Ihmetteletkö runsaasti hedelmiä syöviä ihmisiä?
Tai pidätkö heitä vanhanaikaisina? Ennenhän hedelmiä pidettiin kovin tärkeinä tervellisen ruokavalion osana, nykyään kehotetaan välttämään niitä niiden sisältämän valtavan sokerimäärän takia.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 16:12"]
Ihmettelen kieltämättä. Itse en pidä hedelmistä, ja jos mulla joskus on makeanhimo niin se ei tosiaan millään hedelmällä taltu, eikä muutenkaan "ihan millä tahansa kunhan siinä on sokeria."
[/quote]
Mutta ei kaikki syö hedelmiä makeanhimoonsa, vaan esim. välipalaksi.
[/quote]Niin, mä en syö välipaloja, joten en osaa arvioida sitä kuinka moni syö välipaloja juuri täyttääkseen sen makean/suolaisen napostelunhimon. Tai kenties vaikkapa janon joka tunnistetaan väärin.
En usko että aikuisen ihmisen täytyy jatkuvasti puputtaa jotain mitenkään ravinnonsaannilliselta kannalta, mutta se nyt varmaan on jokin tällainen luontainen ero, kun itse voin olla vuorokausia syömättä mitään, ja yksi vuorokausi tuskin tuntuu ollenkaan edes nälkänä.
[/quote]
Se, että syä välipalan, ei tarkoita sitä, että puputtaa jatkuvasti jotain. Mä syön 4-5 kertaa päivässä, enkä mitään aterioiden välissä. Välipala on mulle yksi ateria.
Miksei ihmiset vaan voi syödä monipuolisesti ja kohtuudella kaikkea? Miksi elämästä pitää tehdä aina niin vaikeaa trendidieettien jne. avulla?
Ihmettelen kieltämättä. Itse en pidä hedelmistä, ja jos mulla joskus on makeanhimo niin se ei tosiaan millään hedelmällä taltu, eikä muutenkaan "ihan millä tahansa kunhan siinä on sokeria."
Eli mä syön ennemmin niitä vähäkalorisia vihanneksia, koska pidän niistä oikeastaan enemmän kuin hedelmistä ja marjoista, ja sitten jos mulla joskus tekee makeaa mieli syön jonkun ylimakean rähmäleivonnaisen tai karkkia, suklaata tai salmiakkia tai jotain, mutta niidenkin suhteen olen melko kranttu.
Mä uskon ettei moni esim. laihduttaja ole ollenkaan perehtynyt niihin kaloreihin ja ajatellut edes kannattaako syödä banaania vai porkkanaa.
Tai onko järkeä vetää sokerisia hedelmiä ja sitten nähdä väliajat nälkää, kun samoilla kaloreilla saa vetää jotain muuta enemmän ja ei ole nälkä koko ajan?
Tai ehkä monella heistä tekee mieli koko ajan makeaa, ja ajattelevat että banaani on pienempi paha, joten yritänpä korvata sillä kun tekisi mieli suklaata, ja sitten kuitenkin lopulta illalla sorrutaan siihen karkkiin vaikka aikansa on yritetty syödä korviketta?
[/quote]
Heh, eivät hedelmät niistä pitävälle ole mitään karkin korviketta. :)
Olen aina ollut vähän hedelmäaddikti. Noin puolet päivittäisestä ruokamäärästäni on erilaisia tuoreita hedelmiä, ja vihanneksiakin syön reippaasti. Näin kesällä kun saa kotimaisia uusia tuoreita vihanneksia niin silloin painottuu syöntini niihin hedelmien sijasta, samoin vastaavasti marjakaudella.
Hedelmissä on paljon kuituja, C-vitamiini ja foolihappoja ja ne ehkäisevät sydän- ja verisuonisaurauksia, ovat hyväksi verenpaineelle ja niiden väitetään myös ehkäisevän syöpää. Hedelmissä on tietysti tärkeää kuoriminen ja tarvittaessa huolellinen peseminen.
Kuivahedelmät ovat eri juttu kuin tuoreet hedelmät, niissä on energiaa ja sokeria paljon vähässä määrässä, siksi ne sopivat esim. evääksi vaellukselle mutta päivittäisinä eväinä ei niin hyviä.
Käsittääkseni kaupan hedelmästä tehdyt tuoremehut eivät ole samalla lailla terveellisiä kuin hedelmät, niitä en kyllä juokaan.
Sitrushedelmät ja jotut muut hapokkaat hedelmät voivat olla hampaille pahaksi, jos niiden syömisen jälkeen heti pesee hampaat niin siitä voi aiheutua kiillevaurioita.
Koskaan en ole ollut ylipainoinen ja mulle hedelmät eivät ole mikään 'makeanhimon' sammuttaja vaan syön niitä välipalana, aterian jälkeen, eväinä jne.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 16:15"]
Fruktoosi on nykytietämyksen mukaan pahin mahdollinen sokerilaji ja on osasyy lihavuusepidemiaan
[/quote]
Tätä juuri tarkoitin, fruktoosin haitallisuutta. AP
[/quote]
Mitä haittoja siitä on ilmennyt?
Fruktoosi on nykytietämyksen mukaan pahin mahdollinen sokerilaji ja on osasyy lihavuusepidemiaan
Tosin hedelmien fruktoosipitoisuudet vaihtelevat paljon, esim. banaanin fruktoosipitoisuus on aika alhainen http://thepaleodiet.com/fruits-and-sugars/
[/quote]
Fruktoosiglukoosi on teollisesti valmistettu makeutusaine joka on vaarallista ja tutkimusten mukaan lihavuutta lisäävä. Ja sitä suositellaan välttämään. Ainakin suurina määrinä.
Fruktoosi jota hedelmistä löytyy on ihan eri asia. Sitä ei tule sekoittaa edellämainittuun.
Tämän teollisen makeutusaineen nimeäminen on harhaanjohtavaa ja aiheuttaa sekaannuksia.
Tosin hedelmien fruktoosipitoisuudet vaihtelevat paljon, esim. banaanin fruktoosipitoisuus on aika alhainen http://thepaleodiet.com/fruits-and-sugars/
[/quote]
Fruktoosia pitää syödä kuidun kanssa. Eli esim kokonaisia hedelmiä on ok syödä. Sen sijaan mehujen ylenmääräinen lipittäminen on pahasta, koska niistä on juurikin tuo kuitu poissa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 16:33"]
Eli mä syön ennemmin niitä vähäkalorisia vihanneksia, koska pidän niistä oikeastaan enemmän kuin hedelmistä ja marjoista, ja sitten jos mulla joskus tekee makeaa mieli syön jonkun ylimakean rähmäleivonnaisen tai karkkia, suklaata tai salmiakkia tai jotain, mutta niidenkin suhteen olen melko kranttu.
Mä uskon ettei moni esim. laihduttaja ole ollenkaan perehtynyt niihin kaloreihin ja ajatellut edes kannattaako syödä banaania vai porkkanaa.
Tai onko järkeä vetää sokerisia hedelmiä ja sitten nähdä väliajat nälkää, kun samoilla kaloreilla saa vetää jotain muuta enemmän ja ei ole nälkä koko ajan?
Tai ehkä monella heistä tekee mieli koko ajan makeaa, ja ajattelevat että banaani on pienempi paha, joten yritänpä korvata sillä kun tekisi mieli suklaata, ja sitten kuitenkin lopulta illalla sorrutaan siihen karkkiin vaikka aikansa on yritetty syödä korviketta?
[/quote]
Heh, eivät hedelmät niistä pitävälle ole mitään karkin korviketta. :)
[/quote]Jaa, no mähän vain vastasin kun kysyttiin että ihmettelenkö, ja mä tosiaan ihmettelen että onko ne kenties jollekin sellaista korviketta, tai pyrkimys vaihtaa terveellisempään makeaan.
Enhän minä muuten tiedä, mutta työpaikkaruokailussa olen nähnyt niiden huomattavan ylipainoisten jokapäiväisiin eväisiin kuuluvan sitä banaania ja ananasta ja jonkin raejuuston.
Ja näillä nettipalstoillakin tuntuu että joku laihduttaa kitudieetillä, ja vetää siinä useamman banskun päivä ja pari leipää, mutta kenenkään listalta ei näytä löytyvän yhtään porkkanaa, lanttua tai kaalia tms.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 16:50"]
[/quote]
Fruktoosiglukoosi on teollisesti valmistettu makeutusaine joka on vaarallista ja tutkimusten mukaan lihavuutta lisäävä. Ja sitä suositellaan välttämään. Ainakin suurina määrinä.
Fruktoosi jota hedelmistä löytyy on ihan eri asia. Sitä ei tule sekoittaa edellämainittuun.
Tämän teollisen makeutusaineen nimeäminen on harhaanjohtavaa ja aiheuttaa sekaannuksia.
[/quote]
Fruktoosiglukoosi = sakkaroosi = normisokeri?
[/quote]
Mutta ei kaikki syö hedelmiä makeanhimoonsa, vaan esim. välipalaksi.
[/quote]Niin, mä en syö välipaloja, joten en osaa arvioida sitä kuinka moni syö välipaloja juuri täyttääkseen sen makean/suolaisen napostelunhimon. Tai kenties vaikkapa janon joka tunnistetaan väärin.
En usko että aikuisen ihmisen täytyy jatkuvasti puputtaa jotain mitenkään ravinnonsaannilliselta kannalta, mutta se nyt varmaan on jokin tällainen luontainen ero, kun itse voin olla vuorokausia syömättä mitään, ja yksi vuorokausi tuskin tuntuu ollenkaan edes nälkänä.