Palkkoja alas niin tulee lisää työpaikkoja!
Suomessa pitäisi purkaa viimeisetkin rippeet lakisääteisistä työehtosopimuksista ja minimipalkoista ja saada tilalle valtion määräämä minimipalkka mikä riittää elämiseen. Alentamalla palkkoja luodaan näin lisää työpaikkoja.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 15:44"]Suomessa pitäisi purkaa viimeisetkin rippeet lakisääteisistä työehtosopimuksista ja minimipalkoista ja saada tilalle valtion määräämä minimipalkka mikä riittää elämiseen. Alentamalla palkkoja luodaan näin lisää työpaikkoja.[/quote]
Olen heti valmis, kunhan hinnat alas myös vastaavasti!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:59"]
Ap taitaa olla kokoomusta kannattava, jolla itsellään hyvät tulot...
Parempi kun vaan kaikille sama palkka, oli sitten pappi, lääkäri, maalari tai kassa.
[/quote]
löytyis varmaan paljon motivaatiota lukea monta vuotta lääkäriksi tai juristiksi? Haloo
[/quote]
mutta sekin on kutsumusammatti, eikö. No jos ei, sittenhän esim. siivoojista ei olisi pulaa.
Minä puolestaan uskon, että lisää työpaikkoja tulisi, jos yrityspohatat vaikkapa puolittaisivat palkkansa ja optionsa ja jakaisivat tulonsa henkilökunnalle. Markkinoille tulisi lisää kysyntää, koska ihmisillä olisi varaa ostaa palveluita. Se lisäisi pienyrittäjyyttä. Nykyinen varallisuuden polarisoituminen näivettää kysyntää. Eikä se ainakaan yhtään auta asiaa, jos verot maksetaan Ruotsiin tai veroparatiiseihin, niinkuin valitettavan yleisesti nykyään tehdään.
Tän opettajan palkka tippuu 300 e kuussa ensi syksynä. Halusinkin just menettää 3600 euroa bruttona palkastani...
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 15:44"]Suomessa pitäisi purkaa viimeisetkin rippeet lakisääteisistä työehtosopimuksista ja minimipalkoista ja saada tilalle valtion määräämä minimipalkka mikä riittää elämiseen. Alentamalla palkkoja luodaan näin lisää työpaikkoja.[/quote]
Olen heti valmis, kunhan hinnat alas myös vastaavasti!
[/quote]
Sehän näissä palkanalennuksishuuteluissa aina huvittaakin, ettei osata tuonkaan vertaa loogista ajattelua.
Jos palkkoja alennetaan, niin alenee myös ostovoima -> kauppoja lopettaa/joutuu pienentämään kulujaan, eli suomeksi sanottuna myyjiä potkaistaan pellolle ihan urakalla. Ja se on vasta ongelmista pienin, mikäli ostovoima laskisi reippaasti.
Palkanalennuksen iskulauseeksi voitaisiinkin tämän innostamana laittaa lause: "Tervetuloa Suomeen, lama!".
Luuleeko joku oikeasti, että jakamalla nykyiset palkat puolella, tiputtamalla hinnat puoleen luodaan tuplasti työpaikkoja ja pidetään samat yhteiskunnan palvelut pyörimässä :D
Jos se olisi noin yksinkertaista niin olisihan se jo tehty.
Jos niin tapahtuisi, sosiaalitukia tulisi alentaa myös HUOMATTAVASTI. Ne on nyt jo naurettavan suuria.
Mulle jää palkastani vähemmän käteen, mitä naapurin työtön yksinhuoltaja saa tukina. Reilua? Maksan lisäksi opintolainoja pois kahdesta opiskelemastani tutkinnosta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:19"]Jos niin tapahtuisi, sosiaalitukia tulisi alentaa myös HUOMATTAVASTI. Ne on nyt jo naurettavan suuria.
Mulle jää palkastani vähemmän käteen, mitä naapurin työtön yksinhuoltaja saa tukina. Reilua? Maksan lisäksi opintolainoja pois kahdesta opiskelemastani tutkinnosta.
[/quote]
Saman olen huomannut. Työtävieroksuva yh-äidillä on enemmän rahaa. Ei muuta kuin kaikki lonkkaa vetämään.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:19"]
Jos niin tapahtuisi, sosiaalitukia tulisi alentaa myös HUOMATTAVASTI. Ne on nyt jo naurettavan suuria.
[/quote]
Niin, parempihan olisi naapurin yksinhuoltajan lapselle syödä vettä ja leipää. Karaistuisi lapsonen ja hänestä tulisi ahkera ja toimelias suomalainen isona.
Vaikka mun palkka laskettaisiin olemaan 100€ /kk, niin mun työpaikalle ei syntyisi yhtään uutta työpaikkaa. Työnantaja vain toteaisi, että kiva, jää enemmän katetta. Varmaan samoin monella muullakin työpaikalla.
Palkkaisin heti uusia työntekijöitä jos:
-alv olisi 5-8% nykyisen 24% sijaan
-sosiaalikulut pienenisivät 1/3 nykyisestä
-työntekijän voisi irtisanoa ilman karenssia (nykyisessä menossa olet jumissa huonon työntekijän kanssa,et pääse eroon,ei voi samaan aikaan palkata uutta
Palkat sinänsä ovat ok,niihin en koskisi (paitsi ne överipalkat )
Hassua, että palkansaajilla ei mukamas ole varaa tinkiä kahden tonnin palkastaan. Sitä pidetään niin mahdottoman pienenä. Meidän yritys on niitä pientyönantajia, joiden yrityksissä, olisi pilvin pimein työpaikkoja, mutta palkkakustannukset ovat niin valtavat, että kynnys palkkaamiseen on hyvin korkealla. Minun ja mieheni palkat omassa yrityksessämme on noin 1700 € / kk. Siksi tuntuu melko naurettavalta, kun palkansaajat taivastelevat, ettei meitä suuremmista palkoista muka ole varaa tinkiä. Vaikka toki toedän, että palkansaajat ovat tottuneet hokemaan sitä mantraansa, joka heidän mielestään kuuluu asiaan.
Juuri näitä meidänlaisia yrittäjiä on paljon, jotka kokevat ensimmäisen työntekijän palkkaamisen liian suureksi kustannukseksi. Ja ongelma on tiedostettu päättäjien keskuudessakin ja erilaisia ratkaisuja on ehdotettu. Me itse olemme ratkaisseet tilanteen niin, että käytämme tiettyihin töihin ostopalveluja ja palkkaamme kausityöntekijöitä ja harjoittelijoita helppoihin töihin, kun oma aikamme ei mitenkään riitä ihan kaikkeen.
Vaikka jotkut eivät usko, niin töitä on. Palkkataso vain on niin älytön, kun jollekin nurmikon leikkaajallekin pitää maksaa kympin tunti. Harjoittelija tekee saman puoleen hintaan ja työnjälki on erinomaista.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 20:33"]
Hassua, että palkansaajilla ei mukamas ole varaa tinkiä kahden tonnin palkastaan. Sitä pidetään niin mahdottoman pienenä. Meidän yritys on niitä pientyönantajia, joiden yrityksissä, olisi pilvin pimein työpaikkoja, mutta palkkakustannukset ovat niin valtavat, että kynnys palkkaamiseen on hyvin korkealla. Minun ja mieheni palkat omassa yrityksessämme on noin 1700 € / kk. Siksi tuntuu melko naurettavalta, kun palkansaajat taivastelevat, ettei meitä suuremmista palkoista muka ole varaa tinkiä. Vaikka toki toedän, että palkansaajat ovat tottuneet hokemaan sitä mantraansa, joka heidän mielestään kuuluu asiaan.
Juuri näitä meidänlaisia yrittäjiä on paljon, jotka kokevat ensimmäisen työntekijän palkkaamisen liian suureksi kustannukseksi. Ja ongelma on tiedostettu päättäjien keskuudessakin ja erilaisia ratkaisuja on ehdotettu. Me itse olemme ratkaisseet tilanteen niin, että käytämme tiettyihin töihin ostopalveluja ja palkkaamme kausityöntekijöitä ja harjoittelijoita helppoihin töihin, kun oma aikamme ei mitenkään riitä ihan kaikkeen.
Vaikka jotkut eivät usko, niin töitä on. Palkkataso vain on niin älytön, kun jollekin nurmikon leikkaajallekin pitää maksaa kympin tunti. Harjoittelija tekee saman puoleen hintaan ja työnjälki on erinomaista.
[/quote]
Ovatko palkat ainoa tulo jota yrityksestänne saatte?
Älytön palkkataso on semmoinen jolla ei elä. Palkalla pitää pystyä maksamaan asuminen, ruoka, vaatteet, lääkkeet jne.
Ostopalvelut ovat ihan hyvä ratkaisu jos teillä ei ole varaa ottaa vakituista työntekijää, kyllä te silläkin tavalla välillisesti työllistätte. :)
Ongelma on se että laiskasta työvoimasta on vaikea päästä eroon. Jos ihmiset tietäisivät että potkut voi tulla koska vaan, voisi tuottavuuskin parantua ja samalla työnantaja voisi valita ne parhaimmat henkilöt töihin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:19"]
Luuleeko joku oikeasti, että jakamalla nykyiset palkat puolella, tiputtamalla hinnat puoleen luodaan tuplasti työpaikkoja ja pidetään samat yhteiskunnan palvelut pyörimässä :D
Jos se olisi noin yksinkertaista niin olisihan se jo tehty.
[/quote]
Voi ihmetellä. Mikä on se kauppaliike, joka puolittaisi hintansa tavaroilleen jotka on ostanut tukusta täyteen hintaan? Esimerkiksi autoliikkeet, kultasepän ja -kelloliikkeet jne?
Mitäpä siinä... Viekää puolet minun palkasta vaan. Se menee jo nyt asumiseen, koska olen yh-äiti. Eikö yhteiskunnan pidä pyöriä sillä että maksetaan veroja ja ostetaan tavaraa?
Ja kun kaikki kitkuttaa minimipalkalla niin menetämme kymmeniä tuhansia työpaikkoja palvelusektorilta kun kenelläkään ei ole varaa mitään palveluja käyttää.
Ajatteliko ap oikeasti että tämä on näin yksinkertainen yhtälö??
Työnantajat voi mun puolesta nyt jo mainostaa työpaikkoja ilman palkkaa. Saa jokainen sitten tehdä, joka haluaa.
Mikäs aate tää on? Duunareista kommareita, jotka antaa kaikkensa ylemmilleen? Jooops, tossa kohtaa kyllä vaihtuis maisema ainakin meidän perheellä.
Ja sosiaalitukia ylös! Palkat alas! Suomi pelastuu!