut nukuttaa ja sitten jatkaa oleilua mökillä.